handdator

Visa fullständig version : Kan inte stretcha höftböjaren - huden spricker?


Toel
2008-03-15, 16:40
Har problem med korta höftböjare och har därför börjat stretcha höftböjarna enligt bild #4 på denna sida: http://www.fitness-magazine.com/november02/stretcha.html

Det har gått bra fram tills nu. När jag utför stretching för högerben så drar det något så enormt typ i skinnet framme vid knäet, typ "droppen" på quadsen som sitter precis där. Det känns som huden också stretchas och att huden ska spricka precis! Detta vid känet på både höger och vänster sida men mest på höger. Det känns så obehagligt/ont att jag inte kan fortsätta stretcha.

Jag hittar ingen annan stretch övningar som tar lika bra på höftböjaren som denna, finns där något annan att välja på? Men kanske framför allt, what´s up med mitt skinn? Finns det något man kan göra?

Åse Columbus
2008-03-15, 17:42
du kan göra samma sak stående....sätt upp foten på en trappa....eller på sängkanten.....på ngt som inte rör på sig.....stretcha sedan den sidan som är i golvet....det är lite svårare att fånga rätt läge ...men det går!

Toel
2008-03-16, 11:56
du kan göra samma sak stående....sätt upp foten på en trappa....eller på sängkanten.....på ngt som inte rör på sig.....stretcha sedan den sidan som är i golvet....det är lite svårare att fånga rätt läge ...men det går!

Kunde känna en bra stretch i det läget! Men även här drar det oerhört i skinnet. Känns som det ska spricka :cryout:

Åse Columbus
2008-03-16, 18:55
kanske ska ta o mjuka upp skinnet lite med olja.......för jag förstår nog inte hur det kan kännas som du beskriver.......

Toel
2008-03-16, 19:47
kanske ska ta o mjuka upp skinnet lite med olja.......för jag förstår nog inte hur det kan kännas som du beskriver.......

Det är en brinnande känsla. Som om huden ska spricka/dras i sönder. Kan det vara att man har tunnt skinn där eller att skinnet helt enkelt inte bara är tillräckligt "töjligt" eller stort? Nu har det även börjat känns när jag ska stretcha framsida lår, enligt bild #1 i denna länk, http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=321. Men det är bara på höger benet, nere vid knäet på höger sidan där lårmuskeln slutar typ. Skumt och inte alls kul.

:cryout:

Åse Columbus
2008-03-16, 20:31
så du kan inte sitta med benen i kors på golvet...eller på huk.....ja tror du skojar med oss...

Toel
2008-03-16, 20:38
så du kan inte sitta med benen i kors på golvet...eller på huk.....ja tror du skojar med oss...

Jag skojar inte :(

Jodå, jag kan sitta med benen i kors samt på huk utan att det känns. Kör en del frontböjar och det känns inget speciellt då. Det kanske inte är huden utan något under huden som sträcker och spänner?

Åse Columbus
2008-03-16, 20:57
typ korta quads.........Ler...?

Toel
2008-03-19, 12:36
Nu har det "spridit" sig upp längsbenet en bit. När jag rör med fingret på området känns det som om när man rör vid kroppsdelar som "somnat".

Bör man söka hjälp eller?

grimfish
2008-03-19, 13:10
Det är inte lätt att säga, men som du beskriver det kan man misstänka t.ex. en blödning. Jag tycker att du ska gå till en läkare.

samias
2008-03-19, 14:01
Vet inte vad som är problemet med knät, men om du har en träningskompis så kan denne hjälpa dig att stretcha höftböjaren.
Du ligger på rygg på en bänk/brits, med "rumpan" nära kanten. Dra upp ett ben mot bröstet och håll fast det med armarna. Det andra benet har du hängande rakt fram. Din komis hjälper till att trycka det fria benet ner mot marken. Se till att svanken hela tiden är i bänken. Om du nte har någon träningskompis som kan hjälpa dig så kan du hänga något tungt runt det fria benet.

När du gör "din" stretch av höftböjaren, skall du tänka på att plana ut svanken ("tippa" bäckenet bakåt), då ena delen av höftböjaren sitter fast i ryggraden nere i ländryggen. Svankar du istället när du står på knä och för fram höften så är risken stor att du sträcker lårmuskeln istället för höftböjaren