handdator

Visa fullständig version : Fråga angående förbränning


Animalistic
2008-03-12, 22:24
om jag tar koffein som tillskott när jag redan ligger på ett kaloriunderskott, ökar det endast fettförbränningen eller ökar det även katabolismen?

mvh

Eddie Vedder
2008-03-13, 04:48
om jag tar koffein som tillskott när jag redan ligger på ett kaloriunderskott, ökar det endast fettförbränningen eller ökar det även katabolismen?

mvh

Fettförbränning ÄR katabolism.

Men du men ar förstås katabolisering av enbart muskelmassa i det här fallet, kataboliseringen av fettmassa är ju vad du önskar.:) Eftersom energiförbrukningen inte blir jättemycket högre kan ju heller inte jättemycket muskler ryka i vilket fall. Så nej det lär inte påverka i någon nämnvärd grad alls.

Animalistic
2008-03-13, 08:44
Fettförbränning ÄR katabolism.

Men du men ar förstås katabolisering av enbart muskelmassa i det här fallet, kataboliseringen av fettmassa är ju vad du önskar.:) Eftersom energiförbrukningen inte blir jättemycket högre kan ju heller inte jättemycket muskler ryka i vilket fall. Så nej det lär inte påverka i någon nämnvärd grad alls.

hehe ojdå, ah okej. tack så mycket :)

King Grub
2008-03-13, 11:41
Although caffeine treatment did not significantly influence carbohydrate oxidation (101 ± 11 mg/min in the postabsorptive state compared with 104 ± 7 mg/min after caffeine administration), carbohydrate oxidation before placebo administration (115 ± 12 mg/min) was significantly higher than that before propranolol infusion (85 ± 16 mg/min; P < 0.02) and that after placebo administration (89 ± 6 mg/min; P < 0.05). Lipid and protein oxidation rates did not differ significantly between the 3 treatments at baseline (lipids: 64 ± 4, 68 ± 6, and 69 ± 10 mg/min in the placebo, caffeine, and caffeine + ßB experiments, respectively; protein: 67 ± 6, 60 ± 6, and 67 ± 4 mg/min, respectively) but changed significantly after treatment (P < 0.001): lipid oxidation increased, and protein oxidation decreased.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004.