handdator

Visa fullständig version : Göra av med mer än man intar??


Johan165
2008-03-09, 17:24
Tjenare allihoppa.

Jag har tittat runt lite på olika hemsidor och läst: Att man ska göra av med mer kcal än man intar för att gå ned i vikt.

Ehm, det låter ju logiskt men det är ett litet problem.

Om man tar in 2000 Kcal om dagen som man (vilket är relativt lite om man håller igång och tränar), så måste man alltså göra av med 2000 Kcal om dagen vilket inte låter troligt. Jag cyklade imårrse 45 min och gjorde av med 410 Kcal. Låt oss säga att 60 min cyklande gör av med lite mer än 500, så betyder det att du måste cykla 4 timmar om dagen för att ens går ner lite i vikt.

Jag förstår själv att jag missuppfattat det hela, men förklara varför denna filosofi uppkommer på varje forum man besöker?

/Tack på förhand: Johan.

Eddie Vedder
2008-03-09, 17:29
Du förbrukar energi genom att sitta framför datorn, genom att borsta tänderna, genom att klä dig/klä av dig, äta, duscha etc. etc.

Dessutom kostar dina kroppsfunktioner och dina organ en ansenlig mängd energi dagligen, du förbrukar alltså kalorier även om du ligger i koma.

BMR (Basal metabolic rate) är beteckningen på en individs basala energiförbrukning och det är hur mycket energi som förbrukas i total absolut vila. All aktivitet därutöver innebär mer förbrukad energi.

Du kan alltså inte bara förbruka energi genom att träna och det är ytterst få människor som dagligen tränar bort mer energi än den energimängd som basalmetabolismen kostar.

Johan165
2008-03-09, 17:42
Ok, så om jag summerar min dag utöver träningen:

Går upp, äter frukost, går till bussen (ca 6 min om man går i rask takt) är i skolan (2 dagar i veckan är det byggdagar och då är det bara praktisk aktivitet, alltså bära bräder, spika, mäta, skära till mattor, måla, slå plåt osv... Sen gå från skolan in till Kista centrums busshållplats vilket tar 10 min, sätta mig på bussen, gå av vid rätt hållplats, gå ca 6 min hem.

Vänta ca 1-2 timmar hemma innan jag börjar dra mot gymmet. Att gå till den hållplatsen tar ca 7-8 min. Sen hem från gymmet så är det endast uppförsbackar så de tar nog 11 min.

Tror du att dethär överskrider 1500-1800 Kcal om dagen? (Sen tillkommer förbränningen för träning).

/tack på förhand: Johan.

Gnusram
2008-03-09, 17:49
Det blir snart ohållbart om man ska hålla på och räkna kaloriförbrukning på varenda steg man tar.

Läs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Eller så käkar du x antal kalorier om dan och ser om du går upp eller ner och justerar därefter utifrån vad du vill uppnå.

Musselbank
2008-03-09, 17:57
Som jag förstår går typ 1800 kcal åt redan till bmr, hur mycket promenaderna ger vet jag ej. http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

Tomtemuppen
2008-03-09, 18:59
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Sedan gånger 1.2-2 beroende på aktivitetsnivå, där har du hur mycket energi du förbrukar i kCal på en dag.
Hade själv samma missuppfattning i början, satt och klurade ett tag :).

Eddie Vedder
2008-03-09, 19:02
Ett bra sätt att uppskatta sin aktivitetsnivå om man har en allmänt inaktiv vardag men därutöver tränar:

Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa summarum 1.6.:)

Scratch89
2008-03-09, 21:21
Du får tänka på att det väldigt sällan är aktiviteterna som förbrukar den största delen av energi under en dag. Energin det kostar att bara ligga helt still förbrukar för det mesta betydligt mer energi än vad styrketräning och löpning, om man ser till under ett dygn med normal dos träning.

Johan165
2008-03-09, 21:43
Förresten, hur mycket Kcal förbrukar man under ett gympass bestående endast av styrka (uppvärmning i början såklart men de e ju bara dryga 5 min)

Schemat ser ut såhär för tillfället:

Måndag: Bröst, Triceps, Axlar
Tisdag: Biceps, Lats
Onsdag: Rygg, Mage, Ben
Torsdag: Bröst, Triceps, Axlar
Fredag: Biceps, Lats
Lördag: Inget
Söndag: Inget

Funderar på att lägga in ett Onsdags pass på söndagen också...

Någon uppskattning någon?

Johan165
2008-03-09, 21:47
Hehe, vill inte spamma med jag läser nu också att när man går ner i vikt så är det generellt 75% kroppsfett och 25% muskler man tappar... Är det verkligen en bra kombination att försöka bulka muskler men ändå gå ner fett på samma gång?

Jag ställer många frågor för att jag vill göra rätt, kanske ser ut som jag inte vet ett skit, men jag vill vara säker på saken

/Tack på förhand: Johan

Rahf
2008-03-09, 21:50
Du tappar inte 25% muskler under en normal, sansad och vettig deff. Gör du det så gör du något katastrofalt fel.

Johan165
2008-03-09, 21:53
Om jag kvoterar från hemsidan:

There are approximately 3500 calories in a pound of stored body fat. So, if you create a 3500-calorie deficit through diet, exercise or a combination of both, you will lose one pound of body weight. (On average 75% of this is fat, 25% lean tissue)

http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/harris-benedict-equation/calorie-intake-to-lose-weight.php

King Grub
2008-03-09, 21:58
Ja, vid en vanlig bantning utan träning.

Johan165
2008-03-09, 22:04
Så vadå, om jag vill gå ner i vikt och styrketränar samtidigt så kommer jag endast att stimulera musklerna nog för att dom inte ska förbrännas? Jag kommer alltså inte att blir större och starkare?

King Grub
2008-03-09, 22:06
Jag kommer alltså inte att blir större och starkare?

Nej, det är högst tveksamt, inte större i alla fall. Starkare är vanligt att man kan bli även vid energiunderskott, men man bygger normalt sett inte muskler.

I praktiken brukar ett kaloriöverskott krävas för muskeltillväxt. Under uppbyggnadsperioden överäter man, lägger på sig muskelmassa (och fett). Under deffperioden underäter man, förlorar fett, men försöker minimera muskelförlust.

Fredrik_S
2008-03-10, 03:18
Nej, det är högst tveksamt, inte större i alla fall. Starkare är vanligt att man kan bli även vid energiunderskott, men man bygger normalt sett inte muskler.

I praktiken brukar ett kaloriöverskott krävas för muskeltillväxt. Under uppbyggnadsperioden överäter man, lägger på sig muskelmassa (och fett). Under deffperioden underäter man, förlorar fett, men försöker minimera muskelförlust.

Kanske kan den ökade styrkan göra att man kan bygga lite snabbare sedan när man avbryter sin kalorirestriktion och istället lägger sig på ett överskott. Och således ändå får en bra muskelökning på en lite större tidsperiod, samt sluppit bli fet på köpet?