handdator

Visa fullständig version : Låsning i bröstryggen?


Handcuff
2008-03-15, 14:57
Börjar bli rejält trött på min "låsning" eller va tusan de nu är jag har i ryggen.
Känns som en öm punkt inne i ryggen..precis brevid höger skulderblad. Masserar man där så känns det som en knuta eller nåt i den stilen som ömmar...vad gör man åt en sån? vad beror detta på :confused:

Har haft lite axeproblem tidigare för något år sedan (höger axel, ledband eller nåt sånt), inbillar mig att detta hänger ihop.

:(

Martin Löwgren
2008-03-15, 15:39
En ryggradslåsning är mycket vanligt och åtgärdas smärtfritt och effektivt med s.k manipulation/mobilisering av naprapat/sjukgymnast med OMT-utbildning.

Efter själva behandlingen brukar patienten vara symptomfri och man ser även en reflektorisk avslappning i omkringliggande muskulatur.

Jag behandlar själv mycket bröstrygg och ser det som ett vanligt problemområde hos mina patienter men väldigt väldigt sällan något allvarligt problem.

Muskelknutarna (triggerpunkter) behandlas också manuellt efter manipulationen.

Mvh Martin

Handcuff
2008-03-15, 15:41
Hoppades på dig Martin!

Men återkommer inte problemet rätt så snabbt efter manipulationen? Hur förebygga?

Vart få hjälp i Umeå?

Haha

Martin Löwgren
2008-03-15, 15:45
Hoppades på dig Martin!

Men återkommer inte problemet rätt så snabbt efter manipulationen? Hur förebygga?

Vart få hjälp i Umeå?

Haha

I vissa fall håller manipulationen i sig runt 2-3månader men i de flesta fall återkommer låsningen efter nån vecka om man inte ändrar patientens beteende som från början orsakade låsningen. Finns dock (hoppas jag) väldigt få naprapater som bara låser upp en patient och inte tar tag i själva problemet som gav låsningen. Om sånt förekommer är det oerhört oproffesionellt och en sådan terapeut borde inte få ha kvar sin legetimation.

/Martin