handdator

Visa fullständig version : Svårt att tillgodogöra sig vätska


Ponny
2008-03-12, 09:47
Som rubriken säger har jag svårt att tillgodogöra mig vätska, särskilt efter cardio-träning. Jag dricker cirka 1,5 liter vatten under passet, men efter passet så måste jag gå på toa om jag försöker "fylla på" med vatten.

Exempel från igår: På förmiddagen: Träning Crosstrainer + löpning/gång i intervaller, cirka 40 min. Direkt efteråt tränade jag ben i en timme. Under tiden drack jag 1,5 liter vatten.

Efter träningen: Dricker vatten, men springer på toa många gånger, trots att jag är jävligt törstig. Hade svårt att sova i natt efter jag känner mig uttorkad. Nu på morgonen har jag huvudvärk o är torr i munnen.

Är konditionsträning i sig vätskedrivande? (verkar konstigt men man vet ju aldrig. tänkte det kan ha med kolhydraterna o göra på ngt sätt)

Vad kan jag göra för att lättare behålla vätskan?
Är det tex bättre att käka slanggurka, salta lite i vattnet (äter typ inget salt i nuläget..) osv?

King Grub
2008-03-12, 09:56
Salt! Ett kryddmått salt per liter vatten. Annars rinner vattnet rakt genom kroppen på dig i stället för att upprätthålla vätskebalansen. Vilket du märkt.

Koloftw
2008-03-12, 10:15
Salt! Ett kryddmått salt per liter vatten. Annars rinner vattnet rakt genom kroppen på dig i stället för att upprätthålla vätskebalansen. Vilket du märkt.

Hur många x gram vätska kan x gram salt binda?

Tabbe
2008-03-12, 10:32
loka/ramlösa efter träning är opti alltså :)

King Grub
2008-03-12, 10:33
http://www.jacn.org/cgi/content/full/25/suppl_3/231S

Emil_Larsson
2008-03-12, 11:08
Är det därför jag pissar så förbannat hela tiden (saltar aldrig maten)

King Grub
2008-03-12, 11:09
Nej, du dricker antaligen bara för mycket. Vi pratar i direkt anslutning till hård fysisk aktivitet här. Att salta det vanliga dricksvattnet i vila är vansinne.

Emil_Larsson
2008-03-12, 11:13
Nej, du dricker antaligen bara för mycket. Vi pratar i direkt anslutning till hård fysisk aktivitet här. Att salta det vanliga dricksvattnet i vila är vansinne.

Saken är den att jag svettas rättså mycket under dagarna och under mina HIIT pass, tennisträningar m.m så svettas jag enormt.

Btw, tänkte inte salta i vattnet, men tänkte om man saltar lite i maten? för jag saltar verkligen ingenting, fast en del maträtter innehåller väl rätt mycket salt? kanske inte behövs då?

Tack.

King Grub
2008-03-12, 11:15
Normalt räcker saltmängden i födan gott (och blir över), men svettas du mycket i ditt vanliga liv, måste du naturligtvis ta hänsyn till det och saltförlusterna som uppstår.

Emil_Larsson
2008-03-12, 11:16
Normalt räcker saltmängden i födan gott (och blir över), men svettas du mycket i ditt vanliga liv, måste du naturligtvis ta hänsyn till det och saltförlusterna som uppstår.

Ok, tack för svaret. :thumbup:

Tolkia
2008-03-12, 11:31
Hur mycket vatten dricker du per dag? Förutom det Grub skrev om saltbalansen så KOMMER överskottsvatten att rinna igenom om du har normalt fungerande njurar. Hur mycket svettas du under ett pass - behövs verkligen 1,5 liter?

Ett annat tips är att inte bälga i sig jättemängder vatten på en gång utan dricka lite i taget. Dricker man massor väldigt snabbt rinner rinner det lätt igenom.

newb123
2008-03-12, 12:11
Är det vettigt att ha i salt i vattnet även efter styrketräning?

myling
2008-03-12, 17:27
Nej, du dricker antaligen bara för mycket. Vi pratar i direkt anslutning till hård fysisk aktivitet här. Att salta det vanliga dricksvattnet i vila är vansinne.

Normalt räcker saltmängden i födan gott (och blir över), men svettas du mycket i ditt vanliga liv, måste du naturligtvis ta hänsyn till det och saltförlusterna som uppstår.

Med tanke på dessa inlägg skulle jag säga nej. TROR inte att din träning uppfyller några "extraordinära svettningskrav" som kräver extra salt.

Ponny
2008-03-12, 21:16
Salt! Ett kryddmått salt per liter vatten. Annars rinner vattnet rakt genom kroppen på dig i stället för att upprätthålla vätskebalansen. Vilket du märkt.

Tack för tipset! Testa dock idag och det var verkligen äckligt. Får nog testa en mindre mängd eller kanske hälla i lite citron också för att få bort smaken!? En lite dum fråga, men funkar det lika bra att käka saltet innan man dricker? Eller är "det magiska" att det ska vara upplöst i vattnet.


Hur mycket vatten dricker du per dag? Förutom det Grub skrev om saltbalansen så KOMMER överskottsvatten att rinna igenom om du har normalt fungerande njurar. Hur mycket svettas du under ett pass - behövs verkligen 1,5 liter?

Ett annat tips är att inte bälga i sig jättemängder vatten på en gång utan dricka lite i taget. Dricker man massor väldigt snabbt rinner rinner det lätt igenom.

Dricker ganska lite vatten i vanliga fall om jag inte tränar. Dricker upp en halvliter när jag står på crosstrainern i minst 20 min och sedan lika mkt när jag springer. Plus en halvliter under styrketräningen. Inte så mkt tycker jag...
Vid konditionträningen svettas jag ganska mycket, dvs det rinner rejält (tänk bastu) och jag måste torka mig med min lilla handduk... Jag märker ju att jag borde få i mig vätska, får som sagt ofta huvudvärk under natten eller dagen efter.

Scratch89
2008-03-12, 21:23
Testa att hälla i lite socker, eller blanda ut det i saft med någon god smak.

Ponny
2008-03-12, 21:30
Testa att hälla i lite socker, eller blanda ut det i saft med någon god smak.

Du menar salt OCH saft? *spy*
Lovar att testa!

Scratch89
2008-03-12, 21:36
Tillräckligt sött så smakar inte saltet. Jag är helt säker på att jag sett ett "recept" på bra sportdryck, ska se om jag hittar det i Näringslära för högskolan.

z_bumbi
2008-03-12, 21:44
Är det vettigt att ha i salt i vattnet även efter styrketräning?

Svettas du mycket så är det kanske inte helt fel, jag skulle iofs se till att ha lite salt i vattnet under passet istället så minskar risken för skvalp i magen när man ska ta i.

machine gun
2008-03-12, 21:55
Tillräckligt sött så smakar inte saltet. Jag är helt säker på att jag sett ett "recept" på bra sportdryck, ska se om jag hittar det i Näringslära för högskolan.

En klassiker är ju dextropur, citron och salt. Tror alla som tränat nån form av konditionsidrott testat det någon gång :)



Jag brukar bara ha salt i vattnet (alt använda sportdryck) om jag kör långa pass, dvs 2-3 timmar eller mer. Kör man så länge är det ju inte helt ovanligt att man petar i sig nån energikaka eller liknande under tiden och då får man ju som regel i sig lite natrium där också.

EDIT: Om du känner att du får vätskebrist efter passet (huvudvärk etc), så tycker jga att du ska testa att fylla på med små mängder vätska under resten av dagen efter passet. Några dl i timmen sådär. Häller man bara i sig ett par liter vatten direkt efter passet reagerar njurarna och skjutsar ut större delen av överskottet.

CoolHandLuke
2008-03-13, 19:30
Att salta det vanliga dricksvattnet i vila är vansinne.
+kolysyra så har vi en riktigt menlös företeelse i handeln. Iofs kanske det är mindre klor än kranvatten.