handdator

Visa fullständig version : Var skulle ni vända er för att få kostrådgivning?


Ronja
2008-03-12, 07:43
Precis som rubriken lyder! :) Till vem skulle ni vända er till?

Jag har erfarenhet av dietister på sjukhus och de är ju knappast nå att hurra för....är så " gammelmodiga" :D

King Grub
2008-03-12, 07:46
Jag kan inte tänka mig ett bättre val i Sverige än Ola Wallengren på Sahlgrenska. Dietister på sjukhus, gammalmodiga eller inte, är som regel definitivt bättre utbildade och kunniga än flashiga, holistiska självutnämnda experter som gått en tvåveckorskurs hos Paulun.

Tolkia
2008-03-12, 08:09
Dietist.

Farzan
2008-03-12, 08:21
Helt ärligt skulle jag nog vända mig till kolozzeum, precis som jag har gjort många gånger tidigare. Men sen anpassar jag också kosten efter min träning.

Om jag nu skulle vara sjuk och skulle behöva äta rätt så skulle jag nog träffa en riktig dietist, men då jag är fullt frisk och ändå är i behov av kostrådgivning så får vår älskade forum stå till tjänst.

Jag opererade nyligen käken och då fick jag leva på soppa och sugrör en-två veckor. De sa åt mig att dricka nyponsoppa när jag var hungrig, så det hjälpte mig inte så mycket så jag fick improvisera en hel del. Ska man få riktig kostrådgivning så är det en dietist som gäller.

För guds skull! Lyssna inte på vad folk i gymmet säger om du inte känner dem och vet att de är vettiga i huvudet! Det finns allt för många som har en bra grund och tror att deras kroppshydda formades av vad det än är för trams de stoppar i sig. Vissa saker låter till och med smart, råa ägg någon? Den har jag hört förr men sen så lärde man sig här på kolozzeum att stekta ägg är bättre då proteinet inte är lika långsamt.

My two cents.

shut teh face
2008-03-12, 08:28
Jag gick hos diest bra många år men det gav inga bra resultat.

Det var genom kolozzeum fick jag hjälp men främst kunskap.

Dietister har för vana att lägga upp något åt dig, utan att förklara innebörden så du i framtiden kan ta egna beslut. Det gäller självklart inte alla dietister men dem jag varit hos i alla fall. (10 stycken?)

Detta gäller även puckade läkare som fick sin kostutbildning för 25 år sen. ;)


Den enda vettiga inom "läkarkåren" som jag träffat är Stephan Rössner!

Ronja
2008-03-12, 10:09
Jag kan inte tänka mig ett bättre val i Sverige än Ola Wallengren på Sahlgrenska. Dietister på sjukhus, gammalmodiga eller inte, är som regel definitivt bättre utbildade och kunniga än flashiga, holistiska självutnämnda experter som gått en tvåveckorskurs hos Paulun.

Hur kommer man i kontakt med honom då? ä han dyr?

King Grub
2008-03-12, 10:13
Skicka ett PM? Han är aktiv medlem här.

Eller http://www.medicine.gu.se/avdelningar/klinisknaringslara/Personal/

Larsson85
2008-03-12, 11:24
King grub om han varit tillgänglig för sånt :)

Stoltz
2008-03-12, 12:13
Stalkar Grub och Eddie Vedder.

For real:
Förmodligen Kolozzeum samt olika dietister.