handdator

Visa fullständig version : Träning för gravid?


Kalletran
2008-03-11, 08:47
Tjena,

Min fru är gravid och jag tänkte fråga någon som är duktig på träning, vilket jag känner jag kan hitta här. Är det någon som vet nåt om gravidpilates? Vad tror ni om att ge ett sånt pass i present?

Har hittat denna länk till en kurs i gravidpilates: http://www.mamamiakurser.se/mamamia.aspx?kursid=56&sida=infotext


:thumbup:

lectris
2008-03-11, 08:52
Beror ju på en massa faktorer vad som är bra att träna.. hur långt gången hon är, hur stort barnet är, om hon upplever graviditeten som lätt eller jobbig osv.

jag skulle råda henne att prata med sin barnmorska om vad han/hon tycker är lämpligt :)

Ignatius72
2008-03-11, 10:12
Det beror framförallt på vad hon tränat innan. Är hon otränad så kan hon lika gärna fortsätta vara det till efter graviditeten, det finns bättre tillfällen att börja träna. I mitt emellan läget så är vattengympa rätt populärt. Är hon redan vältränad så vet hon vad hon vill och inte vill göra.

Ironwoman
2008-03-11, 15:26
Det beror framförallt på vad hon tränat innan. Är hon otränad så kan hon lika gärna fortsätta vara det till efter graviditeten, det finns bättre tillfällen att börja träna. I mitt emellan läget så är vattengympa rätt populärt. Är hon redan vältränad så vet hon vad hon vill och inte vill göra.


Nu har jag ingen erfarenhet, MEN är det inte en bra fördel att vara tränad under förlossningen så att den blir lindrigare för alla. Nu tycker jag väl inte att man ska börja tokträna med lätt kondition som promenader och cykling ett par timmar/vecka borde väl vara bra?

machine gun
2008-03-11, 15:51
Man brukar säga att man ska fortsätta som innan graviditeten. Dvs, tränade man innan kan man fortsätta (med vissa modifikationer av träningen givetvis), men tränade man inte alls innan är det inte bra att börja med det under graviditeten.