handdator

Visa fullständig version : motioncykel/vilodag?


afireinside
2008-03-14, 12:49
Hej!
Jag undrar om det kan finnas några nackdelar med att cykla motioncykelpass 3 ggr om dagen a 30min styck, ca 25km/h på rätt tung växel 4-5/8
bör man ha någon vilo dag för benen eller är det bara att köra på?
jag har cyklat rätt flitigt på cykeln sen jag köpte den i nov ca 250mil totalt
men jag tycker det nästan är jobbigare och tyngre för benen nu än när jag började *gah!*
jag är för övrigt rätt inaktiv.

forslund
2008-03-14, 13:11
Så länge du orkar med är det ju inget negativt med det.

Men måste fråga, varför 3 gånger om dagen?

King Grub
2008-03-14, 13:12
men jag tycker det nästan är jobbigare och tyngre för benen nu än när jag började

Det borde säga dig en del.

afireinside
2008-03-14, 13:22
"Men måste fråga, varför 3 gånger om dagen?"

för att jag vill gå ner i vikt.

"Det borde säga dig en del."
jag har ingen aning om vad det säger mej

King Grub
2008-03-14, 13:25
Tycker du att träning skall göra dig sämre och sämre, så den går tyngre och tyngre?

MasterChief
2008-03-14, 13:58
Hej!
Jag undrar om det kan finnas några nackdelar med att cykla motioncykelpass 3 ggr om dagen a 30min styck, ca 25km/h på rätt tung växel 4-5/8
bör man ha någon vilo dag för benen eller är det bara att köra på?
jag har cyklat rätt flitigt på cykeln sen jag köpte den i nov ca 250mil totalt
men jag tycker det nästan är jobbigare och tyngre för benen nu än när jag började *gah!*
jag är för övrigt rätt inaktiv.

Hur många dagar kör du i veckan? Vilken arbetspuls? Varför 3ggr/dag á 30 min och inte 1ggr/dag á 90 minuter?

Ditt upplägg är inte helt klockrent och jag skulle vilja förslå lite ändringar. Men då måste du komma med mer stats om dig själv osv.

Mr. Athletic
2008-03-14, 14:12
Hej!
Jag undrar om det kan finnas några nackdelar med att cykla motioncykelpass 3 ggr om dagen a 30min styck, ca 25km/h på rätt tung växel 4-5/8
bör man ha någon vilo dag för benen eller är det bara att köra på?
jag har cyklat rätt flitigt på cykeln sen jag köpte den i nov ca 250mil totalt
men jag tycker det nästan är jobbigare och tyngre för benen nu än när jag började *gah!*
jag är för övrigt rätt inaktiv.

Det låter som om du gått ut lite för ambitiöst med ditt cyklande sen du köpte cykeln. Detta är ganska normalt att man gör men kan få otrevliga konsekvenser. Att gå från att ha varit rätt inaktiv till att cykla hyfsat tungt tre ggr per dag är om du frågar mig ett säkert recept på knäskador. Det faktum att du upplever att det börjat bli jobbigare tyder på att benen inte klarar av att bygga upp uthålligheten och styrkan i den takt de bryts ner, vilket är ett dåligt tecken.

Mitt förslag är att du slutar köra flera ggr per dag samt begränsar dig till fyra pass i veckan. I gengäld gör du passen lite längre, kanske 40-50 min. Ett av passen tycker jag dessutom kan vara avsevärt lättare än de andra, exempelvis 30 min på väldigt lätt motstånd.

dag 1: 50 min
dag 2: vila
dag 3: 45 min
dag 4: vila
dag 5: 40 min
dag 6: 30 min lätt
dag 7: vila

Speciellt om du varit relativt inaktiv större delen av ditt liv kommer dina ben inte ha återhämtningsförmågan att kötta på varje dag. Något eller några år av målmedvetet tränande på cykeln kommer dock höja din kapacitet (hur mycket du kan träna per vecka) markant.

afireinside
2008-03-14, 14:18
"Hur många dagar kör du i veckan? Vilken arbetspuls? Varför 3ggr/dag á 30 min och inte 1ggr/dag á 90 minuter?
Ditt upplägg är inte helt klockrent och jag skulle vilja förslå lite ändringar. Men då måste du komma med mer stats om dig själv osv."

7 dagar i veckan, pulsen ligger på ca 140-160
3*30min borde väll vara bättre för fettförbränning än 1*90min? + att man får upp pulsen 3 gånger om dygnet istället för en.

Eddie Vedder
2008-03-14, 14:19
3*30min borde väll vara bättre för fettförbränning än 1*90min? + att man får upp pulsen 3 gånger om dygnet istället för en.

Nej det gör ingen skillnad om din intensitet är identisk och din dag i övrigt ser ut på samma sätt utöver cyklandet.

Mr. Athletic
2008-03-14, 14:21
"Hur många dagar kör du i veckan? Vilken arbetspuls? Varför 3ggr/dag á 30 min och inte 1ggr/dag á 90 minuter?
Ditt upplägg är inte helt klockrent och jag skulle vilja förslå lite ändringar. Men då måste du komma med mer stats om dig själv osv."

7 dagar i veckan, pulsen ligger på ca 140-160
3*30min borde väll vara bättre för fettförbränning än 1*90min? + att man får upp pulsen 3 gånger om dygnet istället för en.

3x30 min har sina fördelar om man är ute efter att bli bättre inom kortare tidsrymder. Du kan aldrig hålla samma tempo i 90 min som du maximalt kan hålla i 30 min. Anledningen till 30x3 min istället för 90 min är samma anledning som att träna intervaller ö.h.t.

afireinside
2008-03-14, 14:25
Det låter som om du gått ut lite för ambitiöst med ditt cyklande sen du köpte cykeln. Detta är ganska normalt att man gör men kan få otrevliga konsekvenser. Att gå från att ha varit rätt inaktiv till att cykla hyfsat tungt tre ggr per dag är om du frågar mig ett säkert recept på knäskador. Det faktum att du upplever att det börjat bli jobbigare tyder på att benen inte klarar av att bygga upp uthålligheten och styrkan i den takt de bryts ner, vilket är ett dåligt tecken.

Mitt förslag är att du slutar köra flera ggr per dag samt begränsar dig till fyra pass i veckan. I gengäld gör du passen lite längre, kanske 40-50 min. Ett av passen tycker jag dessutom kan vara avsevärt lättare än de andra, exempelvis 30 min på väldigt lätt motstånd.

dag 1: 50 min
dag 2: vila
dag 3: 45 min
dag 4: vila
dag 5: 40 min
dag 6: 30 min lätt
dag 7: vila

Speciellt om du varit relativt inaktiv större delen av ditt liv kommer dina ben inte ha återhämtningsförmågan att kötta på varje dag. Något eller några år av målmedvetet tränande på cykeln kommer dock höja din kapacitet (hur mycket du kan träna per vecka) markant.


jag var inte helt inaktiv innan jag köpte cykeln utan jag brukade cykla 8km varannan dag till gymmet, jag har inte märkt några smärtor i mina knän eller så.
Anledningen till att jag cyklar mycket är att jag vill gå ned i vikt, men inte alls så mycket som jag velat dock, så jag har kanske lagt upp min cykling helt fel?

burre
2008-03-14, 14:26
Du äter för mkt, träna mindre och ät mindre. Det kommer ge dig bättre resultat för mindre möda.

MasterChief
2008-03-14, 14:44
"Hur många dagar kör du i veckan? Vilken arbetspuls? Varför 3ggr/dag á 30 min och inte 1ggr/dag á 90 minuter?
Ditt upplägg är inte helt klockrent och jag skulle vilja förslå lite ändringar. Men då måste du komma med mer stats om dig själv osv."

7 dagar i veckan, pulsen ligger på ca 140-160
3*30min borde väll vara bättre för fettförbränning än 1*90min? + att man får upp pulsen 3 gånger om dygnet istället för en.

Det är för mycket helt enkelt. Även om du gör av med mycket kalorier så är träningsintensiteten för hög med tanke på antal pass. Mr. Athletic har gett dig ett vettigt schema. Men med tanke på din bakgrund kanske du kan utöka en aning. Men ta först en 5-6 dagars vila. Du kommer märka stor skillnad när du sätter dig på cykeln nästa gång. Dina ben har varit konstant övertränade sista tiden.

Mer är inte bättre för gemene man. Väl avvägt schema och en diet som är anpassad till den energiförbrukning som följer är den bästa vägen att gå.

Mr. Athletic
2008-03-14, 14:47
jag var inte helt inaktiv innan jag köpte cykeln utan jag brukade cykla 8km varannan dag till gymmet, jag har inte märkt några smärtor i mina knän eller så.
Anledningen till att jag cyklar mycket är att jag vill gå ned i vikt, men inte alls så mycket som jag velat dock, så jag har kanske lagt upp min cykling helt fel?

Knäproblem kan ta tid på sig, men när de väl sätter sig har de en tendens att inte vilja försvinna. Man ska dock inte överdramatisera då du känner dig helt okej i benen.

afireinside
2008-03-14, 14:54
Ok tack för alla svar!
Jag ska ta och testa Mr Athletics förslag, samt se över min kost (vilket jag vet kan behövs)