handdator

Visa fullständig version : Det här med havregryn.


Martin Löwgren
2008-03-12, 10:54
Undrar om de spelar någon roll om käkar grynen torre, i en shaker eller kokar dem med vatten avseende näringen?

Enligt paketet ska 100gram ge runt 350kcal. Enligt mig borde det inte vara någon skillnad i vilken form jag väljer att inta det men har pratat med några som säger annorlunda.

Mvh Martin

King Grub
2008-03-12, 10:58
Näringmässigt är det ingen skillnad. Torra gryn är inte "råa", utan förbehandlade med ångpreparering. Det som förändras vid kokning är att GI:t sänks när fibrerna tränger ut, men GI på gröt/havregryn är inget som kommer att påverka vare sig träningsresultat, hälsa eller form.

Slartibartfast
2008-03-12, 11:14
Jag baserar en stor del av mitt kolis/kcal intag på havregryn i en shaker med russin och mjölk! *drool*

Behändigare livsmedel än havregryn får man leta efter.

Martin Löwgren
2008-03-12, 11:49
Jag baserar en stor del av mitt kolis/kcal intag på havregryn i en shaker med russin och mjölk! *drool*

Behändigare livsmedel än havregryn får man leta efter.

Samma här

Sparrisen
2008-03-12, 15:45
Jag baserar en stor del av mitt kolis/kcal intag på havregryn i en shaker med russin och mjölk! *drool*

Behändigare livsmedel än havregryn får man leta efter.

Är det att ha med sig på jobbet? Kör du det i en mixer också? Kan tänka mig hur grynen har svällt ganska bra annars efter x antal timmar i mjölk :P Men du kanske blandar på plats?

machine gun
2008-03-12, 16:31
Är det att ha med sig på jobbet? Kör du det i en mixer också? Kan tänka mig hur grynen har svällt ganska bra annars efter x antal timmar i mjölk :P Men du kanske blandar på plats?

Man kan ju förslagsvis ha ett paket havregryn och ett paket mjölk stående på jobbet (mjölken bör dock ha ett kylskåp att bo i om den ska hålla sig aptitlig ;))

Sparrisen
2008-03-12, 16:33
Man kan ju förslagsvis ha ett paket havregryn och ett paket mjölk stående på jobbet (mjölken bör dock ha ett kylskåp att bo i om den ska hålla sig aptitlig ;))

Nähe? ;) Jag var bara intresserad av hur herr Slarti gör...

Slartibartfast
2008-03-12, 18:30
Är det att ha med sig på jobbet? Kör du det i en mixer också? Kan tänka mig hur grynen har svällt ganska bra annars efter x antal timmar i mjölk :P Men du kanske blandar på plats?

Nä, jag blandar och äter hemma. Ingen mixer.

Men som jobb-mat är det säkert också opti. Ultrapastöriserad mjölk om man inte har tillgång till kylskåp.

Mega_man1000
2008-03-12, 18:35
Näringmässigt är det ingen skillnad. Torra gryn är inte "råa", utan förbehandlade med ångpreparering. Det som förändras vid kokning är att GI:t sänks när fibrerna tränger ut, men GI på gröt/havregryn är inget som kommer att påverka vare sig träningsresultat, hälsa eller form.

har Havregryn ett högt gi innan de tillagas? Trodde alltid att det var tvärt om eftersom det blir mycket mjukare efter kokning och lättare för kroppen att bryta ner. ialla fall vad jag alltid har trott*screwy*

King Grub
2008-03-12, 19:21
Du har trott motsatsen till fakta.

Mega_man1000
2008-03-12, 20:49
haha okej då vet jag;)!!!

Slartibartfast
2008-03-12, 21:12
vad är det för GI på kokta resp okokta havregryn?

Inte undra på att jag blivit fet.

King Grub
2008-03-12, 21:29
vad är det för GI på kokta resp okokta havregryn?

Olika beroende på gryn. Sök på oat porridge.

http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm

King Grub
2008-03-12, 21:32
*uppdate*

Studie på GI:t på svenska gryn och gröt.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/9/2207

Koloftw
2008-04-09, 21:28
Näringmässigt är det ingen skillnad. Torra gryn är inte "råa", utan förbehandlade med ångpreparering. Det som förändras vid kokning är att GI:t sänks när fibrerna tränger ut, men GI på gröt/havregryn är inget som kommer att påverka vare sig träningsresultat, hälsa eller form.

Hur blir GIt om man blötlägger grynen och låter de svälla i vätskan då?

Blir GIt lägre pga. vätskan eller är det bara när man kokar och fibrerna tränger ut som det blir långsammare?

Eddie Vedder
2008-04-10, 05:12
Hur blir GIt om man blötlägger grynen och låter de svälla i vätskan då?

Ja fibrerna är vattenlösliga.

Om det kommer skilja mellan kokt och okokta men blötlagda vet jag inte (d.v.s. om kokningen i sig även påverkar lite till), dock kommer det vara skillnad på blötlagda och torra.

Slartibartfast
2008-06-15, 14:35
Vad är det för typ av protein i havregryn? Långsamt eller snabbt?

Blandar med mjölk, så det blir ju fullvärdigt iaf.

Ronja
2008-06-15, 14:47
Vad är det för typ av protein i havregryn? Långsamt eller snabbt?

Blandar med mjölk, så det blir ju fullvärdigt iaf.

Vad menas det egntligen med att det blir fullvärdigt?lika bra biologiskt värde som kött eller?försökt förstå detta då jag skulle vilja äta er vegetariskt(för ekonomins skull, men har inte fått tag i nå bra fakta):Virro

Sverker
2008-06-15, 14:51
Havregryn innehåller en hel del protein. Proteinet är inte fullvärdigt för det har ett underskott av aminosyran lysin. På havrens plussida ligger att det har ett överskott av svavelaminosyrorna metionin och cystein.

Mjölk är precis tvärtom. Svag på svavelaminosyrorna men ett kraftigt överskott av lysin.
Havre och mjölk blir 1 + 1 = 3.

Nu äter de flesta på Kolozzeum ett stort överskott av protein så kombinationen är ointressant. Däremot är det intressant för personer som äter mycket lite protein. Där varje gram fullvärdigt protein är värdefullt och måste utnyttjas till det yttersta.

YTS här på Kolozzeum är en klippa på det där. Själv skulle jag försöka få 1 gram mjölkprotein för varje gram havreprotein.

King Grub
2008-06-15, 14:59
Vad menas det egntligen med att det blir fullvärdigt?

Att det har tillräckligt av alla essentiella aminosyror i dom mängder som kroppen behöver. Finns det för lite av någon aminosyra är det inte fullvärdigt och kan inte ensamt upprätthålla liv och uppbyggnad. Vete, t ex, har ett underskott på lysin. Mjölk, däremot, har ett överskott på lysin. Tillsammans blir det ett bättre protein än den ena eller det andra för sig (mjölk är dock fullvärdigt i sig, ensamt).

Slartibartfast
2008-06-15, 15:00
YTS här på Kolozzeum är en klippa på det där. Själv skulle jag försöka få 1 gram mjölkprotein för varje gram havreprotein.

Det är ungefär det jag kör med. Efter löprundan: 130 g havregryn och 30 g russin (18 g protein från havre) + 3 dl mjölk och 10 g vasslepulver (18 g protein från mjölk) *flex*

Men min fråga kvarstår. Är proteinet i havregryn snabbt eller långsamt? Jag gissar på snabbt, men inte vassle-snabbt, va?

King Grub
2008-06-15, 15:06
Det är nog långsamt. Jag känner inte till några snabba vegetabiliska proteiner.

Slartibartfast
2008-06-15, 15:07
Det är nog långsamt. Jag känner inte till några snabba vegetabiliska proteiner.

Aha. Bra! :thumbup:

Sverker
2008-06-15, 15:17
Det är nog långsamt. Jag känner inte till några snabba vegetabiliska proteiner.


Var hamnade sojaproteinet... som uppträder på ungefär samma sätt som vassleproteinet ?




Slartibartfast !
Du kan inte jämför havregryn med ett proteinkoncentrat/-isolat. Proteinet i havregrynen ligger ju inbäddat tillsammans med stärkelse, kostfibrer, fett osv. Det krävs en hel armé av matspjälkningsenzymer i tarmen innan havreproteinet blir tillgängligt för enzymerna som bryter ned det till aminosyror.

King Grub
2008-06-15, 15:18
Var hamnade sojaproteinet... som uppträder på ungefär samma sätt som vassleproteinet ?

Sojaisolat eller hydrolysat, ja. Det är ju inte samma sak. Det gäller alla proteiner; ett isolat eller hydrolysat har inte samma egenskaper som proteinet i naturlig form. Protein från sojaisolat tas upp med en hastighet av runt 3.9 gram per timme, sojaprotein från sojabönan i naturlig form långsammare.

Ronja
2008-06-15, 17:54
Åter till min fråga: har proteinet i ett fullvärdigt vegetabiliskt protein lika högt biologiskt värde som fågel, fisk o rött kött?

King Grub
2008-06-15, 17:57
Vegetabiliska proteiner är, med få undantag, inte fullvärdiga. Soja, som räknas till dom fullvärdiga, kan ändå inte användas lika bra i proteinsyntesen som t ex mjölkprotein.

Ronja
2008-06-15, 18:04
Vegetabiliska proteiner är, med få undantag, inte fullvärdiga. Soja, som räknas till dom fullvärdiga, kan ändå inte användas lika bra i proteinsyntesen som t ex mjölkprotein.

HAr sojamjölk samma effekt till havregryn som vanlig kojölk?

Sverker
2008-06-15, 18:30
Nej. Soja är ett sämre alternativ. Men det kompenserar du lätt genom att ta lite mer soja.

Ronja
2008-06-15, 19:45
Nej. Soja är ett sämre alternativ. Men det kompenserar du lätt genom att ta lite mer soja.

Lite mer soja?
:confused: jaha tar ca 1½ -2dl till havregrynsgröten på morgonen, är det nå annat so kan koplettera upp eller?

Om man äter en biff på sojabönor ixat med kryddor och äter till rostade rotsaker är det fullvärdigt protein i bönerna då?(har ja konstiga frågor? :) )eller o man enbart tuggar i sig sojabönor till mellis är det lika högt biologiskt värde som i kött?

Johan_P
2008-06-15, 20:29
Om man äter en biff på sojabönor ixat med kryddor och äter till rostade rotsaker är det fullvärdigt protein i bönerna då?(har ja konstiga frågor? :) )eller o man enbart tuggar i sig sojabönor till mellis är det lika högt biologiskt värde som i kött?

Vad menas egentligen med biologiskt värde, i diskussionen?

Scratch89
2008-06-15, 20:44
Vad menas egentligen med biologiskt värde, i diskussionen?

Läs tråden, Grub har redan svarat.

Johan_P
2008-06-15, 20:52
Läs tråden, Grub har redan svarat.

Har läst tråden.

Proteinets kvalitet = biologiska värde?

King Grub
2008-06-15, 20:56
Hur bra proteinet kan användas. Ett BV på 100 betyder att man bara behöver hälften av proteinmängden jämfört med ett protein med BV 50, och ändå få lika mycket protein som kan användas i proteinmetabolismen.

Biologiskt värde räknas som ett förlegat mått, och Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score (PDCAAS) är ett bättre sätt att mäta proteinets kvalitet.

http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf

Eddie Vedder
2008-06-15, 21:18
Lite mer soja?
:confused: jaha tar ca 1½ -2dl till havregrynsgröten på morgonen, är det nå annat so kan koplettera upp eller?

Det blir en alldeles utmärkt mix. Sverker nämnde lysinhalten som den begränsande aminosyran i havre. Det stämmer, men faktum är att just havre de facto har en högre halt lysin är andra spannmål generellt sett har.

Bovete är en s.k. pseudocerialie, d.v.s. en produkt som inte är spannmål men som har samma användningsområden som spannmålsprodukter (det mals till mjöl, valsas till grötgryn, kornen kokas och äts precis som ris o.s.v.) och där är lysinhalten ännu högre.

Jag vet ju att du äter bovetegröt ibland så det är ju inte otänkbart att just bovetegröt är ett extra bra proteinkomplement till sojamjölken.:)

Om man äter en biff på sojabönor ixat med kryddor och äter till rostade rotsaker är det fullvärdigt protein i bönerna då?(har ja konstiga frågor? :) )eller o man enbart tuggar i sig sojabönor till mellis är det lika högt biologiskt värde som i kött?

Beror på vad din biff består av. Är det enbart sojabönor och kryddor tror jag knappast att rotfrukterna kommer göra varken till eller från för proteinkvalitén. Men om dina biffar även innehåller t.ex. ris eller havregryn så blir kvalitén bättre. För att inte tala om ifall du väljer att kläcka ner ett ägg som bindemedel. Då är verkligen proteinkvalitén kanon.:thumbup:

Ronja
2008-06-16, 06:22
Det blir en alldeles utmärkt mix. Sverker nämnde lysinhalten som den begränsande aminosyran i havre. Det stämmer, men faktum är att just havre de facto har en högre halt lysin är andra spannmål generellt sett har.

Bovete är en s.k. pseudocerialie, d.v.s. en produkt som inte är spannmål men som har samma användningsområden som spannmålsprodukter (det mals till mjöl, valsas till grötgryn, kornen kokas och äts precis som ris o.s.v.) och där är lysinhalten ännu högre.

Jag vet ju att du äter bovetegröt ibland så det är ju inte otänkbart att just bovetegröt är ett extra bra proteinkomplement till sojamjölken.:)



Beror på vad din biff består av. Är det enbart sojabönor och kryddor tror jag knappast att rotfrukterna kommer göra varken till eller från för proteinkvalitén. Men om dina biffar även innehåller t.ex. ris eller havregryn så blir kvalitén bättre. För att inte tala om ifall du väljer att kläcka ner ett ägg som bindemedel. Då är verkligen proteinkvalitén kanon.:thumbup:
Tack nu förstår ja bättre :) Men varför säger man att sojabönor har fullvärdigt protein om det inte är lika använbart(utan spannmåls inblandning)som köttprodukter? För proteinet är väl inte lika användbart från en näve sojabönor som från en kycklingfile t.ex?om ja fattat rätt...
Ps. Äter tyvärr bovete väldigt sällan då det inte blev nån hit sist :) .ds

Kischen
2008-06-16, 07:31
Tack nu förstår ja bättre :) Men varför säger man att sojabönor har fullvärdigt protein om det inte är lika använbart(utan spannmåls inblandning)som köttprodukter? För proteinet är väl inte lika användbart från en näve sojabönor som från en kycklingfile t.ex?om ja fattat rätt...
Ps. Äter tyvärr bovete väldigt sällan då det inte blev nån hit sist :) .ds

För att citera Sverker "Soja är ett sämre alternativ. Men det kompenserar du lätt genom att ta lite mer soja."

Det är helt enkelt så att någon/några aminosyror är underrepresenterade i soja, och du får äta mer soja för att få i dig mer av dem.

Scratch89
2008-06-16, 07:58
Man brukar säga att om runt 80% av proteinet kan användas så räknas det som fullvärdigt. Soja ligger därikring, men t.ex äggvita eller mjölk ligger betydligt högre. Båda räknas som fullvärdiga, men ägg och mjölk är bättre än soja.

Ronja
2008-06-16, 08:11
Om 80%kan användas i sojabönor, hur är det då i fisk och kyckling?

Ronja
2008-06-16, 08:20
Är det någon skillnad mellan sojaprotein i t.ex företaget veggos produkter och rena sojabönor om man tänker på det biologiska värdet eller är det samma sak?

Eddie Vedder
2008-06-16, 08:25
Är det någon skillnad mellan sojaprotein i t.ex företaget veggos produkter och rena sojabönor om man tänker på det biologiska värdet eller är det samma sak?

Men herregud.

Nej skillanden lär vara minimal. Har du för övrigt läst King Grubs länk? Alla dina frågor om fullvärdiga proteiner från olika källor finns ju där.

Ett protein kan alltså anses ha en tillräckligt gynnsam aminosyrasammansättning för att ensam bidra till nysyntes av kroppsvävnad hos en människa. Det innebär ju inte att alla proteiner som fyller DET kriteriet har exakt lika gynnsam aminosyrasammansättning de också.

Vassle har högst kvalité. Sedan kommer ägg. Båda är bättre än soja men soja är ändå fullvärdigt som sagt.

Ronja
2008-06-16, 08:35
*läser grubs länk :)*
Såg detta när ja googlade(tyder på att sojabönor kan ha "bättre" protein än kyckling o fisk i vissa fall)
Gelatin 0
Cornflakes 15
Sojaproteinpulver 45
Vete- rågmjöl 50-60
Kött, fisk och fågel 80-90
Sojabönor 85
Mjölk 88
Ägg (helt) 100
Vassle 104
Mjölk + vete 105
Ägg + vete 118
Ägg + mjölk 122
Potatis + ägg 137

Ronja
2008-06-16, 08:42
länken på engelska såklart :( ska skriva ut den för d lär ta tid för ig att förstå det jag undrar om ....fick inte svar på om sojaproteinet i veggos produkter är neralda sojabönor eller o det är nå annat?

Eddie Vedder
2008-06-16, 08:56
länken på engelska såklart :(

Ja men siffrorna är ju på samma språk. Ord som "protein", "soy bean", "egg" etc. är ju inte så svåra att lista ut vad dom kan tänkas betyda heller. "Vegetable protein" betyder vegetabiliskt protein och det kan du läsa om från sidan 122.

Angåedne frågan om övriga sojaprodukter (som jag iofs redan svarat på) så är mintolkning utifrån texten att det baseras på isolat och således har hög kvalité:

Aside from these products, vegetable
protein can also be found in a fibrous form called
textured vegetable protein (TVP). TVP is produced
from soy flour in which proteins are isolated. TVP
is mainly a meat alternative and functions as a meat
analog in vegetarian hot dogs, hamburgers, chicken
patties, etc. It is also a low-calorie and low-fat
source of vegetable protein.

Och som jag skrev titidgare så är det ju dessutom en fråga om övriga ingredienser i biffarna samt vad du kompletterar måltiden med. Men mina inlägg verkar du inte särskilt intresserad av att läsa.*cry*

King Grub
2008-06-16, 09:10
Soja/mjölkprotein - skillnad på hur väl det används i proteinomsättningen:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/135/5/1080

http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/2/134S

Ronja
2008-06-16, 11:38
Ja men siffrorna är ju på samma språk. Ord som "protein", "soy bean", "egg" etc. är ju inte så svåra att lista ut vad dom kan tänkas betyda heller. "Vegetable protein" betyder vegetabiliskt protein och det kan du läsa om från sidan 122.

Angåedne frågan om övriga sojaprodukter (som jag iofs redan svarat på) så är mintolkning utifrån texten att det baseras på isolat och således har hög kvalité:



Och som jag skrev titidgare så är det ju dessutom en fråga om övriga ingredienser i biffarna samt vad du kompletterar måltiden med. Men mina inlägg verkar du inte särskilt intresserad av att läsa.*cry*


Joho bryr mig mkt om vad du skriver *innocent* men blundar när du pikar mig ;)

Jag tycker jag skrivit tydligt att jag bvill veta hur det är när inget annat är inblandat ed sojabönorna.

Ja ska lägga lite energi i grubbens länk så får vi se om ja blir nå klokare:D

Isolat är alltså likvärdigt med sojabönor, men inga fler frågor så länge tills ja läst texten :)