handdator

Visa fullständig version : Frågor om att bli antagen som doktorand


PowPow
2008-03-11, 22:10
Vet att det finns några som går forskarutbildningar på olika svenska lärosäten här på forumet, och undrar hur ni gick tillväga för att få en sådan plats.

Var det genom att använda er av de kontakter ni hade, eller att helt enkelt hålla utkik efter eventuella platser som utannonseras på de olika institutionernas hemsidor (om det ens görs).

Har ingen som helst aning om hur det brukar gå till.

Arne Persson
2008-03-11, 22:14
jag har själv återupptagit mitt doktorerande och håller på att avsluta min avhandling. Dom blev mycket glada att jag nu skall slutföra den eftersom jag alltid ansetts vara institutionens svarta får. :D
Jag började i alla fall doktorera direkt efter jag var klar med mina grundstudier.

Jazzman
2008-03-11, 22:19
Vet att det finns några som går forskarutbildningar på olika svenska lärosäten här på forumet, och undrar hur ni gick tillväga för att få en sådan plats.

Var det genom att använda er av de kontakter ni hade, eller att helt enkelt hålla utkik efter eventuella platser som utannonseras på de olika institutionernas hemsidor (om det ens görs).

Har ingen som helst aning om hur det brukar gå till.

Det bästa tips jag kan ge dig är att göra arbete för någon som du kan tänka dig jobba med och som har pengar och tid för en ny doktorand. Jag läste kurser på den institution som jag var intresserad av för att sedan göra ett arbete inom en kurs för den professor som jag senare gjort exjobb och doktorandtjänst för.
Om du hittar någon som arbetar inom ditt ämne och som har pengar: Fråga om h*n behöver sommarjobbare eller liknande. Även om det är en riktigt snårig gråzon med doktorander som varit anställda av handledaren innan doktorandutbildningen så är det alltid lättare för en professor att anta en doktorand h*n känner och vet kan jobba med.
Ett annat tips är att skriva en artikel om ditt exjobb. Står valet mellan dig och andra med likvärdiga meriter så väger en artikel över till din fördel.
/Jazz

PowPow
2008-03-11, 22:41
Det bästa tips jag kan ge dig är att göra arbete för någon som du kan tänka dig jobba med och som har pengar och tid för en ny doktorand. Jag läste kurser på den institution som jag var intresserad av för att sedan göra ett arbete inom en kurs för den professor som jag senare gjort exjobb och doktorandtjänst för.
Om du hittar någon som arbetar inom ditt ämne och som har pengar: Fråga om h*n behöver sommarjobbare eller liknande. Även om det är en riktigt snårig gråzon med doktorander som varit anställda av handledaren innan doktorandutbildningen så är det alltid lättare för en professor att anta en doktorand h*n känner och vet kan jobba med.
Ett annat tips är att skriva en artikel om ditt exjobb. Står valet mellan dig och andra med likvärdiga meriter så väger en artikel över till din fördel.
/Jazz

Man skulle kanske ha valt handledare med bättre omsorg alltså. Som det ser ut nu har jag bara min magisteruppsats kvar på grundnivå, och där önskade jag handledare efter vem jag arbetade bra ihop med, och det är en doktorand.

Exjobb gör jag inte. Har en kandidatuppsats, och ska inleda min magisteruppsats nu dock.

Men alltså. Blir man anställd av en person vid lärosätet? Är det inte lärosätet som sådant som anställer doktoranderna?

PowPow
2008-03-11, 22:41
jag har själv återupptagit mitt doktorerande och håller på att avsluta min avhandling. Dom blev mycket glada att jag nu skall slutföra den eftersom jag alltid ansetts vara institutionens svarta får. :D
Jag började i alla fall doktorera direkt efter jag var klar med mina grundstudier.

OCh hur gick du till väga för att få en plats som doktorand? Formell ansökan? God kontakt med folket på institutionen?

KlopFer
2008-03-11, 22:47
Farsan gjorde en ansökan och skickade in lite meriter osv, tror faktiskt inte han kände någon på institutionen.

Nu har han snart sin disputationsfest :) och boken ska tryckas.

PowPow
2008-03-11, 22:50
Farsan gjorde en ansökan och skickade in lite meriter osv, tror faktiskt inte han kände någon på institutionen.

Nu har han snart sin disputationsfest :) och boken ska tryckas.

Okej. Kul för honom :)
Får höra mig för angående vem man ska kontakta med ansökan, tror jag.

Arne Persson
2008-03-11, 22:51
OCh hur gick du till väga för att få en plats som doktorand? Formell ansökan? God kontakt med folket på institutionen?

Det är 20 år sedan nu jag blev antagen som doktorand....:) jag minns att jag frågade min ena lärare och sedemera handledare om det var ok att börja forska. Svårare än så var det inte.

ArcTiC
2008-03-11, 22:53
Var det genom att använda er av de kontakter ni hade, eller att helt enkelt hålla utkik efter eventuella platser som utannonseras på de olika institutionernas hemsidor (om det ens görs).


Tycker mig även se ganska många platser utannonseras via arbetsförmedlingen så den ska du nog inte utesluta.

Koloftw
2008-03-11, 22:55
Hmm, kan någon på ett enklare sätt än wikipedia förklara vad "doktorera/docent/doktorstitel" etc. är?

Lite förvirrande med alla högskolenivåer :confused:

PowPow
2008-03-11, 22:56
Okej..

Men alltså.. Blir man anställd för färdigformulerade projekt, eller är det med projekten man ansöker, så att säga?

Är det det sistnämnda så borde man ju skaffa sig rejäl koll på vad som efterfrågas och vad som kan anses aktuellt på institutionen.

PowPow
2008-03-11, 22:59
Hmm, kan någon på ett enklare sätt än wikipedia förklara vad "doktorera/docent/doktorstitel" etc. är?

Lite förvirrande med alla högskolenivåer :confused:

Det brukar omnämnas som en forskarutbildning. Oftast försörjer fakulteten dig under din tid där, och många doktorander arbetar på fakulteten som undervisare/handledare eller andra uppgifter under tiden de håller på med sin egen forskning.

Ungefär.

Doktorande (doktorand) är du under denna tid. Doktor när du har disputerat (är färdig, så att säga).

Tror jag (=

Arnesson
2008-03-11, 23:10
Jag har en vän som är doktorand, han skicka in ansökan på en utannonserad plats.

Hobbes
2008-03-11, 23:11
Okej..

Men alltså.. Blir man anställd för färdigformulerade projekt, eller är det med projekten man ansöker, så att säga?

Är det det sistnämnda så borde man ju skaffa sig rejäl koll på vad som efterfrågas och vad som kan anses aktuellt på institutionen.

Är det ok att fråga inom vilket område du planerar att doktorera. Se över vilka lärosäten som har eller söker doktorander inom dessa områden.

Vet att hos oss var det närmare 50 sökande till 4 doktorandplatser inom statsvetenskapen. Det skall väl nämnas att det är en fördel att forska inom ett område som just det lärosätet är intresserade av. Akademin är lite trång på det sättet!

Jag är inte doktorant, la de planerna på hyllan, jobbar som adjunkt och älskar mitt jobb. Har fått erbjudandet och tackat nej några gånger dock.

PowPow
2008-03-11, 23:23
Är det ok att fråga inom vilket område du planerar att doktorera. Se över vilka lärosäten som har eller söker doktorander inom dessa områden.

Vet att hos oss var det närmare 50 sökande till 4 doktorandplatser inom statsvetenskapen. Det skall väl nämnas att det är en fördel att forska inom ett område som just det lärosätet är intresserade av. Akademin är lite trång på det sättet!

Jag är inte doktorant, la de planerna på hyllan, jobbar som adjunkt och älskar mitt jobb. Har fått erbjudandet och tackat nej några gånger dock.

Svarar på område via PM.

pragmatist
2008-03-11, 23:59
Okej..

Men alltså.. Blir man anställd för färdigformulerade projekt, eller är det med projekten man ansöker, så att säga?

Är det det sistnämnda så borde man ju skaffa sig rejäl koll på vad som efterfrågas och vad som kan anses aktuellt på institutionen.

Beror på, många institutioner har inga egna pengar för forskarutbildning utan är helt beroende av externa medel. Andra har tillräckligt med fakultetsanslag för att ta in doktorander utan att rekrytera dem till redan färdiga projekt. Hos oss förekommer båda varianterna. Vi tar in 3-5 per år som söker med sina egna projekt och som vi finansierar med fakultetsmedel. Utöver dessa tillkommer de som har egna pengar redan, d.v.s. de finansieras av andra forskningsfinansiärer eller som direktrekryteras som doktorander till något forskningsprojekt på institutionen (som vanligen leds av någon professor).

Med andra ord: hör av dig till institutioner du tycker verka intressanta och fråga hur just deras system ser ut.

PowPow
2008-03-12, 00:00
Beror på, många institutioner har inga egna pengar för forskarutbildning utan är helt beroende av externa medel. Andra har tillräckligt med fakultetsanslag för att ta in doktorander utan att rekrytera dem till redan färdiga projekt. Hos oss förekommer båda varianterna. Vi tar in 3-5 per år som söker med sina egna projekt och som vi finansierar med fakultetsmedel. Utöver dessa tillkommer de som har egna pengar redan, d.v.s. de finansieras av andra forskningsfinansiärer eller som direktrekryteras som doktorander till något forskningsprojekt på institutionen (som vanligen leds av någon professor).

Med andra ord: hör av dig till institutioner du tycker verka intressanta och fråga hur just deras system ser ut.

Okej, tack för svaret.

Härmed förklarar jag jakten efter en doktorandplats inledd! :D

machine gun
2008-03-12, 00:22
Exjobb gör jag inte. Har en kandidatuppsats, och ska inleda min magisteruppsats nu dock.

Din magisteruppsats är ju ditt exjobb i det fallet.

PowPow
2008-03-12, 00:26
Din magisteruppsats är ju ditt exjobb i det fallet.

Ja, det är ju klart.
Men `jag förstår inte riktigt hur en artikel om en magisteruppsats skulle kunna väga tyngre än själva magisteruppsatsen i sammanhanget.

Det kanske är vanligare vid mer praktiska exjobb?

Tolkia
2008-03-12, 07:31
Ja, det är ju klart.
Men `jag förstår inte riktigt hur en artikel om en magisteruppsats skulle kunna väga tyngre än själva magisteruppsatsen i sammanhanget.

Det kanske är vanligare vid mer praktiska exjobb?
Ganska få exjobb inom ett ämne som sedan kan leda till doktorandtjänst är nog så praktiska att man inte behöver skriva något. ;)

Oftast är det så att exjobbet/magisteruppsatsen i omarbetad form kan publiceras som artikel, rapport etc. Institutionen där man gjorde exjobbet brukar gilla detta, eftersom det ger dem en extra publikation (vilket är viktigt i kriget om resurserna). Det görs i så fall medan man fortfarande är vid institutionen, det är inte så att man när man redovisat sitt exjobb förväntas gå hem och skriva en artikel. ;)

Laan
2008-03-12, 07:47
min sambo doktorerar, och hon sökte via annonserad tjänst, och det verkar rätt vanligt.

shut teh face
2008-03-12, 08:16
Hmm, kan någon på ett enklare sätt än wikipedia förklara vad "doktorera/docent/doktorstitel" etc. är?

Lite förvirrande med alla högskolenivåer :confused:
Docent är "steget" innan professorer.

pragmatist
2008-03-12, 08:40
Docent är "steget" innan professorer.

Ja, det är en befordringsgrad som man kan söka som meriterad doktor/forskare. Det finns både avlönade och oavlönade docenturer, de flesta docenter har dock en universitetslektorstjänst i botten. Största skillnaden är att en docent får handleda egna doktorander och vara fakultetsopponent på doktorsdisputationer vilket en "vanlig" lektor inte får. Enligt det gällande förslaget kommer docentgraden troligen försvinna och ersättas av "biträdande professor" inom en snar framtid (motsvarande engelskans "associate professor").

-AG-
2008-03-12, 09:37
Vet att det finns några som går forskarutbildningar på olika svenska lärosäten här på forumet, och undrar hur ni gick tillväga för att få en sådan plats.

Var det genom att använda er av de kontakter ni hade, eller att helt enkelt hålla utkik efter eventuella platser som utannonseras på de olika institutionernas hemsidor (om det ens görs).

Har ingen som helst aning om hur det brukar gå till.

Gå och prata med studierektor på berörd institution. Fast ännu bättre är kanske att ta kontakt, helst då lRL utan några datorer som förmedlar kommunikationen, med nån du tycker gör intressant forskning där du studerar, och säg att du är intresserad av att doktorera och undrar vad det finns för möjligheter. Om inte denne har nåt att erbjuda är det bara att nysta vidare... Det som kommer att vara intressant för den andre parten är hur du har presterat på utbildningen (speciellt då de senare kurserna) och de kommer säkert också att höra sig för bland andra som ev. haft dig som elev.

Sen läggs det ju också ut en del doktorandtjänster på nätet (arbetsförmedlingen, osv...).

z_bumbi
2008-03-12, 09:51
Det görs i så fall medan man fortfarande är vid institutionen, det är inte så att man när man redovisat sitt exjobb förväntas gå hem och skriva en artikel. ;)

Veterinärerna förväntas göra just så då artikelskrivningen inte ingår i ex-jobbet, vill de ha det publicerat i interntidningen eller internationellt så får de skriva om den så det passar att publicera.

Jazzman
2008-03-12, 10:05
Men alltså. Blir man anställd av en person vid lärosätet? Är det inte lärosätet som sådant som anställer doktoranderna?

Jo det är rent formellt lärosätet som anställer dig, men du kommer att ha en eller två handledare som betalar för din utrustning och resor osv om du inte kan betala detta själv (genom anslag eller stipendier). Handledarna brukar ha ganska mycket att säga till om.
/Jazz

Arne Persson
2008-03-12, 10:17
He he! Mitt första publicerade alster i hop med tre tyskar.... Håller fn på med nästa arbete, sedan förhoppningsvis disp.

Quaternary Science Reviews 26 (2007) 3099–3107

Holocene recolonization and extinction of the pond turtle,
Emys orbicularis (L., 1758), in Europe

Robert S. Sommer a,, Arne Persson b, Nina Wieseke c, Uwe Fritz a

a, Museum of Zoology, Natural History State Collections Dresden, Königsbrucker LandstraX e 159, D-01109 Dresden, Germany
b, Department of Geology, GeoBiosphere Science Centre, Lund University, Sölvegatan 12, S-223 62 Lund, Sweden
c, Zoological Institute, University of Kiel, OlshausenstraX e 40, D-24118 Kiel, Germany
Received 5 April 2007; received in revised form 19 July 2007; accepted 20 July 2007

ArcTiC
2008-03-12, 11:10
He he! Mitt första publicerade alster i hop med tre tyskar.... Håller fn på med nästa arbete, sedan förhoppningsvis disp.

Quaternary Science Reviews 26 (2007) 3099–3107

Grattis! :)
Räcker det med två publicerade pek för disp eller inkl du även manuskript i avhandlingen?

Arne Persson
2008-03-12, 11:18
Grattis! :)
Räcker det med två publicerade pek för disp eller inkl du även manuskript i avhandlingen?

Eftersom jag gör detta vid sidan om mitt mer än fulltidsjobb så börjar jag med att avlägga en Fil Lic först, sedan får jag komplettera upp den med ytterligare arbeten.

deztron
2008-03-12, 11:20
Här i lund är det generellt sätt väldigt inavlat med doktorandplatser. Handledarna vill ha folk som de vet att de kan arbeta bra tillsammans med och väljer därför generellt sett bara personer som har skrivit/läst mkt på samma instution. Så om du inte har läst i lund tidigare så blir det nog svårt att få plats här iaf.

Fotnot: ~80% av doktoranderna i lund har tidigare läst grundutbildningen i lund.

Tolkia
2008-03-12, 11:36
Veterinärerna förväntas göra just så då artikelskrivningen inte ingår i ex-jobbet, vill de ha det publicerat i interntidningen eller internationellt så får de skriva om den så det passar att publicera.
Det är sällan som artikelskrivningen ingår direkt i exjobbet; det är ju oftast i en helt annan form. Det skiljer säkert mycket inom områden, men inom mitt är det ganska ovanligt att studenten själv lyckas åstadkomma en artikel som antas av en peer review-tidskrift; oftast skriver studenten och exjobbshandledaren artikeln tillsammans. Ibland görs detta inom ramen för en projektanställning (om institutionen har mycket pengar), ibland inte. Sällan inom exjobbstiden, tror jag, då exjobb har en förmåga att dra ut ... :D

tjabon
2008-03-12, 12:14
1990, när jag var klar med min grundutbildning inom fysik,
så visste jag att jag ville fortsätta med att forska inom
praktisk tillämpbar fysik.

jag tog mej tid och reste runt till bl.a. Kiruna, Uppsala och Göteborg
och knackade dörr och pratade med professorer.
jag fick en bra kontakt med professorn i materialfysik i Gbg. Vi hade ett
samtal, ung. som en anställningsintervju. 3 dagar senare ringde telefonen
och jag blev erbjuden en doktorandtjänst !!!!....:)

bertbert
2008-03-12, 12:51
Vet att det finns några som går forskarutbildningar på olika svenska lärosäten här på forumet, och undrar hur ni gick tillväga för att få en sådan plats.

Var det genom att använda er av de kontakter ni hade, eller att helt enkelt hålla utkik efter eventuella platser som utannonseras på de olika institutionernas hemsidor (om det ens görs).

Har ingen som helst aning om hur det brukar gå till.

På teknisk högskola: gå och prata med lämplig professor/prefekt. Säg att du är intresserad. Jag blev i slutändan erbjuden tre doktorandtjänster på detta vis, men var känd/ökänd på kurserna sen tidigare.

(Nej jag är inte tekn dr, valde en annan bana till slut)