handdator

Visa fullständig version : Trött


hiko
2008-03-12, 11:25
Förra veckan tog mitt gainer slut och jag bestämmde mig (eller plånboken bestämmde) att jag skulle ta slut på mitt protein först innan jag köpte gainers igen. Enda sedan jag slutade ta gainers och enbart kört på protein efter träningen har jag märkt att jag blivit betydligt segare, tröttare. Det känns som att återhämtningen försämrats drastiskt. Är detta någonting som inträffar då man går från en produkt som innehåller kolhydrater till att enbart ta protein?

Min andra fråga är vad ni rekommenderar för prestationshöjare. Jag vill inte ta kreatin utan jag vill enbart ha någonting som gör mig betydligt piggare, någonting som ger mig en pump, utan att man likt kreatin ska binda upp musklerna med vatten som sedan försvinner när man slutar gymma.

King Grub
2008-03-12, 11:27
Det känns som att återhämtningen försämrats drastiskt. Är detta någonting som inträffar då man går från en produkt som innehåller kolhydrater till att enbart ta protein?

JA!

Nu behöver det inte vara kolhydrat i form av gainerpulver, utan det går bra med vilket kolhydratrikt mål mat som helst, så snart som möjligt efter aktivitet.

hiko
2008-03-12, 11:31
Det bör därför räcka med att komplementera mitt protein med en banan för att få ungefär den effekten jag fick av mitt gainers?

King Grub
2008-03-12, 11:41
Inte mycket kolhydrat i en banan, och en stor del av dessa är dessutom fruktos, men visst, om du går hem och äter ett vanligt kolhydratrikt mål mat därefter, så.

Per B
2008-03-12, 13:10
Annars är ju en påse maltodextrin inte speciellt dyr (69 kr för 1,5 kg här i shoppen). Blanda med ditt proteinpulver, och vips så har du din gainer. Och det blir antagligen billigare än att köpa en färdig gainer.

hiko
2008-03-12, 13:14
Har faktiskt funderat på att köra med det..Men, kan man köra med vanligt detextoron(eller hur det stavas) medan man väntar på att försändelsen kommer med posten?

Eddie Vedder
2008-03-12, 13:17
Har faktiskt funderat på att köra med det..Men, kan man köra med vanligt detextoron(eller hur det stavas) medan man väntar på att försändelsen kommer med posten?

Dextrosol och dextropur finns, jag vet inte vilken av dom du syftar på nu men den förstnämnda är i tablettform och den andra pulverform.

Det är rent druvsocker och funkar utmärkt. Problemet är väl att det behövs en hel del vatten (en liter vatten per dl pulver), kan påverka magen negativt för en del samt att det smakar väldigt väldigt sött (kan upplevas äckligt för vissa).

Men som återhämtning efter ett styrketräningspass duger det got och väl:)

JG_81
2008-03-12, 13:55
Det är rent druvsocker och funkar utmärkt. Problemet är väl att det behövs en hel del vatten (en liter vatten per dl pulver), kan påverka magen negativt för en del samt att det smakar väldigt väldigt sött (kan upplevas äckligt för vissa).


Av vilken anledning ska man använda en hel liter vatten per dl? Har sett någon tråd angående detta.. men det jag kommer ihåg från den var att någon annan ifrågasatte mängden vatten per dl dextro.. eller så har jag blandat ihop det.. *whistle*

Häller själv i en skopa (räknade ut en mängd som borde motsvara mina behov) dextropur i mitt protein. Har sedan jag började med det märkt en väldans skillnad i prestation och återhämting jämfört med protein+banan som jag dumt nog körde tidigare. Kör dock inte riktigt så mycket vatten som du rekommenderar.

kalajset
2008-03-12, 14:01
Min andra fråga är vad ni rekommenderar för prestationshöjare. Jag vill inte ta kreatin utan jag vill enbart ha någonting som gör mig betydligt piggare, någonting som ger mig en pump, utan att man likt kreatin ska binda upp musklerna med vatten som sedan försvinner när man slutar gymma.

Vanliga koffeintabletter är inte särskilt dyrt, och hade iaf varit mitt förstahandsval före jag köper på mig några "hokus pokus-produkter" med tveksam effekt och hög prislapp.

Eddie Vedder
2008-03-12, 15:43
Av vilken anledning ska man använda en hel liter vatten per dl?

En glukosdrink blir isoton vid den koncentrationen. Samma mängd vatten krävs inte för att göra en maltodextrindrik isoton och ännu mindre krävs för Vitargo. Bl.a. därför som Vitargo är oslagbart som drink under extrem uthållighetsaktivitet. Det beror givetvis på upptagshastighet och magpåverkan också men den lilla mängd vatten som krävs spelar ju också in då det är värdefullt att kunna fylla på med snabba kolhydrater utan att behöva bälja i sig för mycket vätska.

JG_81
2008-03-13, 19:36
En glukosdrink blir isoton vid den koncentrationen.

Vad är anledning till att man vill att den hemmagjorda gainern skall vara isoton? Vilka effekter har det om man sätter i sig en icke-isoton lösning? Försämrat upptag?

Davil
2008-03-14, 07:42
Vad är anledning till att man vill att den hemmagjorda gainern skall vara isoton? Vilka effekter har det om man sätter i sig en icke-isoton lösning? Försämrat upptag?

Mindre vatten saktar ner magsäckstömningen. Det kan också resultera i magont. Minst isoton eller med mer vatten så den blir hypoton (ju mer hypoton desto snabbare upptag).

Eddie Vedder
2008-03-14, 15:18
Vad är anledning till att man vill att den hemmagjorda gainern skall vara isoton? Vilka effekter har det om man sätter i sig en icke-isoton lösning? Försämrat upptag?

Är den inte isoton så är ju blandningen sämre, lite slöseri att blanda en drink sämre om man ändå vill få ut något av den.

Glukostransporten in i cellen kommer vara mindre effektiv helt enkelt, osmotiskt tryck i din gainer motsvarar då cellens helt enkelt.

Vin
2008-03-14, 16:36
Jag kör dextropur + protein. räknat ut att min gainer kostar ~3kr och göra och en färdig gainer går på ~9kr i pulverform.
(Då är det speciella produkter jag utgått ifrån.)

Racso
2008-03-14, 18:11
Inte mycket kolhydrat i en banan, och en stor del av dessa är dessutom fruktos, men visst, om du går hem och äter ett vanligt kolhydratrikt mål mat därefter, så.

Fortfarande ~1g/(per kg kroppsvikt) som gäller? (styrketräning)