handdator

Visa fullständig version : Päronkompott?!


lectris
2008-03-14, 10:32
Jag har börjat beställa hem grönsaker och frukt från årstiderna, och igår fick jag min första låda! :)

Bland alla fantastiska saker som kom med lådan så var det även en burk med päronkompott... vad är detta? som äppelmos kanske?

Vad gör man med det? :confused: har googlat runt efter recept men hittar inget som lockar direkt, verkar mest finnas efterrätter som man kan använda kompotten till, men jag är mer ute efter "riktig mat".

Tips? Eller är jag dömd att göra ett lass med pannkakor eller en cheescake med päronkompott? ;)

Le Cuisinier
2008-03-14, 16:23
Nu vet jag inte hur din kompott ser ut till konsistensen och inte heller vad den är smaksatt med utöver socker. Vanilj är det klassiska.

I alla fall bör det inte vara några problem att koka om den och göra en variat på päronchutney, som passar bra till tex grillat. Smaksätt med tex chili, saften från en liten bit ingefära, eventuellt kanel samt avsluta med att balansera upp sötma-syra med socker eller honung och (äppel- eller vitvins) vinäger alternativt citron.

Le Cuisinier
2008-03-14, 16:29
Annars är päronkompott (om det är en söt kompott vilkett jag antar) fantastiskt gått till luftorkad skinka (bayonne, parma, pata negra), valnötter och någon god ost tex roquefort eller chevre chaud.

lectris
2008-03-14, 16:34
Annars är päronkompott (om det är en söt kompott vilkett jag antar) fantastiskt gått till luftorkad skinka (bayonne, parma, pata negra), valnötter och någon god ost tex roquefort eller chevre chaud.

åh, det låter ju hur gott som helst. tack!

Turbonisse
2008-03-14, 19:07
Jag brukar göra plommonkompott när den andan faller på. Kompott är som mos med större bitar och inte fullt så söt samt något "blaskigare", det är iaf vad jag har fått för mig. Helt underbart att ha i gröten, eller varför inte i en skål tillsammans med mjölk, akta magen bara :)