handdator

Visa fullständig version : Ströbrödsersättare i köttbullar?


lectris
2008-03-10, 16:21
Kära gourmékockar.

Jag ska vara riktigt husmorlig ikväll och göra egna köttbullar :D men jag har inget ströbröd hemma, och det känns kass att gå och köpa ett paket bara för att man ska ha 3 msk i "smeten"...

Vad kan man ersätta ströbrödet med? funderar på om havregryn skulle funka kanske. Känns smidigare än att ställa sig och mosa några knäckemackor :) men vet inte om det blir bra..

Förslag?

z_bumbi
2008-03-10, 16:26
Mixa och/eller blötlägg havregrynen, iofs behöver man inget ströbröd etc för att göra köttbullar om man rullar dem och låter dem ligga 10-15 min innan stekning (eller stoppar in dem i frysen lika länge).

lectris
2008-03-10, 16:29
iofs behöver man inget ströbröd etc för att göra köttbullar om man rullar dem och låter dem ligga 10-15 min innan stekning.

bra, då skippar jag både ströbröd och havregryn ;) tack

Mental
2008-03-10, 16:53
Jag tycker själv att det blir godare köttisar om man drygar ut dem.

Brukar köra 70/30 nöt/fläskfärs och dryga med mjölk, potatismjöl, lök, havregryn och ett ägg, sen givet massor av goda kryddor.

De blir lite torra och tråkiga om man kör 100% nöt rakt av, även om det går.

bertbert
2008-03-10, 16:58
Pofiber pysslar vi glutenintoleranta med vid panering och dylikt

Neco
2008-03-10, 17:11
Ströbröd är överflödigt, behövs inte alls. Men det ska gärna vara någon del fläskfärs i också. Eller köra viltfärs/fläskfärs... mm vad jag saknar norrland :)
Nej men jag slår bara i ägg och lök :)

Variant på köttbullar är att blanda i färsk basilika, vitlök och ingefära väldigt finhackat... är en av mina favoritkryddningar på köttfärs :)

dam00r
2008-03-10, 17:56
ÄGG!

annat gott recept: köttfärs, rödlök, dijonsenap....

dooh
2008-03-10, 18:00
Som kock och matnörd vill ja ha mina köttbullar med enbart fläskfärs. Ströbröd alt havregryn uppblött i mjölk.
Ägg
Riven lök
Salt och peppar...

Inga diskussioner. Skitgott och basic.
Allt annat joxande med vitlök osv gör att jag inte vill kalla det köttbullar längre.

izza
2008-03-10, 19:08
Mamma använde aldrig ströbröd i köttbullarna. Hon rev i en kokt kall potatis istället!

mariamaria
2008-03-14, 00:26
Äter inte kött, men jag då jag ska panera grejer brukar jag alltid ta sesamfrön istf ströbröd. Gott och bra fett :)

Eddie Vedder
2008-03-14, 05:50
Fibrex.

Vi gjorde en labb med köttfärs häromdagen då jag och en polare undersöke just olika bindningsmedel i köttfärslimpa. Potais, havregryn, ströbröd och Fibrex testade vi.

Jag föredrog Fibrex i alla fall, bäst konsistens och minst blöt köttfärslimpa. Min polare föredrog potatis.

Vill du inte ha något fiberrikt bindemedel alls är ju ägg kanon, vilket redan påpekats.

Janie
2008-03-14, 08:35
jag tar det bröd som jag har hemma, och smular det i köttfärsdegen ... och lite lingon! Lingon är supergott i köttbullar...

Le Cuisinier
2008-03-14, 16:12
Som sagts, fint riven potatis (förkokt) är en klassisk ersättare för ströbröd. Ger ett något saftigare resultat (givetvis avhäng på hur smeten ser ut i övrigt).