handdator

Visa fullständig version : försvinner det någon protein om man kör i micro?


Animalistic
2008-03-09, 00:02
har på sistonde kört min doublepro choklad i micron och druckit det som varm choklad (*cupid* ) går jag miste om något gram protein eller är det som att få i mig det som vanligt?


Mvh

CoolHandLuke
2008-03-09, 00:56
Den var intressant. Men den är nog i fel sektion. Mod kanske flyttar?

Anna Skipper får det att låta som att micron är någon slags atom-ubåt som förstör näringsämnen på något sci-fi-aktigt sätt. Det är enklare om man förstår att värmeutvecklingen är högre i en mikro än i en kastrull. Lite svårt att jämföra men det närmaste är kanske fritering. Man doppar ner något i 150 gradig olja. Sen är det bara frågan om hög värmeeffekt påverkar proteinerna eller inte. Det har också med exponeringstid att göra.

Man tycker att det borde räcka om man kör mikron på lägre effekt. Kanske.. de flesta mikros använder dock alltid samma effekt men kör impulser om man ställer in den på låg effekt. Alltså blir den lokala effekten blir densamma. Ahhg.. vi behöver en fysiker för det här. :)

Eddie Vedder
2008-03-09, 06:56
Vid uppvärmning kommer alltid protein denaturera. Det gör det även av sig självt i både kylskåps- och rumstemperatur.

Men ju mer gynnsamma föhållanden desto bättre hållbarhet förstås. Med det sagt tycker jag inte du ska oroa dig alls. Jag gissar att du ätit micrad mat förut och ännu inte dött av näringsbrist eller att din kropp har inte brytits ner p.g.a. proteinbrist.;)

Hur stor skillnad denatureringen vore med uppvärmning till samma temperatur i kastrull har jag ingen aning om men skillnaderna är sannolikt mycket små (samt att jag inte vet vilket som skulle vara minst gynnsamt av dde båda). Så givetvis ska du njuta av din egenkomponerade varma choklad.*drool*:thumbup:

Sverker
2008-03-09, 07:44
Uppvärmingen är en sak. Nu gäller det ju att värma till drickvarmt så då hamnar vi kring 60 - 70 grader C på drycken och troligast är att de flesta proteinerna redan är denaturerade så ytterligare värme i temperaturintervallet är försumbart i sammanhanget.
Bara det att mängden laktos är minimal är gynsamt. Alltså ingen brunfärgning att tala om.


Det som är problem är överhettning på olika ställen. Mikron har en tendens att värma vissa områden mer än andra. I dessa överhettade omåden är förstörelsen mycket större. Värm försiktigt och rör om så att värmen fördelas jämt i drycken:thumbup:

Skonsammast är nog att värma på spisen i rostfri kastrull. Rör runt hela tiden så all vätska är i rörelse. Drycken är säkert rätt tjock så man får röra fort. Nu blir variationen i temperatur mycket liten och hela vätskan når 60 grader samtidigt.

Att lämna kastrullen på spisen leder bara till att värmen blir >> 100 grader C i botten och man gör kol av pulvret:D

Animalistic
2008-03-09, 11:23
tack så mycket alla ^^ ja men det är nog inte så jättefarligt då iaf, frågan är väl hur många gram jag går miste om, alltså pratar vid 1-10, eller 10-30? det är ju ett rätt så väsentlig skillnad. och isf kan man ju bara slänga in lite extra pulver innan värmning.

tack ändå för alla svar :thumbup:

maRRtin
2008-03-09, 12:42
tack så mycket alla ^^ ja men det är nog inte så jättefarligt då iaf, frågan är väl hur många gram jag går miste om, alltså pratar vid 1-10, eller 10-30? det är ju ett rätt så väsentlig skillnad. och isf kan man ju bara slänga in lite extra pulver innan värmning.

tack ändå för alla svar :thumbup:
Det är främst lysin du går miste om, mjölk innehåller mycket lysin så du behöver inte oroa dig. Det är inga mängder vi pratar om heller, håller du dig till 60 - 70 grader så är den så gott som obefintlig.

maRRtin
2008-03-25, 18:27
Det är främst lysin du går miste om, mjölk innehåller mycket lysin så du behöver inte oroa dig. Det är inga mängder vi pratar om heller, håller du dig till 60 - 70 grader så är den så gott som obefintlig.
Jag uppdaterar lite med siffror jag snubblat över.

Pastörisering 72 grader celsius i 15 sekunder - 0 % förlust av lysin
Kokning - 1-5 % förlust av lysin
UHT 140-145 grader celsius i 1-5 sekunder - 1-2 % förlust av lysin
Autoklavering 115 grader i 15 minuter - 6-10 % förlust av lysin
Kondenserat + autoklaverat - 10-20 % förlust av lysin

Som man kan se spelar ju koncentrationen av protein och socker in då det i fallet med kondenserad mjölk sker en större förlust.

Animalistic
2008-03-25, 18:43
Jag uppdaterar lite med siffror jag snubblat över.

Pastörisering 72 grader celsius i 15 sekunder - 0 % förlust av lysin
Kokning - 1-5 % förlust av lysin
UHT 140-145 grader celsius i 1-5 sekunder - 1-2 % förlust av lysin
Autoklavering 115 grader i 15 minuter - 6-10 % förlust av lysin
Kondenserat + autoklaverat - 10-20 % förlust av lysin

Som man kan se spelar ju koncentrationen av protein och socker in då det i fallet med kondenserad mjölk sker en större förlust.

Grymt! tack så hjärtligt :thumbup:

Juliette
2008-03-28, 10:23
Jag brukar blanda pulvret direkt i koppen med lagom "drickvarmt" vatten, med en mixerstav när jag vill ha varm choklad.

OBS Detta funkar mindre bra om du blandar i en såndär plastshaker med lock :)