handdator

Visa fullständig version : Dragmaskin handtag triceps - vad tycker ni?


Bojje
2008-03-08, 19:13
Vad tycker ni om den övningen? Kör den själv och börjar undra om det är en bra övning.

Då kör jag alltså ett handtag... kör alltså en i taget och håller fast armen med den andra armen över biceps om ni förstår hur jag menar.

Är det en bra övning eller finns det bättre övningar där man kör en i taget?

Mourten
2008-03-08, 19:31
kickbacks, hantel överhuvudet.

Bojje
2008-03-08, 20:23
Någon mer som har synpunkter?

Tänkte testa sittande, hantlar bakom huvudet.

Liten Men Fet
2008-03-08, 20:54
Dips, smalbänk och liggande tricepsextension runt huvudet är dom tricepsövningarna jag skulle orka lägga tid på.
Kickbacks är en övning där man använder hälften av rörelseomfånget och inte kan man hantera nån vikt, en skitövning.
Pushdown är väl en ok övning men jag skulle köra bägge armarna samtidigt så det inte tar dubbelt så lång tid som det behöver.

Bojje
2008-03-08, 21:45
Dips, smalbänk och liggande tricepsextension runt huvudet är dom tricepsövningarna jag skulle orka lägga tid på.
Kickbacks är en övning där man använder hälften av rörelseomfånget och inte kan man hantera nån vikt, en skitövning.
Pushdown är väl en ok övning men jag skulle köra bägge armarna samtidigt så det inte tar dubbelt så lång tid som det behöver.

Kör pushdown med bägge armarna (stång) och sen pusdowns med rep.

Tänkte byta ut den sista övningen bara.

Anders The Peak
2008-03-08, 21:51
Kör pushdown med bägge armarna (stång) och sen pusdowns med rep.

Tänkte byta ut den sista övningen bara.

Det är bara i byggartidningar och filmer innan tävlingar som man ser en riktig byggare leka med pushdown med rep.

Ett tricepsprogram bör se ut som Liten Men fet säger.
Dips, smalbänk med och utan kloss och liggande tricepsextension runt huvudet är dom tricepsövningarna som du bör lägga tid på.
Pushdown är väl en ok övning men jag skulle köra bägge armarna samtidigt så det inte tar dubbelt så lång tid som det behöver.

z_bumbi
2008-03-09, 11:18
Övningens dåliga rykte beror nog på att många kör den som första övning och sen inte kör något mer och då händer det inte så mycket. Om man istället har den som avrundning efter att ha kört basövningar så fyller den troligen en funktion och då framför allt om man tränat ett tag så det redan finns en del styrka i triceps. Övningen är inte helt okänd bland bänkpressare och där är ju triceps ganska central.

Det är bara i byggartidningar och filmer innan tävlingar som man ser en riktig byggare leka med pushdown med rep.


Eftersom SM-vinnare tydligen inte är riktiga byggare så var drar du gränsen?

Anders The Peak
2008-03-09, 13:04
Övningens dåliga rykte beror nog på att många kör den som första övning och sen inte kör något mer och då händer det inte så mycket. Om man istället har den som avrundning efter att ha kört basövningar så fyller den troligen en funktion och då framför allt om man tränat ett tag så det redan finns en del styrka i triceps. Övningen är inte helt okänd bland bänkpressare och där är ju triceps ganska central.
Eftersom SM-vinnare tydligen inte är riktiga byggare så var drar du gränsen?

Jag tycker att pushdown med rep är en relik från 70-talets byggare då maskinparken var dålig och inte speciellt funktionell. I dagsläget finns det ett otal alternativ när man vill köra triceps tex Gymlecos, Nordic, Cybex mfl som är betydligt effektivare än att stå och dra i snöret för att man ska få bättre träffyta på Lateral Head dvs den del som snöret skall aktivera om man gör övningen rätt, men du vet lika bra som jag att det är bara en skröna från den tid jag refererar till och skrönor är svåra att ta död på.

SM-byggare är riktiga byggare enligt mitt sätt att se det.