handdator

Visa fullständig version : Vad innebär dessa uttryck?


rille22
2008-03-15, 04:18
På vissa övningar ska man "extend your hips". Sträcka på höften är min direkta översättning, men vad innebär det? Vart känns det, hur gör man?

När man gör marklyft ska man inte "hyperextend your back". Det innebär väl att svanka, är inte det bra?

Sen förstår jag inte detta när man gör stångrodd. Ska man hålla knänen olåsta, men ändå stilla? :
Use hip extension on the way up, but no knee extension. Keep your knees unlocked but straight. *grr*

Guddi
2008-03-15, 08:35
På vissa övningar ska man "extend your hips". Sträcka på höften är min direkta översättning, men vad innebär det? Vart känns det, hur gör man?Extendera höften menar dem, oftast innebär det att man går från en böjd höft till att stå rak, men det kan även betyda att man går från att stå rakt till att få en stretch på höftböjarna. Man använder gluteus, hamstrings och ryggmusklerna vi denna rörelse

När man gör marklyft ska man inte "hyperextend your back". Det innebär väl att svanka, är inte det bra?Hyperextendera innebär att man är vid slutläget för extension i ryggen, detta är inte bra. Det man ska sträva efter är att behålla sin naturliga svank även om detta för de flesta innebär att man mentalt försöker extendera så mycket som möjligt. Folk med rörliga ryggar kan dock svanka för mycket vid marklyft om de bara tänker på att extendera ryggen.

Sen förstår jag inte detta när man gör stångrodd. Ska man hålla knänen olåsta, men ändå stilla? :
Use hip extension on the way up, but no knee extension. Keep your knees unlocked but straight. *grr*Låsta knän är inte samma sak som raka knän. Det dem menar är att du ska skippa de sista 5 graderna av knäextensionen som gör att du avaktiverar framsida lår och lägger större belastning på knäleden. Exempel på ett par väldigt hyperextenderade knän http://www.carletonsportsmed.com/Knee_hyperextension/knee_hyperextension_pre.JPG