handdator

Visa fullständig version : Uthållighet?


krokodille
2008-03-10, 13:54
Hej folk.

Kort och koncist: Jag blir trött snabbt vid träning.

Undrar om någon vet om konditionen i helhet spelar stor roll in på träningen på gymmet.

Idag t.ex körde jag bröst och blev helt slut efter första övningarna. Körde hantel press: 19kg 10rep, 21kg, 2 x 8rep. Sen var jag helt slut i brösten typ. Kunde bara köra på lite lättare övningar.

För övrig information så har jag nyss börjat tränat igen, ligger på fjärde veckan nu.

Kan det hjälpa att köra några jogging rundor varje vecka?

Tacksam för alla seriösa svar.

/Krille

Mr. Athletic
2008-03-10, 13:59
Hej folk.

Kort och koncist: Jag blir trött snabbt vid träning.

Undrar om någon vet om konditionen i helhet spelar stor roll in på träningen på gymmet.

Idag t.ex körde jag bröst och blev helt slut efter första övningarna. Körde hantel press: 19kg 10rep, 21kg, 2 x 8rep. Sen var jag helt slut i brösten typ. Kunde bara köra på lite lättare övningar.

För övrig information så har jag nyss börjat tränat igen, ligger på fjärde veckan nu.

Kan det hjälpa att köra några jogging rundor varje vecka?

Tacksam för alla seriösa svar.

/Krille

Spontant känns det som om den uthållighet du efterfrågar tränas upp bäst genom att helt enkelt träna som du gör. När du blir trött kämpar du vidare ändå. Då kommer uthålligheten efter ett tag.

krokodille
2008-03-10, 15:06
Okey! Anledningen til varför jag hakade upp mig på det här var för att min kompis tränar lika mycket som jag, men han ökar redan! Känns nästan pinsamt när man knappt orkar bänka 50kg efter 10reps på 40kg.

Dessutom är han mycket smalare än mig också! *gah!*

Men men, som du sa så kanske det kommer efter ett tag!

/Krille

zydar
2008-03-10, 15:34
Okey! Anledningen til varför jag hakade upp mig på det här var för att min kompis tränar lika mycket som jag, men han ökar redan! Känns nästan pinsamt när man knappt orkar bänka 50kg efter 10reps på 40kg.

Dessutom är han mycket smalare än mig också! *gah!*

Men men, som du sa så kanske det kommer efter ett tag!

/Krille



precis det kommer. bara härda och härda.

Betar
2008-03-12, 22:20
Jag ser inte/har aldrig sett problemet med att ta längre vilopauser mellan setten. Ungefär 2-3 min. Finns väl inga nackdelar med att ta längre pauser (om det behövs) om man ändå inte är ute efter att förbättra sin muskeluthållighet.

Mr. Athletic
2008-03-12, 22:26
Jag ser inte/har aldrig sett problemet med att ta längre vilopauser mellan setten. Ungefär 2-3 min. Finns väl inga nackdelar med att ta längre pauser (om det behövs) om man ändå inte är ute efter att förbättra sin muskeluthållighet.

Det finns de som menar att kortare pauser är bättre om man ska bygga. Har ingen studie, bara nämner att många, däribland erfarna, tror på detta.

I övrigt tycker jag inte det finns någon anledning att söla om inte högt tempo påverkar träningsmålet negativt (som i styrkelyft). Med högt tempo fås både muskler, uthållighet och viss kondition, vilka alla är fördelaktiga ur hälsosynpunkt.

Fat tony
2008-03-12, 22:34
du tränar för nära max som gör att du blir tröt snabbt, lätta lite på vikterna och kämpa på

Betar
2008-03-12, 22:35
Det finns de som menar att kortare pauser är bättre om man ska bygga. Har ingen studie, bara nämner att många, däribland erfarna, tror på detta.

I övrigt tycker jag inte det finns någon anledning att söla om inte högt tempo påverkar träningsmålet negativt (som i styrkelyft). Med högt tempo fås både muskler, uthållighet och viss kondition, vilka alla är fördelaktiga ur hälsosynpunkt.

Jo de finns många på detta forum som säger de korta pauser är att föredra men det finns många som säger motsatsen också.

Anledningen till att han ska "söla" är ju förmodligen för att han har problem med återhämtningen. Allstå trådskaparen vill ju få tips på hur han kan köra flera set utan att vikten ska bli allt för drabbad.

pragmatist
2008-03-12, 23:03
Har man konstigt dålig muskeluthållighet så kanske man ska satsa på att förbättra den snarare än anpassa hela träningen efter sin svagaste sida, för då lär man ju aldrig få rätsida på problemet.