handdator

Visa fullständig version : Att se ut som en anka?


Xealswe
2008-03-10, 18:38
Hej!

På mitt gym finns en kille som har en mycket lustig kroppsfigur. Han har breda höfter, rumpa och midja. Men övre rygg, traps och axlar är i det smalaste laget

Man kan kort säga att han ser ut som en vandrande anka mellan alla olika maskiner han tränar på

Nu undrar jag hur man egentligen tränar för att se ut på detta vis? Jag tycker det ser riktigt fult ut. Om det ej beror på träningen, hur har man t.ex levt? Många otränade personer brukar väl sällan se ut sådär?

jojjep91
2008-03-10, 18:39
vore bra med bild tkr jag :) lek lite paparazzi på gymmet och plogga några pics.

Xealswe
2008-03-10, 18:44
Njae det är svårt att ta bilder på folk där utan att bli upptäckt, ankan blir nog sur på mig ;)
Försöker hitta en bild från google men det är lite svårt :/

Nimille
2008-03-10, 18:48
vore bra med bild tkr jag :) lek lite paparazzi på gymmet och plogga några pics.
:laugh:

Förmodligen har han inte tränat till sig det utan har breda höfter och har otur när det kommer till var fett samlas.
För han är väl inte muskulös antar jag?

Xealswe
2008-03-10, 18:56
Inte direkt liten , men inte heller stor skulle jag vilja säga

CoKEmaN
2008-03-10, 18:59
Nu undrar jag hur man egentligen tränar för att se ut på detta vis?

sugen på o ändra kroppsform? ;>

antagligen mest otur med generna.. som en kompis till mig brukar säga "nitlotten i den genetiska tombolan" .. ^^

Nimille
2008-03-10, 19:04
Hållningen spelar in rätt mycket med gissar jag på

Sheogorath
2008-03-10, 19:38
Genetiken spelar större roll. Hormoninbalans hos män kan t.ex. ge kvinnlig fettinlagring, bredare höfter, smalare bröstkorg osv.. Östrogenöverskott (eller dyl.) under hela livet, och under fosterstadiet, kan vara ansvariga för benstrukturen helt enkelt.

Jag har naturligt väldigt (hyfsat?) kvinnlig kropp och då gäller det helt enkelt att äta och träna hårt för att dölja det bäst man kan. Och träna smart. Väldigt dumt att addera stela höftböjare och rejäla obliques till den mixen.

Idag skulle väldigt få kalla min kropp för "kvinnlig".

Vazze
2008-03-10, 19:51
kan bero på att han satt på soffan för mycket :p. det är iaf bra att han har börjat träna då :)

Martin.V
2008-03-11, 08:41
Eller så är han en extrem endomorf. Smala axlar, breda höfter och runda armar.

stevebc
2008-03-11, 11:38
Väldigt dumt att addera stela höftböjare och rejäla obliques till den mixen.Huh? Jag förstår stela höftböjare, för jag vill inte ha mer svank (aka blatteröv). Men obliques är ju skitbra att träna om man har breda höfter. Om midjan växer av muskulaturen så kommer inte höfternas bredd stå ut lika mycket. Det optimala vore väl att ha riktigt breda lats och obliques så att höfterna "dwarfas"?

Rahf
2008-03-11, 11:57
Huh? Jag förstår stela höftböjare, för jag vill inte ha mer svank (aka blatteröv). Men obliques är ju skitbra att träna om man har breda höfter. Om midjan växer av muskulaturen så kommer inte höfternas bredd stå ut lika mycket. Det optimala vore väl att ha riktigt breda lats och obliques så att höfterna "dwarfas"?

Problemet blir att vidden på höfterna blir än mer utmärkande eftersom obliques växer på bredden. Obliques löper väl ändå längs med sidan och ju större de blir, desto mindre Y-form.

Sheogorath
2008-03-11, 12:13
Problemet blir att vidden på höfterna blir än mer utmärkande eftersom obliques växer på bredden. Obliques löper väl ändå längs med sidan och ju större de blir, desto mindre Y-form.

Exakt. De interna obliquerna kommer trycka på underifrån så att det slutligen ligger tjocka korvar uppe på höftkarmen. Eftersom de interna obliquerna inte går upp till bröstkorgen kommer de inte framhäva de snygga räfflorna som visuellt går över från serratus, utan helt enkelt trycka på underifrån, mellan midja och höft. Muskulära love handles. Detta blir totalintrycket man får. Totalt sett blir vältränade obliques väldigt bra för någon med smala höfter (t.ex. Brad). Men för någon med propertionellt sett breda höfter i förhållande till bröstomfånget blir resultatet katastrofalt.

kalajset
2008-03-11, 12:25
Exakt. De interna obliquerna kommer trycka på underifrån så att det slutligen ligger tjocka korvar uppe på höftkarmen. Eftersom de interna obliquerna inte går upp till bröstkorgen kommer de inte framhäva de snygga räfflorna som visuellt går över från serratus, utan helt enkelt trycka på underifrån, mellan midja och höft. Muskulära love handles. Detta blir totalintrycket man får. Totalt sett blir vältränade obliques väldigt bra för någon med smala höfter (t.ex. Brad). Men för någon med propertionellt sett breda höfter i förhållande till bröstomfånget blir resultatet katastrofalt.

Jag är ny i gemet och har dålig koll på hur obliqueträning fungerar. Rekommenderas separat obliqueträning ÖHT för "medelbyggaren", (alltså en som varken har utpräglad ankform eller särskilt smala höfter), och isåfall hur mycket kan vara lämpligt att köra, på ett ungefär ? Lika mycket som övriga magen ? - (Svårt att ge ett svart/vitt svar här, jag vet). Har börjat köra obliqueträning vid varje magpass, (två ggr i veckan), helt utan vetenskapliga belägg, utan mest "för skojs skull", men det kanske är overkill helt enkelt ?

Sorry for OT.

Sheogorath
2008-03-11, 12:32
Jag är ny i gemet och har dålig koll på hur obliqueträning fungerar. Rekommenderas separat obliqueträning ÖHT för "medelbyggaren", (alltså en som varken har utpräglad ankform eller särskilt smala höfter), och isåfall hur mycket kan vara lämpligt att köra, på ett ungefär ? Lika mycket som övriga magen ? - (Svårt att ge ett svart/vitt svar här, jag vet). Har börjat köra obliqueträning vid varje magpass, (två ggr i veckan), helt utan vetenskapliga belägg, utan mest "för skojs skull", men det kanske är overkill helt enkelt ?

Sorry for OT.

För någon som ska bli bra på tunga övningar som marklyft, knäböj, militärpress och liknande är vältränade obliquer en stor fördel. Men dessa personer som har maxstyrka som högsta prio har ju det visuella underprioriterat.

Man får tänka på att obliquerna aktiveras vid vanliga crunches och situps. Och maghjulet och alla andra tänkbara "raka" magövningar. De hjälper helt enkelt raka bukmuskeln att böja ryggen. Så för "medelbyggaren" kanske det är en onödig risk att ta att köra torsorotation/lateralflexion eller andra direkta övningar för obliquerna.

Men det är min åsikt.

kalajset
2008-03-11, 13:02
Tack Sheogorath !

Palm
2008-03-11, 13:26
En skridskoåkare kanske?

Emil_Larsson
2008-03-11, 13:48
Det där lät precis som mig för 2 år sedan. Minns väl att jag hade en svankad rygg, väldigt utputande mage och breda höfter. Bred midja har jag än idag. Det där med svanken har jag rättat till genom att (vad jag tror) öka korsrygg/bålstyrkan.

Martin.V
2008-03-11, 14:21
*pust*

Han är en extrem endomorf säger jag ju :furious:

http://www.kheper.net/topics/typology/endomorph.jpg

stevebc
2008-03-11, 15:44
Exakt. De interna obliquerna kommer trycka på underifrån så att det slutligen ligger tjocka korvar uppe på höftkarmen. Eftersom de interna obliquerna inte går upp till bröstkorgen kommer de inte framhäva de snygga räfflorna som visuellt går över från serratus, utan helt enkelt trycka på underifrån, mellan midja och höft. Muskulära love handles. Detta blir totalintrycket man får. Totalt sett blir vältränade obliques väldigt bra för någon med smala höfter (t.ex. Brad). Men för någon med propertionellt sett breda höfter i förhållande till bröstomfånget blir resultatet katastrofalt.Jag har iofs bara använt mig själv här som exempel men jag tycker övergången från höften till midja har blivit mindre noterbar efter att jag har byggt upp mina obliques. Naturligtvis ger breda obliques mindre V-form varför det ställs högre krav på bred rygg.

Så här resonerar jag iaf: den mest kvinnliga formen av alla är timglasformen med breda höfter, smal midja, och sen bred bröstkorg. Om man nu som kille belönats med breda höfter är ju risken att små obliques ger en liten midja vilket tillsammans med breda lats ger just timglasformen. Nu kanske jag är ett undantag men genom att "fylla ut" midjan med obliques så ser övergången från höft till midja mindre ut och det blir rakare, fram till dit latsen fäster och v-formen börjar.

stevebc
2008-03-11, 15:51
Äh kan lika gärna bifoga en porrbild. Jag säger inte att jag är biffig eller har stora obliques, men jag har tränat dom en del för att bli "rakare" mellan höfterna och där lats fäster. Hade dom varit mindre hade det blivit timglasform av det hela, tror jag.

http://img393.imageshack.us/img393/3929/spannisua6.th.jpg (http://img393.imageshack.us/my.php?image=spannisua6.jpg)

Alltidxx
2008-03-11, 16:00
Men det är min åsikt.Behöver inte påpekas av någon som skriver inlägg. Det är underförstått.

Sheogorath
2008-03-11, 16:19
Äh kan lika gärna bifoga en porrbild. Jag säger inte att jag är biffig eller har stora obliques, men jag har tränat dom en del för att bli "rakare" mellan höfterna och där lats fäster. Hade dom varit mindre hade det blivit timglasform av det hela, tror jag.

http://img393.imageshack.us/img393/3929/spannisua6.th.jpg (http://img393.imageshack.us/my.php?image=spannisua6.jpg)

Du har kanske breda höfter (eller?), men det blir i ditt fall inget problem eftersom du har en vid bröstkorg (alltså benstrukturen). Då kommer (gissning) obliques att fylla ut bra. Men för oss som har väldigt smal bröstkorg och kanske ännu bredare bäcken, blir tillväxt i interna obliquerna ett problem.

Om man vill kika på om man har manligt eller kvinnligt bäcken så kan man titta efter små hål i svanken. De är vanligast på kvinnor. Män med motsvarande brett bäcken kan ha dem också.

http://www.archimed-mos.ru/pics/ct5_1.jpg

Jag lägger upp en bild som är ganska exakt 3 år gammal. Back in the days när den togs lovade jag mig själv att den aldrig skulle visas, men nu kan jag med gott samvete säga att det skett en "viss" utveckling. Men den belyser tydligt vad jag menar. :D

http://i32.tinypic.com/2vhx8nk.jpg
´
Alltså den bilden och den utvecklingsstörda blicken. Olika långa ben och roterad bröstkorg gör den bilden SUPERB. :laugh:

stevebc
2008-03-11, 22:17
Jag förstår nu vad du menar. Med lägre fettprocent kommer midjan hamna mellan där lats fäster och där obliquesen slutar. Då blir det ett slags "innåtjack" som medför timglasform. Mina höfter mäter (ovanför rumpan, 10 cm under naveln?) 93 cm. Maximala omkretsen (mitt runt rumpan) är på 103 cm. Har antagit att det är stora mått men det kanske det inte är.

Sheogorath
2008-03-11, 22:20
Jag förstår nu vad du menar. Med lägre fettprocent kommer midjan hamna mellan där lats fäster och där obliquesen slutar. Då blir det ett slags "innåtjack" som medför timglasform.

Du har helt rätt. Tyvärr! Men det är en utmaning att ha en CP-kropp. Mycket att fixa och rätta till så att man höjer sitt människovärde.

(;))

Sniggel
2008-03-12, 13:03
Nu förstår jag vad du menar Sheo. Tur att jag själv inte har det problemet. Däremot har jag också "kvinnlig" fettinlagring. Men det är bara najs, då ser det ut som man har grova ben och böjröv när man bulkar, och man slipper putande mage :D

kalleko
2008-03-12, 18:32
Händer ju titt som tätt att man stöter på "ankor" av detta slag här och var, på stan och så vidare, haha. Tror inte att han tränat till sig formen - utan det handlar nog snarare om otur.

;)

Han har antagligen kort och gott ovanligt breda höfter och en ganska svankande rygg. Därav ankformen, hihi...

Yes
2008-03-12, 18:45
Jag lägger upp en bild som är ganska exakt 3 år gammal. Back in the days när den togs lovade jag mig själv att den aldrig skulle visas, men nu kan jag med gott samvete säga att det skett en "viss" utveckling. Men den belyser tydligt vad jag menar. :D

Det där skulle kunna varit en bild på mig, förutom att du är snyggare och har bättre solbränna. :D

Fördelen med dylik kroppskonstruktion är att man ser sjukt mycket grövre ut sett från sidan, speciellt om man är bra på att suga in magen. ;)