handdator

Visa fullständig version : Rädsla för kolhydrater.


IntenZe
2008-03-11, 12:59
Morsan har hakat upp sig på att kolhydrater är källan till all ondska. Kan fan knappt käka potatis.. "potatis är ju kolhydrater, då blir jag ju tjock!".
Har försökt förklara gång på gång att det är av ett kaloriöverskott man går upp i vikt av, inte andelen kolhydrater, men det verkar inte som att hon tar inte det riktigt då hon dagen efter upprepar samma mening.
Först tänkte jag låta henne hållas då jag tänkte att ifall hon äter lite mindre potatis eller ris osv så får hon ju automatiskt ett lägre kaloriintag under dagen. Men nu på sistone har det blivit lite väl överdrivet mycket kolhydratsrädsla.

Det verkar inte ut som att hon tror på mig riktigt så jag behöver lite grund för det jag säger att visa åt henne. Någon forskning eller liknande!

Scratch89
2008-03-11, 13:28
Vad spelar det för roll, egentligen? Om hon mår bra av det, och går ner i vikt (om det är hennes mål) så kan du väl låta henne hållas. Du kommer väl fortfarande att få äta som du vill?

IntenZe
2008-03-11, 13:42
Vad spelar det för roll, egentligen? Om hon mår bra av det, och går ner i vikt (om det är hennes mål) så kan du väl låta henne hållas. Du kommer väl fortfarande att få äta som du vill?
Jag skrev ju att jag hade tänkt låta henne hållas. Men då hon springer ett par km på bandet per dag och går omkring hela dagarna och tycker att hon är trött och orkeslös så måste jag ju få tryckt lite kolhydrater i kvinnan!!!

3.1415926535
2008-03-11, 13:54
Låter nästan som en ätstörning?

Tolkia
2008-03-11, 14:12
Är det alldeles tokigt och hon inte mår bra får du väl försöka resonera med henne. Jag tror inte mycket på att kasta fram random studie, om du inte är säker på att hon kan förstå fullt ut vad den säger (min mamma skulle inte nödvändigtvis göra det). Det handlar om grundläggande näringslära - vad tror hon att kolhydraterna gör i kroppen, vad tror hon att andra näringsämnen gör? Appellera till hennes sunda förnuft. Stefan Holm äter müsli med russin till frukost varje morgon (enligt dagens morgonradio); är han tjock? Öh, nej? Varför inte?

Ironwoman
2008-03-11, 15:23
Är det alldeles tokigt och hon inte mår bra får du väl försöka resonera med henne. Jag tror inte mycket på att kasta fram random studie, om du inte är säker på att hon kan förstå fullt ut vad den säger (min mamma skulle inte nödvändigtvis göra det). Det handlar om grundläggande näringslära - vad tror hon att kolhydraterna gör i kroppen, vad tror hon att andra näringsämnen gör? Appellera till hennes sunda förnuft. Stefan Holm äter müsli med russin till frukost varje morgon (enligt dagens morgonradio); är han tjock? Öh, nej? Varför inte?


+1

Du kan ju också fråga henne om hon kan prova att äta mer kolhydrater ett par dagar och se om hon blir piggare, så ni kan avgöra vem som har rätt.

Rahf
2008-03-11, 15:32
Innan man slänger upp en studie i ansiktet på en person så måste de ha grundkunskaperna, som Tolkia säger. Väldigt få har en hum om just vilken grunduppgift makronutrienterna egentligen har i kroppen.

Ett bra exempel är ju om man nämner ordet "protein" och "träning" i samma mening, då kommer många okunniga parter att lägga till det tredje ordet "steroider" för att försöka sätta en förståelig egenskap på ordet "protein".

Alltidxx
2008-03-11, 15:51
Är det alldeles tokigt och hon inte mår bra får du väl försöka resonera med henne. Jag tror inte mycket på att kasta fram random studie, om du inte är säker på att hon kan förstå fullt ut vad den säger (min mamma skulle inte nödvändigtvis göra det). Det handlar om grundläggande näringslära - vad tror hon att kolhydraterna gör i kroppen, vad tror hon att andra näringsämnen gör? Appellera till hennes sunda förnuft. Stefan Holm äter müsli med russin till frukost varje morgon (enligt dagens morgonradio); är han tjock? Öh, nej? Varför inte?Kan det vara så att IntenZe gärna ser lite vetenskap frontup så han kan själv kan formulera vad som ska kommuniceras och hur det ska kommuniceras till sin kära mor? Jag tror tvärtom, att köra "det förstår du väl" resonemang med människor som hakat upp sig är dödfött. Det går nog bättre att ge direktiv "så här är det" (disclaimer: jag vet att man kan få vetenskap att dra olika slutsatser).

Jag har för mig att det är en mycket liten del av kolhydrater som lagras som fett. Vid höga kolhydratintag försvinner överskottet genom

-Ökad kroppsvärme
-Ökad glykogeninlagring till nivåer som tidigare ansetts omöjliga
-Inlagring som kroppsfett (2-3%)
-En stor del av de kolhydrater som "överlever" glykogeninlagring och värmedöden går åt i mekanismen för att omvandla kolhydrater till kroppsfett.

Så i princip så kan du "go nuts" om du bara äter protein och kolhydrater, men om du plötsligt ska äta fett också så blir situationen en helt annan. Fettförbränningen kommer ju hämmas av det stora kolhydratintaget och fettet kommer därmed lagras men inte förbrännas. Det är därför folk tror att mycket kolhydrater gör dig fet. Så är det inte även om det kan se så ut.

Jag ser mig gärna rättad om jag har fel.

Koloftw
2008-03-11, 16:20
Jag ser mig gärna rättad om jag har fel.

Tror Grub har skrivit att efter 2 veckors överätning så har det inte spelat någon roll om kalorierna är från fett eller kolhydrat = du har fel.

Racso
2008-03-11, 17:15
Absolut. Kolhydrat är din vän. Kolhydrat kan överhuvudtaget inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden och vid en blandat kost. Absolut inte vid energiunderskott. Det krävs att du lär kroppen att lagra in kolhydrat som kroppsfett efter omvandling för att det skall ske, genom stor eller långvarig överätning av kolhydrat. De novo lipogenes är sällsynt, och i normala fall kan endast 3-4% av kolhydraterna du äter "bli" kroppsfett. Överätning du kolhydrat vid ett enstaka tillfälle, på upp till 3-500 gram kolhydrat, sker ingen de novo lipogenes alls, vare sig i vila eller vid träning.

Att lägga dagens största kolhydratintag innan man går och lägger sig är dock inte heller genomtänkt, om man inte tränat eller huggit ved en timme eller något innan, eftersom insulinfrisättningen kommer att leda till fettinlagring från andra stubstrat under nattens vila och minska utsöndringen av tillväxthormon. Att utesluta kolhydraterna helt till kvällsmålet ser jag ingen som helst anledning till, och dom flesta lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällorna ger mindre insulinfrisättning är motsvarande energimängd proteinrik föda i vilket fall som helst.

Tydligen.

Alltidxx
2008-03-11, 17:49
Mycket bra Racso. Där har hans mamma något att bita i :thumbup:

bollio
2008-03-11, 18:07
Den här forskaren har dragit andra slutsatser än King Grub verkar det som (?)

Based on the facts
and calculations cited by Larsen (2001) it can be concluded
that: (1) whole-body de novo lipogenesis does take place,
not only in human subjects overfed with a carbohydraterich
diet, but also in human subjects consuming a diet
with more than 30% energy as fat, even under conditions
of weight constancy; (2) de novo lipogenesis takes place
in adipose tissue as well as in the liver;

The role of de novo lipogenesis in development of obesity in man
Lis Olesen Larsen
British Journal of Nutrition (2002), 88, 331–332

OK, jag vill inte starta en diskussion om de novo lipogenesis. I vilken utsträckning det sker är inte viktigt i sammanhanget - vi vet ju att det är kaloribalansen som gäller och att makronutrientfördelningen inte är viktig.

On topic:
Ni som inte har varit överviktiga och/eller sjuka kan egentligen inte sätta er in i hennes situation. Många, väldigt många försöker och försöker gå ned i vikt och provar alla möjliga metoder - utan att lyckas. Low Carb är en skänk från ovan för många av dessa personer, för den lyckas ofta stävja hungern (och verkar föra med sig många hälsoförbättringar) vilket underlättar viktnedgången något otroligt.

Det viktiga med en diet är att man trivs med den och att den fungerar, så låt hon försöka, och låt henne vara! Low Carb dieter är bevisligen säkra att prova på i minst ett års tid, så vad har hon att förlora?

Det där med trötthet/orkeslöshet och kolhydrater känns som en myt för mig, för jag har aldrig upplevt det - tvärtom. Kanske nåt som främst drabbar otränade, äldre personer? Sen är det ju så att om din mor nyligen har börjat motionera så är det antagligen därför hon är trött. I vilket fall som helst så kommer det att gå över på ~2-4 veckor.

King Grub
2008-03-11, 18:13
Den här forskaren har dragit andra slutsatser än King Grub

Inte alls, bara du som inte läst ordentligt.

Alltidxx
2008-03-11, 18:14
Fan vad jag hatar low carb dieter. Dom är sammansatta av folk som har kolhydratskräck och inget annat. Prova käka rågflingegröt med linfrö och äpple och se om det mättar.

bollio
2008-03-11, 18:17
Inte alls, bara du som inte läst ordentligt.

Jo jag misstänkte att risken för det var hög, för det var inte många minuter sen jag tog hem den och jag läste inte hela. Därför satte jag ett frågetecken i slutet.

Hur som helst: en helt oviktig diskussion i sammanhanget, för vi vet ju att det är kaloribalansen som är det viktiga, och att makronutrientfördelning inte spelar någon roll?

King Grub
2008-03-11, 18:23
Jo jag misstänkte att risken för det var hög, för det var inte många minuter sen jag tog hem den och jag läste inte hela. Därför satte jag ett frågetecken i slutet

Nyckelorden där är "overfeeding" och "long-term". :) Det är klart att de novo lipogenes kan åstadkommas även vid energibalans, om det handlar om kolhydrat"overfeeding"; vid en kost som är i avsaknad av fett och ger nära nog all energi från kolhydrat, kommer kroppsfettbalansen att regleras via kolhydratomsättningen, annars skulle ju det gå bra att förlora kroppsfett på energibalans eller t o m energiplus, bara kosten var fettfri. Men så vet vi ju att det inte är. Därför jag skrev "normalt" ätande. I vanliga fall bidrar inte kolhydrat i nämnvärd utsträckning till fettinlagring, så länge det finns fett i kosten som kan lagras in. Kolhydrat lagras inte in som fett så lätt. Däremot hämmar kolhydrat fettförbränningen. Fett lagras obehindrat in som fett. Däremot hämmar inte fett fettförbränningens alls i samma utsträckning som kolhydrat. Varvid kroppens fettbalans upprätthålls efter kaloribalansen, oavsett makronutrientfördelningen, vid någorlunda normalt ätande.

bollio
2008-03-11, 18:33
Hej Grub, har läst lite till nu. Jag är nyfiken på följande uttalande:

whole-body de novo lipogenesis does take place,
not only in human subjects overfed with a carbohydraterich
diet, but also in human subjects consuming a diet
with more than 30% energy as fat, even under conditions
of weight constancy;

>30% fett och energibalans är väl inte "kraftigt överätande av kolhydrater"?

Vad har jag missat? :confused:

King Grub
2008-03-11, 18:55
http://www.nature.com/ijo/journal/v28/n10/full/0802760a.html

http://www.nature.com/ijo/journal/v28/n4s/full/0802852a.html

IntenZe
2008-03-12, 12:31
Kan det vara så att IntenZe gärna ser lite vetenskap frontup så han kan själv kan formulera vad som ska kommuniceras och hur det ska kommuniceras till sin kära mor? Jag tror tvärtom, att köra "det förstår du väl" resonemang med människor som hakat upp sig är dödfött. Det går nog bättre att ge direktiv "så här är det" (disclaimer: jag vet att man kan få vetenskap att dra olika slutsatser).


Ja, ungefär så är det. Är lite jobbigt då man får ett "varför?" och inte vet exakt hur det ligger till.


text

Jag tror jag låter henne göra som hon vill och avvaktar då, så slipper jag leka näringsexpert.. tycker det är rätt löjligt så jag undviker det helst.

Eddie Vedder
2008-03-12, 12:34
Gpr din mamma ner i vikt? Du påstår ju att hon är trött, att ligga på underskott är ju faktiskt något som kan generera i att man blir trött och slö oavsett kolhydratintag.

Äter jag för dåligt känner jag mig trött och sliten och jag äter mycket kolhydrater. Att hon springer någon kilometer om dagen är knappast något som innebär ett större behov av kolhydrater, det motsvarar ju ungefär vad man kan anse vara ett krav på fysisk aktivitet för att överhuvudtaget hålla sig frisk.

JFO
2008-03-12, 12:45
Morsan har hakat upp sig på att kolhydrater är källan till all ondska. Kan fan knappt käka potatis.. "potatis är ju kolhydrater, då blir jag ju tjock!". Har försökt förklara gång på gång att det är av ett kaloriöverskott man går upp i vikt av, inte andelen kolhydrater, men det verkar inte som att hon tar inte det riktigt då hon dagen efter upprepar samma mening.
Först tänkte jag låta henne hållas då jag tänkte att ifall hon äter lite mindre potatis eller ris osv så får hon ju automatiskt ett lägre kaloriintag under dagen. Men nu på sistone har det blivit lite väl överdrivet mycket kolhydratsrädsla.

Det verkar inte ut som att hon tror på mig riktigt så jag behöver lite grund för det jag säger att visa åt henne. Någon forskning eller liknande!

Potatis har mindre kolhydrater än andra kolhydratrika födoämnen, potatis mättar dessutom längre. De flesta som går på diet äter "massor" av potatis för att hålla sig mätt.