handdator

Visa fullständig version : Orolig för överträning med mitt träningsprogram.


Hekos
2008-03-10, 21:36
Hejsan.

Tränar inför inryck och har tagit fram ett träningsprogram, tänkte inte presentera det i detalj sådär bara kolla om nån direkt ser om det är som bäddat för överträning.

Vecko planering.

Måndag, Styrka underkropp +mage
Tisdag, Löpning (hyffsat lätt löpning)
Onsdag, Styrka överkropp.
Torsdag, Löpning (hårdare)
Fredag, Stryka underkropp.
Lördag. Vila
Söndag styrka Överkropp.

Är det risk för nån form av överträning och skador med det här schemat, har tidigare tränat stryka mån, ons, fre ingen kondition.
Men måste lägga på det nu.
Ska jag byta nån löpdag till någon styrka överkropp dag för att få fler vilodagar?

Lite osäker på att träna såhär mycket så att säga

Mvh Tomas

Gustaven
2008-03-10, 22:12
Det är ju ett ganska hårt schema men det jag snarare skulle anmärka på är att du löper på tisdagen när benen vill återhämta sig... byt gärna plats på dem... sen ställer jag mig lite tveksam till såpass mycket träning på just benen (4 pass i veckan) men eddie vader eller någon som är duktig på att kombinera sådant kan nog ge dig bättre och säkrare svar :)

Jimmymardberg
2008-03-10, 22:14
Jag har ett lite tuffare schema än så där och för mig så går det bra. Känns som att det bara går bättre och bättre, inte åt det negativa hållet alltså :) Testa på och se hur det går. Blir det för tufft så är det bara trappa ned!

Scratch89
2008-03-10, 22:36
Vi vet ju ingenting om intensitet, övningsval, repsomfång, antal set, intag av mat samt hur vilan ser ut. Hur ska vi kunna ge en vettig bedömning utan dessa faktorer?

Mega_man1000
2008-03-10, 22:56
hur länge löper du? och hur långt

Hekos
2008-03-11, 00:08
Kom faktiskt på ganska fort att sånt som scratch 89 efterfrågar borde stått med
men glömde ganska fort bort att åtgärda det, annat kom helt enkelt i vägen.

Jag kör tungt, iaf enligt mig själv: målet med varje vikt per övning är 8 reps, så det blir mellan 4- 8 reps, repsen kan se ut såhär 8, 6, 5. När jag når 8,8,8 så höjer jag vikten. Ett system som jag tycker är asskönt att köra efter.

Käkar gör jag 6 gånger per dag rikligt med mat, sådär så man inte får i sig mer.

Målsättningen är att vila (sova) minst 8 timmar per natt.

Övningar är basövningar så mycket som möjligt.

Löpningen har jag inte börjat med, och det ser nog ut att bli för mycket löpträning, funderar just nu helt på att skippa halvkroppspass och köra olika musklegrupper som inte kolliderar med varandra så att säga, inte köra ben innan löpträning dagen efter så att säga.

Ska fundera lite mer innan.
Mvh Tomas

Anton K
2008-03-11, 08:14
Ett tufft schema, men kan definitivt funka. Väntar med spänning på dina funderingar kring ditt nuvarande schema! :)

JFO
2008-03-11, 14:31
Hejsan.

Tränar inför inryck och har tagit fram ett träningsprogram, tänkte inte presentera det i detalj sådär bara kolla om nån direkt ser om det är som bäddat för överträning.

Vecko planering.

Måndag, Styrka underkropp +mage
Tisdag, Löpning (hyffsat lätt löpning)
Onsdag, Styrka överkropp.
Torsdag, Löpning (hårdare)
Fredag, Stryka underkropp.
Lördag. Vila
Söndag styrka Överkropp.

Är det risk för nån form av överträning och skador med det här schemat, har tidigare tränat stryka mån, ons, fre ingen kondition.
Men måste lägga på det nu.
Ska jag byta nån löpdag till någon styrka överkropp dag för att få fler vilodagar?

Lite osäker på att träna såhär mycket så att säga

Mvh Tomas

Är styrka överkropp/ underkropp samma träning varje gång? dvs du tränar kroppen två gånger i veckan?

Sockerpuff
2008-03-11, 15:27
Men tanke på hur mycket du kommer få jobba när du rycker in så ser det väl okej ut ?
I lumpen kör man tex BRAK 3 ggr om dagen ;)

Rex
2008-03-11, 15:40
Ifall du är orolig.. kör mindre?

Marcs
2008-03-11, 15:58
Hejsan.

Tränar inför inryck och har tagit fram ett träningsprogram, tänkte inte presentera det i detalj sådär bara kolla om nån direkt ser om det är som bäddat för överträning.

Vecko planering.

Måndag, Styrka underkropp +mage
Tisdag, Löpning (hyffsat lätt löpning)
Onsdag, Styrka överkropp.
Torsdag, Löpning (hårdare)
Fredag, Stryka underkropp.
Lördag. Vila
Söndag styrka Överkropp.

Är det risk för nån form av överträning och skador med det här schemat, har tidigare tränat stryka mån, ons, fre ingen kondition.
Men måste lägga på det nu.
Ska jag byta nån löpdag till någon styrka överkropp dag för att få fler vilodagar?

Lite osäker på att träna såhär mycket så att säga

Mvh Tomas


Det går, det kan jag säga, det som verkar bli för dig isf är det med löpningen, är du ovan med att löpa så kan jag påpeka att du kan köra 2 st relativt lätta löppass i veckan. Det tar ett tag att vänja kroppen vid löpning och att kombinera löpning/styrketräning!

Sen när du tränat i någon månad så kan du ta i lite hårdare på ett pass i veckan. Se till att sova bra, äta bra och träna smart så ska det nog gå vägen.

machine gun
2008-03-11, 16:30
Överträning är ganska ovanligt och kräver som regel en lång period av mycket hård träning med hög volym, ofta i kombination med otillräckligt energiintag. Det är inget man råkar ut för pga att man tränar en timme per dag 6 dar/vecka.

regus
2008-03-11, 16:37
Det är inget man råkar ut för pga att man tränar en timme per dag 6 dar/vecka.

Om man inte gör något helt korkat

z_bumbi
2008-03-11, 16:40
Överträning är ganska ovanligt och kräver som regel en lång period av mycket hård träning med hög volym, ofta i kombination med otillräckligt energiintag. Det är inget man råkar ut för pga att man tränar en timme per dag 6 dar/vecka.

Jag skulle snarare säga att överträning är väldigt vanligt, överbelastningskador är ju t ex inte helt ett helt okänt fenomen bland löpare men även bland de som styrketränar är det tyvärr inte helt ovanligt.
Jag kan dessutom utan problem få de flesta att bli riktigt rejält övertränade på helkroppsnivå på en så pass stor träningsvolym som 6 h/vecka på ganska kort tid, om jag nu av någon skum anledning skulle ha en sådan målsättning.

machine gun
2008-03-11, 16:44
Jag skulle snarare säga att överträning är väldigt vanligt, överbelastningskador är ju t ex inte helt ett helt okänt fenomen bland löpare men även bland de som styrketränar är det tyvärr inte helt ovanligt.
Jag kan dessutom utan problem få de flesta att bli riktigt rejält övertränade på helkroppsnivå på en så pass stor träningsvolym som 6 h/vecka på ganska kort tid, om jag nu av någon skum anledning skulle ha en sådan målsättning.

Överbelastning och överträning är inte samma sak. Överträning innebär fysisk utbrändhet av den typ som det kan ta åratal att komma tillbaka från.

6 h/vecka är för övrigt långt ifrån en enorm träningsvolym.

z_bumbi
2008-03-11, 17:04
Överbelastning är en form av överträning.

Skilj även på olika träningsformer och belastningstyper när du beräknar volym i tidsenheter.

fajiwara
2008-03-11, 17:13
det verkar väll rätt lugnt

747
2008-03-11, 17:16
Men tanke på hur mycket du kommer få jobba när du rycker in så ser det väl okej ut ?
I lumpen kör man tex BRAK 3 ggr om dagen ;)

Inte generellt, fast det var väl ett skämt.

För övrigt så tränar jag på något likande sätt, med kaloriunderskott. Första veckan går bra iaf:)

the_cube
2008-03-11, 17:17
Överbelastning och överträning är inte samma sak. Överträning innebär fysisk utbrändhet av den typ som det kan ta åratal att komma tillbaka från.

6 h/vecka är för övrigt långt ifrån en enorm träningsvolym.

Du pratar nog om distans-kondition och z_bumbi pratar nog om styrketräning eller intervaller?

machine gun
2008-03-11, 18:14
Du pratar nog om distans-kondition och z_bumbi pratar nog om styrketräning eller intervaller?

Det här programmet innehåller både styrka och kondition vad jag kan se.