handdator

Visa fullständig version : Hjälp med excel


Mehdi
2008-03-12, 15:34
Är det någon som har tid och kunskap inom excel så får ni gärna adda mig på msn, snellafunka@hotmail.com

Vad jag egentligen vill göra är att få en massa mätdata under en kolumn att multipliceras med ett visst tal. T.ex alla värden ska multipliceras med faktor 10, hur gör jag då?

MasterChief
2008-03-12, 15:54
Är det någon som har tid och kunskap inom excel så får ni gärna adda mig på msn, snellafunka@hotmail.com

Vad jag egentligen vill göra är att få en massa mätdata under en kolumn att multipliceras med ett visst tal. T.ex alla värden ska multipliceras med faktor 10, hur gör jag då?

1) Skriv 10 i valfri cell
2) Markera denna cell och tryck “ctrl + c”
3) Därefter tar du musen och markerar det fält med värden som du vill multiplicera
4) Högerklicka med musken och välj ”klistra in special”
5) Klicka på multiplicera
6) Tryck "Ok"

Klart

Mehdi
2008-03-12, 16:51
1) Skriv 10 i valfri cell
2) Markera denna cell och tryck “ctrl + c”
3) Därefter tar du musen och markerar det fält med värden som du vill multiplicera
4) Högerklicka med musken och välj ”klistra in special”
5) Klicka på multiplicera
6) Tryck "Ok"

Klart

Det börjar närma sig! Dock får jag inte den att multiplicera. Det händer inget efter jag tryckt "Ok" sas. Har du några ideer?

Wikner
2008-03-12, 17:11
Det börjar närma sig! Dock får jag inte den att multiplicera. Det händer inget efter jag tryckt "Ok" sas. Har du några ideer?

Testa igen ? säker på att de inte dyker upp en nolla till ?
Funkar bra för mig iaf.

Om de är många siffor så kanske du ha nått på som avrundar talet så du inte ser multiplicationen. Eller nått

MasterChief
2008-03-12, 18:28
Det börjar närma sig! Dock får jag inte den att multiplicera. Det händer inget efter jag tryckt "Ok" sas. Har du några ideer?

Då gör du något fel. Det jag beskriver fungerar OM det är siffror du har.

Kan ju låta lite konstigt men importerar man värden så vet inte alltid Excel om det är siffror eller inte och sätter per default allt till vanlig "bokstavsformatering".
Siffrorna blir alltså vanlig textsträng och inte ett tal som går att räkna med. Således kan den inte heller multiplicera.

Testa genom att markera ett par celler med värden. Ser du en summering nere till höger så uppfattar Excel värdena som tal. Om den inte gör det måste du konvertera dem.

Palm
2008-03-13, 16:20
Har en plot där värdena på y-axeln har formatet mm:ss. Jag vill själv definiera max- och min-värden på axeln, men då godtar den bara decimala värden *gah!* . Finns det något trick för att kunna mata in gränserna själv i tidsformat?

Palm
2008-03-13, 16:24
Gridden ligger dessutom på 44 sekunders mellanrum (inte så lättavläst), så det är samma problem där.

Palm
2008-03-13, 16:34
Hmm, enligt google så glömde man den funktionen i Excel 2007. Wtf!?

skans
2008-03-13, 19:15
markera målrutan (där du vill ha ditt resultat) skriv = i rutan tryck på rutan du skrev 10 i, tryck sedan gånger (x) och sen rutan med talet som du vill multiplicera med 10, tryck sen enter så e de klart.

MasterChief
2008-03-13, 21:37
markera målrutan (där du vill ha ditt resultat) skriv = i rutan tryck på rutan du skrev 10 i, tryck sedan gånger (x) och sen rutan med talet som du vill multiplicera med 10, tryck sen enter så e de klart.

Hur tycker du detta löser trådskaparens problem?

Detta ger ju bara en ny cell med nya värden. Han ville förändra de befintliga cellerna.

tobbo
2008-03-13, 21:40
Excel har ett väldigt bra hjälp-program. Så testa sök där om du behöver hjälp med något.

MasterChief
2008-03-13, 21:52
Excel har ett väldigt bra hjälp-program. Så testa sök där om du behöver hjälp med något.

Väldigt sant. Bara att trycka F1.