handdator

Visa fullständig version : Slapp hud/mage/haka?


TheWonderingOne
2008-03-16, 07:21
Hej jag har lite funderingar...

nu till bakgrunden.

Jag har på ca 1 1/2 år gått ner runt 55 kilo. Från 142 > dagens 83. Ändå har jag en hel del "hull" så att säga. Det gick väldigt segt de sista kilona från 90 så jag testade en produkt kallad nutrilett(innehåller alla mineraler/vitaminer/kolhydrater etc man behöver på ett dygn och 6 portioner, som behövs till en man, ger ca 600 kalorier) för att gå ner snabbt en vecka. uhm, det lyckades. Men jag hade lite slapp hy innan, men inte så värst. Nu blev det lite mer, men det är fortfarande relativt ok.

Det känns mest när man "tar" i huden än när man ser på den. Jag vet inte varför det är så här men en teori är att mycket vatten sögs ut ur kroppen under den vecko-långa dieten jag hade. Jag har inte gymmat på 4 veckor och kört promenader hela tiden istället. Vet att man ska blanda för att öka förbränningen och förhindra s.k. "muskelminne", men man fick inte gymma under dieten stod det på paketen...

Nu till själva kruxet, vad ska jag göra för att få stram hud igen? Kan tilläggas att jag är 18 år. Kan min teori om vatten stämma så att det fortfarande finns fett kvar i kroppen som innan som jag hade runt 88-90 fast jag väger mindre? Eller är detta crazy? Framförallt runt hakan är huden lite lätt att ta i, om man säger så. Men inte så att det hänger, inte alls. Skulle vilja påpeka att den egentlingen inte är så hemskt slapp, så länge man inte rör och drar i den för då blir den slapp och inte så fast. Inte så kul när man gosar med en brud...

Help a lost soul ;)

3.1415926535
2008-03-16, 10:43
Vid en snabb viktminskning kan man få lite slapp hud, det brukar jämna ut sig om man ligger på den vikten.

TheWonderingOne
2008-03-16, 11:24
Jag förstår det, men kan man "hjälpa till" på något sätt? Det måste väl ändå finnas någon/några metoder som ger någon skillnad även om det inte är någon astronomisk skillnad.

Eller?

Ellis Wyatt
2008-03-16, 11:43
Du är ung! DIn hud kommer med största sannolikhet att dra ihop sig helt! I alla fall där du inte har "stretch marks" (om du har några sådana). Men det kan ta lite tid!

Förresten så tror jag att du helt enkelt överanalyserar :) Tror ingen annan märker att din hud är "slapp". Lycka till!

forslund
2008-03-16, 12:03
Grattis till nedgången, starkt gjort. :thumbup:

TheWonderingOne
2008-03-16, 17:16
Du är ung! DIn hud kommer med största sannolikhet att dra ihop sig helt! I alla fall där du inte har "stretch marks" (om du har några sådana). Men det kan ta lite tid!

Förresten så tror jag att du helt enkelt överanalyserar :) Tror ingen annan märker att din hud är "slapp". Lycka till!


Stretch marks, eller bristningar? Samma sak? Ptja, för de har jag. Lite var och där på kroppen. Du säger att de aldrig går bort?

Johan_P
2008-03-16, 18:12
Där bristningar, eller striae som det heter, finns har huden förlorat all sin elastisitet och kommer inte dras ihop, oavsett vad du är med i nuläget försöker bota det med. Det finns alltså inget hjälpmedel idag som är effektivt. På områden där du inte har bristningar kan skinnet dra ihop sig, men det tar lång tid. Är du ung är chansen större att skinnet drar ihop sig helt.

Finns en hel del trådar om slapp hud, redan. Sök om du vill ha mer information om ämnet.

najen
2008-03-16, 19:26
Där bristningar, eller striae som det heter, finns har huden förlorat all sin elastisitet och kommer inte dras ihop, oavsett vad du är med i nuläget försöker bota det med. Operation?

Johan_P
2008-03-16, 19:43
Operation?

Hudborttagning "botar" inte hudbristningar ;) Dessutom utför man inte sådana operationer på personer med "vanlig" övervikt. Då ska personen vara rejält överviktig (fetma).

Vad jag vet fungerar inte laserbehandling heller.

Det är bara att vänta - med tiden så kommer färgen blekna (till något ljusare än vanlig hudfärg), förutsatt att huden inte sträcks mer. Dock kommer inte elastisiteten tillbaka, som sagt.

TheWonderingOne
2008-03-16, 20:04
Jo de är helt vita för mig. Men alla har vi våra skavanker antar jag. Dock tror jag att det finns sätt, privata plastikkirurger etc, men varför?

Bara bra med en kropp som inte är perfekt, gör att man måste fokusera på ens karaktär mer kanske. Vilket inte är helt fel. Många snygga killar(men inte minst tjejer) blir så stela p g a deras bra utseende, och man är som bekant inte ung och vacker för evigt...

TheWonderingOne
2008-03-16, 21:21
Väger 83 kg som bekant men känns ändå som att jag har en hel del BF, ligger säkert på fitness nivån, men jag vill till 12-13 %. Får lägga upp en bild lite senare så att någon kunnig kanske kan hjälpa mig med en snabb bedömning.

Ellis Wyatt
2008-03-17, 08:13
Skinnet där man har bristningar (striae/stretch marks) kan visst dra ihop sig, men det får aldrig samma elasticitet som "frisk" hud.

zowie
2008-03-17, 09:53
jag har gått ner ca. 10 kilo snabbt som tonåring. det är 25 år sedan. sen dess har jag legat på samma vikt plus/minus 1-2 kg och hade perioder med idrott som simning, löpning, cykling, styrketräning.
de bristningar och den slappa huden har jag tyvärr aldrig lyckats få bort eller minskas. jag har alltid en bilring rund mage pga av den slappa huden.
jag hoppas på en operation, har pratat med en kirurg som sa att jag är precis målgruppen för sånt. fattas bara lite pengar.

men eftersom du är ung, kanske du kan göra nånting åt det med intensiv träning eller nåt annat. du kan ju prata med en plastikkirurg, det brukar kostar 500:- för en kosultation.

TheWonderingOne
2008-03-17, 13:08
Och det är?

zowie
2008-03-17, 14:46
vem eller vad menas?

Johan_P
2008-03-17, 18:10
Skinnet där man har bristningar (striae/stretch marks) kan visst dra ihop sig

Jo, en del, men inte helt tillbaka till sin ursprungliga form. På grund av att, som sagt, skinnet förlorar den fulla elastisiteten.

TheWonderingOne
2008-03-17, 18:41
vem eller vad menas?

ingrepp.

zowie
2008-03-18, 10:10
ingrepp.

man kan, om man har mycket löst hud, tar bort den genom att tja, skära bort den. som de gör hos en bukplastik, men där ingår fettsugning. på magen tex med ett fint snitt direkt ovanpå könshåret, huden stramas upp och överflödigt hud skäras bort. oftast måste man flytta naveln oxå.
men du kan ju boka en kosultation, det kostar inte mycket och du får lite rådgivning.

barnaerskoent
2008-03-18, 11:36
Bygg muskler och stretcha ut huden på det sättet. Har en kompis med liknande problem (gått ner ca. 25 kg på ett år) som har "slapphud" runt magen. Säger åt honom att lägga på sig lite muskler, men detta innebär en bulk och han vill inte känna sig tjock igen (pga. bulken) så han vägrar.
Jag tror att fylla ut "slapphuden" med muskler skulle funka alldeles utmärkt (förutsatt att det inte är EXTREMT mycket slapphud).

Eddie Vedder
2008-03-18, 13:15
Har en kompis med liknande problem (gått ner ca. 25 kg på ett år) som har "slapphud" runt magen. Säger åt honom att lägga på sig lite muskler, men detta innebär en bulk och han vill inte känna sig tjock igen (pga. bulken) så han vägrar.

Klart han inte vill bli fet igen om han gått ner i vikt. Hur ska han fylla ut den slappa huden runt magen med muskler?

Rahf
2008-03-18, 13:32
Det krävs då en förbannad massa muskler kring magregionen för att kompensera slapp hud, och då ser man ju tjock ut igen.

najen
2008-03-18, 18:36
Jag var hos doktorn idag och han sa att det går inte att få bort den överflödiga huden och fettet som är kvar efter en kraftig viktnedgång, iaf inte på mig som haft det så i fem år. Så jag fick en remiss till en plastikkirurg, förmodligen skulle jag få det gratis trodde han :D Äntligen slipper man skiten :D

zowie
2008-03-19, 10:10
vad var det för doktor? var? vill oxo har!!!

alla säger ju att det går med träning, men inte efter många är och som ovan sagt, måste man bygga massa muskler...

Johan_P
2008-03-19, 18:11
alla säger ju att det går med träning, men inte efter många är och som ovan sagt, måste man bygga massa muskler...

Alltså... det är orimligt mycket muskelmassa man måste ha för att "fylla ut" löst skinn på magen (förutsatt att det inte bara är lite löst skinn som man fått av en mindre övervikt). Förmodligen bara uppnåligt om man kör med otillåtna preparat.

najen
2008-03-19, 18:28
Ja det beror ju helt på hur mycket man gått ner i vikt och hur snabbt, så har man ju olika mycket fett och skinn kvar på vissa ställen.

Jag gick till en vanlig allmänläkare bara.

Jordson
2008-03-19, 19:38
Vad avgör om man får operationen gratis eller ej? Måste man vara 18 för den?

najen
2008-03-19, 20:17
nää tror inte man måste vara 18, vet inte. jag ska få skicka in bilder sen avgör de väl om det är tillräckligt illa för att göra det gratis :P

Dreas
2010-11-11, 20:19
Jag kör på en bumpelibump här:

Har gått ner en hög med kg och lagt mig stabilt i nu snart en månad, har konstaterat att jag har rätt bra med lös hud vid mage och haka som jag aldrig lär kunna fylla ut med muskler iaf.

Har ju hört att det kan dra åt sig med tiden. Är det någon som har erfarenheter av det hela? Hur lång tid kan det tänkas ta? Tips på något att göra förutom operation?

King Grub
2010-11-11, 20:26
Hur lång tid kan det tänkas ta?

Det är helt individuellt, som vanligt. Gener, gener, gener. Ålder och status (rökning, solning, osv) påverkar, liksom ev striae.

Dreas
2010-11-11, 20:30
Det är helt individuellt, som vanligt. Gener, gener, gener. Ålder och status (rökning, solning, osv) påverkar, liksom ev striae.Ja, jo, skulle ha utvecklat lite. Tänkte om någon hade erfarenhet av det och kunde säga hur lång tid det tog för dom. Inte så lätt att vara tankeläsare kanske :)

Finns det något som kan tänkas göra det hela bättre eller är det bara att hoppas på det bästa?