handdator

Visa fullständig version : Leverpastej


Jaeric
2008-03-12, 17:42
Halloj!

Jag håller just nu på att deffa för fullt och det går riktigt bra.

Nu undrar jag hur det är ställt med leverpastej? Blev ruskigt sugen på att börja att äta lite av det. Vad jag vet så ska det finnas en med 3% fett.

Så vad säger ni, funkar det som föda, en knäckemacka med leverpastej och inlagd gurka på? Till frukost, kvällsmål eller kompliment till en måltid.

Tacksam för svar.
J

Tabbe
2008-03-12, 17:53
Leverpastej är utmärkt men min personliga åsikt om det är *spy*

bollio
2008-03-12, 17:53
Hej
Leverpastej är jättebra mat. Lever är överhuvudtaget det mest näringsrika man kan äta, vad jag vet. Jag tycker du ska köpa fullfet leverpastej och inte 3% - den fullfeta har mycket bättre näringsvärden. Jag skulle inte heller köpa varianten som är gjord med margarin. Jag vet att Arboga sätter margarin i sin skivbara men det finns andra märken och den bredbara har inte margarin.

King Grub
2008-03-12, 18:07
Det man skall tänka på är att leverpastej ger massor av retinol; man bör nog inte äta leverpastej varje dag, med tanke på att det ger så mycket vitamin A.

Jaeric
2008-03-12, 18:34
Tack för svaren!

Är det inte för mycket fett i den "vanliga" då?

Men det är fullgod föda någon gång ibland var jag har förstått av det ni har att säga då? :)

Sverker
2008-03-12, 18:39
Vad som är för mycket fett är ju upp till ditt kaloribehov. Tycker du att späck är en bra fettkälla så använd vanlig leverpastej.

Själv tycker jag pastejerna kring 9 - 10 % fett ligger bäst i munnen.
Precis som King Grub skriver så är retinolen/A-vitaminet ett problem. Rimlig konsumtion bör ju vara något packet i månaden eller så.

Ayla
2008-03-12, 18:57
Det man skall tänka på är att leverpastej ger massor av retinol; man bör nog inte äta leverpastej varje dag, med tanke på att det ger så mycket vitamin A.

Vad händer om man äter för mycket, dvs varje dag?

Sverker
2008-03-12, 19:16
Benskörhet...kanske. Finns i denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110368

King Grub
2008-03-12, 19:20
Akut överskott kan ge illamående, huvudvärk, utmattning, aptitförlust, yrsel, torr hud, hudflagning och vätskeansamlingar i hjärnan. Kroniska symptom inkluderar torr hy och avglagning, skelettsmärtor, ledsmärtor, huvudvärk, aptitförlust, mm. Svåra fall kan innebära leverskador, blödningar och koma.

Koloftw
2008-03-12, 19:23
Akut överskott kan ge illamående, huvudvärk, utmattning, aptitförlust, yrsel, torr hud, hudflagning och vätskeansamlingar i hjärnan. Kroniska symptom inkluderar torr hy och avglagning, skelettsmärtor, ledsmärtor, huvudvärk, aptitförlust, mm. Svåra fall kan innebära leverskador, blödningar och koma.

Hmm, om man ofta når vitamin A plus och har yrsel, torr hud, hudflagning, torr hy och ledsmärtor är det kanske dags att dra ner då?

Ayla
2008-03-12, 19:30
Akut överskott kan ge illamående, huvudvärk, utmattning, aptitförlust, yrsel, torr hud, hudflagning och vätskeansamlingar i hjärnan. Kroniska symptom inkluderar torr hy och avglagning, skelettsmärtor, ledsmärtor, huvudvärk, aptitförlust, mm. Svåra fall kan innebära leverskador, blödningar och koma.

Oj då! Det låter inte så kul...dags att sluta äta leverpastej varje dag då :)

Eddie Vedder
2008-03-12, 20:19
Hmm, om man ofta når vitamin A plus och har yrsel, torr hud, hudflagning, torr hy och ledsmärtor är det kanske dags att dra ner då?

Jag vet inte vilket kostupplägg du kör den här veckan men utan jättemycket lever i kosten lär inte A-vitaminförgiftning bli någon risk. Det är väldigt lätt att fylla behovet men det är ändå ett visst spann mellan at överskrida RDI och att få i sig toxiska doser.

Kollar man dessutom i ett dataprogram där alla mikronutrienter räknas samman skiljer de ofta inte på betakaroten och retinol så t.ex. 300g morötter kan få A-vitaminnivån att skjuta i höjden vilket då ger ganska falska siffror.

Scratch89
2008-03-12, 20:23
Det är ju det som är lite missvisande. Karotenoider och andra förstadium räknas in, men vad jag har förstått det är kroppen i många fall självreglerande vad gäller upptaget av ämnena. Jag tror att det blir svårt att överdosera vitaminer och mineraler mha mat, om man inte lever (hah!) på grislever och blodpudding, typ.

Eddie Vedder
2008-03-12, 20:27
Det är ju det som är lite missvisande. Karotenoider och andra förstadium räknas in, men vad jag har förstått det är kroppen i många fall självreglerande vad gäller upptaget av ämnena. Jag tror att det blir svårt att överdosera vitaminer och mineraler mha mat, om man inte lever (hah!) på grislever och blodpudding, typ.

Retinol lagras in, även från dietära källor. Omvandling från karotenoiderna med vitaminaktivitet (inte alla) är dock reglerad efter behov och vissa omvandlas i högre grad, betakaroten 1/12 vad jag vet.

King Grub
2008-03-12, 20:27
Oj då! Det låter inte så kul...dags att sluta äta leverpastej varje dag då :)

Det handlar ju inte om leverpastej i sig som åstadkommer leverskador... för att åstadkomma skador krävs oftast supplementering.

Scratch89
2008-03-12, 20:48
Retinol lagras in, även från dietära källor. Omvandling från karotenoiderna med vitaminaktivitet (inte alla) är dock reglerad efter behov och vissa omvandlas i högre grad, betakaroten 1/12 vad jag vet.

Det motsäger iofs inte vad jag sa. Det jag menar är att man måste äta på rätt så bra om man ska få i sig tillräckligt mycket A-vitamin för att det ska bli toxisk effekt. Morötter är en bra källa till b-karoten, men man måste bli överjävligt mätt om man ska få i sig den mängden. Lever är väl lättare då, men att ha ett lager på nån macka borde väl inte heller ge risk för överdosering? Särskilt inte de smalare varianterna.

Eddie Vedder
2008-03-12, 20:54
Det motsäger iofs inte vad jag sa. Det jag menar är att man måste äta på rätt så bra om man ska få i sig tillräckligt mycket A-vitamin för att det ska bli toxisk effekt. Morötter är en bra källa till b-karoten, men man måste bli överjävligt mätt om man ska få i sig den mängden. Lever är väl lättare då, men att ha ett lager på nån macka borde väl inte heller ge risk för överdosering? Särskilt inte de smalare varianterna.

Okej jag missförstod dig lite. Jag uppfattade det som att du menade att kroppens homeostatiska reglering var densamma för färdigt A-vitamin som för karotenoider.:)

Men att det i praktiken är problematiskt "rent tekniskt" även via färdigt retinol är ju helt rätt.:)

bollio
2008-03-12, 21:54
Får lite varierande uppgifter beroende på källa angående hur mycket beta-karoten som krävs för att bilda 1 enhet retinol... allt från 6 till 18 enheter... nånting att tänka på om man inte får i sig äkta A-vitamin (retinol) från animaliska fetter i kosten. A-vitamin brist är vanligt förekommande (ok, kanske inte i Sverige, men...)!

Scratch89
2008-03-12, 22:47
Det finns en stor variation, då det är en stor variation av upptag. Vid låga nivåer av retinol kommer det troligen att behövas mindre b-karoten , men om det finns en mättnad så gäller det övre talet. Vad jag har hört så är de påväg att höja ytterligare.

Knabb
2008-03-12, 23:06
Det handlar ju inte om leverpastej i sig som åstadkommer leverskador... för att åstadkomma skador krävs oftast supplementering.
Det är (eller var?) bara Hudläkare som får skriva ut recept på A-vitamin. Är förbjudet att säljas som kosttillskott. Har förekommit dödsfall när kostillskotts företag inte fattat riktigt vad de håller på med och blandat i färdigt A-vitamin.

Jaeric
2008-03-13, 22:53
Hittade viktväktarnas leverpastej idag på Maxi. Den måste väl nästan vara den bästa?

Cohen
2008-03-13, 23:03
Söker man en diet-leverpastej är den från "Den Gröna Slaktarn" den bästa. Den är bakad och smakar fetare än den är. Tror att den har 3% fett och 120 kcal per 100g.

Men ultimat ur smaksynpunkt är ju utan tvekan Tulpis bakade med bacon!

Eddie Vedder
2008-03-14, 05:25
Hittade viktväktarnas leverpastej idag på Maxi. Den måste väl nästan vara den bästa?

Nej men dyrast antagligen.

Jaeric
2008-03-14, 10:30
Nej men dyrast antagligen.

En av dem bättre iaf? :) Finns inte gröna slaktarn i min butik.

bollio
2008-03-14, 11:26
En av dem bättre iaf? :) Finns inte gröna slaktarn i min butik.

En av dem sämsta. Dyr, sämre smak, mindre näring och mindre kalorier (mindre mat för pengarna anser jag vara negativt - gör inte du?). Allt som det står Viktväktarna på bör man nog sky som pesten.

Viktväktarpastejen har torr och grynig konsistens, medan Scan är gräddig och krämig. Viktväktarvarianten har visserligen en högre leversmak än sin medtävlare, men det är knappast någon särskilt angenäm leversmak.

Den är frän och oharmonisk, medan Scan smakar mildare och rundare.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=744941

Eddie Vedder
2008-03-14, 13:39
En av dem bättre iaf? :)

Kan inte uttala mig då jag inte läst innehållet. Jag vet att deras fettsnåla falukorv t.ex. var rejält mycket dyrare än vanlig falukorv men utfylld med både morötter och en hel del vatten.

Då äter jag hellre en billigare och lite fetare korv, mindre mängd och morötter vid sidan om. Leverpastejen kan jag inte uttala mig om men generellt sett tycker jag Viktväktarnas produkter är oförsvarbart svindyra.

Det är lätt att hålla sig till deras produkter om man saknar kunskaper och vill hålla nere kalorimängden i maten, det vet dom om och kan således komma undan med dyra priser. Folk köper ju.:)

Jaeric
2008-03-14, 14:44
Ja, men om inte priset spelar någon roll? Då känns det som det är värt det ur kalorisynpunkt.

Sverker
2008-03-14, 18:32
Falukorv med morötter:confused:

Det går att krydda korv med paprikakrydda för att ge lite färg men morot har jag aldrig hört talas om. Tvärtom är falukorven skyddad:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/sv/oj/2001/c_078/c_07820010310sv00160018.pdf




Får jag välja så väljer jag nog en lättfalukorv med lite mer kött i. Någonstans kring 18 % fett smakar bäst...tycker jag.

Turbonisse
2008-03-14, 18:59
Ja, men om inte priset spelar någon roll? Då känns det som det är värt det ur kalorisynpunkt.

Då är nog Pastejkökets sportvariant den bästa ur prishänseende , den ligger på 150kcal/100g(kontra viktväktarnas något mindre 120kcal/100g).

Men att fundera sig blodig överkalorimängden på smörgåspålägg, är inte det att sila mygg och svälja kameler?

Apropå Falukorv testade jag en ny variant idag,Signal anderssons falukorv, måste säga att den var mycket smaklig. Billig var den också :)

Eddie Vedder
2008-03-14, 19:31
Falukorv med morötter:confused:

Oj jag har fel där förstås. Att korven i fåga var utfylld med morötterär en sanning, men givietvis var det inte falukorv. Det är ju en av de få namnskyddade livsmedel vi har kvar.

Kan ha varit någon form av salamikorv alternativt "falubit" eller något i den stilen.

EDIT: "Måltidskorv" kallar dom den visst. Kollade upp hemsidan och detta är ingredienserna:

Gris- och nötkött, vatten, morötter, potatisstärkelse, koksalt, druvsocker, stabiliseringsmedel E407, senap, kryddor, antioxidationsmedel E300, smakförstärkare E621, pepparextrakt, konserveringsmedel E250