handdator

Visa fullständig version : Sexköp - vad skäms han för?


Cilia
2008-03-09, 11:27
http://www.expressen.se/nyheter/1.1077923/har-kopte-chefer-sex

Kvällspressen kan vara lite kul.
Härromdagen tog dom en "toppchef" på bar gärning som köpt sex på Sheraton.

Hans kommentar är
- Jag var medveten om mitt val. Nu känner jag skuld och ångest.


Min tanke blir då.
Känner han skuld och ångest för att han köpte sex eller för att han åkte dit och det blev lite jobbigt?
Nu måste han konfrontera sin familj med sitt beteende och sina handlingar.
Är jag elak om jag tror att han eg inte tycker att han har gjort något fel men att han känner ångest inför dom konsekvenser som hans handling ev leder till.

Eller har han kommit till "insikt"?



Nu finns det flera andra trådar som diskuterar huruvida det är rätt eller fel att köpa sex så det kanske inte behöver tas upp här.

Rahf
2008-03-09, 11:28
Han känner självklart ångest över konsekvenserna, handlingen i sig är nog ingenting han ser snett på ännu.

joriice
2008-03-09, 11:29
Han känner väl skuld för allt? He feels dirty.

Viktor_Balck
2008-03-09, 11:30
http://www.expressen.se/nyheter/1.1077923/har-kopte-chefer-sex

Kvällspressen kan vara lite kul.
Härromdagen tog dom en "toppchef" på bar gärning som köpt sex på Sheraton.

Hans kommentar är
- Jag var medveten om mitt val. Nu känner jag skuld och ångest.


Min tanke blir då.
Känner han skuld och ångest för att han köpte sex eller för att han åkte dit och det blev lite jobbigt?
Nu måste han konfrontera sin familj med sitt beteende och sina handlingar.
Är jag elak om jag tror att han eg inte tycker att han har gjort något fel men att han känner ångest inför dom konsekvenser som hans handling ev leder till.

Eller har han kommit till "insikt"?



Nu finns det flera andra trådar som diskuterar huruvida det är rätt eller fel att köpa sex så det kanske inte behöver tas upp här.

Hur ska han uttala sig då? Ganska självklart att man uttrycker sig så. Inte så troligt att han säger "jag känner ingen skuld, jag gillar att ha sex med prostituerade och that's it"

bollio
2008-03-09, 11:30
Varför gör samhället så big deal över sexköpare?

Hobbes
2008-03-09, 11:33
Varför gör samhället så big deal över sexköpare?

Varför gör samhället så big deal över narkotikabrott?

Varför gör samhället så big deal över smitare?

Varför gör samhället så big deal över rånare?

Varför gör samhället så big deal över pedofiler?

Ja, du tänk på det oxå i såfall, det är brottsligt i alla fallen, det innebär i visa fall att du utnyttjar någon?

Granatgiraffen
2008-03-09, 11:34
Klart han kan skämmas för handlingen i sig också, jag tror dom flesta kan känna igen sig att göra något som man vet är fel. Skammen blir såklart större när fler än han får reda på vad han har gjort.
Jag ser inget konstigt alls i hans uttalande.

Julan79
2008-03-09, 11:35
Har man en befattning högt upp inom företag/politik säger man alltid det som förväntas av en, hur väl det stämmer överrens med vad personen tänker är en helt annan fråga!

Cilia
2008-03-09, 11:38
Klart han kan skämmas för handlingen i sig också, jag tror dom flesta kan känna igen sig att göra något som man vet är fel. Skammen blir såklart större när fler än han får reda på vad han har gjort.
Jag ser inget konstigt alls i hans uttalande.
Jag ser inte heller något konstigt i uttalandet men det säger inte hur han eg känner eller vad det är han känner så för.


Om jag skulle stjäla och blev tagen skulle jag skämmas både för konsekvenserna och för handlingen.
Dels nog för att jag skulle skämmas för handlingen även om jag inte blev tagen för den.

Skulle jag däremot bli tagen för fortkörning skulle jag nog känna något mindre skuld. Men även här beroende på brottet. Har jag kört 200 km/h på en 90 väg skulle jag nog skämmas otroligt.

Min poäng är att skämgraden beror på hur man ser på det brott man har begått.

Ignatius72
2008-03-09, 11:41
Han skämst troligen inte alls utan slänger ut en floskel som folk vill höra. Sen är han sur öevr att han åkte dit och undrar vem som skvallrat.

Granatgiraffen
2008-03-09, 11:44
Jag ser inte heller något konstigt i uttalandet men det säger inte hur han eg känner eller vad det är han känner så för.


Om jag skulle stjäla och blev tagen skulle jag skämmas både för konsekvenserna och för handlingen.
Dels nog för att jag skulle skämmas för handlingen även om jag inte blev tagen för den.

Skulle jag däremot bli tagen för fortkörning skulle jag nog känna något mindre skuld. Men även här beroende på brottet. Har jag kört 200 km/h på en 90 väg skulle jag nog skämmas otroligt.

Min poäng är att skämgraden beror på hur man ser på det brott man har begått.

Maila honom och fråga då. Spekulationstrådar av den här sorten känns lite fåniga. :hbang:

Cilia
2008-03-09, 11:45
Han skämst troligen inte alls utan slänger ut en floskel som folk vill höra. Sen är han sur öevr att han åkte dit och undrar vem som skvallrat.
Enligt artikeln så spanade poliserna in honom i baren när han gick upp med tjejen.

Om jag vore polis och skulle sätta dit sexköpare skulle jag också hänga i baren på något av dom dyrare hotellen. Till och med jag som är relativt naiv när det gäller sån spanar lätt in dom. En gång när jag var på Sheraton såg jag personalen stoppa en hotellgäst som var på väg upp med en prostituerad. Dom sa att det inte var tillåtet på hotellet. Mannen tog det lugnt och dom gick ut. Jag hade nog skämts ihjäl mig om jag hade blivit stoppad sådär.

Fatalist
2008-03-09, 11:45
Jag tror han känner skuld och ångest över att dela arvsmassa med hundratusentals patetiska människor som lägger sig i andra människors liv.

Cilia
2008-03-09, 11:47
Jag tror han känner skuld och ångest över att dela arvsmassa med hundratusentals patetiska människor som lägger sig i andra människors liv.
Själv tror jag att ett av samhällets byggstenar är att vi bryr oss.
Många av dom problem vi upplever i dagens samhälle är att vi bryr oss mindre än tidigare.

bollio
2008-03-09, 11:55
Varför gör samhället så big deal över narkotikabrott?

Varför gör samhället så big deal över smitare?

Varför gör samhället så big deal över rånare?

Varför gör samhället så big deal över pedofiler?

Ja, du tänk på det oxå i såfall, det är brottsligt i alla fallen, det innebär i visa fall att du utnyttjar någon?

Du jämför ett brott, som faktiskt bara är ett brott i Sverige, där två vuxna människor frivilligt har sex, med smitare, rånare och pedofiler?

Är det jag menar med att samhället gör så överdrivet big deal av det hela. Prostitution är världens äldsta yrke. Det kommer alltid att finnas och män kommer alltid att köpa sex.

Ignatius72
2008-03-09, 11:55
Enligt artikeln så spanade poliserna in honom i baren när han gick upp med tjejen.
.

Jo det är klart, det är väl roligare att spana på Sheraton än sitta i en bil i förorten. Farligt nära brottsprovokation, det kan ju vara så att den här snubben aldrig tänkt tanken innan, blir uppraggad av en snyggning som sedan visar sig vilja ha pröjs och då står polizein påpassligt och plockar snubben. Mycket jobb för något som bara renderar böter. fast å andra sidan så har man arméer av poliser som plockar folk för fortkörning på motorvägen också, men pinnjakten och statistiken ser ju bra ut.

Hades
2008-03-09, 11:56
Det är klart att han skäms på riktigt. Det är ju pinsamt som fan att bli påkommen med att göra något som de flesta anser vara fel. Det intressanta är ordvalet. Att känna skuld och att känna skam är inte samma sak (det var någon klok själ som redde ut det där i en annan tråd). Jag tror att han känner skam, men inte skuld. De senare förutsätter ju att han själv tycker att han har gjort något fel, vilket nog är tveksamt i det här fallet. Han har alltså valt fel ord. Tror jag.

Albatross
2008-03-09, 11:58
Vore konstigt om han skulle skämmas över något som rimligen borde vara legalt.

Cilia
2008-03-09, 12:01
Jo det är klart, det är väl roligare att spana på Sheraton än sitta i en bil i förorten. Farligt nära brottsprovokation, det kan ju vara så att den här snubben aldrig tänkt tanken innan, blir uppraggad av en snyggning som sedan visar sig vilja ha pröjs och då står polizein påpassligt och plockar snubben. Mycket jobb för något som bara renderar böter. fast å andra sidan så har man arméer av poliser som plockar folk för fortkörning på motorvägen också, men pinnjakten och statistiken ser ju bra ut.
vet du var de flesta sexköpen begås?



Vore konstigt om han skulle skämmas över något som rimligen borde vara legalt.
Det är ju trots allt så att bland många så ses det inte som helt rumsrent att köpa sex.

Ignatius72
2008-03-09, 12:05
vet du var de flesta sexköpen begås?

.

Internet

Avesta
2008-03-09, 12:07
Han skäms bara för att han får ta konsekvenserna, inget annat. Hans människosyn har inte förändrats på några timmar.

Mental
2008-03-09, 12:17
vet du var de flesta sexköpen begås?




På krogen skulle jag säga, massor med tjejer som ligger med killar för att de blir bjudna på öl och drinkar.

Exdiaq
2008-03-09, 12:19
På krogen skulle jag säga, massor med tjejer som ligger med killar för att de blir bjudna på öl och drinkar.




+100 på den!


Konstigt nog är det acceptabelt, men så fort det är rena pengar inblandade så är tjejen ett missbrukare och mannen sjuk i huvudet.

ASroma83
2008-03-09, 12:21
På krogen skulle jag säga, massor med tjejer som ligger med killar för att de blir bjudna på öl och drinkar.

Bullseye! Vart går gränsen för prostitution?

Piranha
2008-03-09, 12:22
Han känner såklart ångest på att han åkt dit.

Det var säkerligen inte första gången.

Hobbes
2008-03-09, 12:23
Du jämför ett brott, som faktiskt bara är ett brott i Sverige, där två vuxna människor frivilligt har sex, med smitare, rånare och pedofiler?

Ja, vi lever i Sverige, brottet ägde rum i Sverige. Dock skulle jag inte vara så säker på detta med att det bara är ett brott i Sverige.

Är det jag menar med att samhället gör så överdrivet big deal av det hela. Prostitution är världens äldsta yrke. Det kommer alltid att finnas och män kommer alltid att köpa sex.

Ja, det kommer det alltid att göra. Det gör det inte mer rätt för det. Historiskt har unga pojkar använts till äldre mäns behag - det är fortfarande ett brott!!!!

Tycker bara att det är lite enkelt att skylla på att det är världens äldsta yrke! Å andra sidan blev det större nyhetsvärde eftersom det rörde sig om en "uppsatt" person.

Jag säger inte att du är för det, förstår din fråga (tror jag) och menar bara att det fortfarande är ett brott. Nej, jag är konservativ anser inte det är rätt att köpa sex eller sälja för den delen heller (män eller kvinnor).

Hobbes
2008-03-09, 12:26
Jo det är klart, det är väl roligare att spana på Sheraton än sitta i en bil i förorten. Farligt nära brottsprovokation, det kan ju vara så att den här snubben aldrig tänkt tanken innan, blir uppraggad av en snyggning som sedan visar sig vilja ha pröjs och då står polizein påpassligt och plockar snubben. Mycket jobb för något som bara renderar böter. fast å andra sidan så har man arméer av poliser som plockar folk för fortkörning på motorvägen också, men pinnjakten och statistiken ser ju bra ut.

Det kan inte vara så att Sheratons personal tipsat polisen och de satte lite spaning på stället? Kom inte och ursäkta mannen för att han inte visste vad som hände, kom igen nu, karljäveln har ju inte kommit ditt han är för att vara född i farstun!

ASroma83
2008-03-09, 12:31
Det kan inte vara så att Sheratons personal tipsat polisen och de satte lite spaning på stället? Kom inte och ursäkta mannen för att han inte visste vad som hände, kom igen nu, karljäveln har ju inte kommit ditt han är för att vara född i farstun!

Det kan inte vara så att allt är en konspiration?

Ignatius72
2008-03-09, 12:35
Det kan inte vara så att Sheratons personal tipsat polisen och de satte lite spaning på stället? Kom inte och ursäkta mannen för att han inte visste vad som hände, kom igen nu, karljäveln har ju inte kommit ditt han är för att vara född i farstun!

Jag skrev att det kan ha varit så, det kan lika gärna vara så att han är där och knullar varje dag. Jag har ingen som helst aning och troligtvis inte du heller.

reinholdsson
2008-03-09, 12:37
Självklart har han ångest för att han hamnade i Expressen, vem fasen vill det?

Viktor_Balck
2008-03-09, 12:39
Självklart har han ångest för att han hamnade i Expressen, vem fasen vill det?

Linda Rosing?

Drfg
2008-03-09, 12:40
Tror inte han skäms, tror han är smart nog att säga så för att det är vad man "ska" göra. Så skulle jag gjort iaf.

L-Sami
2008-03-09, 12:43
Han känner förmodligen skuld och ångest över att har han svikit sin hustru/partner/sambo/flickvän.

Hobbes
2008-03-09, 12:45
Jag skrev att det kan ha varit så, det kan lika gärna vara så att han är där och knullar varje dag. Jag har ingen som helst aning och troligtvis inte du heller.

Precis, jag skrev eller antydde inget annat heller! Tror för övrigt att polisen har bättre koll på sina insatser än du och jag - och ja, jag tror att sannorlikheten är större att nå den organiserade verksamheten på Sheraton än på gatan i den lokala förorten!

Hobbes
2008-03-09, 12:46
Det kan inte vara så att allt är en konspiration?

Du skulle ha en ":D " oxå?

Konspiration - frun ringt till den lokala spaningsenheten och sagt att hon tror mannen använder sitt AM diamant kort till annat än pälsar till henne*whistle* :D .

ASroma83
2008-03-09, 13:06
Du skulle ha en ":D " oxå?

Konspiration - frun ringt till den lokala spaningsenheten och sagt att hon tror mannen använder sitt AM diamant kort till annat än pälsar till henne*whistle* :D .

Just precis. Så var det nog.

:D

Ignatius72
2008-03-09, 13:11
Precis, jag skrev eller antydde inget annat heller! Tror för övrigt att polisen har bättre koll på sina insatser än du och jag - och ja, jag tror att sannorlikheten är större att nå den organiserade verksamheten på Sheraton än på gatan i den lokala förorten!

Det kan man undra, stå och spana på sheraton för brott som renderar böter låter inte särskilt effektivt.
Jag var dock otydlig på punkten om att stå i förorten istället. Det var mer menat som att spana efter andra typer av brott. Gärna sådana som har ett högre straffvärde än böter.

Psychological
2008-03-09, 15:22
Det sjuka med den svenska lagen inom prostution är att det är lagligt att SÄLJA sex, men olagligt att KÖPA sex. Fast hororna kanske åker dit på svartjobb för de skattar väl knappast ?

hultman
2008-03-09, 16:54
Det sjuka med den svenska lagen inom prostution är att det är lagligt att SÄLJA sex, men olagligt att KÖPA sex. Fast hororna kanske åker dit på svartjobb för de skattar väl knappast ?

Det är synd om horor, vet du.

Spene
2008-03-09, 17:39
Det är synd om horor, vet du.
Det är synd om drogmissbrukande langare också. Lite skillnad eftersom droger är lite farligare än sex, fast det vore nog lättare att få bukt med skiten ifall det var helt olagligt för alla inblandade.

Fatalist
2008-03-09, 17:41
Själv tror jag att ett av samhällets byggstenar är att vi bryr oss.
Många av dom problem vi upplever i dagens samhälle är att vi bryr oss mindre än tidigare.

Okej. Jag bryr mig inte om att en snubbe har köpt en hora. Gör du det? I sådana fall, varför?

Cilia
2008-03-09, 18:07
Okej. Jag bryr mig inte om att en snubbe har köpt en hora. Gör du det? I sådana fall, varför?
Därför att jag är intresserad av människor och vad dom gör och varför dom gör saker och hur det får dom att känna sig.

Fatalist
2008-03-09, 18:12
Därför att jag är intresserad av människor och vad dom gör och varför dom gör saker och hur det får dom att känna sig.

Okej, då förstår jag hur du tänker, visst är det intressant.

Hobbes
2008-03-09, 18:21
Okej, då förstår jag hur du tänker, visst är det intressant.

Empati är verkligen en intressant och viktig egenskap!

Trance
2008-03-09, 18:39
Empati är verkligen en intressant och viktig egenskap!

Vilket detta inte handlar om. Detta är mer likt tanterna som skvallrar vid kaffebordet om Berit som skaffat sig en förfärlig frisyr och att hennes make har en älskarinna.

fat_joe
2008-03-09, 18:48
Jag ser inte heller något konstigt i uttalandet men det säger inte hur han eg känner eller vad det är han känner så för.


Om jag skulle stjäla och blev tagen skulle jag skämmas både för konsekvenserna och för handlingen.
Dels nog för att jag skulle skämmas för handlingen även om jag inte blev tagen för den.

Skulle jag däremot bli tagen för fortkörning skulle jag nog känna något mindre skuld. Men även här beroende på brottet. Har jag kört 200 km/h på en 90 väg skulle jag nog skämmas otroligt.

Min poäng är att skämgraden beror på hur man ser på det brott man har begått.

Tror nog oftare det handlar om hur andra ser på brottet.

Cilia
2008-03-09, 18:48
Vilket detta inte handlar om. Detta är mer likt tanterna som skvallrar vid kaffebordet om Berit som skaffat sig en förfärlig frisyr och att hennes make har en älskarinna.
Det intressanta är att många av dom där tanterna som så många ser ner på i många fall kan förstå människor och deras beteende och känslor bättre än dom flesta. Vilket en del andra skulle behöva en dos av.

Hobbes
2008-03-09, 18:49
Vilket detta inte handlar om. Detta är mer likt tanterna som skvallrar vid kaffebordet om Berit som skaffat sig en förfärlig frisyr och att hennes make har en älskarinna.

Hmm, läste om sista posterna igen - You right, and then you right your right and you, you always right (fritt citerat från Spaceballs):D .

fat_joe
2008-03-09, 18:50
Det intressanta är att många av dom där tanterna som så många ser ner på i många fall kan förstå människor och deras beteende och känslor bättre än dom flesta. Vilket en del andra skulle behöva en dos av.


Eller så är dom bara alldeles för bra på att utgå från sig själva.

Exdiaq
2008-03-09, 19:06
Eller så är dom bara alldeles för bra på att utgå från sig själva.


+ på den

Moraltanter som tror de vet vad som är bäst för alla

Trance
2008-03-09, 19:56
Det intressanta är att många av dom där tanterna som så många ser ner på i många fall kan förstå människor och deras beteende och känslor bättre än dom flesta. Vilket en del andra skulle behöva en dos av.

Det är säkert sant eftersom de är ypperligga på att skapa drama, mobba ut folk, snacka skit och döma andra. Det i sig kräver ju säkert lite kunskap om mänskliga beteenden så man kan trycka på de rätta knapparna.

Angel
2008-03-09, 20:35
http://www.expressen.se/nyheter/1.1077923/har-kopte-chefer-sex

Kvällspressen kan vara lite kul.
Härromdagen tog dom en "toppchef" på bar gärning som köpt sex på Sheraton.

Hans kommentar är
- Jag var medveten om mitt val. Nu känner jag skuld och ångest.


Min tanke blir då.
Känner han skuld och ångest för att han köpte sex eller för att han åkte dit och det blev lite jobbigt?
Nu måste han konfrontera sin familj med sitt beteende och sina handlingar.
Är jag elak om jag tror att han eg inte tycker att han har gjort något fel men att han känner ångest inför dom konsekvenser som hans handling ev leder till.

Eller har han kommit till "insikt"?



Nu finns det flera andra trådar som diskuterar huruvida det är rätt eller fel att köpa sex så det kanske inte behöver tas upp här.


Tror du har helt rätt, han känner skuld och ångest över hur hans familj/samhälle kommer se på honom, inte vad han gjort mot den människa han köpt att ha sex med.

hultman: Ja det är det.

Fatalist: Jag bryr mig eftersom jag anser traffiking är ett avskyvärt brott, och det är inget ovanligt i Sverige. I lägenheter och till hotell.

Looney
2008-03-09, 21:09
Nu tror jag inte att det är så, men möjligheten finns faktiskt att han i och med gripandet/utblottningen i expressen fått verkligheten så pass påträngande att han - tro det eller ej - känner skuld för själva handlingen

pabb
2008-03-09, 21:13
Jag bryr mig eftersom jag anser traffiking är ett avskyvärt brott, och det är inget ovanligt i Sverige. I lägenheter och till hotell.

Men nu handlar det väl ändå inte om trafficing utan om prostitution.

Exdiaq
2008-03-09, 21:21
Men nu handlar det väl ändå inte om trafficing utan om prostitution.



Eftersom alla prostituerade är offer för trafficing och är missbrukare som mår skit så har hon ju rätt








*bs*

Hobbes
2008-03-09, 21:27
Eftersom alla prostituerade är offer för trafficing och är missbrukare som mår skit så har hon ju rätt








*bs*

Jag bryr mig eftersom jag anser traffiking är ett avskyvärt brott, och det är inget ovanligt i Sverige. I lägenheter och till hotell.

Du la inte märke till detta va?

Eller försökte du bara vinna en billig poäng*whistle*

Exdiaq
2008-03-09, 21:35
Jag bryr mig eftersom jag anser traffiking är ett avskyvärt brott, och det är inget ovanligt i Sverige. I lägenheter och till hotell.

Du la inte märke till detta va?

Eller försökte du bara vinna en billig poäng*whistle*



Retade mig på det eftersom det inte har med saken att göra. Prostitution diskuterades här vilket inte är det samma som trafficing, därför fanns det inte någon anledning att skriva det kommentaren. Trafficing finns det nog ingen som är för, däremot finns det många som är för prostitution.

Det är som om man diskuterar om exempelvis motorsport skulle förbjudas för att så många dör på banorna, och sedan börjar använda streetracing som argument för att det ska förbjudas. Blandar ihop olika begrepp kors och tvärs efter eget behag.

Angel
2008-03-09, 22:03
Och hur vet du att just den horan va en utav dina "lyckliga horor" och inte en såld 17åring från Ukraina?

Exdiaq
2008-03-09, 22:11
Och hur vet du att just den horan va en utav dina "lyckliga horor" och inte en såld 17åring från Ukraina?



Och hur vet du att det en av dina sålda 17åriga tjejer från Ukraina och inte en "lycklig hora"?

Trance
2008-03-09, 22:16
Och hur vet du att just den horan va en utav dina "lyckliga horor" och inte en såld 17åring från Ukraina?

Det är därför man stödjer de lokala odlarna och köper svenskt.

Angel
2008-03-09, 22:17
Och hur vet du att det en av dina sålda 17åriga tjejer från Ukraina och inte en "lycklig hora"?

Det är därför det är relativt.