handdator

Visa fullständig version : Nedre bröst.


Raschmus
2008-03-15, 15:08
Bästa övning för nedre delen av bröst? In your opinion.
Hittar ingen bra, är i och för sig rätt grön.

JohnRick
2008-03-15, 15:15
Bästa övning för nedre delen av bröst? In your opinion.
Hittar ingen bra, är i och för sig rätt grön.

Bästa övningen är att inte köra ngn övning för nedre bröst. De fibrerna får tillräckligt av plana pressar. Dessutom är det övre bröst de flesta brukar ha problem med.

Jorgen
2008-03-15, 15:23
Bästa övning för nedre delen av bröst? In your opinion.
Hittar ingen bra, är i och för sig rätt grön.

Plan bänkpress och plan hantelpress. :thumbup:

Raschmus
2008-03-15, 15:30
Men jag vill ha mer "häng" i lökarna. Farsan berättade att det på vissa ställen, i alla fall förr, fanns bänkar man kunde fälla så man gjorde lutande bänkpress fast neråt. Alltså över 180 grader.
Så, ingen? Cabelcross borde väl ta en del på nedre delen?

Martin Löwgren
2008-03-15, 15:36
Alla former av bröstpressar aktiverar nedre delen av bröstmuskeln. Finns teorier om att en nedåtlutande bänk skulle stimulera nedre delen mer men det är mer än byggarskröna som hänger kvar.

Jorgen
2008-03-15, 15:51
Men jag vill ha mer "häng" i lökarna.

Bygg större bröstmuskler.

Fat tony
2008-03-15, 18:24
Alla former av bröstpressar aktiverar nedre delen av bröstmuskeln. Finns teorier om att en nedåtlutande bänk skulle stimulera nedre delen mer men det är mer än byggarskröna som hänger kvar.

jag tror på det, jag känner i alla fall mer kontakt med nedredelen mera

ChrisDEFC
2008-03-15, 18:36
om du kör stående flyes i kabelmaskin ifrån dom över trissorna så kramar det ur bröster bra tycker jag men som sagt, plana pressar och flyes funkar säkert lika bra eller bättre men för att få det där trycket så brukar jag avsluta med den övningen just för att man har belastning när muskeln är max kontaherad så det känns bra men som sagt gör säkert ingen skillnad på muskeltillväxten i bröstet.

Allan
2008-03-16, 00:01
jag tror på det, jag känner i alla fall mer kontakt med nedredelen mera


Att känna har inget med saken att göra.
http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif

Som du ser av bilden är det fråga om en muskel. Man kan inte träna en del av en muskel, lika lite som man kan spänna bara en del av ett gummiband. Man tränar hela muskeln.
Det som styr hur muskeln växer är hur den fäster (fäste och ursprung, remember) och då är det så att bröstet växer uppifrån och neråt. Det du kallar nedre bröst, är precis just det - undersidan av ett väl utvecklat bröstparti. Inte en specialtränad del av muskelgruppen bröst

Diggler
2008-03-16, 02:10
dips.

agazza
2008-03-16, 02:42
Får du större "övre bröst" kommer den massan hänga neråt och tynga ner resten av bröstet. Det enda svar jag kan tänka mig är MER bröst. Tror inte du får det resultat du söker genom att träna nedre delen mer. Du kommer få det resultat du vill ha genom att träna i något år till helt enkelt. :)


*fotnot. Fyller just nu.

G_lund
2008-03-16, 11:26
jag tror inte heller på det att specifikt går att träna endast nedre delen av bröstet.

men testa dips o se hur det känns :)

Martin Löwgren
2008-03-16, 13:12
dips.

Om du tar en titt på anatomin av stora bröstmuskeln och sen analyserar övningen dips så kommer du se att "övre bröst" kommer aktiveras i mycket större grad än "nedre bröst".

Att du känner en sak betyder inte att det har någon klinisk relevans.

Fat tony
2008-03-16, 13:23
Att känna har inget med saken att göra.
http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif

Som du ser av bilden är det fråga om en muskel. Man kan inte träna en del av en muskel, lika lite som man kan spänna bara en del av ett gummiband. Man tränar hela muskeln.
Det som styr hur muskeln växer är hur den fäster (fäste och ursprung, remember) och då är det så att bröstet växer uppifrån och neråt. Det du kallar nedre bröst, är precis just det - undersidan av ett väl utvecklat bröstparti. Inte en specialtränad del av muskelgruppen bröst

aight, got it. så som sammanfattning kan man säga att man inte kan träna nedredelen endast? men hur är det med trapz? där är väll inte samma sak:confused:

tobbo
2008-03-16, 13:30
aight, got it. så som sammanfattning kan man säga att man inte kan träna nedredelen endast? men hur är det med trapz? där är väll inte samma sak:confused:

Jag tror att det är så för alla muskler. T. ex folk tror de kan träna nedre lats om de använder V-handtag i latsdrag.

Diggler
2008-03-16, 14:12
Om du tar en titt på anatomin av stora bröstmuskeln och sen analyserar övningen dips så kommer du se att "övre bröst" kommer aktiveras i mycket större grad än "nedre bröst".

Att du känner en sak betyder inte att det har någon klinisk relevans.

Flexion i axel, ja du har rätt.

Sheogorath
2008-03-16, 14:31
Jag tror att det är så för alla muskler. T. ex folk tror de kan träna nedre lats om de använder V-handtag i latsdrag.

Nej. En och samma muskel kan ha olika funktioner. Du kommer inte att aktivera nedre traps alls genom att stå och shrugga, men kommer att göra det vid chins eller latsdrag. Dessa två kommer inte att aktivera övre traps, däremot. Antingen aktiveras en muskelfiber eller inte. Men en del av en muskelfibrer kan inte aktiveras så att det blir någon skillnad i praktiken. Kolla på hur muskelfibrerna löper och vad muskeln har för olika funktioner. Då vet du hur, eller om, det går att träna en del mer än en annan.

Allan har alltså fel när han säger att antingen aktiveras en muskel eller inte. Rätt skulle vara att antingen aktiveras en muskelfiber, eller inte.

Jonny_88
2008-03-16, 16:32
Jag tror att det är så för alla muskler. T. ex folk tror de kan träna nedre lats om de använder V-handtag i latsdrag.
Anledningen till det skulle ju i så fall vara samma som för bröstet. Det är en solfjäderformad muskel. Vad jag kan se så har de fibrer som fäster längre ner (yttre) en funktion att dra armen mer nedåt än de övre (inre) som också drar nedåt men mer innåt. V-handtag gör att att armen sträcks mera och de nedre fibrerna har funktionsmässigt större potential att arbeta (dra armen nedåt). Och vid vanliga chins har de övre fibrerna funktionsmässigt större potential att arbeta (dra armen innåt). Skillnaden mot bröstet är att det är mindre signifikanta skillnader då latsens fibrer har mer likartade funktioner.

Samma princip med traps (där funktionerna är fler). Det är bra att ha lågt BF så man kan kolla hur fibrerna arbetar! ;)

Ursäkta blev lite grötigt tror jag, jag har jätte bråttom! Har inga EMG studier eller något, men kan tänka mig att det kan vara svårt att jämföra.

Fat tony
2008-03-17, 07:38
Om du tar en titt på anatomin av stora bröstmuskeln och sen analyserar övningen dips så kommer du se att "övre bröst" kommer aktiveras i mycket större grad än "nedre bröst".

Att du känner en sak betyder inte att det har någon klinisk relevans.


kam man då säga att det inte spelar någonroll vart man har händerna i armhävningar(armpress), bred eller smalt. Det ändå som då skiljer är vart man sätter belastningen bröst vs armar?

Anders The Peak
2008-03-17, 07:53
Dips brukar aktivera på ett bra sätt, med ett lite bredare grepp och lite framåthäng med överkroppen...

JohnRick
2008-03-17, 09:05
+1, många tror de kan aktivera nedremusklaturen. hur är det här?



Det mesta hänger på hur fiber löper i kroppen. Man kan inte specifikt träna "inre" resp. "yttre" bröst av den anledningen. Med magen är det mig veterligen samma sak. Du kan inte aktivera "övre" eller "nedre" magmuskulaturen separat. Däremot skulle man rent teoretiskt (och praktiskt?) kunna utveckla en mer vältränad höger- eller vänstersida sett till det faktum att fibrerna löper uppifrån och ner, inte sidledes.

Fultjack
2008-03-17, 10:10
aight, got it. så som sammanfattning kan man säga att man inte kan träna nedredelen endast? men hur är det med trapz? där är väll inte samma sak:confused:

Trapz borde gå att träna specifika delar med tanke på att den har olika fästen

Fat tony
2008-03-17, 13:41
Trapz borde gå att träna specifika delar med tanke på att den har olika fästen

yepp, men det vet vi nu

Challenge
2008-05-31, 09:17
Sökte på "nedre bröst" som debatterats en hel del över åren. Tittar man på gamla trådar, exempelvis en från 2003, gav folk uteslutande tipset om att träna decline pressar. Men i denna betydligt färskare tråden verkar folk vara eniga om att vanliga plana pressar är det som bygger bäst över hela pec major. Är det här med decline lutning på bänkarna något som konstaterats som en myt?

ChrisDEFC
2008-05-31, 10:28
för övre bröst då? är det uppåtlutande pressar som gäller då för där ligger jag lite efter? börjar få lite tryck i bröstet nu även om det fortfarande är rätt litet men övre bröstet är inte mycket att hänga i granen!

Anton101
2008-05-31, 16:46
Att känna har inget med saken att göra.
http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif

Som du ser av bilden är det fråga om en muskel. Man kan inte träna en del av en muskel, lika lite som man kan spänna bara en del av ett gummiband. Man tränar hela muskeln.
Det som styr hur muskeln växer är hur den fäster (fäste och ursprung, remember) och då är det så att bröstet växer uppifrån och neråt. Det du kallar nedre bröst, är precis just det - undersidan av ett väl utvecklat bröstparti. Inte en specialtränad del av muskelgruppen bröst

Klat det går att träna en del av en mukel mer än en annan del, speciell bröst. Annars skulle lutande bänkpress inte vara en övning.

ChrisDEFC
2008-05-31, 17:31
Klat det går att träna en del av en mukel mer än en annan del, speciell bröst. Annars skulle lutande bänkpress inte vara en övning.

du kanske inte läst hela tråden? av det jag läst och förstått så är det man kallar övere bröst en egen muskle och sen är det den stora bröstmuskeln som är markerad på den bilden du quotade och därför finns det inget som heter nedre bröst!

dessutom behöver man inte attakera en muskel från en och samma infallsvinkel varje pass livet ut utan variaton kan vara bra ändå även om det är en och samma muskel.

Anton101
2008-05-31, 17:35
du kanske inte läst hela tråden? av det jag läst och förstått så är det man kallar övere bröst en egen muskle och sen är det den stora bröstmuskeln som är markerad på den bilden du quotade och därför finns det inget som heter nedre bröst!

dessutom behöver man inte attakera en muskel från en och samma infallsvinkel varje pass livet ut utan variaton kan vara bra ändå även om det är en och samma muskel.

Om man enligt tidigare resonemang alltid tränar muskelns alla delar lika mycke oavsett vinkel är väl variation helt onödigt? Det skulle räcka med en övning per muskel.

dyxeldoff
2008-05-31, 17:39
decline bänk med brett grep


klart som fan att man kan köra vanlig bänk osv

bubbe
2008-05-31, 17:39
Om man enligt tidigare resonemang alltid tränar muskelns alla delar lika mycke oavsett vinkel är väl variation helt onödigt? Det skulle räcka med en övning per muskel.

Bra nu börjar du förstå hur det hänger ihop, är en övning så pass bra att den aktiverar en hel muskel så behöver man inte hålla på och köra 15 andra övningar bara för att få olika vinklar el likn. Byta övningar gör man pga stagnation i ensidig träning eller för man tycker det är roligt eller så är det för att man helt enkelt kör en övning som inte fullt ut aktiverar dom muskler man vill (och då menar jag inte olika delar av muskeln utan att den inte har fått tillräckligt mycket sträckning/belastning).

Jonny_88
2008-05-31, 17:53
du kanske inte läst hela tråden? av det jag läst och förstått så är det man kallar övere bröst en egen muskle och sen är det den stora bröstmuskeln som är markerad på den bilden du quotade och därför finns det inget som heter nedre bröst!

dessutom behöver man inte attakera en muskel från en och samma infallsvinkel varje pass livet ut utan variaton kan vara bra ändå även om det är en och samma muskel.
"Man kan inte lära gamla hundar sitta". Tänk, vad är det för likheter mellan traps och bröst? Jo, hur det aktiveras handlar om fiberriktningen.

Anton101
2008-05-31, 17:54
Bra nu börjar du förstå hur det hänger ihop, är en övning så pass bra att den aktiverar en hel muskel så behöver man inte hålla på och köra 15 andra övningar bara för att få olika vinklar el likn. Byta övningar gör man pga stagnation i ensidig träning eller för man tycker det är roligt eller så är det för att man helt enkelt kör en övning som inte fullt ut aktiverar dom muskler man vill (och då menar jag inte olika delar av muskeln utan att den inte har fått tillräckligt mycket sträckning/belastning).

Hmmm undrar just vad "stagnation i ensidig träning" beror på...

Jonny_88
2008-05-31, 17:59
Det mesta hänger på hur fiber löper i kroppen. Man kan inte specifikt träna "inre" resp. "yttre" bröst av den anledningen. Med magen är det mig veterligen samma sak. Du kan inte aktivera "övre" eller "nedre" magmuskulaturen separat. Däremot skulle man rent teoretiskt (och praktiskt?) kunna utveckla en mer vältränad höger- eller vänstersida sett till det faktum att fibrerna löper uppifrån och ner, inte sidledes.
0sldbsAzqf8 KyljiZ6rcl8 // aliquis

(jag tar inte mer ansvar än att jag postar detta. //Jonny)

bubbe
2008-05-31, 18:02
Hmmm undrar just vad "stagnation i ensidig träning" beror på...

Väldigt ovanligt att detta inträffar pga övningsval, jag har tex kört knäböj/bänkpress/marklyft utan att helt byta ut övningarna och inte stagnerat under 5 års tid.

Men om man alltid kör samma intensitet, repetioner, set och vila så kommer kroppen att anpassa sig till detta förhållande (stahlberg har skrivit om detta någonstans).

kontentan, variera dig men släng inte bort dom bra övningarna bara för att du är rädd att hämma din utveckling.

Anton101
2008-05-31, 18:23
Väldigt ovanligt att detta inträffar pga övningsval, jag har tex kört knäböj/bänkpress/marklyft utan att helt byta ut övningarna och inte stagnerat under 5 års tid.

Men om man alltid kör samma intensitet, repetioner, set och vila så kommer kroppen att anpassa sig till detta förhållande (stahlberg har skrivit om detta någonstans).

kontentan, variera dig men släng inte bort dom bra övningarna bara för att du är rädd att hämma din utveckling.

Nu säger du emot dig själv lite, men det märkte du nog.

Kontentan är att man ska köra varierade övningar för att träffa alla muskelns delar från olika vinklar, och på så sätt undvika stagnation.

bubbe
2008-05-31, 18:52
Nu säger du emot dig själv lite, men det märkte du nog.

Kontentan är att man ska köra varierade övningar för att träffa alla muskelns delar från olika vinklar, och på så sätt undvika stagnation.


Definitivt inte kontentan av det jag skriver, det är din kontenta.

läs min post en gång till om du inte förstod eller fråga vad jag menar med någon specifik mening.

Du får naturligtvis välja att köra hur du vill, bara att jag vill förklara för dig att du slösar bort tid på detta vis. Använder du muskler enl den specifikationen på tillräckligt sträckning/belastning så behöver du inte mecka med olika övningar för att träffa "vinklar" eftersom dessa i mångt och mycket inte har betydelse utan bara ändrar andra variablar gällande intensitet/volym/frekvens/vila.

JohnRick
2008-05-31, 19:29
(jag tar inte mer ansvar än att jag postar detta. //Jonny)

Precis. De kan kontrahera höger och vänster sida respektive rätt duktigt. Vad är poängen?

Jonny_88
2008-06-01, 19:16
Precis. De kan kontrahera höger och vänster sida respektive rätt duktigt. Vad är poängen?
Jag har ingen poäng. Det var aliqus som skrev det. Men jag tar och svarar ändå!

Poängen var nog att se hur magen fungerar. Kollade lite snabbt, utan att överanalysera, något jag såg på första videon:
Vid 1.10, innan bilden svartnar, spänns övre delen (andra raden) av magen mer än undre.
Sen ser man hur magens muskelfibrer påverkas beroende på, var de fäster på revbenen(övre, nedre).
Och vid början så ser man att de övre rutornas fiberriktning går lite diagonalt, vilket jag själv märkt av då jag kör pullovers (eller liknande övning, eller spänner brösten framför spegeln).
Alltså man ser att magen (rectus abdominus) är mer komplex än en simpel bunte muskelfibrer (gummisnodds jämförelsen).

Mr. Athletic
2008-06-01, 21:24
Om du tar en titt på anatomin av stora bröstmuskeln och sen analyserar övningen dips så kommer du se att "övre bröst" kommer aktiveras i mycket större grad än "nedre bröst".

Att du känner en sak betyder inte att det har någon klinisk relevans.

Är du säker på detta? Jag har kört rätt mycket dips tillsammans med vanlig horisontell bänkpress som huvudsaklig bröstträning under en längre tid och upplever att min övre bröstmuskulatur släpar... Är det traditionell lutande bänkpress som gäller då för min del eller?

Martin Löwgren
2008-06-02, 10:58
Är du säker på detta? Jag har kört rätt mycket dips tillsammans med vanlig horisontell bänkpress som huvudsaklig bröstträning under en längre tid och upplever att min övre bröstmuskulatur släpar... Är det traditionell lutande bänkpress som gäller då för min del eller?

Slå upp en anatomibok och kolla fiberriktningen för nedre, mellersta och övre delen av bröstmuskeln så kan vi ta diskutionen efter. Annars kommer du aldrig förstå eller köpa mitt resonemang.

patashnik
2008-06-02, 11:26
Slå upp en anatomibok och kolla fiberriktningen för nedre, mellersta och övre delen av bröstmuskeln så kan vi ta diskutionen efter. Annars kommer du aldrig förstå eller köpa mitt resonemang.

För min del tycker jag det verkar som om de nedre/yttre fibrerna (pars abdominalis) får minst lika fördelaktig vinkel i rörelsen, som de övre (pars clavicularis). Men det är ofta lite klurigt att föreställa sig exakt hur allting blir orienterat i varje ögonblick av en komplex rörelse. Att övre delen av pectoralis major aktiveras vid dips känns okontroversiellt, om det sen är mer, mindre eller lika mycket som nedre delen tycker jag verkar svårt att dra några slutsatser om såvida inte man har tillgång till EMG-studier eller motsvarande. Har det gjorts några sådana studier i detta avseende?

Dreas
2008-06-02, 11:42
Om man enligt tidigare resonemang alltid tränar muskelns alla delar lika mycke oavsett vinkel är väl variation helt onödigt? Det skulle räcka med en övning per muskel. En övning för bröst tar ju inte bara på bröst, andra muskler aktiveras ju också. Marklyft tex tar ju inte bara på ryggen utan mage, ben och ja typ hela kroppen. Så variation är ju inte alls negativt då du tränar andra muskler förutom de du är ute efter.

Martin Löwgren
2008-06-02, 12:10
För min del tycker jag det verkar som om de nedre/yttre fibrerna (pars abdominalis) får minst lika fördelaktig vinkel i rörelsen, som de övre (pars clavicularis). Men det är ofta lite klurigt att föreställa sig exakt hur allting blir orienterat i varje ögonblick av en komplex rörelse. Att övre delen av pectoralis major aktiveras vid dips känns okontroversiellt, om det sen är mer, mindre eller lika mycket som nedre delen tycker jag verkar svårt att dra några slutsatser om såvida inte man har tillgång till EMG-studier eller motsvarande. Har det gjorts några sådana studier i detta avseende?

Eftersom det endast är övre delen av bröstmuskeln som kan utföra flexion (anteflexion) i axelleden tordes den ju vara mest aktiv under dips?

patashnik
2008-06-02, 13:07
Eftersom det endast är övre delen av bröstmuskeln som kan utföra flexion (anteflexion) i axelleden tordes den ju vara mest aktiv under dips?

Njaee... tveksamt. Det beror ju på vilket utgångsläge överarmen har. Om överarmen är maximalt extenderad (som vid en fulldjup dipp) så kommer fibrerna i pars abdominalis att vara orienterade ungefär i rörelseriktningen, d.v.s. fibrerna kommer att bidra till rörelsen (flexionen). Hela bröstmuskeln kommer att vara mer eller mindre delaktig, även mellersta.

Gör man däremot en flexion från referenspositionen (d.v.s. med armarna rakt ner, parallellt med kroppen) så kommer endast övre bröst att kunna engageras i någon signifikant utsträckning, precis som du säger. Nu är ju detta dock slutläget i en dipp så det är ju ointressant här.

Om man sätter sig på en stol med armstöd och pressar med armarna ner mot dessa (som utgångsläget i en dipp) kan man ju både se och känna hur i stort sett hela bröstmuskeln spänns. Inte särskilt vetenskapligt, men ändå. Som sagt, EMG-studier hade varit intressant att se.

Mr. Athletic
2008-06-02, 13:42
Slå upp en anatomibok och kolla fiberriktningen för nedre, mellersta och övre delen av bröstmuskeln så kan vi ta diskutionen efter. Annars kommer du aldrig förstå eller köpa mitt resonemang.

Jag var inte ute efter diskussion utan endast en verifikation av det du sa (litar på dina anatomikunskaper). Anta att en person bara tränar variationer av dips som bröstträning (breda, smala, djupa etc), tror du den personen kommer utveckla någon obalans i bröstmuskulaturen och isf hur skulle denna te sig?

Martin Löwgren
2008-06-02, 18:09
Jag var inte ute efter diskussion utan endast en verifikation av det du sa (litar på dina anatomikunskaper). Anta att en person bara tränar variationer av dips som bröstträning (breda, smala, djupa etc), tror du den personen kommer utveckla någon obalans i bröstmuskulaturen och isf hur skulle denna te sig?

Nä de tror jag inte. Dips aktiverar hela bröstmuskeln men övre delen lite mer än resten.

Martin Löwgren
2008-06-02, 18:09
Njaee... tveksamt. Det beror ju på vilket utgångsläge överarmen har. Om överarmen är maximalt extenderad (som vid en fulldjup dipp) så kommer fibrerna i pars abdominalis att vara orienterade ungefär i rörelseriktningen, d.v.s. fibrerna kommer att bidra till rörelsen (flexionen). Hela bröstmuskeln kommer att vara mer eller mindre delaktig, även mellersta.

Gör man däremot en flexion från referenspositionen (d.v.s. med armarna rakt ner, parallellt med kroppen) så kommer endast övre bröst att kunna engageras i någon signifikant utsträckning, precis som du säger. Nu är ju detta dock slutläget i en dipp så det är ju ointressant här.

Om man sätter sig på en stol med armstöd och pressar med armarna ner mot dessa (som utgångsläget i en dipp) kan man ju både se och känna hur i stort sett hela bröstmuskeln spänns. Inte särskilt vetenskapligt, men ändå. Som sagt, EMG-studier hade varit intressant att se.

Jo hela bröstmuskeln arbetar ju men som sagt den övre delen mest *popcorn*

nyrjoh
2008-06-02, 20:26
Jo hela bröstmuskeln arbetar ju men som sagt den övre delen mest *popcorn*

Kan du inte fördjupa... Väntar med spänning*popcorn*

Mr. Athletic
2008-06-02, 20:52
Då är ju dips en grym övning med tanke på att det sas tidigare att det är vanligt med släpande övre bröst!

Raschmus
2008-06-02, 20:59
Smarta killar som intresserar sig i min nyväckta tråd!

Jag förstår inte hälften, men det hör väl inte hit. Jag tror efter ett satans läsande på att basera det på plana sen även skjut en del på övre, samt en del på undre, iallafall för sinnesro. Och ja, låna ni tråden. Tack för att ni fråga. ;)

:thumbup:

Mr. Athletic
2008-06-02, 21:12
Smarta killar som intresserar sig i min nyväckta tråd!

Jag förstår inte hälften, men det hör väl inte hit. Jag tror efter ett satans läsande på att basera det på plana sen även skjut en del på övre, samt en del på undre, iallafall för sinnesro. Och ja, låna ni tråden. Tack för att ni fråga. ;)

:thumbup:

"Undre" (egentligen stora) torde inte vara nödvändigt att träna specifikt eftersom den tränas bra i plana pressar.

Martin Löwgren
2008-06-02, 21:55
Kan du inte fördjupa... Väntar med spänning*popcorn*

Sure, frågan är bara hur. Studerar man övningen dips från sidled ser man tydligt hur framförallt främmre delen av axelmuskeln tillsammans med övre delen av bröstmuskeln gör det största jobbet då huvudrörelse är en anteflexion i axelleden vilken endast dessa muskler kan göra (som är huvudsakliga agonister i övningen). Övriga delar av bröstmuskeln är självklart med men ska man ge ett svar så är dips mer än övre bröst än nedre bröst övning :thumbup:

patashnik
2008-06-02, 22:17
Smarta killar som intresserar sig i min nyväckta tråd!

Jag förstår inte hälften, men det hör väl inte hit. Jag tror efter ett satans läsande på att basera det på plana sen även skjut en del på övre, samt en del på undre, iallafall för sinnesro. Och ja, låna ni tråden. Tack för att ni fråga. ;)

:thumbup:

:D
Man behöver inte fundera så mycket. Det är i praktiken ingen risk att du skulle "missa" någon muskel eller del därav. Bröst får ju dessutom träning i diverse andra övningar som inte är primärt ämnade för bröstet. Inte så dumt att lägga in lite andra övningar än plana pressar då och då, sinnesro är viktigt det med. ;) Om inte annat är det kul med lite variation, och alternerar du mellan ett par tre hederliga basövningar för bröst får du ju garanterat bra träning av hela bröstet.

nyrjoh
2008-06-03, 08:58
Sure, frågan är bara hur. Studerar man övningen dips från sidled ser man tydligt hur framförallt främmre delen av axelmuskeln tillsammans med övre delen av bröstmuskeln gör det största jobbet då huvudrörelse är en anteflexion i axelleden vilken endast dessa muskler kan göra (som är huvudsakliga agonister i övningen). Övriga delar av bröstmuskeln är självklart med men ska man ge ett svar så är dips mer än övre bröst än nedre bröst övning :thumbup:

Håller inte med. ser man på dragriktning så har nedre och mellersta delarna bättre angreppsvinklar på överarmsbenet genom i princip hela rörelsen. Alltså är det de delarna av bröstmuskeln som belastas mest.

Arnoldski
2008-06-03, 09:35
Häjj gajs änd gäls!

Att man inte kan träna inre och yttre bröst köper jag med samma resonemang som att man inte kan träna övre och undre delarna av raka magmuskeln.
-Den anledningen är att en fiber blir tjockare i princip längs hela dess längd och inte "här och där".

Men, och det är väl det denna tråd handlar om, nog kan de olika fibrerna aktiveras olika mycket?

Med det resonemanget kan man teoretiskt träna tex vänstra sidan av magmusklen mer än den högra, samt nedre bröstet mer än det mellersta.
Eller hur..?

What say you?

Sheogorath
2008-06-03, 10:04
Häjj gajs änd gäls!

Att man inte kan träna inre och yttre bröst köper jag med samma resonemang som att man inte kan träna övre och undre delarna av raka magmuskeln.
-Den anledningen är att en fiber blir tjockare i princip längs hela dess längd och inte "här och där".

Men, och det är väl det denna tråd handlar om, nog kan de olika fibrerna aktiveras olika mycket?

Med det resonemanget kan man teoretiskt träna tex vänstra sidan av magmusklen mer än den högra, samt nedre bröstet mer än det mellersta.
Eller hur..?

What say you?

Helt riktigt. (Sheo is back - sommarlov!)