handdator

Visa fullständig version : måltidsersättare och vitamintillskott


Mr A
2008-03-10, 19:57
Jag har precis börjat äta diet-pro och tar denna måltidsersättare 3 ggr per dag. Resten av mitt matintag ser ut så här:

Alltså diet pro (50g) 3 ggr per dag
kyckling med råris samt lite grönsaker (högst 100g)
laxfile med pasta samt lite grönsaker
9 dl mjölk
120 g gainer av slaget mass fuel som innehåller vitaminer och mineraler 6 kapslar omega 3

När jag betsällde diet-pro fick jag även med multivitamintillskottet only one. Nu undrar jag om det är en fördel att ta en multivitamintablett till den kosten jag beskrivit ovan eller ni tror att jag får i mig tillräckligt med vitaminer av den maten som jag beskrivit ovan? vet att man inte ska överdosera vitaminer men eftersom jag inte äter så varierat samt endast intar ca 200 g grönsaker per dag så undrar jag om det är bra att ta en "only one" för att försäkra mig om att jag får i mig alla vitaminer och mineraler?

Eddie Vedder
2008-03-10, 20:11
Vad innehåller diet-pro?

Såna där måltidsersättare brukar ju redan vara ganska kompletta med syntetiskt framställda mikronutrienter. Utöver det är ju den maten du äter okej även den.

Men är det så att Diet-pro redan innehåller RDI vore det ju ytterst onödigt med ännu mer vitamin- och mineralsupplementering.

Mr A
2008-03-10, 20:22
Nej Diet-pro innehåller inga vitaminer eller mineraler så det är därför jag funderar på om jag bör ta vitamintillskott. men om den maten jag beskrivit antagligen täcker mitt vitaminbehov så känns det ganska onödigt med ett extra tillskott..Men borde maten täcka vitamin o mineralbehovet trots att jag ej äter så mkt frukt eller grönt. Finns ju iofs vitaminer, mineraler i maten jag äter men är det tillräckligt..

Scratch89
2008-03-10, 22:23
Det borde väl stå på förpackningen hur mycket av RDI av de olika vitaminerna och mineralerna pulvret innehåller per portion?
Annars kan det väl aldrig skada med extratillskott, då risken för toxisk påverkan är minskad iom det minskade matintaget.

Mega_man1000
2008-03-10, 22:45
varför käkar du inte varierat? skulle bli ganska trött på råris och kyckling dag in och dag ut? desutom så får du i dig de flesta vitaminer och mineraler igenom att käka mer grönt än 100 gram

Eddie Vedder
2008-03-11, 06:11
desutom så får du i dig de flesta vitaminer och mineraler igenom att käka mer grönt än 100 gram

Varför skulle inte 100g räcka? Det beror helt på vilka grönsaker vi pratar om. Mjölk, lax, råris och kyckling är mineral- och vitaminrika livsmedel, kompleterat med t.ex. en dalig portion broccoli är det en bra kost.

Även om jag håller med om att mer vore lämpligt, pratar vi dessutom om isbergssallad och gurka så är det ju bara grönt vatten.

Mr A: Inga fel att ta en multivitamintablett utöver kosten, det kommer inte skada. Den stora frågan om huruvida du täcker ditt behov eller ej handlar om hur mycket mat du äter egentligen, dina valda livsmedel är ju bra bortsett från att ingen vet vad du menar med "lite grönsaker". Men är det en hyfsad mängd av näringsrika grönsaker täcks kanske även behovet av C-vitamin.

Men som sagt handlar det om huruvida du äter ordentligt eller ej överhuvudtaget, man kan ha en jättenyttig kost men är det för lite mat tillgodoses inte ens näringsbehov ändå. Då kan det nog vara klokt med ett tillskott.:) :thumbup: