handdator

Visa fullständig version : Jag och min mage


Tommer40
2008-03-14, 23:25
47527

47528

47529

Ok, jag förstår att det här kan verka fånigt. Men man måste ju ändå få fråga. Jag har inte fett någonstans annat än just på min mage. Jag har kommit igång med träningen och går ca. 300-400 kcal på bandet och sedan hårdtränar jag i ca. 45 - 60 min. I min träning ingår naturligtvis "mage". Jag har börjat med gröt på morgonen/banan. Jag skippar smörgåsar/kakor/bullar. Jag måste få bort magen till varje pris. Ge mig snabba tips. Räcker det med att gå på bandet och träna? Eller finns det bättre metoder? Tacksam för alla svar. Jag har gått ned Ca. 3 kilo sedan den 28/2. Men jag fattar inte ”var”. Hur blir jag av med den?

tigerofsweden
2008-03-14, 23:33
47527

47528

47529

Ok, jag förstår att det här kan verka fånigt. Men man måste ju ändå få fråga. Jag har inte fett någonstans annat än just på min mage. Jag har kommit igång med träningen och går ca. 300-400 kcal på bandet och sedan hårdtränar jag i ca. 45 - 60 min. I min träning ingår naturligtvis "mage". Jag har börjat med gröt på morgonen/banan. Jag skippar smörgåsar/kakor/bullar. Jag måste få bort magen till varje pris. Ge mig snabba tips. Räcker det med att gå på bandet och träna? Eller finns det bättre metoder? Tacksam för alla svar. Jag har gått ned Ca. 3 kilo sedan den 28/2. Men jag fattar inte ”var”. Hur blir jag av med den?


Om du går ner i vikt så är du ju på rätt spår. Det finns tyvärr inget specifikt sätt som får bort endast magen, det går som sagt inte att punktförbränna fettet på magen. Det kommer släppa där också även om det kan ta tid, bara att ha tålamod och kämpa vidare :)

Tommer40
2008-03-14, 23:41
Ok, tack! Jag förstår det, alltså angående att det inte går att punktförbränna. Men problemmet är att det börjar synas, alltså viktnedgången, i ansiktet mest! Eftersom jag aldrig varit "tjock", så blir det nästan så att folk typ undrar om man e sjuk. Men du har säkert rätt, att jag får ha tålamod. Men förlorar jag inte musker eftersom jag lagt om kosten och går på bandet 300 - 400 kcal? Eller gör jag rätt?

forslund
2008-03-14, 23:43
Mer muskler som håller upp paketet känns också relativt viktigt här.

Tommer40
2008-03-14, 23:54
Jag kör typ 200 situps/dag. För lite? Spänner jag magen är det stenhårt, fast det synns ju dessvärre inte.... Så det är det som är grejen, jag måste bli av med den. Fler situps?

jojjep91
2008-03-15, 00:03
För att få bort magen så måste du ju helt enkelt förbränna mer "mat" än du stoppar i munnen, så kroppen kan ta det som saknas från ditt fett för att uppnå ditt energibehov. Om du samtidigt tränar magen så minskar du risken att förlora muskler samtidigt som du går ner i vikt.

Tommer40
2008-03-15, 00:08
Ok, Tack! Men anser du att 200 situps är tillräckligt? Eller mer? Räcker 300-400 kcal på bandet och sedan typ 1 timmas träning (hårt). Har alltså gått nedan 3 kg. sedan den 28/2. Mer protein kan det hjälpa? Kör situps i maskin.

Rahf
2008-03-15, 00:31
200 situps producerar ingen storlek på magmusklerna, det tränar uthållighet. Vill du ha större magmuskler så måste du träna med rätt intensitet och alltså köra tyngre så att du inte orkar lika mycket.

Ska rutorna synas så måste fett bort, så enkelt är det. På vissa syns det knappt ändå.

Ellis Wyatt
2008-03-15, 08:31
"Jag har inte fett någonstans annat än just på min mage". Du har aldrig sett hur man ser ut när man har lite fett någonstans m.a.o? Jag ser massor av fett på din bild och magen ser knappast oproportionerligt stor ut.

Gå bara ner i vikt så försvinner den.

bengdoktor
2008-03-15, 09:27
Tyvärr så är det väl så att alla är olika skapta. Du har väl lättare att få fett på magen än en del andra.. det sura är väl att du får fortsätta gå ner i vikt om du vill påverka magen, trots att det märks mycket i ansiktet. men är det så farligt då? att några tycker du ser sjuk ut kanske beror på att du aldrig har varit sådär riktigt smal? låt itne det stoppa dig.. och angående sit-upsen tycker jag 200 om dagen låter bra, men jag kör bara mage två ggr i veckan med 10-20 reps per set, och det funkar. testa en period och gå ifrån dina 200 och satsa mer på lägre reps på gymmet. fortsatt lycka till!

Tommer40
2008-03-15, 10:51
Tyvärr så är det väl så att alla är olika skapta. Du har väl lättare att få fett på magen än en del andra.. det sura är väl att du får fortsätta gå ner i vikt om du vill påverka magen, trots att det märks mycket i ansiktet. men är det så farligt då? att några tycker du ser sjuk ut kanske beror på att du aldrig har varit sådär riktigt smal? låt itne det stoppa dig.. och angående sit-upsen tycker jag 200 om dagen låter bra, men jag kör bara mage två ggr i veckan med 10-20 reps per set, och det funkar. testa en period och gå ifrån dina 200 och satsa mer på lägre reps på gymmet. fortsatt lycka till!

Stort, stort tack! Hur många set kör du dom 2 ggr/vecka som du kör mage?

Flykt
2008-03-15, 10:57
Kör situpsen med vikt på magen så du bara orkar 10 kanske. Sen kör du det i 3 set. Det kommer ge bättre resultat än 200 situps.

Tolkia
2008-03-15, 11:47
Du har för bråttom. Det har inte ens gått en månad sedan den 28/2, och på den tiden sker inga våldsamma förändringar. Träning och lagom mycket bra mat kommer med tiden att få effekt på midjemåttet (gärna med tiden lite tuffare konditionsträning än promenader, det brukar vara bra för just den detaljen). Häng inte upp dig så mycket på magen att du glömmer resten av kroppen; när resten blir mer vältränad kommer magen automatiskt att bli mindre framträdande.

Icefire
2008-03-15, 16:37
Ok, Tack! Men anser du att 200 situps är tillräckligt? Eller mer? Räcker 300-400 kcal på bandet och sedan typ 1 timmas träning (hårt). Har alltså gått nedan 3 kg. sedan den 28/2. Mer protein kan det hjälpa? Kör situps i maskin.

Är du säker på att det är fett, du verkar rätt slank i övrigt? Sådär kunde min mage också se ut i perioder förut, sen upptäckte jag att jag var laktosintolerant. Så löste det sig. Fast om det var så borde du väl ha märkt det, det gör ju rätt ont i magen också.

larkan
2008-03-15, 16:39
Varje post ser likadan ut, hur får jag bort min mage, min rumpa osv. Jag var säkert likadan i början..

Verkar som inte folk förstår

Äta rätt,träna rätt och allmänt må bra=Försvinner dina komplex.

Ät mindre än vad du förbrukar, idrotta/rör dig konstant.

Det finns inga andra "hokus pokus" formler för att gå ner i vikt.

1 sak till, varför skippa smörgåsar, godaste som finns, samt väldigt nyttigt ifall man äter rätt bröd och pålägg

Neco
2008-03-15, 17:29
Går du ner i vikt så är det bara vänta tills det syns på magen också. Mäter du dig någonting? Man blir lätt blind, 1 kg hit eller dit är svårt att se med blotta ögat. Ta fram måttbandet istället.

Sen får du se till att lyfta tungt. Jag kanske inbillar mig, men jag tycker vältränade människor ger ett starkare intryck även i ansiktet, det är trots allt svårt att inte spänna hela kroppen vid marklyft till exempel :)

Fjällbrynt
2008-03-15, 17:34
Varje post ser likadan ut, hur får jag bort min mage, min rumpa osv. Jag var säkert likadan i början..

Verkar som inte folk förstår

Äta rätt,träna rätt och allmänt må bra=Försvinner dina komplex.

Ät mindre än vad du förbrukar, idrotta/rör dig konstant.

Det finns inga andra "hokus pokus" formler för att gå ner i vikt.

1 sak till, varför skippa smörgåsar, godaste som finns, samt väldigt nyttigt ifall man äter rätt bröd och pålägg

jag tycker att du mest klagar på andra hela tiden...

Yes
2008-03-15, 17:40
Är du säker på att det är fett, du verkar rätt slank i övrigt?
Det kan vara bukfett.

larkan
2008-03-15, 17:44
jag tycker att du mest klagar på andra hela tiden...

Hur kan du ha mage och säga att det är att "klaga" det är ren fakta och sanning, man måste inse verkligheten. Jag var precis likadan som trådskaparen fast när de gällde styrketräning "jag trodde att man kunde få 100000 miljard kilo muskler på 1 vecka" Vi alla är nybörjare ibland

Rahf
2008-03-15, 18:05
Hur kan du ha mage och säga att det är att "klaga" det är ren fakta och sanning, man måste inse verkligheten. Jag var precis likadan som trådskaparen fast när de gällde styrketräning "jag trodde att man kunde få 100000 miljard kilo muskler på 1 vecka" Vi alla är nybörjare ibland

Därför att vissa helt enkelt vill skippa smörgåsar. Smörgåsar fyller inte så mycket i magen och hårdbröd fyller fasen knappt något alls. Är det någonting folk kan vara duktiga på så är det att äta stora mängder bröd och det är inte speciellt givande under en deff.

Därmed inte sagt att det är min åsikt.

Tommer40
2008-03-15, 23:05
Går du ner i vikt så är det bara vänta tills det syns på magen också. Mäter du dig någonting? Man blir lätt blind, 1 kg hit eller dit är svårt att se med blotta ögat. Ta fram måttbandet istället.

Sen får du se till att lyfta tungt. Jag kanske inbillar mig, men jag tycker vältränade människor ger ett starkare intryck även i ansiktet, det är trots allt svårt att inte spänna hela kroppen vid marklyft till exempel :)

Tack för tipset! Tog måttbandet och mätte 100 Cm. Placerade det med naveln som "mitt", är det rätt?

larkan
2008-03-15, 23:07
Därför att vissa helt enkelt vill skippa smörgåsar. Smörgåsar fyller inte så mycket i magen och hårdbröd fyller fasen knappt något alls. Är det någonting folk kan vara duktiga på så är det att äta stora mängder bröd och det är inte speciellt givande under en deff.

Därmed inte sagt att det är min åsikt.

Så sant, men han skrev att han skulle utesluta bröd, men varför utesluta bröd från bla en frukost?

Tommer40
2008-03-15, 23:39
Du har för bråttom. Det har inte ens gått en månad sedan den 28/2, och på den tiden sker inga våldsamma förändringar. Träning och lagom mycket bra mat kommer med tiden att få effekt på midjemåttet (gärna med tiden lite tuffare konditionsträning än promenader, det brukar vara bra för just den detaljen). Häng inte upp dig så mycket på magen att du glömmer resten av kroppen; när resten blir mer vältränad kommer magen automatiskt att bli mindre framträdande.

Sant! Stort tack. Men det är klart att man ändå är - och känner sig så på "G"!
Men visst, självklart ska jag ha tålamod och jag ska även hålla alla underättade, om hur det går (med bilder). Mätte 100 Cm med naveln som "mitt" idag. Stort tack igen!

Tommer40
2008-03-15, 23:40
Så sant, men han skrev att han skulle utesluta bröd, men varför utesluta bröd från bla en frukost?
Inbillar mig att man står sig längre på havregrynsgröt och det känns nyttigare. Eller?

larkan
2008-03-15, 23:44
Inbillar mig att man står sig längre på havregrynsgröt och det känns nyttigare. Eller?

Visst står man längre på havregrynsgröt, men efter ett par månaders ätande av gröt kommer du förmodligen tröttna, så är de för mig iaf, jag föräter mig på saker jag äter under en lång tid.

Eddie Vedder
2008-03-16, 06:41
Visst står man längre på havregrynsgröt, men efter ett par månaders ätande av gröt kommer du förmodligen tröttna, så är de för mig iaf, jag föräter mig på saker jag äter under en lång tid.

Nej han kommer "förmodligen" inte tröttna. Att du gör det säger ju inte ett dugg, rätt onödigt att säga att man troligtvis kommer tröttna när det inte finns någon anledning allsa att tro det.

Tommer40: Givetvis ska du äta din havregrynsgröt om du tycker om det, det finns hur många som helst som dagligen äter gröt till frukost år ut och år in, både nyttigt och gott.:thumbup:

madshit
2008-03-16, 09:15
Kör situpsen med vikt på magen så du bara orkar 10 kanske. Sen kör du det i 3 set. Det kommer ge bättre resultat än 200 situps.

+1 älskar den övningen *drool*

GurraGo
2008-03-16, 11:13
Nej han kommer "förmodligen" inte tröttna. Att du gör det säger ju inte ett dugg, rätt onödigt att säga att man troligtvis kommer tröttna när det inte finns någon anledning allsa att tro det.

Tommer40: Givetvis ska du äta din havregrynsgröt om du tycker om det, det finns hur många som helst som dagligen äter gröt till frukost år ut och år in, både nyttigt och gott.:thumbup:

+1 på det. Jag har kört havregrynsgröt sedan i höstas och älskar det fortfarande :thumbup:

TheWonderingOne
2008-03-16, 11:23
Du kan ha ballong/"mjölk"mage också och det har inte med träning att göra.

Sök på ballongmage på google så fattar du vinken. Jag har samma problem fast i MYCKET mindre skala.

Neco
2008-03-16, 11:27
Tack för tipset! Tog måttbandet och mätte 100 Cm. Placerade det med naveln som "mitt", är det rätt?

Vad gäller måttagning finns inget rätt och fel, det viktigaste är att du mäter på samma ställe varje gång.

Jag brukar ta ett mått där jag är som smalast och ett där jag är som tjockast, vilket för mig är över naveln respektive kärlekshandtagen!

Tommer40
2008-03-16, 11:44
Det är så fantastiskt att alla är så engagerade! Tack! Nu har jag lärt mig så mycket. Men framförallt har jag insett att magen "ska bort"! Flera gånger har man frågat om jag har ballongmage eller lactos intolerant. Nope det är/har jag inte. Jag har kollat ett inlägg här om "vaccum-training" alltså för magen. Vad jag har förstått är att man ska stå rakt, andas ut, pressa in magen, ut med bröstet och spänna så hårt och visualisera att naveln nuddar ryggen. Nån som har erfarenhet av den övningen? Vad jag försöker säga är att förrutom att jag tränar hela kroppen, ska jag lägga ett extra fokus på magen och olika övningar som gör att man inte tror att jag har ballongmage:em:
100 Cm är måttet nu och det ska ner och jag ska hålla alla uppdaterade. Vad bra det här forumet är!!!! Angående min gröt, jag inbillar mig helt enkelt att det är nyttigare med bara gröt och banan än smörgåsar. Det känns renare och nyttigare.
Tack

Jacksatan
2008-03-16, 12:04
Du har troligen rätt mkt bukfetma. När jag går upp i vikt får jag heller inte särskilt mkt fett "på" magen, utan det lägger sig i och man får något som liknar en balongmage.
Som alla här tipsat om är det bara att se det lite långsiktigt, dvs träna o käka bra under en längre tid. Lycka till!

Tommer40
2008-03-17, 23:46
Nu har jag sedan "sist" fått och "gått" bort ytterligare 2 cm! Idag/ikväll mäter magen 98 Cm (sist var det 100 Cm). Jag har ökat vikten på situpsen, dvs. färre situps, men betydligt tyngre! Jag går fort bort 300 kcal på bandet, sedan kör jag styrka i ca. 1 timma. Jag kör situpsen i maskin + att jag kör den apparaten som man "svänger" (höger/vänster) för mage. Jag har dessutom börjat köra en annan, här på forumet, omtalad övning "Vaccum". Nu ska den bort! Snart kommer nya bilder.

saab900
2008-03-21, 13:23
Kämpa på!

Tor inte att du har "ballongmage", jag får det av och till om jag missköter kosten, och då står magen ut som din, men jag kan fortfarande räkna rutor när jag spänner den, eftersom det inte finns mer fett på den än vanligt, det är gaser som spänner ut paketet. Det är genetsikt var man lagrar in fett, du verkar ju inte ha något runt t ex bröstet. Rekommenderar löpning två-tre dagar i veckan, minst en halvtimme, samtidigt som du äter som vanligt, eller mer om det går för fort nedåt. Det är säkert katabolt, men funkar jättbra för att öka energiförbrukningen:D