handdator

Visa fullständig version : Bara springa under deff.


jojjep91
2008-03-08, 20:50
Vad tror ni händer med en kille som tränat upp sig, och skaffat lite muskler och ska deffa. Men han struntar i styrketräningen och bara löper?

Lär han inte tappa massor av muskler även om han sköter kosten bra.

För om musklerna inte stimuleras hårt under deff, så lär ju kroppen dra en del energi från musklerna och en liten del från fett?

Koloftw
2008-03-08, 20:52
Han lär förlora muskler, helt klart.

Vore det så lätt att deffa skulle man ju bara kunna sluta äta helt i ett par veckor och ha 5% bf plättlätt sen ...

jojjep91
2008-03-08, 20:58
Han lär förlora muskler, helt klart.

Vore det så lätt att deffa skulle man ju bara kunna sluta äta helt i ett par veckor och ha 5% bf plättlätt sen ...

Jo det har du rätt i.

Tror du att kroppen mest bränner muskler elr tar den lite fett med?.

Når kroppen en viss gräns när musklerna börjar ta slut så den övergår mer till fett?.

Neco
2008-03-08, 22:05
Jo det har du rätt i.

Tror du att kroppen mest bränner muskler elr tar den lite fett med?.

Når kroppen en viss gräns när musklerna börjar ta slut så den övergår mer till fett?.

Jag skriver nu vad jag själv TROR, upplys även mig gärna så inte jag heller angriper deff på fel sätt. Det finns väl något som liknar absolut sanning iaf.

Du bränner ju upp ditt glykogenlager i de muskler du använder, och de bör väl ta slut fortare under deff med tanke på kaloriintag och särskilt begränsat kolhydratintag.

Men kroppen väljer inte att ta av musklerna först, problemet ligger väl mest i att under begränsad tillgång av byggstenar till återuppbyggnaden efter träning kommer kroppen ta av musklerna för att tillgodose den träning du utfört? Eller?

Dock bränner kroppen fett under själva träningen.... alltid.

King Grub
2008-03-08, 22:07
En muskelvolym som man tränat till sig genom belastningsträning återtar sakta men säkert sin ursprungliga volym om man inte ger den den stimulans den behöver för att upprätthållas - belastningsträningen. Musklernas styrka och storlek anpassar sig efter kraven som ställs. Ställs inte dom krav som skapade musklernas styrka och storlek längre, anpassar dom sig igen, till dom nya lägre kraven.

jojjep91
2008-03-08, 22:13
En muskelvolym som man tränat till sig genom belastningsträning återtar sakta men säkert sin ursprungliga volym om man inte ger den den stimulans den behöver för att upprätthållas - belastningsträningen. Musklernas styrka och storlek anpassar sig efter kraven som ställs. Ställs inte dom krav som skapade musklernas styrka och storlek längre, anpassar dom sig igen, till dom nya lägre kraven.

Mkt bra skrivet!

jojjep91
2008-03-08, 22:18
King Grub. Jag har en till fråga om du/någon vill svara.

En kille börjar styrketräna, han har tränat i ca 6månader. han ökar jättefort i både muskelmassa och vikter.

Killen slutar träna i flera månader och tappar massor av muskler och styrka. Och är nästan tillbaks på ruta 1 från när han började träna.

Killen börjar träna igen. Kan denna person öka lika fort igen? Eller tar det längre tid andra gången då han redan har varit på en högre nivå.

King Grub
2008-03-08, 22:28
Det tar kortare tid att återfå förlorad muskelmassa än det tog att bygga den första gången.

Koloftw
2008-03-08, 22:29
En muskelvolym som man tränat till sig genom belastningsträning återtar sakta men säkert sin ursprungliga volym om man inte ger den den stimulans den behöver för att upprätthållas - belastningsträningen. Musklernas styrka och storlek anpassar sig efter kraven som ställs. Ställs inte dom krav som skapade musklernas styrka och storlek längre, anpassar dom sig igen, till dom nya lägre kraven.

Vet du ungefär hur många hårda set/vecka som krävs för att behålla muskelmassa?

Vid energiunderskott, typ -500 - -1000.

jojjep91
2008-03-08, 22:40
Det tar kortare tid att återfå förlorad muskelmassa än det tog att bygga den första gången.

Varför är det så?

Kan du rekommendera nån bra bok att läsa. Så man slipper ställa jobbiga frågor.

seggan
2008-03-09, 20:24
Varför är det så?


"Muskelminne".
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87084&highlight=muskelminne (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87084&highlight=muskelminne)

Scratch89
2008-03-09, 21:19
Varför är det så?

Kan du rekommendera nån bra bok att läsa. Så man slipper ställa jobbiga frågor.

3-5 års studier på högskola borde räcka. :D

jojjep91
2008-03-10, 13:01
"Muskelminne".
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87084&highlight=muskelminne (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87084&highlight=muskelminne)

:thumbup:!

3-5 års studier på högskola borde räcka. :D

jo det är nog så!

trollduva
2008-03-10, 17:54
3-5 års studier på högskola borde räcka. :D

vad för studier? Finns det hela program elr ska man läsa enskiljda kurser?
Jag är riktigt pepp på att plugga till forskare inom fysiologi, träning, näringslära eller nått åt det hållet. Har du några tips på vad man ska läsa för att komma dit? Kan ju tillägga att jag går 2a året på Naturvetenskap nu (:

shut teh face
2008-03-10, 18:01
vad för studier? Finns det hela program elr ska man läsa enskiljda kurser?
Jag är riktigt pepp på att plugga till forskare inom fysiologi, träning, näringslära eller nått åt det hållet. Har du några tips på vad man ska läsa för att komma dit? Kan ju tillägga att jag går 2a året på Naturvetenskap nu (:
Något med nutrion då. Nutrionist?
Det är vad jag vet en hel del kemi/biologi och bra öppning till forskning.

trollduva
2008-03-11, 10:31
En muskelvolym som man tränat till sig genom belastningsträning återtar sakta men säkert sin ursprungliga volym om man inte ger den den stimulans den behöver för att upprätthållas - belastningsträningen. Musklernas styrka och storlek anpassar sig efter kraven som ställs. Ställs inte dom krav som skapade musklernas styrka och storlek längre, anpassar dom sig igen, till dom nya lägre kraven.

Jag tolkar det där som att en person. Som aldrig har styrketränat speciellet mkt kan deffa/banta ner x antal kilo genom enbart löpning utan att förlora 'alla' sina muskler? För dom musklerna man har blir ju belastade genom löpningen. Har jag fattat fel?

King Grub
2008-03-11, 10:34
Utan styrketräning innebär energiunderskott och viktminskning alltid en viss samtida muskelförlust, mer ju mindre kroppsfett man har initialt, även om denna förlust minimeras, eftersom muskelmassa är för viktig för att bara kataboliseras hux flux, via bl a hormonreglering.

shut teh face
2008-03-11, 10:49
På samma sätt som kroppen har muskelminne, har den fettminne? Gäller det åt båda hållen, det vill säga; har man lättare att gå ned i vikt ifall kroppen för inte sålänge sedan var normalviktig?

Durre
2008-03-11, 13:00
Det tar kortare tid att återfå förlorad muskelmassa än det tog att bygga den första gången.
Jo det är ju sant, det har man märkt, men vore det då den perfekta deffen att i slutet på deffen när man är som tunnast att gå upp ca 1kg ganska sakt och kanske bygga på det man förlorat?

Racso
2008-03-11, 13:15
På samma sätt som kroppen har muskelminne, har den fettminne? Gäller det åt båda hållen, det vill säga; har man lättare att gå ned i vikt ifall kroppen för inte sålänge sedan var normalviktig?

Ja/nej. Har du varit fet är det lättare att lägga på sig fett igen...

Edit: Läste din fråga fel, muskelminne har inte den mekanismen du beskriver. Med "minne" avser man att återfå massa man haft tidigare. Samma gäller fett.

Racso
2008-03-11, 13:18
Jo det är ju sant, det har man märkt, men vore det då den perfekta deffen att i slutet på deffen när man är som tunnast att gå upp ca 1kg ganska sakt och kanske bygga på det man förlorat?

Ja, sakta är bättre. För har du under deffen förlorat mest fett går du ju upp mest fett vid överätning.

Om du ser till att öka sakta så kommer ju en större del vara muskler.