handdator

Visa fullständig version : Att aktivera m. vastus medialis


HiCoast
2008-03-13, 23:44
Under utbildningstiden lärde jag mig att denna muskel jobbade som mest under sista 10° av knäextension men sen fann jag denna text om muskelns funktion.

Vastus medialis has been widely reported to be responsible for extending the leg the last 10%, however this commonly held claim has no basis, indeed there is a reasonable body of evidence to the contrary. The vasti instead appear to act largely in a co-ordinated manner throughout the control of knee extension.

Vidare så sa föreläsare på nämnda utbildning att man i en studie hittat ökad aktivitet i muskeln vid sittande benspark när höften var i ngt utåtroterat läge men att man i en annan studie funnit ökad aktivitet när höften varit ngt inåtroterad.

Spontant känns det som att aktiviteten skulle kunna vara bra när man ska extendera knäet från ett flekterat läge (med höften flekterad alltså). Om muskeln då är ngt sträckt borde den kunna leverera mer kraft från det läget. Det jag främst tänker på är benspark samt från bottenläget i en benböj. IR och UR i höft har jag ingen uppfattning om.

Är det någon som kan hjälpa mig med frågan?

obesogen
2008-03-13, 23:57
Frågan har diskuterats tidigare. Personligen är jag mycket skeptisk till fenomenet. Kopierar lite jag skrev i en annan tråd:
"Det har snackats mycket om aktivering av Vastus medials för att man har trott att den har en förmåga att dra patella medialt. Men då ca 70% av fiberna fäster i patellarsenan är troligen den funktionen grovt överskattad. Det finns mig veterligen inte en enda studie som kunnat visa att isolerad styrketräning av vastus medialis är möjlig.
Om man nu ändå vill tro att det funkar så är klassikern att man föreslår patienten att köra benspark och då endast de sista 30 graderna. Varför då? Var är överförbarheten? Om det nu ska tränas så behövs vastus mest när foten är i marken. När hälen träffar marken, kommer vastus jobba exentriskt för att minimera böjningen i knäleden."

Sen ska man såklart vara skeptisk till dessa EMG studier.
Kolla "OURNAL OF ELECTROMYOGRAPHY & KINESIOLOGY" på:http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/30442/description#description
Så kan du hitta en del reviews på EMG. Det finns flera sammanställningar där man sett att det skiljer sig mycket bl a beroende på olika sensor-configurationer, elektrodtillverkare, elektrodmaterial, form och storlek, mellanrum mellan elektroderna, förberedelse av skinnet där elektroderna sitter (om man rakat huden, sandpapprat, rengjort med alkohol eller kanske aceton?) osv osv.

MasterChief
2008-03-14, 07:14
Som tillägg till obesogens utmärkta post måste jag även jag trycka på "varför?".

Vad är visten med att försöka isolera en liten del av en mycket stor muskel?

HiCoast
2008-03-14, 07:27
@ obesogen

Tack för svaret

@ MasterChief

Var i mitt inlägg har jag skrivit att jag vill isolera vastus medialis? Det framgår väl ganska tydligt att jag är ute efter muskelns speciella funktion och hur man kan accentuera aktiviteten i den under träning.

MasterChief
2008-03-14, 07:46
@ obesogen

Tack för svaret

@ MasterChief

Var i mitt inlägg har jag skrivit att jag vill isolera vastus medialis? Det framgår väl ganska tydligt att jag är ute efter muskelns speciella funktion och hur man kan accentuera aktiviteten i den under träning.

Du skrev det ingenstans. Jag är med på att den teoretiska diskussionen kan vara intressant. Ville bara belysa (liksom obesogen) att även om man fann att vastus medialis arbetade något mer i en viss vinkel är nog den praktiska implenteringen av denna kunskap något meningslös. Vastus medialis ansträngs hårt i olika typer av benövningar och den får tillräckligt med stimulans för att bli starkare. Har man problem med knäna tror jag inte att begränsade rörelsebanor är svaret.

För övrigt har jag stark misstro till EMG och som en klok herre en gång sade: "Att mäta fel är värre än att inte mäta alls".

HiCoast
2008-03-14, 07:57
Du skrev det ingenstans. Jag är med på att den teoretiska diskussionen kan vara intressant. Ville bara belysa (liksom obesogen) att även om man fann att vastus medialis arbetade något mer i en viss vinkel är nog den praktiska implenteringen av denna kunskap något meningslös. Vastus medialis ansträngs hårt i olika typer av benövningar och den får tillräckligt med stimulans för att bli starkare. Har man problem med knäna tror jag inte att begränsade rörelsebanor är svaret.

För övrigt har jag stark misstro till EMG och som en klok herre en gång sade: "Att mäta fel är värre än att inte mäta alls".

Jepp, då är vi on the same page.

Jag tycker också att den borde få tillräcklig stimulans för att bli starkare bara man sköter sin benträning. Bakgrunden är som ofta att jag fått bra utveckling i övriga quadriceps men att vastus medialis släpar (kan ju vara genetiskt).

Det vore intressant att höra dina teorier om vad som kan öka aktiviteten i nämnda muskel.

Tack

Guddi
2008-03-14, 09:14
Vid knäproblem så har vastus medialis en tendens att få dålig aktivering (likt abdominis transversus och multifiderna vid ryggproblem). Det hade varit bra om man kunna isolera vastus medialis mer vid dessa tillfällen för att öka aktiveringen. För närvarande finns det inget som talar för någon speciell övning för detta, trots att man får höra många olika varianter som fotisättning, rotation av höft/knä och olika vinklar i knäleden.

Det man får jobba med är istället hela lårmuskulaturen där man fokuserar mentalt på att försöka kontrolera knä och knäskålen. Även aktivering av gluteus maximus och bakre delarna av gluteus medius bör aktiveras på ett bra sätt för att skapa balans kring knäskålen.

HiCoast
2008-03-14, 10:30
Tack Guddi. Jag vill minnas att det finns en studie där visat på ökad aktivitet i vastus medialis respektive lateralis bara genom mentalt fokus. Jag får prova det helt enkelt.

MasterChief
2008-03-14, 10:50
Jepp, då är vi on the same page.

Jag tycker också att den borde få tillräcklig stimulans för att bli starkare bara man sköter sin benträning. Bakgrunden är som ofta att jag fått bra utveckling i övriga quadriceps men att vastus medialis släpar (kan ju vara genetiskt).

Det vore intressant att höra dina teorier om vad som kan öka aktiviteten i nämnda muskel.

Tack

Jag är av åsikten att stimulansen och den efterföljande tillväxten inte styrs exakt av vilka fibrer som jobbat mest. Kroppen är mycket smartare än så och sker en ansträngning i quadriceps femoris kommer kroppen att stärka hela muskeln oavsett procentuell belastning på varje enskild muskelfiber i varje huvud.

Låt oss för exemplets skull säga att vastus medialis jobbar hårdast i benspark och att tillväxten är helt i proportion med det utförda arbetet för varje enskild muskelfiber. Då skulle man efter några år ha en extremt märklig quadriceps som även funktionsmässigt var hämmande.

De flesta har ju faktiskt väldigt jämt utvecklad muskulatur (som består av flera huvuden).

Som vanligt är svaret tung seriös träning med variation. Tycker man att en viss del av en muskel släpar är det nog genetisk IMHO.

jik
2009-05-22, 12:11
Vid knäproblem så har vastus medialis en tendens att få dålig aktivering (likt abdominis transversus och multifiderna vid ryggproblem). Det hade varit bra om man kunna isolera vastus medialis mer vid dessa tillfällen för att öka aktiveringen. För närvarande finns det inget som talar för någon speciell övning för detta, trots att man får höra många olika varianter som fotisättning, rotation av höft/knä och olika vinklar i knäleden.

Det man får jobba med är istället hela lårmuskulaturen där man fokuserar mentalt på att försöka kontrolera knä och knäskålen. Även aktivering av gluteus maximus och bakre delarna av gluteus medius bör aktiveras på ett bra sätt för att skapa balans kring knäskålen.

Hej jag har knäproblem och har haft extremt svårt att aktivera medialis. Vilket oxå syns. Verkar som att övriga qudriceps muskler "aktiveras ist för att försöka ta över medialis funktion/arbetsinsats" om ni förstår hur jag menar.

Jag har prioriterat benen länge kört dom 2ggr/v och det har get resultat utom på medialis tycker jag.
Jag ska ev göra en ny op. ska till läkaren om 2 v. Efter operationen blir det som vanligt att prioritera benen igen.
Min fråga är hur ni kunniga tycker jag ska lägga upp det? Ska jag köra som tidigare alltså 2 ggr v eller ska jag köra benen 1gång/v och sedan köra det svaga benet enskilt tillsammans med nån annan liten musklel grupp tex axlar?

Jag lutar åt det senare,isf vilka övningar är då bäst? Benspark med utåtroterad höft och tårna utåt tycker jag känns bra,men skulle vilja ha tips på mer om det finns.
Är ju svårt att träffa muskeln ..
Vet att det är svårt för er att säga utan att veta vad som är fel på knät, jag har op i stort sett allting i knät. Så det har varit en ordntlig skada. Jag återkommer i tråden efter jag varit hos läkaren. Kan säga att jag vart på magnet rntgen men den visade iaf inget fel.

Blev långt och lite osammanhängande men hoppas ni förstår va jag menar..:smash: