handdator

Visa fullständig version : Skolmat?


Danneeh
2008-03-12, 11:08
Sökt runt lite och hittade inte ett direkt svar på min fråga.

Men iallafall, jag har nu nyligen börjat gå på diet för att tappa ett par kg till sommaren, och fick nu en fundrare, är skolmaten okej i samband med detta? Jag tillsätter självklart grönsaker och sånt men samtidigt så undrar man.

Tack för alla svar :)

isato
2008-03-12, 11:10
Ät skolmaten!

King Grub
2008-03-12, 11:10
är skolmaten okej i samband med detta?)

Givetvis. Helt vanlig mat.

Danneeh
2008-03-12, 14:02
Härligt att höra, jag kör på som vanligt då :)

najen
2008-03-12, 14:18
Jag har läst att de friterar mycket skolmat för att kunna spara pengar, t.ex om det är chicken nuggets så är 75% friterat och 25% kycklingen. Sen att de använder mycket transfetter när de steker maten. Men det är kanske olika från skola till skola

Mental
2008-03-12, 14:26
Jag har läst att de friterar mycket skolmat för att kunna spara pengar, t.ex om det är chicken nuggets så är 75% friterat och 25% kycklingen. Sen att de använder mycket transfetter när de steker maten. Men det är kanske olika från skola till skola

Eh? Friterad mat fick vi nog aldrig i skolan på min tid, möjligen panerad.
Villket slitjobb att stå och fritera saker till en hel skola, och vad olja det ska gå åt. låter inte ett dugg ekonomiskt.

mela
2008-03-12, 14:31
Jag har läst att de friterar mycket skolmat för att kunna spara pengar, t.ex om det är chicken nuggets så är 75% friterat och 25% kycklingen. Sen att de använder mycket transfetter när de steker maten. Men det är kanske olika från skola till skola

*screwy* Den mesta utav skolmaten körs i ugn. Chicken Nuggets osv körs i ugnen, därför de aldrig var sådär knapriga.

Acquiescence
2008-03-12, 15:23
Jag har läst att de friterar mycket skolmat för att kunna spara pengar, t.ex om det är chicken nuggets så är 75% friterat och 25% kycklingen. Sen att de använder mycket transfetter när de steker maten. Men det är kanske olika från skola till skola

Storbrittanien, inte Sverige. Världens onyttigaste skolmat? Fick en ögonöppnare när jag såg den serien med han nakne kocken.

Själv fick vi inget friterat under mina skoldagar, var ett tag sen dock.

3.1415926535
2008-03-12, 17:07
Nej, jag ingen skolmat är friterad i Sverige.

Scratch89
2008-03-12, 20:03
Skolmaten är utmärkt! Den är ihopsatt av kostekonomer (:D) och har ett bra förhållande av nutrienter.

larkan
2008-03-12, 22:01
Jag går själv i skolan och äter i skolan. Från jag regga mig på kolo, så har jag inte ätit pizza/hamburgare eller något istället för skolmat. Jag har insett hur bra skolmaten är. Gratis Buffe ;) Dock har dom sådan där mesig regler typ, max 10 köttbullar, max 5 pannakakor, max 2 korvar per/person, det skiter jag i ganska gött och tar hur mycket jag vill ha.

bollio
2008-03-12, 22:17
Friterad mat är faaaaaanimej det sämsta man kan äta. I Storbritannien är man idioter! Gudskelov får inte våra barn det giftet i skolan.

Dock har man börjat införa lättmargarin och lättmjölk i skolan efter instruktion från Livsmedelsverket. Fifan för det.

Verkar som att Livsmedelsverket sysslar med mer än bara rekommendationer? Ställ dom under en hälsovårdsmyndighet om dom ska lägga sig i människors liv så där!

Morty
2008-03-12, 22:23
Hälldre kalorirestriktion, man mår uppenbart bättre av det.

Viktor_Balck
2008-03-12, 22:41
Jag går själv i skolan och äter i skolan. Från jag regga mig på kolo, så har jag inte ätit pizza/hamburgare eller något istället för skolmat. Jag har insett hur bra skolmaten är. Gratis Buffe ;) Dock har dom sådan där mesig regler typ, max 10 köttbullar, max 5 pannakakor, max 2 korvar per/person, det skiter jag i ganska gött och tar hur mycket jag vill ha.

We aint, go-in nowhere, we aint, goin nowhere
We cant be stopped now, cause this bad boy for life

gnagaren
2008-03-12, 22:42
Det är ju helt underbart att äta lunch i skolan varje dag, "gratis" mat som varierar från dag till dag.
Jag ligger själv i deff nu och jag ser absolut inga problem med skolmaten, äter ungefär 50/50 grönsaker och kött och tar ett glas mjölk till det. Försöker att bara hålla någorlunda koll på hur många kalorier det är.

Scratch89
2008-03-12, 23:22
Friterad mat är faaaaaanimej det sämsta man kan äta. I Storbritannien är man idioter! Gudskelov får inte våra barn det giftet i skolan.

Dock har man börjat införa lättmargarin och lättmjölk i skolan efter instruktion från Livsmedelsverket. Fifan för det.

Verkar som att Livsmedelsverket sysslar med mer än bara rekommendationer? Ställ dom under en hälsovårdsmyndighet om dom ska lägga sig i människors liv så där!

Livsmedelsverkets rekommendationer är att byta ut till magrare mjölkprodukter ja, men skolan är inte alls tvingad till att byta. Om ett byte sker så sker det av egen vilja.

bollio
2008-03-13, 07:23
Livsmedelsverkets rekommendationer är att byta ut till magrare mjölkprodukter ja, men skolan är inte alls tvingad till att byta. Om ett byte sker så sker det av egen vilja.

Du inser väl att eftersom kommunerna tar deras rekommendationer på så stort allvar så blir resultatet samma, oavsett om det är tvång eller inte? Det verkar som att Livsmedelsverket aktivt går ut och säger att så här ska det vara. Kommuner tycks dessutom ha kostchef och policy som gör att dom mer eller mindre känner sig tvungna att följa såna rekommendationer. Ett verk med så stort inflytande över våran hälsa kan inte rimligtvis stå under jordbruksdepartementet.

najen
2008-03-13, 08:28
Det kanske var om Storbritannien jag läste att de friterade skolmaten då :P

Scratch89
2008-03-13, 08:29
På vilket sätt är det dåligt med magrare mjölkprodukter, anser du?

Cohen
2008-03-13, 22:28
Vi har fördelen att skolköket ofta sätter ut etiketten med näringsvärden från prefab mat på en anslagstavla i matsalen. Då blir det lättare att hålla koll på kosten om man känner för det.