handdator

Visa fullständig version : Magträning


klepp
2008-03-16, 00:11
tjenare, någon som har lite tips på magträningar (även med vikter?) Det är så att jag vill bygga mage (6-8pack).

Och jag har ett litet problem, ganska svårt att beskriva. Men jag ger det ett försök: Det är så här, när jag kör magen på gymet blir jag allltid trött i magen och så, men när jag kommit hem, ätit osv, är magmusklerna knappt trötta, så då undrar jag om man kan träna ur magen till max på kvällen, eller är det dåligt?? Jag brukar göra det, men jag vet inte, det kanske sliter ut magen för mkt?*popcorn*

Andy.da.wohoo
2008-03-16, 00:14
Hur ofta tränar du magen?

kalleko
2008-03-16, 00:16
Magen har en rätt unik förmåga att återhämta sig, så vitt jag förstår. Kan vara därför du inte känner dig trött i magen när du väl kommit hem från gymmet. Appropå träning för magen kan jag rekommendera sit-ups där du håller en vikt på bröstet.

klepp
2008-03-16, 00:16
2 ggr i veckan, men har blivit några gånger mer senaste 2 veckorna p.g.a. att jag har haft skada i axel, så ej kunnnat köra bröst, biceps triceps, axlar.

Kalleko, ja det brukar jag göra, fast hålla den bakom huvudet.

Martin.V
2008-03-16, 00:20
Knäböj, marklyft och utfall med bålrotation suger tag i magen ordentligt.

Andy.da.wohoo
2008-03-16, 00:28
Jag tränar magen 3ggr/vecka och kör då oftast situps med benen böjda och knäna i 90 grader. Tycker den tar mycket i magen och gör mig duktigt slut i magen. Men efter några timmar "försvinner" utmattningen. Som jag har förstått det är det för att eftersom magen sitter i mitten av kroppen och måste stabilisera kroppen så måste den också kunna återhämta sig hyfsat snabbt.

Finns något som heter "Vacuum stomach" som ger magmuskler också. Kan förklara hur jag gör när jag gör det.
Jag börjar med att dra in magen lite och tömma lungorna på luft samtidigt som jag böjer mig framåt. När jag andats ut tillräckligt rätar jag på ryggen och spänner magen så hårt jag kan. Försöker trycka ut magen genom att spänna "sexpacket". Hoppas du förstod min förklarning?:D

EDIT: Här är en länk om utförandet av Vacuum stomach http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

pragmatist
2008-03-16, 08:04
Om jag var du skulle jag inte bry mig så mycket om hur saker och ting känns utan vilka faktiska resultat du får. Känsla är generellt en ganska dålig indikator på träningseffektivitet. Växer magmusklerna och du blir starkare, ja då är väl allt frid och fröjd oavsett hur du känner dig ett par timmar efter passet.

Jorgen
2008-03-16, 08:18
tjenare, någon som har lite tips på magträningar (även med vikter?) Det är så att jag vill bygga mage (6-8pack).

Och jag har ett litet problem, ganska svårt att beskriva. Men jag ger det ett försök: Det är så här, när jag kör magen på gymet blir jag allltid trött i magen och så, men när jag kommit hem, ätit osv, är magmusklerna knappt trötta, så då undrar jag om man kan träna ur magen till max på kvällen, eller är det dåligt?? Jag brukar göra det, men jag vet inte, det kanske sliter ut magen för mkt?*popcorn*

Läs http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626

Brukar du köra lite extra ben på kvällen efter dina benpass? Om inte, varför?

GurraGo
2008-03-16, 09:20
Har själv varit lite dålig på magövningar men ska köra mage idag och har då spanat in en ny övning:

Hängande benlyft (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html) tycker jag att många verkar gilla. Läser ofta att folk får grymma abs av den. Kanske är den lite roligare än crunches/situps också ?

Den här videon (http://www.youtube.com/watch?v=gvSA6lelSwk&feature=related) tycker jag verkar ganska informativ även om utförandet inte ser exakt likadant ut som i den ovan. Den har i alla fall fått många bra kommentarer.

Eddie Vedder
2008-03-16, 09:26
Tips på magträning har du redan fått, det känns inte som jag kan bidra med något ytterligare just där. Men en annan sak jag vill påpeka är att du inte med någon särskild magyträningsmetod har särskilt mycket att säga till om för hur dina rutor de facto kommer se ut och hur många du kommer se.

Vissa magar ser olika ut helt enkelt, vid en viss kroppsfettprocent syns de tydligt och självklart kan man ha mer eller mindre vältränade magmuskler men att bestämma sig för t.ex. ett 8-pack kan man inte göra.

Jag kan ju utgå från mig själv. Har inte alls en särskilt "snygg" mage (d.v.s. "snygg" i bemärkelsen av korrekt symmetri för bedömnin o.s.v.), knappt att det är sex rutor som syns, än mindre åtta. Dock syns magrutorna tydligt i helt avslappnat tillstånd eftersom jag är tillräckligt mager och inte har helt förslappad rygg- och magmuskulatur.

Fjällbrynt
2008-03-16, 09:36
Repcruch är en riktigt bra övning om man gör den på rätt sätt!

Anders The Peak
2008-03-16, 09:47
Magen brukar bli rätt snygg när man kommer ned i kroppsfettprocent.
Jag tror inte att det finns någon revolutionerade metod för att bygga en snygg sexpack heller utan det handlar helt om genetik.

Mr. Athletic
2008-03-16, 12:58
Har själv varit lite dålig på magövningar men ska köra mage idag och har då spanat in en ny övning:

Hängande benlyft (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html) tycker jag att många verkar gilla. Läser ofta att folk får grymma abs av den. Kanske är den lite roligare än crunches/situps också ?

Den här videon (http://www.youtube.com/watch?v=gvSA6lelSwk&feature=related) tycker jag verkar ganska informativ även om utförandet inte ser exakt likadant ut som i den ovan. Den har i alla fall fått många bra kommentarer.

Är inte hängande benlyft nästan uteslutande en höftböjarövning? För mig funkar inte denna övning över huvud taget då jag blir för trött i axlar och armar långt innan det börjar kännas i magen/höftböjaren).

GurraGo
2008-03-16, 14:11
Är inte hängande benlyft nästan uteslutande en höftböjarövning? För mig funkar inte denna övning över huvud taget då jag blir för trött i axlar och armar långt innan det börjar kännas i magen/höftböjaren).

Körde den för första gången idag. Övningen är jäkligt jobbigt får jag säga, framförallt är det sjukt meckigt att hänga still och inte gunga. Men jag tror nog att den tar på Rectus Abdominis, men övniningen diskuteras flitigt i bla den här tråden : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=43232&page=1 . Dock väldigt lustigt om det inte stämmer som står på exrx.net,, det brukar väl vara korrekt ?

Tommer40
2008-03-16, 20:51
Jag tränar magen 3ggr/vecka och kör då oftast situps med benen böjda och knäna i 90 grader. Tycker den tar mycket i magen och gör mig duktigt slut i magen. Men efter några timmar "försvinner" utmattningen. Som jag har förstått det är det för att eftersom magen sitter i mitten av kroppen och måste stabilisera kroppen så måste den också kunna återhämta sig hyfsat snabbt.

Finns något som heter "Vacuum stomach" som ger magmuskler också. Kan förklara hur jag gör när jag gör det.
Jag börjar med att dra in magen lite och tömma lungorna på luft samtidigt som jag böjer mig framåt. När jag andats ut tillräckligt rätar jag på ryggen och spänner magen så hårt jag kan. Försöker trycka ut magen genom att spänna "sexpacket". Hoppas du förstod min förklarning?:D

EDIT: Här är en länk om utförandet av Vacuum stomach http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Hur många ggr. kör du den övningen? Hur länge "håller man in och spänner"?

Andy.da.wohoo
2008-03-17, 20:46
Hur många ggr. kör du den övningen? Hur länge "håller man in och spänner"?

Nu gör jag den knappt över huvudtaget men förra året så gjorde jag det så ofta jag kunde vid datan. Och så länge jag orkade höll jag inne magen.

Mr. Athletic
2008-03-17, 21:51
Jag kom just på ett bra tips angående magträning nu när såg att tråden gjort sig gällande igen. En av de naturligaste övningarna för att belasta magen är om man ser det lite logiskt crunches. Denna övning är ungefär lika essentiell för magmuskulaturen som knäböj är för benen, dvs det är den "fundamentala" övningen för given muskelgrupp. Om man vill belasta magen görs detta i sin mest fundamentala form genom att krumma ryggraden, vilket är precis det man ska sträva efter i crunches (föga överraskande är det även precis vad "magmaskinen" på gymmet är byggd för).

Problemet för många, däribland jag själv för inte så länge sen, kan dock vara att få bra kontakt i magen när man utför crunches. Eftersom övningen är ganska lätt utan vikt ska man gärna lägga en viktskiva mot bröstet. Men då är risken att det blir ännu svårare att få kontakt i magmusklerna. I alla fall har jag upplevt det som att man bara ligger där och överkroppen helt enkelt inte vill resa sig (inte för att magen känns så värst överbelastad).

Nyckeln här är att verkligen fokusera på de rätta musklerna. Istället för att försöka "lyfta" med överkroppen från marken som många strävar efter gäller det att krumma med kraft från magmusklerna. Ett sätt att få in rätt rörelse om det ändå inte funkar är att försöka pressa ner svanken i golvet, försök rentav pressa svanken genom golvet.

Så... istället för att tänka "upp med överkroppen i luften", tänk kuva/krumma magen.

Jorgen
2008-03-24, 21:15
Som vanligt, starta en egen tråd, sno inte någon annans.