handdator

Visa fullständig version : Proteinkomplettering


Turbonisse
2008-03-10, 15:42
Tjena!

Hur lång tid kan det gå mellan intag av vegetabilisktprotein och säg mjölk för att dessa skall komplettera varandra?

Och vilka mängder krävs?

Eddie Vedder
2008-03-10, 19:04
Det är ju rekommenderat att det ingår i samma måltid. Visst skulle man säkert kunna äta gröt klockan 7 och dricka mjölk 7:30 om man nu vill det. Men varför skulle man vilja det?

Det har nog en hel del med mängd mat och makronutrientfördelning då detta inverkar på hur fort magsäcken töms och hur långsam spjälkningen av näringsämnen blir.

Mängderna för att aminosyrasammansättningen ska bli komplett är inte mycket. Jag minns inga siffror men King Grub hade någon studie på mjölk och vete vill jag minnas. För att kvalitén på proteinet skulle bli fullvärdig krävdes inte mycket, vilka kvantiteter protein man sedan vill ha är ju en helt annan sak.

Sverker
2008-03-10, 19:35
Vad jag har läst ( referenserna borta sedan årtionden ) kan levern hålla EAA i 4 - 5 timmar. Alltså skulle du kunna dricka mjölk på morgonen och hålla lysinet simmande i levern fram till lunch där du äter pasta och får en perfekt kombination.

Kombinationerna är nog YTS grej.
Jag gissar att kanske förhållandet 2:1 med veteprotein : mjölkprotein.
Det räcker alltså med något glas mjölk för att komplettera en jättetallrik pasta.

regus
2008-03-10, 19:41
Vad jag har läst ( referenserna borta sedan årtionden ) kan levern hålla EAA i 4 - 5 timmar. Alltså skulle du kunna dricka mjölk på morgonen och hålla lysinet simmande i levern fram till lunch där du äter pasta och får en perfekt kombination.

Kombinationerna är nog YTS grej.
Jag gissar att kanske förhållandet 2:1 med veteprotein : mjölkprotein.
Det räcker alltså med något glas mjölk för att komplettera en jättetallrik pasta.

Fast timmarna till middag kommer att bli utan lysin. Eller funkar det inte som jag tänker och tycker att det borde funka? :)

Eddie Vedder
2008-03-10, 19:52
Fast timmarna till middag kommer att bli utan lysin.

Den aminosyran som det finns otillräckligt av begränsar hela proteinutnyttjandet. När den aminosyran föbrukats kan inte mer av proteinet från kosten användas till nysyntes av kroppsvävnad och övriga aminosyror utnyttjas istället som energikälla.

Sverker
2008-03-10, 19:57
Fast timmarna till middag kommer att bli utan lysin. Eller funkar det inte som jag tänker och tycker att det borde funka? :)

Teoretiskt blir det så. Praktiskt så har vi en proteinsyntes ( och nedbrytning ) på 300 - 500 g per dygn. Det kommer säkert finnas lysin tillräckligt ifall man skulle missa någon gång.

Ser man på lång sikt så blir kompletteringarna viktigare. Viktig för dem som nöjer sig med 0.8 g protein / kg kroppsvikt. Här på Kolozzeum är proteinintaget många gånger större:D

z_bumbi
2008-03-10, 21:04
Fast timmarna till middag kommer att bli utan lysin. Eller funkar det inte som jag tänker och tycker att det borde funka? :)

Det är inte så att pastan helt saknar lysin och även utan att du kompleterar det så finns det troligen tillräckligt för att räcka tills middagen.

Kompleteringar är mest intressanta om man äter väldigt lite protein men för att hålla nere proteinkonsumtionen kan man ju i alla fall ha lite koll på det även om man inte behöver räkna ut exakt.

Scratch89
2008-03-10, 22:19
Det jag inte riktigt förstår med komplementering är att det bara innebär att en del av proteinet inte digereras till muskel- och vävnadsuppbyggnad. Vi säger att en produkt, typ pasta har 50% digererbarhet, och inte fullvärdigt. Skulle man inte bara kunna äta enorma mängder pasta, och på så sätt få i sig tillräckliga mängder av den begränsande aminosyran ändå? Eller tänker jag fel?
Våra föreläsare är för dåliga för att kunna svara på sånt.

Eddie Vedder
2008-03-11, 06:00
Skulle man inte bara kunna äta enorma mängder pasta, och på så sätt få i sig tillräckliga mängder av den begränsande aminosyran ändå?

Ja.

Mycket mer aminosyror skulle gå till spillo och mycket mer skulle tas upp. Mindre proteinabsorbtion på mycket kcal helt enkelt.

Men visst blir det mer protein totalt sett även om digererbarheten är densamma.

z_bumbi
2008-03-11, 08:10
Det jag inte riktigt förstår med komplementering är att det bara innebär att en del av proteinet inte digereras till muskel- och vävnadsuppbyggnad. Vi säger att en produkt, typ pasta har 50% digererbarhet, och inte fullvärdigt. Skulle man inte bara kunna äta enorma mängder pasta, och på så sätt få i sig tillräckliga mängder av den begränsande aminosyran ändå? Eller tänker jag fel?
Våra föreläsare är för dåliga för att kunna svara på sånt.

Jo och det behövs inte heller enorma mängder speciellt då även protein som som är 80-85% kompletta räknas som fullvärdiga så blir inte skillnaden så stor.
Sen är det nog inte så att kroppen slutar använda de aminosyrorna som blir över utan sammansättningen i kroppen varierar. Kroppen tar även väldigt förenklat vad den behöver och sen förbränns resten (förutsatt att det finns tillräckligt med energi).
Sverker nämner 0,.8 g protein, det man får tänka på är att även det är uträknat med en marginal för att funka för de flesta människorna på jorden och då inräknat en lite sämre variation av proteinkällor (inte helt ensidigt). Äter man då det dubbla från pasta så har man minst 0,8 g fullvärdigt protein och sen 0,8 g som det går att plocka delar från vilket även ur träningsynpunkt får antas funka ganska bra.

Något mer att tänka på är att behovet varierar mellan barn (som de flesta tabellerna man ser i vanliga sammanhang baserar på) och för vuxna.