handdator

Visa fullständig version : mat åsikt?


nicobo
2008-03-11, 21:04
Tänkte skriva ner hur jag ätit+tränat under tre dagar. Skulle va kul och höra era åsikter om maten (träningen är det inte nån idé att ha dömmande om eftersom jag har skadad fot, men lägg gärna om de faller er in). Gör mest de här för se om jag gör fel när jag äter osv, då jag har svårt å se. Försöker hålla mig borta från att hetsäta mellanmåltiderna och försöker gå tillbaka till sundare vanor...

-------------------------------------------------------------------
Dag 1
11.30-12.00 (brunch) - äggnudlar (enkloss eller va man ska säga), wok grönsaker, keso + 1 lammfärsbulle (hemmagjord)

15:30 (mellanmål) - 1 banan, ca 1 dl yoghurt) + 1 redbull sugarefree

Träning: 55min box + 50 min simning

17:00 - (mellan box och simning) - resten av drick youghurten kanske 1-2 dl

19:00 (middag) - 3lammfärsbullar (hemmagjorda), hemmagjord tomatsås, + 1/2 dl okokt fullkorns bulgur.

Kväll - cracker mix (naturgodis) ..

------------------------------------------------------------------------
Dag 2 (vakna sent)
13:00 (frukost) - 2 finn crsp m keso och röd paprika. + smoothie (3msk grekisk yoghurt, 2 dl frysta jordugbbar, 1 banan, 1 msk krossade linfrön, 1 banan, lite citron saft & ½ mango)

17:10 (lunch) - wokgrönsaker, keso, tonfisk, 1/2 dl okokt fullkornsbulgur + kryddor

19:00 (mellanmål) - banan + äpple + redbull sugarefree

träning: styrka 5 min, 60 min box

22.20 (middag) - 1 tiliapia filé(fisk), 1/2 dl okokt fullkornsbulgur, hemmagjord tomatsås, grönsaker

natt: 3 gafflar keso, oliver, lite crackers från gårdagen.
--------------------------------------------------------------------------
Dag 3:
09:35 (frukost) - 2 finn crsp m keso och röd paprika. + smoothie (3msk grekisk yoghurt, 2 dl frysta jordugbbar, 1 banan, 1 msk krossade linfrön, 1 banan, lite citron saft)

13:24 (lunch) - 1/2 dl okokt fullkorns bulgur, röra: grönsaker, 3msk grekisk yoghurt, räkor + kryddor

15:30 (m-mål) - 1 banan

Träning: 50 min simning

16:30-kväll - naturgodis, typ japanmix, nötter å sånt..

19.00 - 0,75 dl okokt fullkornsris, biff m. 3 msk grekisk yoghurt+kryddor
-------------------------------------------------------------------------

De gånger ja äter sent lägger jag mig även väldigt sent, typ 3-4 på morgonen.. Håller på att vända tillbaka dygnet så dagarna kommer mer se ut som dag 3 hoppas jag.
Äter aldrig mer än en tallrik och om den är väldigt full är det när jag har mycket grönsaker. Blir alltid mätt.

Åsikter? eller är det bra så för viktminskning.. kommer träna 3-5 ggr/ veckan...bara box/simning/styrka tills foten är läkt.

---------------------------------------------------------------------------
Tjej, 19.
161cm
70.5kg
fat %: 32,8%

kg + fett = 25 jan. Vet inte hur det ligger till nu tränat en hel del sen dess. Ska fråga på gymmet när nästa fettmätning är.

Vill ner till 50-55 kg.

King Grub
2008-03-11, 21:12
Det ser jättebra ut. Maten är utmärkt komponerad, och du behöver inte ändra sammansättningen på något sätt. Du kan äta precis som du gör, och då är det portionernas storlekar som avgör om du går ner i den takt du vill. Justera, om det behövs, efter hand, allt eftersom du märker på våg, spegel och kläder, om du går ner för fort, för lite eller inte alls, genom att äta mer eller mindre.

nicobo
2008-03-11, 21:15
Köpt proteinpulver jag tänkte börja äta efter jag tränat (dock inte efter simning) för att behålla musklerna och inte låta dem försvinna med fettet.. bra/dåligt?

King Grub
2008-03-11, 21:30
Inga problem alls, bara kom ihåg att det ger kalorier som allt annat. Protein i någon form efter träning är inte bara bra, det är nödvändigt för resultat, och pulver är ett smidigt sätt att få i sig proteinet.

nicobo
2008-03-11, 21:50
Ah men dåså va bra...


kan väl slänga in ytterliga några frågor när jag ändå håller på :)...

*Jag är en otålig jävel, och ja det krävs tålamod för en stabil och hållbar viktnedgång.. men är det värt att köpa lose it?

*Söker som fan efter nån bra sida där man kan se vad man ska ha för mått för ligga på hälsosamma mått men hittar ingen? vill ha svensk..

*Hittar ingen sida man kan räkna ut vad man bränner för kcal på träning? Vet en engelsk men fattar inte den. Finns det ingen svensk?

King Grub
2008-03-11, 21:56
1. Antagligen inte.

3. Är det här sidan du menar?

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Den skall väl vara rätt enkel?

nicobo
2008-03-11, 22:15
1. Antagligen inte.

3. Är det här sidan du menar?

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Den skall väl vara rätt enkel?


Haha.. ja det kanske den är och jag lite dum haha.. hur kommer man fram till räknaren har klickat runt men hittar inte?

King Grub
2008-03-11, 22:23
Klicka på "Activity Calculator:"

Scratch89
2008-03-11, 22:29
Nu har jag inte så mycket att tillägga i den här tråden, men du verkar göra väldigt god mat! Det är bara bra, då ett fel jag har märkt med många i min närhet som gått upp mycket i vikt, är att de tycker att det är en riktig pina att laga mat, och då lagar det som går snabbast.

nicobo
2008-03-11, 23:45
Nu har jag inte så mycket att tillägga i den här tråden, men du verkar göra väldigt god mat! Det är bara bra, då ett fel jag har märkt med många i min närhet som gått upp mycket i vikt, är att de tycker att det är en riktig pina att laga mat, och då lagar det som går snabbast.

Haha tack, personligen tycker jag att jag lagar tråkig mat men får alltid höra tvärt emot.. är väl van haha...

Det är rätt komiskt med att det tar lång tid med nyttig mat.. nått som inte alls är sant alltid. Bulgur tar ca 8 min att göra. Så min mat tar sällan mer än 20 min att göra.. Så oftast.. ja vi kan väl säga 8-30 min tar det beroende på vad jag gör..

nicobo
2008-03-12, 09:52
Haha tack, personligen tycker jag att jag lagar tråkig mat men får alltid höra tvärt emot.. är väl van haha...

Det är rätt komiskt med att det tar lång tid med nyttig mat.. nått som inte alls är sant alltid. Bulgur tar ca 8 min att göra. Så min mat tar sällan mer än 20 min att göra.. Så oftast.. ja vi kan väl säga 8-30 min tar det beroende på vad jag gör..

"Det är rätt komiskt med att det tar lång tid med nyttig mat"

Skulle stå "det är rätt komiskt med att folk säger det tar lång tid att laga nyttig mat"