handdator

Visa fullständig version : Träningsmängd beroende på tidigare träningsbakgrund?


Imni
2008-03-08, 19:38
Hej kolo. Läser en del på diverse olika forum och får olika svar hela tiden. Det jag undrar över är träningsmängden. Och då för maximal styrkeökning. Det varierar allt från 3 till 6 dagar i veckan. Själv tränar jag 5 ggr och har då trappat ner en del. Har alltså börjat fundera på om jag tränar för mycket.

Visst har jag fått bra resultat men skulle dem bli bättre om träningsdosen gick ner? Vet att det är högst pesonligt, men om man som jag har en gedigen träningsbakgrund bakom sig, är man då mer mottaglig för hårdare och framförallt fler pass per vecka? Känns som om 3 ggr i veckan är lite för lite, även om denna siffra är den som rekomenderas av vissa självutnämnda "träningsgurur" på nätet.

Tacksam för svar.

Mr. Athletic
2008-03-08, 20:18
Hej kolo. Läser en del på diverse olika forum och får olika svar hela tiden. Det jag undrar över är träningsmängden. Och då för maximal styrkeökning. Det varierar allt från 3 till 6 dagar i veckan. Själv tränar jag 5 ggr och har då trappat ner en del. Har alltså börjat fundera på om jag tränar för mycket.

Visst har jag fått bra resultat men skulle dem bli bättre om träningsdosen gick ner? Vet att det är högst pesonligt, men om man som jag har en gedigen träningsbakgrund bakom sig, är man då mer mottaglig för hårdare och framförallt fler pass per vecka? Känns som om 3 ggr i veckan är lite för lite, även om denna siffra är den som rekomenderas av vissa självutnämnda "träningsgurur" på nätet.

Tacksam för svar.

Ja, det är för lite om man vill vara "vältränad" så att säga. Samtidigt kan 3 ggr per vecka vara för mycket om man ägnar de tre gångerna åt maxstyrka för samma kroppsdel, även för den med lång träningsbakgrund. Skulle säga att kör du riktigt hård styrka räcker nog 1-2 ggr per muskelgrupp per vecka. Men även faktorer som passets volym spelar in här. Kör man exempelvis bara två set per muskelgrupp blir det ju på tre tillfällen lika mycket som ett enda pass där du kör sex set.

För att få mer givande riktlinjer måste du specificera vilken träning du tänkt bedriva.