handdator

Visa fullständig version : Bröstövningar.


oscar_p92
2008-03-09, 22:15
Undrar om det finns nåra övningar som tar mer på bröst än andra. Senaste gångerna jag tränat har jag känt mer i axlarna än vad jag gjort i bröst. Har kört alltifrån 4reps till 50reps och känner fortfarande mer i axlarna. Utövar övningarna rätt, iallefall enligt de jag fått hjälp ifrån.
Ända gången jag känner att jag tränat är bröst är dagen efter då jag har en väldans träningsverk^^

Så undrar om det är någon som vet några bra övningar som isolerar bröstet, eller i varje fall där man inte borde ta lika mycket med axlarna. *slap*


MVH oscar

Sheogorath
2008-03-09, 22:20
Bröstmuskelfästena löper under axlarna. Träningsvärk kommer ofta från musklers fästen. Det är alltså inte alls säkert att det är från axlarna din träningsvärk kommer, eftersom det är svårt att urskilja från vilket muskellager värk kommer. Folk får olika mycket värk i olika muskler, och du kanske inte får mer träningsvärk än så.

Om du nu absolut måste få träningsvärk i hela muskeln för att vara nöjd (vilket det inte finns någon poäng med), kan du göra 60 dips fördelat på så få set som möjligt. Det brukar funka.

Betar
2008-03-09, 22:27
Vill du isolera bröst så testa flyes (?). Men jag tror inte du får bättre bröstträning utav isolations övningar än basövningar. Men kör som du känner ;)

pragmatist
2008-03-09, 22:29
Om du får "väldans" träningsvärk dagen efter så tyder ju det på att bröstmusklerna får sig en rejäl genomkörare även om det känns mer i axlarna under själva passet.

Scratch89
2008-03-09, 22:50
Om du får träningsvärk dagen efter så är det väl ändå ett litet bevis på att du prickar rätt?

Var i Gbg tränar du?

M|cke
2008-03-09, 22:55
I början fick jag träningsvärk bara i axlarna trodde jag. Men efter ett par månader i bänk och hantelpressar så har detta försvunnit och kommer numera i större delarna av brösten.
Kanske är så att man är klenare där genrellt när man är otränad, nybörjare, något?

Sheogorath
2008-03-09, 23:11
I början fick jag träningsvärk bara i axlarna trodde jag. Men efter ett par månader i bänk och hantelpressar så har detta försvunnit och kommer numera i större delarna av brösten.
Kanske är så att man är klenare där genrellt när man är otränad, nybörjare, något?

I det här ligger det också något. Varje muskel i aktiveringskedjan måste få stärkas i sin takt. Kedjan blir aldrig starkare än sin svagaste länk.

Martin.V
2008-03-10, 14:04
Full ROM och squese är viktigt vid bröstträning. Testa som tidigare sagt dips och djupa, breda hantelflyes.

ChrisDEFC
2008-03-10, 14:08
hantelpressar tar mer på bröst än bänkpress har jag lärt mig så vill man verkligen pricka bröstet bör man välja hantlar.

Martin.V
2008-03-10, 14:11
hantelpressar tar mer på bröst än bänkpress har jag lärt mig så vill man verkligen pricka bröstet bör man välja hantlar.

Precis, fördelen är att man kommer djupare ner och får därför bättre kontakt.

jwzrd
2008-03-10, 14:14
Precis, fördelen är att man kommer djupare ner och får därför bättre kontakt.

Nej, fördelen är att du får ihop armbågarna mer. De flesta som funderar på vad som sträcker bröstet mer av bänkpress och hantelpress brukar ha så tunn bröstkorg att bänkpressen antagligen sträcker ut bröstet mer.

Det är två olika övningar helt enkelt. Kroppsbyggare tror jag tjänar på att träna bänkpressen med ett smalare grepp än vad som normalt sker också. (Förutom att plocka av vikter och köra med ett vettigt utförande).

Vazze
2008-03-10, 14:41
någon sa även att man ska INTE köra hantel press efter bänkpress. vad tycker ni? vilken kombination kan bli bättre:

A) bänkpress, hantel flyes, hantel press.
B) Hantel press, Hantelflyes, Dips?
Vad säger ni om lutande bänkpress btw?

Tack.

Ska även låna forumet och fråga, kan man begränsa sig med lutande bänkpress istället vanlig?

Turbonisse
2008-03-10, 15:10
Hantelpress(plan o lutande) Hybridpressar(plana o lutande) avsluta sedan med lite cable cross.

kalajset
2008-03-10, 15:29
någon sa även att man ska INTE köra hantel press efter bänkpress. vad tycker ni? vilken kombination kan bli bättre:

A) bänkpress, hantel flyes, hantel press.
B) Hantel press, Hantelflyes, Dips?
Vad säger ni om lutande bänkpress btw?

Tack.

Ska även låna forumet och fråga, kan man begränsa sig med lutande bänkpress istället vanlig?

Folk säger olika, så är det bara. Jag kan dock inte se varför man inte skulle kunna köra (vanlig) hantelpress efter bänkpress. Å andra sidan ser jag heller inte någon stor fördel med det, då de i princip tar på samma muskler på liknande sätt. Min åsikt = onödigt, men knappast direkt felaktigt, helt enkelt en smaksak.

Och nej, så vitt jag vet kan man däremot inte ersätta vanlig bänk med lutande sådan, helt enkelt för att lutande bänk tar inte hela bröstet på samma sätt som vanlig gör, utan isolerar mer den övre delen av bröstregionen. Däremot kompletterar de varandra på ett vettigt sätt. Själv kör jag mina bröstpass såhär: 1. Bänkpress, (hela bröstet, bra basövning), 2. Lutande hantelpress, (övre bröstet), 3. Peck deck, (hela bröstet, isolationsövning för att krama ur det sista). Hurvida detta är någorlunda "optimalt" eller inte vet jag inte, säkert finns det ännu bättre sätt, beroende på mål med träningen, men av det jag kan bedömma så är det helt OK tänkt iaf, samt passar mig bra då jag helt enkelt gillar dessa övningar, och det är ändå bland det viktigaste för mig personligen. Om man nu vill ha en övning för att ersätta vanlig bänk så är det ändå vanlig hederlig hantelpress som gäller.

Alltidxx
2008-03-10, 15:31
hantelpressar tar mer på bröst än bänkpress har jag lärt mig så vill man verkligen pricka bröstet bör man välja hantlar.Ska man bara kör en enda bröstövning så är det hantelpressar som gäller. :thumbup:

Vazze
2008-03-10, 16:00
heh okey, funderar fan på att ändra mina bröst övningar, kör "lutande bänkpress, hantel flyes och sen hantel press när man är helt slut typ" ^^. eller inte, får se hur jag känner för det, träna hemma sux :). btw, spelar lutningen på bänken stor roll? för lutrningen på min bänk är inte alls stor :)

Tack

kalajset
2008-03-10, 16:02
btw, spelar lutningen på bänken stor roll? för lutrningen på min bänk är inte alls stor :)

Tack

Finns en annan aktuell tråd om precis detta som du säkert redan sett vid detta laget ;)

Vazze
2008-03-10, 16:25
kalajset om jag hade sett tråden skulle jag inte fråga :). kan du länka plz ;)?

kalajset
2008-03-10, 16:31
kalajset om jag hade sett tråden skulle jag inte fråga :). kan du länka plz ;)?

Här är den, både för nutida, och framtida bruk: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68276 :D

Vazze
2008-03-10, 18:51
tack!

oscar_p92
2008-03-10, 18:51
Sheograth:
Jag menade mer att jag känner inte att jag tränar brösten något alls utan mer axlarna, men ändå får jag träningsverk i brösten...

Betar:
Testade på Flyes idag, kände rätt mycket i bröstet, fast måste nog öva in tekniken så ska det bli perfekt :) Tacktack.

Scratch89:
Torslanda, New Body.

M|cke:
Jag har tränat i ca 1år nu.
Kände mest i brösten i början, fick en väldans pump. Men nu är det tvärtom. INGET ALLS *gah!*

Martin.V:
ROM?

Vazze:
Bah, detta är min tråd :Virro

Turbonisse:
Tyty:)


Skulle va bra ifall ni skrev lite mer övninger. Men tack för alla tips :D

CoKEmaN
2008-03-10, 19:09
jag brukar köra, bänkpress, lutande hantelpress, dips (eller decline hantelpress), o sen hantelflyes. brukar ta i hela bröstet tycker jag, men sen får man ju variera det också.. har tyvärr ingen lutande bänkpress på mitt gym :(

Vazze
2008-03-10, 19:49
cokeman jag har tyvärr ingen bänkpress på mitt "gym" haha :)

Martin.V
2008-03-11, 08:23
Sheograth:


Martin.V:
ROM?



Full ROM = Full range of motion, alltså full rörelselängd :)

szander
2008-03-11, 17:44
Kör:
Bänkpress 5 set
Decline / Incline hantelpress eller Neråt och uppåtlutad. Ibland tar jag sne bänk ist för hantlar.
Sen kör jag uppercuts med CableCross. Lätta vikter för att få ut pumpet.