handdator

Visa fullständig version : Resa = tappa muskelmassa?


Swedish-Banjo
2008-03-09, 21:10
Ska iväg till Kina snart, och ska vara där i 3 veckor.

Nu har jag kämpat hårt för att komma upp i 80kg, och grejen är att jag har väldigt svårt för att gå upp i vikt.
Jag oroar mig nu för att jag kommer tappa väldigt mycket när jag är där borta.
Kommer visserligen ha möjlighet att träna, men det kommer bli max 2 ggr i veckan.
Misstänker att jag inte kommer äta lika mycket där borta, och eftersom jag har problem även här hemma att gå upp i vikt så känns det som att jag kommer tappa typ 5 kg :S

Vad har ni för tips? Har ni liknande erfarenheter? Ska jag dricka gainer varje dag?

Kanske låter lite snurrigt, men jag är lite nojjig över detta.

Scratch89
2008-03-09, 21:11
Om du nu är medveten om problemet, kan du inte bara äta mer då?

birra_peroni
2008-03-09, 21:19
Hur kan du gå ner av att åka till kina? beställ mer mat

Flykt
2008-03-09, 21:21
Ät kinamat helt enkelt. HEHEHE. Den var tråkig.

Nejmen det är väl samma förutsättningar som här i Sverige. Du är medveten om ditt problem nu i förväg -> förbered dig. Ta med extra mat om du ska iväg, ät kaloririka mål om du inte hinner äta så mycket.

Scratch89
2008-03-09, 21:29
Ät kinamat helt enkelt. HEHEHE. Den var tråkig.


:D

Sparrisen
2008-03-09, 21:31
Ny inom gymvärlden? Denna typ av oro brukar vara vanlig då iaf... många trådar har handlat om detta.

Du kommer troligen inte att tappa något alls - framförallt inte om du till och med kommer att träna! Många tränar ju (enligt dig "bara") två gånger i veckan, vilket till och med kan vara bättre än att som du träna flera gånger. Ditt nya träningssätt kan ju visa sig vara en bra variation till din vanliga träning.

Själv har jag genom åren haft flera längre uppehåll på mellan 4-6 veckor och då inte tappat något alls. Visst - mycket träningsvärk och lite ovanat när man kommer tillbaka, men det har vart allt.

Gainer? Nä, det är ju inget magiskt med just gainer direkt, låter ju mest jobbigt att släpa runt på en extra påse/burk i Kina. Så länge du äter lika mycket energi som du gör av med så är ju saken biff...

Koloftw
2008-03-09, 21:56
Helkroppspass 2x i veckan + tillräckligt med mat ... du kommer nog behålla musklerna.

L-Sami
2008-03-09, 22:20
Vad gott med kinamat i tre veckor, ät mycket ris innehåller en del kalorier per 100g. Ät varannan timme och kör dina två pass i veckan så blir det bra :)

Sparrisen
2008-03-09, 22:31
Vad gott med kinamat i tre veckor, ät mycket ris innehåller en del kalorier per 100g. Ät varannan timme och kör dina två pass i veckan så blir det bra :)

Att äta varannan timme tycker jag är ett rätt dåligt tips, inte minst när man är på semester(?)-resa i Kina. Det kommer med största sannolikhet inte att ha bättre effekt än att äta mer normalt med 3-5 h mellanrum.

Swedish-Banjo
2008-03-09, 23:18
shit, det var snabba puckar :)

Nja ny och ny, jag har tränat hårt sen mitten på lumpen dvs lite mer än ett år.

Det jag tänker mest är att vi kommer ha så mycket att göra hela tiden så man inte kommer hinna käka så mycket. Mitt huvudsakliga problem ligger i att jag har svårt att äta mycket när jag är stressad, samt att jag har svårt att äta särskillt mycket över huvud taget.

Men jag tror nog att det kan vara bra med lite variation som ni säger. Vem vet jag kanske kommer hinna träna mer. Kanske till och med hinner lära mig tecknen på vikterna :cool:

hehe, jo tänker man svensk kinamat hade det ju inte varit några problem (snarare risk för att lägga på sig) men maten i kina är rätt skum. Man vet ju inte vad man stoppar i sig..

L-Sami
2008-03-09, 23:48
Att äta varannan timme tycker jag är ett rätt dåligt tips, inte minst när man är på semester(?)-resa i Kina. Det kommer med största sannolikhet inte att ha bättre effekt än att äta mer normalt med 3-5 h mellanrum.

Jag skulle iaf få i mig fler kalorier på det sättet.

pia
2008-03-10, 09:20
Köp nötter, bars, torkad frukt och knapra på under dagen så att du får i dig lite extra energi. Mycket energi, lätt att ha med sig.

Martin.V
2008-03-10, 13:39
Njut nu när du ändå ska resa och ha kul. Oroa dig inte över att du kommer tappa nånting. Det finns något som kallas muskelminne.