handdator

Visa fullständig version : Mr. Olympia tränar bröst


Mass-Tech
2008-03-13, 20:14
WuUOw-WjXt8


Q. Hey Jay, I noticed you tend to use explosive/fast reps with a shorter range of motion. Why is this?

“It’s safer for me to use a shorter range of motion when I train heavy because the risk of tearing as muscle is lessened. Using a short range of motion allows me to pump the muscle without endangering a tear.”

tobbo
2008-03-13, 20:19
Så det är såna rörelser man bygger bröst på, jag har gjort helt fel.

Tjuckot
2008-03-13, 20:23
Så det är såna rörelser man bygger bröst på, jag har gjort helt fel.

Att folk fortfarande dissar regerande mr.olympia för att han inte vet hur man ska göra enligt kolo. Han gör ju uppenbarligen något rätt som funkar för honom, eh?

ASroma83
2008-03-13, 20:33
Jag tror att midjan mäter runt 120 cm.

Baan
2008-03-13, 20:52
Att folk fortfarande dissar regerande mr.olympia för att han inte vet hur man ska göra enligt kolo. Han gör ju uppenbarligen något rätt som funkar för honom, eh?

Hur gör man med 65kgskillarna som har samma utförande som Herr. Olympia i videon? Hmmmm

Tjuckot
2008-03-13, 20:56
Hur gör man med 65kgskillarna som har samma utförande som Herr. Olympia i videon? Hmmmm

Var inte direkt det jag pratade om? Jag pratade om 65kgs killarna som säger att han gör fel. No offence tobbo, vet inte vad du väger :) Men rent allmänt.

tobbo
2008-03-13, 20:59
Vad tycker ni om -

Q. Hey Jay, I noticed you tend to use explosive/fast reps with a shorter range of motion. Why is this?

“It’s safer for me to use a shorter range of motion when I train heavy because the risk of tearing as muscle is lessened. Using a short range of motion allows me to pump the muscle without endangering a tear.”

?

Baan
2008-03-13, 21:02
Var inte direkt det jag pratade om? Jag pratade om 65kgs killarna som säger att han gör fel. No offence tobbo, vet inte vad du väger :) Men rent allmänt.

Tja, det är ingen teknik jag sett ge många bra resultat i bröstträning. Kan väl kanske vara en avvägning av djup och hur mycket vikt man hanterar, det går ju köra mycket värre om man säger så :)

mallow
2008-03-13, 21:02
Vad tycker ni om -

Q. Hey Jay, I noticed you tend to use explosive/fast reps with a shorter range of motion. Why is this?

“It’s safer for me to use a shorter range of motion when I train heavy because the risk of tearing as muscle is lessened. Using a short range of motion allows me to pump the muscle without endangering a tear.”

?

Tycker att det är kul för honom att han har hittat något som funkar [för honom].

tobbo
2008-03-13, 21:07
Tycker att det är kul för honom att han har hittat något som funkar [för honom].

Funkar det inte på oss dödliga då, tunga vikter och behålla anspäning i bröstet hela tiden?

Baan
2008-03-13, 21:09
Funkar det inte på oss dödliga då, tunga vikter och behålla anspäning i bröstet hela tiden?

Tror flertalet här på forumet som har lite erfarenhet anser att det är bättre med full ROM. Det jag funderar på är vad som händer när man curlar 2/3 av rörelsen och tabbar sig en gång och plötsligt får massa vikt i den delen som man aldrig tränar, dvs man råkar sträcka lite för mycket. Kanske är ofarligt i många fall men det känns som det kan gå illa :)

tobbo
2008-03-13, 21:10
Tror flertalet här på forumet som har lite erfarenhet anser att det är bättre med full ROM. Det jag funderar på är vad som händer när man curlar 2/3 av rörelsen och tabbar sig en gång och plötsligt får massa vikt i den delen som man aldrig tränar, dvs man råkar sträcka lite för mycket. Kanske är ofarligt i många fall men det känns som det kan gå illa :)

Jo, tänkte på det också. Kanske därför många sliter av sig olika muskelfästen.

Greg
2008-03-13, 21:23
Full ROM FTW

http://img264.imageshack.us/img264/2493/train8sy2.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/1640/arnoldamg23fr6.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/1107/31133001arnoldposemedhq9.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x227/philipgregard/arnold-schwarzenegger-big_muscle.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x227/philipgregard/Arnoldm429-1.jpg

Timme
2008-03-13, 21:27
Q. Hey Jay, I noticed you tend to use explosive/fast reps with a shorter range of motion. Why is this?

“It’s safer for me to use a shorter range of motion when I train heavy because the risk of tearing as muscle is lessened. Using a short range of motion allows me to pump the muscle without endangering a tear.”

Detta citat tyder på ganska stor okunskap från Jays sida. Det är dåligt ROM som ökar risken skador. Fullt ROM håller musklerna flexibla.

tobbo
2008-03-13, 21:30
Detta citat tyder på ganska stor okunskap från Jays sida. Det är dåligt ROM som ökar risken skador. Fullt ROM håller musklerna flexibla.

Men om han håller samma ROM hela tiden så musklerna anpassar sig efter det, varför skulle han skada sig?

Timme
2008-03-13, 21:33
Men om han håller samma ROM hela tiden så musklerna anpassar sig efter det, varför skulle han skada sig?

Helt plötsligt så tappar han lite koncentration och råkar göra en lite djupare rörelse. Inte allt för nyttigt. Eller vad säger du Arne? :)

petah
2008-03-13, 21:34
och här kommer kollo-eliten och gnäller på mr.olympias utförande igen, att han aldrig lär sig! Han kommer aldrig bli stor o grov om han inte skärper sig.

tobbo
2008-03-13, 21:35
Helt plötsligt så tappar han lite koncentration och råkar göra en lite djupare rörelse. Inte allt för nyttigt. Eller vad säger du Arne? :)

Varför skulle han, aja det har jag redan skrivit på sidan tidigare.

Timme
2008-03-13, 21:35
och här kommer kollo-eliten och gnäller på mr.olympias utförande igen, att han aldrig lär sig! Han kommer aldrig bli stor o grov om han inte skärper sig.

Du tror att han hade fått sämre resultat med full range of motion?

petah
2008-03-13, 21:37
Du tror att han hade fått sämre resultat med full range of motion?

ring och tipsa honom, jag tror säkert att han aldrig har provat något liknande under sin karriär.

Baan
2008-03-13, 21:40
ring och tipsa honom, jag tror säkert att han aldrig har provat något liknande under sin karriär.

Fullt möjligt att han inte har. Jag har t.ex. tränat i ca tio år om jag ska räkna från den absoluta början och det finns massvis om filosofier jag känner till som jag inte orkat prova eftersom jag lite dumt tror blint på det jag kör på nu :)

petah
2008-03-13, 21:43
Fullt möjligt att han inte har. Jag har t.ex. tränat i ca tio år om jag ska räkna från den absoluta början och det finns massvis om filosofier jag känner till som jag inte orkat prova eftersom jag lite dumt tror blint på det jag kör på nu :)

Ja det har du rätt i, tänk va stor Jay kunde vart om han var lite mer open minded. :D

Baan
2008-03-13, 21:45
Ja det har du rätt i, tänk va stor Jay kunde vart om han var lite mer open minded. :D

Det är inte omöjligt att han kan optimera sin träning. Han lär knappast träna perfekt.

petah
2008-03-13, 21:46
Det är inte omöjligt att han kan optimera sin träning. Han lär knappast träna perfekt.

Näe de tror inte jag heller.

Mass-Tech
2008-03-13, 22:25
För er som undrar och har inte sett alla av hans andra filmer så har han alltid kört full ROM innan, men har har verkat gått över till kortate reps efter han har skadat brösten/bröstet.

Xealswe
2008-03-13, 22:41
Att behålla anspänningen i musklerna är ju ett sätt för att träna bodybuilding effektivt. Han vill ju uppenbarligen enbart ha massa och tränar exakt på det sätt som krävs för att uppnå enbart detta

Ifall han blir stel pga att han inte kör fulllängd är ju skitsamma för honom. Iofs som Mass-Tech säger, kanske just detta beror på skador osv han haft

tobbo
2008-03-13, 22:43
Att behålla anspänningen i musklerna är ju ett sätt för att träna bodybuilding effektivt. Han vill ju uppenbarligen enbart ha massa och tränar exakt på det sätt som krävs för att uppnå enbart detta

Ifall han blir stel pga att han inte kör fulllängd är ju skitsamma för honom. Iofs som Mass-Tech säger, kanske just detta beror på skador osv han haft

Om du läser inlägget ovanför dig verkar läget se tvärtom ut för Mr. Cutler.

Diggler
2008-03-14, 02:51
Hyfsat stark i pressarna, och det är ju inga PFT topphalvor utan det är ju utlåsninge han skippar, sparar triceps en aning mer på det sättet. Och om det skall gnällas från styrkelyftare igen, kan man ju påstå att Jays pressar är både säkrare och mer strikta än typiska sl-bänkar (bifogar film)

http://www.youtube.com/watch?v=6StUBhE6Y5M

Notera även att Jays pressar har fått honom att utveckla långt mer styrka och muskelmassa än styrkelyftaren.