handdator

Visa fullständig version : Hur ska man ha armbågarna i bänk?


Koloftw
2008-03-11, 20:52
För att det ska träffa bröstet mest?

Ska man

a) ha rakt ut, 90 grader från kroppen, så att stången slår ner mot övre bröst/hals?

b) mindre än 90 grader, så att stången slår ner på nedre/mellersta bröst?

jwzrd
2008-03-11, 20:54
Enklast möjliga utförande innebär att du sänker stången någonstans på nedre delen av rattarna.

Sheogorath
2008-03-11, 20:58
Om du vill isolera bröstet maximalt i en bänkpress gör du guillotinpress. Vill du ha maximal kraft hittar du ett läge med armbågarna och stångens placering på bröstet som gör att främre axlarna kan utveckla maximal kraft.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/BBBenchPressGuillotine.gif

Gör den inte i smithen. ;)

jwzrd
2008-03-11, 21:03
Om du vill isolera bröstet maximalt i en bänkpress gör du guillotinpress. Vill du ha maximal kraft hittar du ett läge med armbågarna som gör att främre axlarna kan utveckla maximal kraft.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/BBBenchPressGuillotine.gif

Gör den inte i smithen. ;)

Ärligt talat tror jag inte den övningen ger någon skillnad för Kolowtf och lika ärligt talat är jag övertygad om att jag kan köra smalbänk där jag sänker stången till naveln med typ bara rattar som jobbar.

Jag tycker inte att man ska söka specialövningar utan snarare lära sig kontrahera rätt saker med övningar som mekaniskt är "lätta" först. Då lär man sig var grejerna sitter, hur man använder dem och man blir stark i rätt saker först.

Risken är att man bygger in sig i ett utförnade som kortsiktigt kanske ger dig en lite större ärta under nyckelbenen men som om 3 år inte givit dig mer än ett körsbär strax nalta bröstbenet.

Koloftw
2008-03-11, 21:03
Om du vill isolera bröstet maximalt i en bänkpress gör du guillotinpress

Tolkar jag bilden rätt om jag ser att man tar ner stången på övre bröst/hals och håller i 90 grader från kroppen?


Gör den inte i smithen. ;)
Låter som en mycket bra idé *whistle*

Sheogorath
2008-03-11, 21:17
Tolkar jag bilden rätt om jag ser att man tar ner stången på övre bröst/hals och håller i 90 grader från kroppen?


Yes. Halsen. Guillotine-press.

Poängen med att inte göra den i smithen är att man dör direkt om t.ex. ett bröstmuskelfäste ryker. 80 kg pangbom på halsen. Kört *mini* Men det fattar förhoppningsvis alla. :D

Ganymedes
2008-03-11, 21:26
Yes. Halsen. Guillotine-press.

Poängen med att inte göra den i smithen är att man dör direkt om t.ex. ett bröstmuskelfäste ryker. 80 kg pangbom på halsen. Kört *mini* Men det fattar förhoppningsvis alla. :D

Varför dör man mindre av en fristång på 80 kg direkt på halsen då? Visst, den välter väl av, men adamsäpplet är säkert redan smashat ända till Burindi vid det laget.
:eek:

CoKEmaN
2008-03-11, 21:29
kanske det som hände nån för typ 2-3 år sen, stod i tidningarna om nån som dött på sin mammas jobbs gym eller så.. tränat ensam.. fått stången på halsen, i smithen. om ni läste det då kanske ni hade konstaterat det iofs :P
hittade artikeln iaf :p http://www.aftonbladet.se/nyheter/article360762.ab

Rahf
2008-03-11, 21:37
Varför dör man mindre av en fristång på 80 kg direkt på halsen då? Visst, den välter väl av, men adamsäpplet är säkert redan smashat ända till Burindi vid det laget.
:eek:

Därför att chansen för stången att glida åt något annat håll som inte är lika farligt är markant mycket större än en smith-maskin vars bana är låst. Ryker en sida av kroppen så kommer stången att svikta, ryker den i smithen så åker stången rakt ner när andra armen inte orkar håller kvar vikten. Jag tror inte att man kommer att ha så stor koll att man trycka tillbaka den i någon klyka innan skadan är skedd.

Koloftw
2008-03-11, 21:41
Man dör nog inte på en gång heller, man får nog ligga och kippa efter andan ett tag :(

Ganymedes
2008-03-11, 21:57
Jo, men alltså självklart. Men 80 kg på strupen med fri stång är inte heller en kur för längre leverne. Så det känns lite som att det är pest eller kolera. Om än kolera light då. :) Skulle så klart heller ta den fria stången än smithen dock.

Rahf
2008-03-11, 22:00
Jo, men alltså självklart. Men 80 kg på strupen med fri stång är inte heller en kur för längre leverne. Så det känns lite som att det är pest eller kolera. Om än kolera light då. :) Skulle så klart heller ta den fria stången än smithen dock.

Självklart inte, men poängen är att risken för en stång på halsen är markant mindre om du kör fri stång. Risken i smith-maskinen är ju 100-procentig om vi ser till stångens rörelsebana.

Koloftw
2008-03-11, 22:11
Dessutom lär man kunna trycka iväg stången med lite jävlaranamma (såvida inte bröstfästet ryker som Sheo sa) om man kör med fri stång. Händer det i smithen blir man däremot tvungen att lyfta iväg hela smith-maskinen, och det lär isåfall vara lättare att ta stången, men den har man ju redan misslyckats med :(

bear.flowertwig
2008-03-11, 22:35
Jag kör vanlig bänk nån gång ibland men den absoluta favoriten sen några år tillbaka är snebänk i Smith med stång relativt långt upp och med armbågarna ut från kroppen. Jag får oslagbart bra kontakt med den.

z_bumbi
2008-03-12, 10:12
Alla som har lärt sig att man ställer in säkerhetstoppen på rätt höjd innan man börjar använda en smithmaskinen kan ju fortsätta använda den om de tycker det ger en fördel i vald övning, de andra har förhoppningsvis pass eller någon skyddsannordning när de kör med fri stång eftersom det är ganska stor skillnad att sikta mot halsen och bröstkorgen i grad av risker.

Iofs tycker jag axlarna är tillräckligt viktiga (att ha hela) så att man istället bör lägga stången på det vanliga stället på bröstkorgen men bredda greppet en till två fingrar och se hur det känns. Kör så ett tag och sen kanske man får bredda igen beroende på hur brett man körde från början.

ChrisDEFC
2008-03-12, 11:24
vet inte om jag får länka men tycker denna länk är bra så testar.
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

KniveN
2008-03-12, 19:34
vet inte om jag får länka men tycker denna länk är bra så testar.
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Bra nu vet jag hur jag kan träna inte bröst. *whistle*