handdator

Visa fullständig version : Kebab?


bettan!
2003-05-19, 23:21
Är en kebab med bröd utan strips fett? Eller kan man käka det till lunch utan dåligt samvete? Nån som vet hur mkt kcal kebabköttet innehåller?

Andyh
2003-05-20, 00:00
kebab är väl inte det nyttigaste du kan äta och vad jag vet finns det en jävla massa olika typer kebab. men dom vanligaste typerna är väl nötgyros, kycklinggyros eller färsgyros. jag skulle isåfall rekomendera kycklinggyrosen eftersom kyckling innehåller minst fett. be dussutom att få den utan sås så blir det ännu mindre fett. själv är jag beroende av färskebaben :(. men annars är det inte fettet som du ska undvika utan dom snabba kollisarna i t.ex. pitabrödet. då om jag vore du skulle jag ta en kebabtallrik med enbart kebab och sallad.

bettan!
2003-05-20, 00:10
ok tack för hjälpen. Har en följdfråga, om man äter en kebabrulle, säg att man får i sig 800 kcal, kan man då lägga upp resten av dagens kost så man sammanlagt ändå får i sig 2300 kcal utan att man går upp i vikt?

Lät lite luddigt. Jag försöker igen.
Spelar det någon roll varifrån man tar sina kcal så länge man får i sig lagom dos kcal/dag?

Hermes
2003-05-20, 00:11
Ämnet diskuterades flitigt i en äldre tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8745&highlight=kebab

Hermes
2003-05-20, 00:13
Originally posted by bettan!

Spelar det någon roll varifrån man tar sina kcal så länge man får i sig lagom dos kcal/dag?

Ja det spelar en viktig roll, äter du 2500 kalorier choklad eller 2500 kalorier tonfisk och ris...summan av kardemumman kan du nog räkna ut själv :thumbup:

bettan!
2003-05-20, 01:09
Seriöst, jag kan ingenting om sådant här. Så jag behöver lite hjälp av er som kan... :) Det som säger sig självt till mig är att man förmodligen inte blir så mätt på 2500 kcal choklad. Men om man nu rent teoretiskt skulle leva på 2500 kcal/dag intaget bara från choklad, skulle man då bli fetare än att käka 2500 kcal/dag från tonfisk och ris?

Jag VET att jag är okunnig, håller på att lära mig mer om det. Så snälla hjälp mig :)

Pez
2003-05-20, 01:17
Originally posted by bettan!
Seriöst, jag kan ingenting om sådant här. Så jag behöver lite hjälp av er som kan... :) Det som säger sig självt till mig är att man förmodligen inte blir så mätt på 2500 kcal choklad. Men om man nu rent teoretiskt skulle leva på 2500 kcal/dag intaget bara från choklad, skulle man då bli fetare än att käka 2500 kcal/dag från tonfisk och ris?

Jag VET att jag är okunnig, håller på att lära mig mer om det. Så snälla hjälp mig :)

Du skulle gå upp i fettvikt istället för muskler.
Det är därför vågen är en dålig måttstock på hur träningen går - den ser ingen skillnad på vad du minskar/ökar i.

Beroende på GI/II, typ av näringsämne osv så reagerar din kropp på olika sätt, den ger t.ex ett annorlunda hormonsvar på 1000kcal från Mjölk än 1000kcal från Kycklingfile.

/pez

Jon2
2003-05-20, 19:54
Du kommer säkert att hålla din vikt men du kommer att tappa muskler och få lägre och och lägre ämnesomsättning så det blir en ond cirkel