handdator

Visa fullständig version : Sneda axlar & nyckelben, smärta i armen.


rajjan_dammit
2008-03-11, 16:45
Jag har sen jag började styrketräna (runt 6 månader sedan) märkt att mina axlar inte är "i samma höjd" och att mina nyckelben sitter lite skevt. Det vänstra sitter en centimeter lägre och det högra sticker ut mer än det vänstra.
Jag inbillar mig även att min vänstra arm är längre än den högra.

http://img389.imageshack.us/my.php?image=heltskevsu9.jpg

Så långt är det väl okej, det får man väl leva med. Men samtidigt har jag problem med min högra arm. I alla övningar, inte bara biceps/triceps-träning, så gör det ont. *mini*

Det går inte riktigt att avgöra exakt var, mer som en subtil känsla av att det gör ont i skelettet i trakterna kring högeraxeln och överarmen.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Ska jag gå till en naprapat eller liknande?

Teben
2008-03-11, 18:15
Tror en bild på dig själv skulle säga mer även om bilden där var fin. Är du framåtroterad i axeln? Är du mer spänd i ena axeln och därmed drar upp densamme? Det finns fler muskler som är kopplade mellan "kroppen" och "armen" än jag orkar radda upp och än så länge kan det vara något i vilken av dem som helst :/ Rent allmänt så om du har ont i starten på nästan alla rörelser med armen så skulle det kunna vara en överbelastad supraspinatus, det kan du testa ganska enkelt hur det känns att dra lite med den.

grimfish
2008-03-11, 19:02
Det är inte alls ovanligt att man upptäcker medfödda asymmetrier först i vuxen ålder. Gissningsvis har asymetrin inget med ditt ont att göra. Jag tolkar det som att du har haft problem ett tag, det skulle t.ex. kunna röra sig om impingement. Jag föreslår att du går till en idrottsskademottagning.

Martin Löwgren
2008-03-12, 14:37
Har du varit med om något trauma nyligen eller tidigare i livet? Skador på SC-leden eller t.ex en nyckelbens fraktur behöver inte ställa till problmen men kan komprimera kärl och nerver med symptom till extremiteterna.

Jag skulle uppsöka en idrottsskadeklinik och få det hela undersökt.

rajjan_dammit
2008-03-12, 19:01
Jag tolkar det som att du har haft problem ett tag, det skulle t.ex. kunna röra sig om impingement. Jag föreslår att du går till en idrottsskademottagning.

Läste lite om impingement, det stämmer ganska bra, men jag får bara ont när jag tränar, annars är det ingen fara. Det gör ju inte jätteont, mer som en irriterande smärta.

Har du varit med om något trauma nyligen eller tidigare i livet? Skador på SC-leden eller t.ex en nyckelbens fraktur behöver inte ställa till problmen men kan komprimera kärl och nerver med symptom till extremiteterna.

Jag skulle uppsöka en idrottsskadeklinik och få det hela undersökt.

Inget trauma, men att något ligger i kläm känns det som.
Om det visar sig vara något i stil med impingement, är det allvarligt? Finns det något man kan förändra i träningen för att förbättra saken eller förebygga vidare skador?

Martin Löwgren
2008-03-14, 18:45
Läste lite om impingement, det stämmer ganska bra, men jag får bara ont när jag tränar, annars är det ingen fara. Det gör ju inte jätteont, mer som en irriterande smärta.



Inget trauma, men att något ligger i kläm känns det som.
Om det visar sig vara något i stil med impingement, är det allvarligt? Finns det något man kan förändra i träningen för att förbättra saken eller förebygga vidare skador?

Sök på kolo, finns massa trådar