handdator

Visa fullständig version : fettet


mangemani
2003-05-20, 10:49
angående det här med att bulka och vilken nytta fettet har för kroppen.

exakt vad händer när man lägger på sej fett på kroppen för musklernas syfte?vet att kroppen tar utav fettet,men när tar det utav det?är det när man tränar eller är det under dagen?när man har fett på kroppen måste man då äta lika mycket som man gör?

Grahn
2003-05-20, 10:59
Det är inte att du konkar runt på fett som är bra utan det bra är att du har ett energiöverskott vilket kroppen använder för att bygga muskler och fett av.

Finns ingen större poäng med att öka snabbt i fett men lite fett får man nog räkna med att man lägger på sig.

mangemani
2003-05-20, 11:12
hmm,ok,men varför ser vissa på gymmet ut som riktigt pluffsiga grisar då?dom är ju grymt feta.prata med en oh han skröt nästan om att hans muskler hade vuxit så mycket pga fettet....men det han sa det var bara en massa bullshit då?

Grahn
2003-05-20, 11:17
Undertiden han lade på sig fettet så skapades det givetvis muskler med. Är man bara intresserad av styrka så funkar det ju rätt bra.

För folk som mer bryr sig i det estetiska utseendet så kommer ju oundvikligen perioder då man måste ta bort fettet och desto mindre fett du har då desto kortare period slösas bort på att kapa fett från kroppen.

Det är helt enkelt upp till dig hur du prioriterar och vad som funakr bäst för dig.

Alcazara
2003-05-20, 12:08
Vissa säger att man kan bygga muskler av fett, medan andra hävdar att det inte är så. Men rent logiskt borde det ju vara så , annars skulle man ju inte bli fastare och hårdare av styrketräningen...;)

Grahn
2003-05-20, 12:11
Du kan inte omvandla fett till muskler, däremot kan din kropp använda kroppsfettet som energi och spara ditt protein till att bygga muskler av.

Alcazara
2003-05-20, 12:20
Originally posted by Grahn
Du kan inte omvandla fett till muskler, däremot kan din kropp använda kroppsfettet som energi och spara ditt protein till att bygga muskler av.


Ok, tack!
Att man blir hårdare måste ju då bero på att fördelningen mellan fett och muskler blir annorlunda, d v s att andelen protein ökar medan fettnivån minskar eller stannar på samma nivå...och att man därför "tror" att fett blivit muskler...

Grahn
2003-05-20, 12:26
Jepp, att hålla vikten men bli hårdare är inte ovanligt för folk som börjar träna.

Alcazara
2003-05-20, 12:29
Jo, för man måste ju nästan köra cardio för att bränna, om man från början har mycket fett d v s. annars behövs ju inte alls mycket förbränningsträning, mer än för att förbättra konditionen.

King Grub
2003-05-20, 12:43
Originally posted by Alcazara
Jo, för man måste ju nästan köra cardio för att bränna, om man från början har mycket fett d v s. annars behövs ju inte alls mycket förbränningsträning, mer än för att förbättra konditionen.

Man "måste" inte köra cardio heller. Det går att ligga på energiunderskott bara genom att reglera kosten. Men man kan ju äta mer om man lägger in några cardiopass, plus att man får konditionsfördelarna på köpet.

mangemani
2003-05-20, 13:04
en till fråga:när man räknar ut sitt totala protein intag,kan man då räkna med protein som tex finns i pasta,gröt och annat spannmål,eller är det som bara finns i kött/fisk osv som räknas?

King Grub
2003-05-20, 13:07
Originally posted by mangemani
en till fråga:när man räknar ut sitt totala protein intag,kan man då räkna med protein som tex finns i pasta,gröt och annat spannmål,eller är det som bara finns i kött/fisk osv som räknas?

Ja, du kan räkna allt protein, så länge du inte äter bara makaroner eller bara gröt i ett mål. Så fort du äter något annat till så kompletterar proteinerna varandra.

mangemani
2003-05-20, 13:09
fan va kung.och jag som har blivigt hjärntvättad utav den där B&K tidningen där dom skrev att man inte kan räkna med dom proteinerna.

så typ ett mål med gröt och 3 äggvitor är då bra alltså?

Grahn
2003-05-20, 13:12
Den artikeln var den sämsta jag sett på länge i B&K...

King Grub
2003-05-20, 13:19
Originally posted by mangemani
fan va kung.och jag som har blivigt hjärntvättad utav den där B&K tidningen där dom skrev att man inte kan räkna med dom proteinerna.

så typ ett mål med gröt och 3 äggvitor är då bra alltså?

Håller med Grahn - den artikeln söööög.

Ja, det är ett bra mål. Kanske lite lite protein i alla fall, men med mjölk till gröten och gärna hela ägg istället så blir det finfint. Det finns mer protein i gulan än i vitan. Och kolesterolet är inte farligt för en ung, tränande individ, inte i sådana mängder.

puppas
2003-05-20, 13:24
Vår rosa guru är snart uppe i 2000 inlägg...En fanfar kanske är på sin plats ?


*harkel* TUT ! :D :thumbup:

King Grub
2003-05-20, 13:31
Originally posted by puppas
Vår rosa guru är snart uppe i 2000 inlägg...En fanfar kanske är på sin plats ?


*harkel* TUT ! :D :thumbup:

Varför inte en sorgeserenad för att beklaga avsaknaden av ett liv? :booty:

One to go... :D

puppas
2003-05-20, 13:39
Du ger ju andra mening iaf ;)
Det är många (mig inkluderat) som fått många visa råd om kost.

Blir nästan tårögd av din hängivelse till att (nästan) alltid vara först i en tråd med kloka råd. :thumbup:

Alcazara
2003-05-20, 14:44
Originally posted by King Grub


Man "måste" inte köra cardio heller. Det går att ligga på energiunderskott bara genom att reglera kosten. Men man kan ju äta mer om man lägger in några cardiopass, plus att man får konditionsfördelarna på köpet.


NÄ, STORVARNING FÖR ENERGIUNDERSKOTT UNDER LÄNGRE TID!!!!
JAG BLEV RIKTIGT J-LA SJUK AV DET OCH DET ÄR INGET ATT REKOMENDERA!!!
VISST KAN DET VARA EN BRA PUFF, MEN MAN MÅSTE KÄKA för att orka träna!!! Och man kanske klarar energiunderskott en viss tid , men inte längre...

King Grub
2003-05-20, 15:00
Originally posted by Alcazara



NÄ, STORVARNING FÖR ENERGIUNDERSKOTT UNDER LÄNGRE TID!!!!
JAG BLEV RIKTIGT J-LA SJUK AV DET OCH DET ÄR INGET ATT REKOMENDERA!!!
VISST KAN DET VARA EN BRA PUFF, MEN MAN MÅSTE KÄKA för att orka träna!!! Och man kanske klarar energiunderskott en viss tid , men inte längre...

Du hamnar på energiunderskott av cardio också. Det går åt energi vid all cardio. Om du gör av med exakt 2500 kcal per dag och äter exakt lika mycket, men lägger till 30 minuter löpning eller liknande, hamnar du på energiminus. Obs: energiunderskott är det enda sättet att minska i fettmängd.

Alcazara
2003-05-20, 15:23
Originally posted by King Grub


Du hamnar på energiunderskott av cardio också. Det går åt energi vid all cardio. Om du gör av med exakt 2500 kcal per dag och äter exakt lika mycket, men lägger till 30 minuter löpning eller liknande, hamnar du på energiminus. Obs: energiunderskott är det enda sättet att minska i fettmängd.


Jo, det säger sig självt. Nästa sak däremot, vet jag inte riktigt om jag håller med om tills du har övertygat mig helt...: ), att man endast kan minska i fettmängd genom energiunderskott...Jag tänker mig att man borde kunna bygga, så att fördelningen mellan fett och muskler ändras till mer muskler. Och då har man ju minskat i fettmängd proportionellt sätt. Fast det är klart vilket fall som helst så kanske man ligger i energiunderskott då också, eftersom den ökade muskelmassan egentligen kräver mer energi..

King Grub
2003-05-20, 15:26
Originally posted by Alcazara



Jo, det säger sig självt. Nästa sak däremot, vet jag inte riktigt om jag håller med om tills du har övertygat mig helt...: ), att man endast kan minska i fettmängd genom energiunderskott...Jag tänker mig att man borde kunna bygga, så att fördelningen mellan fett och muskler ändras till mer muskler. Och då har man ju minskat i fettmängd proportionellt sätt. Fast det är klart vilket fall som helst så kanske man ligger i energiunderskott då också, eftersom den ökade muskelmassan egentligen kräver mer energi..

Visst går det att ända proportionerna fett/muskler. Inget tal om den saken. Det sker ju så fort du går upp eller ner i vare sig muskler eller fett. Däremot kvarstår att det är ett måste att ligga på kaloriminus för att överhuvudtaget kunna gå ner i fettvikt alls.

Alcazara
2003-05-20, 15:31
Originally posted by King Grub


Visst går det att ända proportionerna fett/muskler. Inget tal om den saken. Det sker ju så fort du går upp eller ner i vare sig muskler eller fett. Däremot kvarstår att det är ett måste att ligga på kaloriminus för att överhuvudtaget kunna gå ner i fettvikt alls.



Mmmm, det kanske är så...Om man tvärtom då...vill lägga på sig fettfri muskelmassa...då gäller det att inte gå upp för snabbt va? Är det nåt mer man bör tänka på, än att få i sig tillräckligt med protein förståss?

Säg till mig Grub om jag blir FÖR tjatig, med du verkar ha stenkoll på det här med kosten...

King Grub
2003-05-20, 15:49
Mmmm, det kanske är så...Om man tvärtom då...vill lägga på sig fettfri muskelmassa...då gäller det att inte gå upp för snabbt va?

Japp. Men kom ihåg att det är väldigt, väldigt, väldigt svårt att öka några betydande mängder muskelmassa utan att lägga på sig lite fettvikt samtidigt, förutom om man är ren nybörjare eller har kommit tillbaka efter ett uppehåll.


Är det nåt mer man bör tänka på, än att få i sig tillräckligt med protein förståss?

Att äta många små mål istället för några stora, så du inte får för stora enskilda energiöverskott och insulintoppar över dagen.

Sprida ut proteinintaget över, säg, 6 gånger med 35-45 gram per gång, under dagen.

Hålla kolhydraterna långsamma, utom direkt efter träningen, för en insulintopp.

Proteintoppa två gånger om dagen, förslagsvis på morgonen och efter träningen.

Inte underskatta fettets betydelse, både för att stimulera fettförbränningen och skapa en hormonellt mer gynnsam miljö i kroppen för muskelbygge.

Alcazara
2003-05-20, 16:01
Att äta många små mål istället för några stora, så du inte får för stora enskilda energiöverskott och insulintoppar över dagen.

Sprida ut proteinintaget över, säg, 6 gånger med 35-45 gram per gång, under dagen.

Hålla kolhydraterna långsamma, utom direkt efter träningen, för en insulintopp.

Proteintoppa två gånger om dagen, förslagsvis på morgonen och efter träningen.

Inte underskatta fettets betydelse, både för att stimulera fettförbränningen och skapa en hormonellt mer gynnsam miljö i kroppen för muskelbygge. [/B][/QUOTE]


Tack så mycket!!!Vad bra!!! Jag följer allt det du tog upp ovan, men käkar lite mindre protein per mål, eftersom jag inte är så jättestor... :D
Långsamma kolhydrater för att hålla jämn insulinkurva va?

King Grub
2003-05-20, 16:17
Långsamma kolhydrater för att hålla jämn insulinkurva va?

Jämn insulinkurva och blodsockerkurva, jajamän.

mangemani
2003-05-20, 17:43
tackar och bugar för dom nyttiga svaren.

och jag måste hålla med puppas i det han säger om dej grubb,har sagt det förut och är fan värt att säga igen,dina kunskaper är enorma och helt fantastiska!

King Grub
2003-05-20, 18:06
Det här är faktiskt ingenting speciellt, utan ganska grundläggande näringslära. :)

Grahn
2003-05-20, 18:14
mest imponerad över Grubbens outömliga tålamod. :)

King Grub
2003-05-20, 18:14
Originally posted by Grahn
mest imponerad över Grubbens outömliga tålamod. :)

Jag med. :D