handdator

Visa fullständig version : Aldrig mätt, alltid hungrig


Sockerpuff
2008-03-09, 11:27
Jag vill gå ner i vikt.
Därför försöker jag äta nyttigt och inte för mycket. Jag har ingen matvåg så jag kan inte kolla hur mycket kalorier jag stoppa i mig. Men jag försöker räkna ut ändå hur mycket jag stoppar i mig. Mitt problem är bara att jag jämnt känner mig hungrig, fast jag precis har ätit. Det är riktigt jobbigt, och läskigt för så har jag aldrig kännt. När jag tex har ätit gröt till frukost (en portion) så är jag fortfarande inte mätt och äter en till, eller stoppar i mig en kaka eller macka.
Jag menar på att om jag ska bli mätt så måste jag äta mycket vilket kommer blir för mycket och jag kan inte komma gå ner i vikt.

När jag var liten så var jag underviktig, under hela min uppväxt och läkarna bad mamma att mata mig med grädde / gammaldags mjök och glass men det hände inget ändå föräns jag kommer till tonåren.

Nu är jag 20/21 år gamml och har lagt på mig kilon som jag inte trivs med.
Har ni tips på mat som är mättande men nyttigt med inte för mycket kalorier i som jag kan äta till frukost/lunch/ middag.
Blir jag inte mätt så finns det alltid plats till något annat som oftast är onyttigt.

Pepz
2008-03-09, 11:28
kycklingfile med kvargtzatziki och så mycket grönsaker du vill.

Sockerpuff
2008-03-09, 11:30
kycklingfile med kvargtzatziki och så mycket grönsaker du vill.

kvarg? är det tex kesella? eller vad är kvarg? var hittar man det i butiken?

Pepz
2008-03-09, 11:31
japp kesella=kvarg. köp den lätta varianten
Kvarg på lidl går under namnet milbona och är billigare

Sockerpuff
2008-03-09, 11:44
japp kesella=kvarg. köp den lätta varianten
Kvarg på lidl går under namnet milbona och är billigare

Okej, låter fint =)
Jag brukar köpa kesella med smak av jordgubb och den äter jag upp direkt, nog dyrt i längden =)
Så vad mer än kvarg kan jag äta för att bli mätt ;(
Havregröt fungerar bevisligen inte..

TheGovernator
2008-03-09, 11:47
Får man fråga hur mycket du väger? samt längd och kön?

Pepz
2008-03-09, 11:49
Okej, låter fint =)
Jag brukar köpa kesella med smak av jordgubb och den äter jag upp direkt, nog dyrt i längden =)
Så vad mer än kvarg kan jag äta för att bli mätt ;(
Havregröt fungerar bevisligen inte..

den smaksatta innehåller mycket mer kalorier än den naturella lätt varianten

Sockerpuff
2008-03-09, 11:56
Får man fråga hur mycket du väger? samt längd och kön?

160cm, 54kg, tjej, 1987a

Koloftw
2008-03-09, 12:01
Välkommen till deffandets värld. Jag är också alltid hungrig när jag deffar.

Magert kött
Fiberrika grönsaker

Tolkia
2008-03-09, 12:02
Det är vanligt att man, när man försöker gå ned i vikt, skär ned för mycket på fettet (d.v.s. försöker utesluta det helt). Det brukar kunna leda till att man blir hungrig väldigt snabbt igen efter en måltid.

Sockerpuff
2008-03-09, 12:04
Välkommen till deffandets värld. Jag är också alltid hungrig när jag deffar.

Magert kött
Fiberrika grönsaker


Men det är ju jobbigt. Störande känsla hela tiden. Genom att inte bli mätt blir jag heller inte nöjd och hittar något annat att trycka i mig. Speciellt om jag vet att jag ska träna så får jag för mig att jag måste ju vara mätt och inte hungring när jag ska träna för annars orkar jag ju inte träna

Sockerpuff
2008-03-09, 12:05
Det är vanligt att man, när man försöker gå ned i vikt, skär ned för mycket på fettet (d.v.s. försöker utesluta det helt). Det brukar kunna leda till att man blir hungrig väldigt snabbt igen efter en måltid.

Jo men fett äter jag ändå. Idag hade jag tex smör i min gröt. Man borde bli mätt på en portion eller?

maaherra
2008-03-09, 12:11
Jo men fett äter jag ändå. Idag hade jag tex smör i min gröt. Man borde bli mätt på en portion eller?

Ex 2,5dl rågflingor (torrvara) ger 300kcal. Blir du inte mätt på det?

Sockerpuff
2008-03-09, 12:28
Ex 2,5dl rågflingor (torrvara) ger 300kcal. Blir du inte mätt på det?

Vet inte =/
Jag äter sådanadär fiberika havregryn. Där enligt förpackningen är en portion 1 dl tillsammans med 2,3dl vatten. Vilket motsvarar ungefär 190kcal om man har lättmjölk i också (vilket jag inte har utan bara smör) Men jag kanske helt enkelt ska göra två portioner i stället.

Rahf
2008-03-09, 12:39
Det blir som alltid att jag utgår från mig själv eftersom jag inte har någon formell utbildning i detta område ;).

Vill man gå ner i vikt så kommer man att vara hungrig, ju större underskottet är desto hungrigare kommer man att vara. När man väl äter så kommer inte mättnaden infinna sig utan det blir snarare att man äter sig nöjd, alltså till den punkt att man inte längre är hungrig. Äter jag väldigt mycket under en måltid så kommer jag att vara ännu hungrigare nästa gång magen är tom.

För mig så är för- och eftermiddag de jobbigare tiderna eftersom jag äter lite mindre till frukost och lunch. Mitt intag fokuseras kring middag, då kan jag gå större delen av kvällen utan att känna frestelser från div. snask samt att det är efter träning vilket passar mig bra.

En liten inblick i hur det funkar för mig då.

TheGovernator
2008-03-09, 12:41
Vet inte =/
Jag äter sådanadär fiberika havregryn. Där enligt förpackningen är en portion 1 dl tillsammans med 2,3dl vatten. Vilket motsvarar ungefär 190kcal om man har lättmjölk i också (vilket jag inte har utan bara smör) Men jag kanske helt enkelt ska göra två portioner i stället.

Eller kanske äta något till gröten. Exempelvis en macka; mörkt bröd med något pålägg på. Skinka, ägg, makrill etc

Sockerpuff
2008-03-09, 12:43
Det blir som alltid att jag utgår från mig själv eftersom jag inte har någon formell utbildning i detta område ;).

Vill man gå ner i vikt så kommer man att vara hungrig, ju större underskottet är desto hungrigare kommer man att vara. När man väl äter så kommer inte mättnaden infinna sig utan det blir snarare att man äter sig nöjd, alltså till den punkt att man inte längre är hungrig. Äter jag väldigt mycket under en måltid så kommer jag att vara ännu hungrigare nästa gång magen är tom.

För mig så är för- och eftermiddag de jobbigare tiderna eftersom jag äter lite mindre till frukost och lunch. Mitt intag fokuseras kring middag, då kan jag gå större delen av kvällen utan att känna frestelser från div. snask samt att det är efter träning vilket passar mig bra.

En liten inblick i hur det funkar för mig då.

Jag antar att du har rätt. Men jag är liten jag ska inte få plats med så mycket mat i lilla mig liksom ;(
Men jag får väl vänja magen, krympa matsäcken och vara envis.
Jag kanske borde dricka mer också, dricka nästan aldrig bara på träningen för jag måste och då är det max 2dl liksom.. hm ;(
Min kropp kanske är törstig ?

Rahf
2008-03-09, 12:59
Jag antar att du har rätt. Men jag är liten jag ska inte få plats med så mycket mat i lilla mig liksom ;(
Men jag får väl vänja magen, krympa matsäcken och vara envis.
Jag kanske borde dricka mer också, dricka nästan aldrig bara på träningen för jag måste och då är det max 2dl liksom.. hm ;(
Min kropp kanske är törstig ?

Att du dricker lite kan vara en orsak också. Drick till maten och drick måttligt under träningen, att dricka för mycket (vilket är vanligt för de som "inser" att de måste dricka mer) är inte bra det heller.

Vatten är goa grejer :D.

Sockerpuff
2008-03-09, 13:09
Att du dricker lite kan vara en orsak också. Drick till maten och drick måttligt under träningen, att dricka för mycket (vilket är vanligt för de som "inser" att de måste dricka mer) är inte bra det heller.

Vatten är goa grejer :D.

Det konstiga med mig är att jag tycker vatten är äckligt *spy*
Vet inte varför, men jag dricker vatten under träningen och annars dricker jag ganska mycket te. Fast ett glas vatten till maten skadar ju inte =/

jojjep91
2008-03-09, 13:19
Ett stort glas med lättmjölk blandat med massor OBOY! då krm du bli mätt!.

Funkar för mig iaf :)

Koloftw
2008-03-09, 13:23
Jag räknade ut ditt underhåll med H&B och tog gånger 1.5.

Fick fram 2000 kcal.

Ett tips:

På morgonen tar du fram och tillagar 1kg kycklingbröstfile och 1.5kg fiberrika grönsaker. Fördela över så många mål du vill.

Detta ger cirka 1500 kcal och ger dig således ett -500.

jwzrd
2008-03-09, 13:25
Ett stort glas med lättmjölk blandat med massor OBOY! då krm du bli mätt!.

Funkar för mig iaf :)

Men i den här tråden är det någon som frågar lite om en deff och det handlar om mat, inte godis.

L-Sami
2008-03-09, 13:26
När man ligger på energiunderskott så är det vanligt att man är hungrig hela tiden, det är några nackdelar med att gå ner i vikt. Man måste acceptera det. Grönsaker, torskfisk, kyckling, magert kött, potatis, havregryn, vatten ger bättre mättnad än de flesta andra livsmedlen. Men att undvika hungern under viktnedgången går inte, det är jobbigast i början men kroppen och magen anpassar så det gäller att ha tålamod.

Yankeee
2008-03-09, 13:32
Jag plussar Tolkia. Fett är viktigast när det gäller mättnadskänslan. Att fylla magsäcken så mycket som möjligt med energisnål mat är inte speciellt intressant för mig. Det viktiga är att man känner sig mätt, på riktigt. Den känslan uppnår man inte oavsett hur grönsaker och annan "dietmat" man äter.

Sockerpuff
2008-03-09, 13:52
Jag räknade ut ditt underhåll med H&B och tog gånger 1.5.

Fick fram 2000 kcal.

Ett tips:

På morgonen tar du fram och tillagar 1kg kycklingbröstfile och 1.5kg fiberrika grönsaker. Fördela över så många mål du vill.

Detta ger cirka 1500 kcal och ger dig således ett -500.

Okej, det låter intressant. Men det kan jag inte leva på, det blir ju en kanska ensidig kost. 1kg kycklig? Det är ju heelt sjukt mycket i mina ögon, eller? =/

L-Sami
2008-03-09, 14:02
Okej, det låter intressant. Men det kan jag inte leva på, det blir ju en kanska ensidig kost. 1kg kycklig? Det är ju heelt sjukt mycket i mina ögon, eller? =/

Japp! Ingen bra kost alls, man går miste om de livsnödvändiga fettsyrorna. En mängd fett är viktigt att få i sig, för kroppens olika funktioner.

Rahf
2008-03-09, 14:10
Okej, det låter intressant. Men det kan jag inte leva på, det blir ju en kanska ensidig kost. 1kg kycklig? Det är ju heelt sjukt mycket i mina ögon, eller? =/

Ja det blir ungefär hur tråkigt som helst och inget som håller i längden om man vill fortsätta njuta av mat och variation, men så har Koloftws kostvanor varit debattämnen också.

Alfred Nobel
2008-03-10, 08:25
Ägg har hjälpt mig i många situationer. Speciellt till frukost, bara 1-2 ägg ger mig en mättnadskänsla på 4-5 h och det är verkligen något jag rekommenderad. Som flera redan påpekat; dra inte ned för mycket på fettet; det behövs verkligen.

camilla
2008-03-10, 09:04
Jag är i stort sett alltid hungrig oavsett om jag går på diet eller ej. Det är bara på ätardagar jag känner mig riktigt mätt.Jag har insett att jag får lov att acceptera min goda aptit.

shut teh face
2008-03-10, 10:55
Hehe för mig är det tvärtom.. jag äter 1500 kcal per dag nu, men jag klarar mig bra på 1000 kcal, och går inte hungrig.

Alltid mörkt bröd med bregott till frukost, och 8 skivor kalkon på varje macka

Övriga mål: tonfisk, lax, kyckling, potatis eller bulgur, alltid 100g keso till varje mål


En sak jag märkte var att när jag tog bort bregott ur frukosten så blev allt knasigt..

Sockerpuff
2008-03-10, 11:04
Nu äter jag frukost och det är fiberberikat havregröt men en klick bregott och ett kok ägg.

Vi får se hur länge jag håller på det..

Fredrik_S
2008-03-10, 12:38
Du kan få småtips på hur du blir lite mindre hungrig under en deff, men du kommer tyvärr inte få ett tips på mat som gör dig mätt. Under ett längre kaloriunderskott är man konstant hungrig dygnet runt mer eller mindre. Det är bara variationer i hur hungrig man är, och det tippar ytterst sällan över på mätthetssidan.

Den stora frågan tycker jag är hur man ska klara av att hantera hungerkänslorna psykiskt under en deff, och vilka metoder folk använder för att motivera sig vidare dag efter dag utan att ge efter för den konstanta hungern.

shut teh face
2008-03-10, 13:16
Jag upplever iaf att jag känner mig friskare och lättare när man är lågt på energin.

Går man för lågt så finns ju risk att bli sjuk efter ett tag, men om vi tänker rent allmänt de dagar man ligger lågt.

Endura
2008-03-10, 13:51
För mig är det raka motsatsen...

När jag bulkar eller snarare "släpper spärrarna" och äter fritt, känns det som jag aldrig blir mätt, hur mycket jag än äter... är hela tiden småsugen.

Men under diet, och särskilt när jag väger och räknar maten, har jag mycket lättare att uppnå en nöjd-känsla och att gå längre tid utan mat utan att känna hunger.

Tror det, iaf för min del, är väldigt psykiskt...
Vet jag (för att jag räknar) att jag inte får/kan äta mer, vill jag inte ha mer. Släpper jag loss och "vet" att jag "kan/får" äta mer, är jag konstant hungrig.

Ingen som känner igen sig i det?

Sockerpuff
2008-03-10, 14:25
Jag försöker inte banta egentligen. Har ju bara på senaste tiden kännt mig jämnt hungrig. Att jag aldrig känner mig riktigt mätt. Kan bero på att jag börjat träna och kroppen kanske vill ha mer bränsle eller så.
Nu försöker jag lägga om koster iallafall för att den enbart ska bli nyttig och att äta lite mindre kalorier än vad jag gör av med eftersom jag ändå vill gå ner lite i vikt.
Jag har heller inget jobb nu och har då ätit ganska orgelebundet och det kan vara det som också gjort mig hungrig hela tiden.

Endura
2008-03-10, 15:27
Jag försöker inte banta egentligen. Har ju bara på senaste tiden kännt mig jämnt hungrig. Att jag aldrig känner mig riktigt mätt. Kan bero på att jag börjat träna och kroppen kanske vill ha mer bränsle eller så.
Nu försöker jag lägga om koster iallafall för att den enbart ska bli nyttig och att äta lite mindre kalorier än vad jag gör av med eftersom jag ändå vill gå ner lite i vikt.
Jag har heller inget jobb nu och har då ätit ganska orgelebundet och det kan vara det som också gjort mig hungrig hela tiden.

Låter lite som du fyller ett tomrum/rastlöshet med mat...?

jakkan
2008-03-10, 17:11
Keso,knäckemackor,ägg,tonfisk,kyckling,makrill,pas t/ris höll mig konstant mätt under min deff på -1000kcal/dag. Var inte en dag jag gick hungrig. Däremot så var min deff enbart en månad lång kanske blir skillnad under längre tid, vad vet jag. =)

z_bumbi
2008-03-10, 17:22
Det finns lite tips för att få en bättre mättningadskänsla. Jag kan inte påstå att jag testat alla själv då jag inte var så hungrig när jag gick ner i vikt, jag slapp snarare att skyffla/hälla in mer mat för att hålla vikten.

*Ta det lugnt vid måltiderna, sitt ner och ät i lugn och ro.

*Är du en sådan som skyfflar in maten så tugga lite mer.

*Välj livsmedel som ger en lagom volym, det är ingen mening att stoppa i sig en stor hög med fibrer då kroppen då tror att den får energi men när den sen uteblir så kommer hungern. Fiberhavregryn är av det skället inte mitt förstahandsval för gröt, att tillsätta fibrer till havrgryn är dessutom som att tillsätta vatten till atlanten. :D

*Tugga merparten av kalorierna, mjölk bör man inte undvika men man behöver inte dricka några andra kalorier och man behöver inte hälla i sig mer mjölk än nödvändigt.

*Se till att träna tillräckligt mycket så att kalorimängderna inte blir väldigt små.

Sen är det självklart skillnad på slutet av en tävlingsdeff och att gå ner lite i vikt hur mycket hungerskänslor man får stå ut med.

mallow
2008-03-10, 23:54
Att göra "något roligt" brukar annars hjälpa en del mot att få tankarna iväg från hungern. ;)

Fredrik_S
2008-03-11, 13:00
Att göra "något roligt" brukar annars hjälpa en del mot att få tankarna iväg från hungern. ;)

Word!
Bästa tipset!

Sockerpuff
2008-03-11, 15:09
Att göra "något roligt" brukar annars hjälpa en del mot att få tankarna iväg från hungern. ;)

Bra tips ;)


Rastlöshet kan också vara en orsak. Jag får börja hålla mig mer sysselsatt helt enkelt. Jag ska väga mig igen efter påsk, just nu är det inte lönt med tanke på att jag ska få mensen och svullnar upp till en lite boll. Mens: sugen på allt onyttigt som finns - så är det för mig i allafall men jag har hållt mig än så länge =)
Sen ska man ner till Skåne till mamma över påsken och då får jag akta mig för hon är duktig på att proppa i mig med mat.