handdator

Visa fullständig version : Hur hänger man upp tavlor på betong?


Prankie
2008-03-13, 13:47
Jag har köpt 5 tavlor. 4 av de väger runt 3,5kg st. Problemet är jag har betongväggar överallt och jag är lite osäker på hur man hänger upp de där. Och ifall en vanlig plastgrej med tre spikar räcker för den tyngden. Rummet är ny tapetserad också så jag vill ju helst undvika massakera den med slagborr om det inte är absolut nödvändigt. Har kollo några svar på det? :)

Snafu
2008-03-13, 13:48
Jag hade föreslagit betongborr men det blir ruskigt fula hål i väggen, naturligtvis. Klister och kardborr? :)

Kurash
2008-03-13, 13:49
Slagborr och nylonplugg

tntballe
2008-03-13, 13:58
Slagborr och nylonplugg

+1
minsta modellen du kan hitta.

Vill du kunna återställa tapeten efteråt så kan du först skära ett kors och vika upp kanterna där du ska borra. Då är det lätt att limma tillbaka tapeten om du flyttar på tavlorna.

jesse
2008-03-13, 14:00
Finns nog inte så många alternativ, om du inte tror att plastkrokarna håller så måste du nog köra på "the real deal".

ArcTiC
2008-03-13, 14:01
Finns nog inte så många alternativ, om du inte tror att plastkrokarna håller så måste du nog köra på "the real deal".

Det finns iof ganska stadiga plastkrokar så jag hade nog kikat lite på utbudet av dessa innan borrning/pluggning.

Prankie
2008-03-13, 14:09
http://i4.photobucket.com/albums/y122/kaizokoh/krok.jpg

Äkta kolozzeum konst?! :D

ArcTiC
2008-03-13, 14:14
Hehe.
Jag säga det funka.

MasterChief
2008-03-13, 14:14
Borrhammare rekommenderas om du har hårda väggar. Överdriv alltid när du hänger upp saker du är rädd om.

JJ
2008-03-13, 14:17
Har du tapet direkt på betong?

Prankie
2008-03-13, 14:22
Har du tapet direkt på betong?

Jag är inte 100. Men den är helt solid allafall, dvs eka inte när man knacka på den.

Snafu
2008-03-13, 14:24
Jag är inte 100. Men den är helt solid allafall, dvs eka inte när man knacka på den.

Om det är Bostaden ABs hus så är det nog tapet direkt på betong. Och dom blir sura om man borrar med betongborr vet jag av erfarenhet. Sen gillar dom inte att man dubbeltejpade fast speglar på toalettedörren heller (vilket kanske inte är så underligt).

Prankie
2008-03-13, 14:24
Borrhammare rekommenderas om du har hårda väggar. Överdriv alltid när du hänger upp saker du är rädd om.

Det är egentligen mest mitt huvud som jag är rädd om. De hängs över soffan. Kan jag inte köra med 2-3 plastpluggar då? En tål ju typ 10kg ändå.

Prankie
2008-03-13, 14:28
Om det är Bostaden ABs hus så är det nog tapet direkt på betong. Och dom blir sura om man borrar med betongborr vet jag av erfarenhet. Sen gillar dom inte att man dubbeltejpade fast speglar på toalettedörren heller (vilket kanske inte är så underligt).

Det är bostadens. Killen som bodde före mig hade nog 30tals hål på betongväggar. Det värsta var i köket där det inte var tapetserad och betongborr kan då smula ner en bit här och där. :smash:

Snafu
2008-03-13, 14:31
Vilket påminner mig om att förnya registreringen i bostadens kö. Nu har jag nog fanimig 8 års köande där. Kommer nog aldrig bo där igen men vafan.

Patriarch K
2008-03-13, 15:51
Om du tvärvägrar borra i väggen kan du använda lim, klet och kardborr. Sedan för säkerhets skull kan du fästa ett snöre i tavlan som du fäster i taket precis utanför tavlan. Tänk dig bokstaven H fast med ett streck längst ner på bokstaven också.

Mental
2008-03-13, 15:51
Är du umebo nu Prankie?

Prankie
2008-03-13, 16:04
Är du umebo nu Prankie?

Japp, har varit det ett tag. Har bara inte ändrat där det står Shanghai. :p

Mental
2008-03-13, 16:05
Japp, har varit det ett tag. Har bara inte ändrat där det står Shanghai. :p

Ålid"Gettho"Hem?

Prankie
2008-03-13, 16:10
Ålid"Gettho"Hem?

Ja, förutom det är inte ghetto. Jag har renoverat lägenheten så det ser ut som ett hem och inte nån studentlya. :D

Mental
2008-03-13, 16:12
Ja, förutom det är inte ghetto. Jag har renoverat lägenheten så det ser ut som ett hem och inte nån studentlya. :D

Området, min vän, området :D

Själv delar jag en 4:a med 2 andra grabbar på språkgränd. Här ser det ut som det ska göra hos studenter, det städas och diskas... ibland... :D Ska bli skönt att ta examen och flytta om ett par terminer :D

Bostaden har sannerligen smak för tapeter, Usch!

Prankie
2008-03-13, 17:33
Området, min vän, området :D

Själv delar jag en 4:a med 2 andra grabbar på språkgränd. Här ser det ut som det ska göra hos studenter, det städas och diskas... ibland... :D Ska bli skönt att ta examen och flytta om ett par terminer :D

Bostaden har sannerligen smak för tapeter, Usch!

Jag har bytt i båda rum och målat om köket. Det är bara den lilla biten i hallen som jag orkade inte byta för att det kräver jag flytta om 5 fulla gaderober. Så på bilden är det inte tapeter som jag har valt, det är nån annan med taskig smak sen tidigare. :D Använder bara området för att testa pluggar ifall de håller. Hänger 10kg där nu och har gjort så i ett par timmar. Då borde det vara ganska säkert om jag kör två pluggar med tredje dels vikt.

Allan
2008-03-13, 17:40
Se till att du har ett nytt borr och en borrhammare - inget jävla slagborrsjunk - så blir det jättefina små hål.

Tapet på betongen? Ja, och? Bara det är spacklat så är det så man gör

Snafu
2008-03-13, 17:47
Området, min vän, området :D

Själv delar jag en 4:a med 2 andra grabbar på språkgränd. Här ser det ut som det ska göra hos studenter, det städas och diskas... ibland... :D Ska bli skönt att ta examen och flytta om ett par terminer :D

Bostaden har sannerligen smak för tapeter, Usch!

Jag bodde på Språkgränd 4a, tredje våningen. Är det lika många BARN där i närheten nuförtiden eller har det vanliga folket fasats ut?

Bönne
2008-03-13, 18:20
Beror lite på hur tavlan ser ut.

Har du möjlighet att fördela tyngden över två fästen så kommer det funka fint med en XB-krok, en ensam håller drygt tio kilo...