View Full Version : Tappar inget fett
skarbratt
19-05-2003, 23:45
Tappar inget fett på kroppen trotts att jag har lagt om ätandet och börjat med morgonpromenader.
Maten
--------
Försöker ligga runt (oftast lite över) 2000 kcal per dag.
En vanlig dag kan se ut på följande sätt:
frukost: havregrynsgröt med en banan, samt en proteindrink
mellanmål: proteindrink med havregryn (30g protein + 1,5 dl havregryn)
lunch: tonfisksallad, eller tonfisk och pasta
mellanmål: proteindrink med havregryn (30g protein + 1,5 dl havregryn)
middag: omelett med räkor (3 ägg)
Försöker att få i mig så lite kolhydrater som möjligt efter 18-tiden.
Där till blir det 3-4 äpplen eller päron.
Självklart försöker jag variera lite, men kosten ovan är en ganska typisk dag.
Träning
---------
Morgonpromenad 3-4 ggr/veckan 1h, 6-7km/h
Gym 2-3ggr/veckan
Boxercise 2 ggr/veckan
Löpning 3-4 ggr/veckan (5 km, 12-13km/h)
Idag väger jag 78kg och är 178 lång (21 år), hade tänkt att försöka komma ner till 74-75.
Är beredd att tappa lite muskelmassa för att synliggöra de kvarstående. Har ni något tips? För detta verkar inte ge någon större effekt, har knappt tappat något (max 0,5 kg, minskade dock mer, men tror det beror på att jag slutade med kreatinet och tappade vatten, 1 kg) de senaste 3 veckorna.
Det låter märkligt med tanke på att du verkar göra allt rätt. Hur länge har du hållt på sådär? Det brukar ibland ta ett tag för kroppen att kicka igång förbränningen.
Biohazard
20-05-2003, 07:40
Originally posted by skarbratt
Träning
---------
Morgonpromenad 3-4 ggr/veckan 1h, 6-7km/h
Gym 2-3ggr/veckan
Boxercise 2 ggr/veckan
Löpning 3-4 ggr/veckan (5 km, 12-13km/h)
Jag vet inte, men det ser ut som du tränar rätt mycket, kalorieunderskottet kanske blir för stort. Löpning drar väl ganska rejält med energi, testa å skippa det ett tag.
Jag är också på diet, jag kör styrketräning 4ggr, och 2 långpromenader á 45-60 min i veckan. Promenaderna infaller dom dagar jag inte kör styrketräning. Och en rejäl vilo- plus ätardag.
Biohazard
Herkulez
20-05-2003, 08:08
Du tränar alldeles för mycket för att bara ligga å 2000kcal
som det ser ut så får du inte i dig nå fett heller. Kroppen känner av att den inte får i sig det och då försöker den hålla så mycket den kan av fettet. Och då börjar den ta energi från muskelproteinet istället.
Tips: börja häll i lite olja i proteindrinken
Jag har deffar just nu!
De 4 första veckorna stog jag still i förbränning.
Fast nu verkar det rulla på.
Förbränningen verkar komma igång lite olika från person till
person.
Ett tips kan vara att äta mer fleromättat fett så förbränningen inte
stannar upp. :eating:
skarbratt
20-05-2003, 11:43
Har hållt på i drygt 3 veckor seriöst, visserligen började jag tidigare men det tog några veckor att komma igång. Fatta vad och hur man skall göra för att äta rätt.
Äter 50g mandlar om dagen, men jag tar gärna emot mer tips på andra bra fett källor. Är dock vegitarian (äter fisk, ägg, m.m), så bacon e inget för mig.
Ang. löpningen, visst de dagar jag skippar pastan och enbart kör på protein och grönsaker känns det jävligt segt att springa energin tar verkligen slut efter 2-3 km.
Muskelsmurfen
20-05-2003, 12:21
Från 78kg till 75kg? Det droppar man ju på ett par dagar när vattnet går ur...
F.ö. man behöver äta fett för att kunna bränna fett.
Har du koll på din "noll-nivå"? Vart ligger du?
skarbratt
20-05-2003, 13:04
noll-nivå? vad e det?
King Grub
20-05-2003, 13:49
noll-nivå? vad e det?
Det energiintag (kcal-intag) din vikt varken går upp eller ner, utan du är i energibalans.
skarbratt
20-05-2003, 14:48
Okej, det blir nog svårare att säga, har inte räknat kcal-intaget tidigare... Men en (vild)gissning är väll runt 3000 kcal.
Den enda förändring som jag egentligen gjort är att jag minskat pastan regält, skippat (en bit eller två kan det ju bli på helgen, men minskat ordentligt) godiset, skippat bagueter och skräpmat och statsat på "riktig"-mat (tonfisk, fisk mer ris, mer grönsaker istället för pasta och ris).
Har legat på samma viktnivå i ett drygt år. Inte direkt brytt mig om vad jag äter, men tillhör väll inte direkt någon matslarver...
Svar på: "Från 78kg till 75kg? Det droppar man ju på ett par dagar när vattnet går ur..."
Ja ja, men låt oss säga att jag vill droppa 3-4 kg rent fett, måste jag sattsa på en målvikt strax över 70kg? Känns mycket att tappa 6-8kg? Hur vet man om kroppen innehåller mycket eller lite vatten? När/Hur tappar resp. ökar man vattenmängden i kroppen? Spelar vattenmängden egentligen någon roll, mer än att musklerna sväller? Innehär en låg fettmängd på kroppen automatiskt lite vatten i kroppen?
Om du inte ätit så regelbundet och så pass bra mat tidigare är det rätt vanligt att man tóm ökar i vikt första veckorna under dieten. Så va det för mig på min första diet. Stirra dig inte blind på vågen. Använd måttband och spegel istället.
Sen lite mer fett kan du nog behöva. Och skynda långsamt.
Joachim B
20-05-2003, 16:20
Håller med de övriga - öka fettintaget! Olivolja, rapsolja, Udo's Choice, whatever... Försök få åtminstone 20 E% från fett. Om det är möjligt, försök kombinera måltiderna så att du antingen äter kolhydrater och protein, eller fett och protein. Att sära kolhydrater och fett fungerar ruggigt bra.
Och förresten, skippa frukten, eller begränsa den till förmiddagen.
skarbratt
20-05-2003, 16:43
Okej, men varför skall man dissa frukten, hör att det skall vara nyttigt och bra?
Självklart tar jag vågen med en nypa salt, men midjan e den samma som den varit de senaste året, 83-84cm beroende på hur hårt man drar åt. *ler*
King Grub
20-05-2003, 16:51
Okej, men varför skall man dissa frukten, hör att det skall vara nyttigt och bra?
Fruktos lagras i levern, inte i musklerna, och när den är "fylld" (50-60) gram, hamnar överskottet... gissa var? Kring midjan. Levern måste omvandla fruktosen till glukos för att musklerna skall kunna använda det som bränsle, och för mycket hinner den inte med. Händer inte så lätt vid normal fruktkonsumtion, iofs.
skarbratt
20-05-2003, 17:20
okej, men två äpplen (jona-gold) om dagen kan inte vara fel? Säg ett vid 11-tiden och ett vid 15-tiden.
King Grub
20-05-2003, 17:21
okej, men två äpplen (jona-gold) om dagen kan inte vara fel? Säg ett vid 11-tiden och ett vid 15-tiden.
Det kan absolut inte vara fel. :)
ivandrago
20-05-2003, 17:33
jag skulle byta ut prottedrinken och havregrynen du tar till mellanmål mot magert kött +frukt eller enbart "fett" kött, typ biff, makrill eller liknande.
skarbratt
20-05-2003, 17:39
Okej, makrill visst, men som jag sa så e jag vegitarian och äter inte kött, p-drinken är dock väldigt smidig att ta med sig till skolan och så...
vegitarian, e du allergisk mot kött lr?
skarbratt
21-05-2003, 09:50
vegitarian, e du allergisk mot kött lr?
Nja, har aldrig ätit kött i mit liv, föräldrarna var vegitarianer när jag föddes, så man skulle väll kunan säga attt min kropp inte tål kött...
ivandrago
21-05-2003, 16:44
testa :D
skarbratt
21-05-2003, 16:54
Tuggade i mig en raviolibit (uppskattningsvis 1-2 gram kött?), satte fart på magen.... Mmm, kanske inte så dumt om jag snabbt måste ner några kilon. :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.