handdator

Visa fullständig version : Grönt té ökar fettoxidationen och förbättrar insulinkänsligheten under träning.


King Grub
2008-03-08, 16:58
Green tea consumption is reportedly associated with various health-promoting properties. For example, it has been shown to promote fat oxidation in humans at rest and to prevent obesity and improve insulin sensitivity in mice.

We investigated the effects of acute ingestion of green tea extract (GTE) on glucose tolerance and fat oxidation during moderate-intensity exercise in humans.

Two studies were performed, both with a counter-balanced crossover design. In study A, 12 healthy men performed a 30-min cycling exercise at 60% of maximal oxygen consumption (VO2max) before and after supplementation. In study B, 11 healthy men took an oral-glucose-tolerance test before and after supplementation. In the 24-h period before the experimental trials, participants ingested 3 capsules containing either GTE (total: 890 ± 13 mg polyphenols and 366 ± 5 mg EGCG) or a corn-flour placebo (total: 1729 ± 22 mg).

Average fat oxidation rates were 17% higher after ingestion of GTE than after ingestion of placebo (0.41 ± 0.03 and 0.35 ± 0.03 g/min, respectively; P < 0.05). Moreover, the contribution of fat oxidation to total energy expenditure was also significantly higher, by a similar percentage, after GTE supplementation. The insulin area under the curve decreased in both the GTE and placebo trials (3612 ± 301 and 4280 ± 309 µIU/dL · 120 min, respectively; P < 0.01), and there was a concomitant increase of 13% in insulin sensitivity.

Acute GTE ingestion can increase fat oxidation during moderate-intensity exercise and can improve insulin sensitivity and glucose tolerance in healthy young men.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/3/778

GurraGo
2008-03-08, 17:07
Kommer gå från kaffe till grönt té under den kommande "deffen". Hade läst lite om att det ökade ämnesomsättningen med 4% tidigare (vilket fick en kompis att gå över till grönt té i dagarna), men nu finns det ju ännu fler skäl.

Eddie Vedder
2008-03-08, 17:26
Kommer gå från kaffe till grönt té under den kommande "deffen". Hade läst lite om att det ökade ämnesomsättningen med 4% tidigare (vilket fick en kompis att gå över till grönt té i dagarna), men nu finns det ju ännu fler skäl.

Studien gäller dock extrakt och inte té som druckits. Det kan ju vara värt att ppeka kanske. Även när det gäller studier på koffein är det i de flesta fallen koffeinpiller och mer sällan kaffe som studeras.

Därmed inte sagt att termogen effekt av kaffe och grönt té är obefintlig, dock mindre kraftfull än som supplement. Men så fantastiskt mycket godare å andra sidan.*drool*

AJO
2008-03-08, 17:47
Synd att det finns fakta som pekar på att det för vissa personer kan vara farligt för levern.

bear.flowertwig
2008-03-08, 18:56
Ännu mer synd att det smakar kofta.

Finns det någon jämförelse mellan effekterna av rött och grönt té?

Rahf
2008-03-08, 19:28
Jag måste fan pröva grönt tè någon gång, inte bara av denna anledning utan att det klart och tydligt finns hälsofördelar. Smakar det gott så kör jag på det, taskigt att skippa det om jag inte ens smakat (gillar inte tè generellt sett).

Eddie Vedder
2008-03-08, 19:37
Jag måste fan pröva grönt tè någon gång, inte bara av denna anledning utan att det klart och tydligt finns hälsofördelar. Smakar det gott så kör jag på det, taskigt att skippa det om jag inte ens smakat (gillar inte tè generellt sett).

En klok idé.:)

Ett tips är att köpa ett sånt där paket med fyra olika sorters gröna téer. På så sätt är ju chansen större att du hittar en sort du tycker om. Valfriheten när det gäller té är ju ENORM. :thumbup: Påsté vet jag inte om det är lika antioxidantrikt etc. som lösté men gott och smidigt är det.

bear.flowertwig
2008-03-08, 19:42
Jag måste fan pröva grönt tè någon gång, inte bara av denna anledning utan att det klart och tydligt finns hälsofördelar. Smakar det gott så kör jag på det, taskigt att skippa det om jag inte ens smakat (gillar inte tè generellt sett).

Gillar du inte té generellt får du nog räkna med att du kommer att tycka illa om grönt té specifikt ;) Läste dock ett tips om att inte hälla på vattnet precis när det kokat upp utan vänta lite så smakar det mindre hö.

Grönt te minskar risk för diabetes
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=695095

Pepz
2008-03-08, 19:54
Finns det någon "golden standard" när det gäller grönt the extrakt?

Neco
2008-03-08, 21:41
Och tänk på att grönt te ska dra lite längre än vanligt svart om det ska få bra smak, det kan nämligen inte bli bittert. Annars tycker jag personligt rött te är överlägset godast i smak. Men finns det hälsoeffekter av det med?

Pepz
2008-03-08, 21:50
kan vi inte enas om att lämna smakdiskussionerna i en annan tråd. i denna studien använde de ett grönt thé extrakt. dvs de har inte druckit drycken. Alltså är det kanske inte relevant att diskutera vilken thédryck man ska köpa. du får dricka enorma mängder för att få i dig samma verksamma substanser jämfört med ett extrakt.

GurraGo
2008-03-08, 22:31
Men studierna avseende ämnesomsättning (jag har ej referens just nu) gäller väl vanlig thé eller gäller de också extraktet?

Eddie Vedder
2008-03-08, 23:08
Men studierna avseende ämnesomsättning (jag har ej referens just nu) gäller väl vanlig thé eller gäller de också extraktet?

Läste du inte mitt svar till dig högre upp i tråden? Studier handlar för det mesta om grönt té extrakt. Att grönt té höjer ämnesomsättningen verkar det inte finnas minsta tvivel om, men vill man få någon effekt utan att pimpla té halva dagen är det supplement som är klokast.

GurraGo
2008-03-08, 23:24
Jo jag läste men jag uppfattade det som två olika delar, där du först påpekade att det i den studien tråden handlar om var extrakt och sedan att studier vad avser koffein och kaffe oftast behandlar koffeinpiller.

Vad jag då blev osäker på var om de flesta andra studier som behandlar grönt thé och dess effekt på ämnesomsättning också enbart avsåg extrakt eller om de faktiskt behandlar "vanligt" grönt thé ? (tänkte då på t.ex vad som tidigare skrivits om att ämnesomsättningen höjs med 4 %)

GurraGo
2008-03-08, 23:37
Ok, jag är nog lite småtrött efter dagens träning så ni får ursäkta min tröghet. Men vad är "supplementet" vad avser grönt thé ?

Knabb
2008-03-08, 23:57
En klok idé.:)

Påsté vet jag inte om det är lika antioxidantrikt etc. som lösté men gott och smidigt är det.
Påste' är löste' i en påse. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad :)

Neco
2008-03-09, 09:16
Påste' är löste' i en påse. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad :)

Det skulle vl vara det att det antagligen varit mer utsatt för syre i och med industriprocessen packning etc. Så graden av färskhet kanske är det föregående "talare" tänker på?
Sen använder jag i regel mer mängd av löste än vad det är i en sån där liten påse.

JFO
2008-03-09, 19:30
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/70/6/1040?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=caffeine&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=10&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a713989052~tab=content

steph
2008-03-10, 17:16
De är ju intressanta dessa drycker och deras effekter: Grönt te, maté, kaffe och kakao. Vad jag förstår innehåller de tre första koffein, som påverkar ämnesomsättning / fettförbränning. Är det något man har nytta av vid uthållighetsträning elelr gäller det enbart konkret fettförbränning?
Å andra sidan är kakaon blodtryckssänkande medan åtminstone kaffet är blodtryckshöjande. Vid uthållighetsträning borde det väl vara bättre att sänka blodtrycket än att höja det? Vad har man allstå mest nytta av inom uthållighetsträning? PS Grönt te smaka bättre om man testar kryddade varianter.

Shajjn
2008-03-10, 17:30
det kan nämligen inte bli bittert.

Jodå.

Neco
2008-03-10, 17:47
Jodå.

ja då har jag det väl om bakfoten. Är det roobios som saknar det? Men teet ska iaf dra längre, men jag har aldrig upplevt att det blivit bittert Brist på tålamod kanske...

WHITEFOLKS
2008-03-10, 18:22
Att säga att grönt té "ska dra länge" känns ganska dumt. Grönt té har mycket större variation när det kommer till hur länge det ska dra och vilken sorts temperatur som ska användas på vattnet om man jämför med svarta téer där kokande vatten i princip alltid används.

Neco
2008-03-10, 20:19
Fast det står väl å andra sidan dra längre, inte länge. Och som i de flesta fall är det generellt man pratar... och får du dina gröna teer att smaka bra på 30 sek får du gärna dela med dig av tips för då smakar mina (alla) undermåligt...

WHITEFOLKS
2008-03-10, 20:29
Vilken sorts té använder du dig av?

Neco
2008-03-10, 20:34
Vilken sorts té använder du dig av?

Och med vilken menar du?
Men det svaret som kanske är lite blont är gröna smaksatta teer i lösvikt :)

WHITEFOLKS
2008-03-10, 20:42
Kinesiskt eller japanskt? Rostat eller orostat?

I allmänhet brukar det té som används i lösvikt i vanliga affärer vara rostat. Den sorten behöver mycket riktigt högre temperatur och längre tid.

Om det däremot skulle vara fråga om ett finare sencha skulle under minuten vara mer rätt och en temperatur under 80c mer önskvärd. Gyokuro mår bra av en temperatur strax över 50c och drar något längre, kanske 90 sekunder.

Om ditt té när det är färdigt får en brunaktig färg så är det antagligen rostat.

Neco
2008-03-10, 20:45
Kinesiskt eller japanskt? Rostat eller orostat?

I allmänhet brukar det té som används i lösvikt i vanliga affärer vara rostat. Den sorten behöver mycket riktigt högre temperatur och längre tid.

Om det däremot skulle vara fråga om ett finare sencha skulle under minuten vara mer rätt och en temperatur under 80c mer önskvärd. Gyokuro mår bra av en temperatur strax över 50c och drar något längre, kanske 90 sekunder.

Om ditt té när det är färdigt får en brunaktig färg så är det antagligen rostat.

Japansk.
Men brunaktig färg... hmm, nej det låter inte det minsta bekant faktiskt. Jag ska titta närmare på det nästa gång :) Köper förvisso te i lösvikt från affär som enbart säljer te.

Men var skulle man annars hitta sånna där finare saker, om man vill prova vara tegourmét? (=

WHITEFOLKS
2008-03-10, 20:50
Om det är en téaffär så säljer de nog "finare" sorter också.

De färdigsmaksatta har oftast lite lägre grad som bas, de behöver längre tid och högre temperatur. De i affären bör veta "optimala" tiden och temperaturen för din sorts té :)

Som vanligt är det ju dock en smaksak men det finns ju även det som anses som "rätt och fel".

Ch4rles
2008-04-02, 18:19
Att säga att grönt té "ska dra länge" känns ganska dumt. Grönt té har mycket större variation när det kommer till hur länge det ska dra och vilken sorts temperatur som ska användas på vattnet om man jämför med svarta téer där kokande vatten i princip alltid används.

Rent generellt kan man säga att grönt te ska dra mindre tid än svart. Det är det röda téet (rooibos) som kan dra hur länge som helst utan att bli bittert. Man bör också ha lägre temperatur än 100 grader, som är standard för svart te. Påste kan ha högre temperatur (runt 90-98) medan "finare sorter" som löste bör dra i en temperatur på 70-80. Detta är vad min lokale tehandlare lärt mig.

WHITEFOLKS
2008-04-02, 19:28
Japp, med grönt té bör man anpassa värmen på vattnet beroende på sort. Med svart té funkar kokande vatten alltid (?) bra.

För grönt té kan det ju vara allt mellan 50-90c.

Horst
2008-05-05, 21:18
Men varför inte bara köpa ett grönt teextrakt och köra i sig det innan man ska köra sin fettförbränningsträning och dricka grönt te sen för smakens skull.

skaparn
2008-05-05, 21:31
Jag funderar lite på ifall detta är något att kombinera med koffeintabletter vid prestation. Jag får bra effekt av 2-300 mg koffein och vill minnas att jag har sett något om synergieffekter ifall man även tar grönt te. Nu ska det surfas lite efter gröntteextrakt också. Någon som har tips på potenta märken?

Ynve
2008-05-14, 12:49
Jag funderar lite på ifall detta är något att kombinera med koffeintabletter vid prestation. Jag får bra effekt av 2-300 mg koffein och vill minnas att jag har sett något om synergieffekter ifall man även tar grönt te. Nu ska det surfas lite efter gröntteextrakt också. Någon som har tips på potenta märken?

*bump* Very bra fråga med very få svar... Mest den om tips på potenta märken alltså...

Någon?!?

Eddie Vedder
2008-05-14, 13:01
Background: Current interest in the role of functional foods in weight control has focused on plant ingredients capable of interfering with the sympathoadrenal system.

Objective: We investigated whether a green tea extract, by virtue of its high content of caffeine and catechin polyphenols, could increase 24-h energy expenditure (EE) and fat oxidation in humans.

Design: Twenty-four–hour EE, the respiratory quotient (RQ), and the urinary excretion of nitrogen and catecholamines were measured in a respiratory chamber in 10 healthy men. On 3 separate occasions, subjects were randomly assigned among 3 treatments: green tea extract (50 mg caffeine and 90 mg epigallocatechin gallate), caffeine (50 mg), and placebo, which they ingested at breakfast, lunch, and dinner.

Results: Relative to placebo, treatment with the green tea extract resulted in a significant increase in 24-h EE (4%; P < 0.01) and a significant decrease in 24-h RQ (from 0.88 to 0.85; P < 0.001) without any change in urinary nitrogen. Twenty-four–hour urinary norepinephrine excretion was higher during treatment with the green tea extract than with the placebo (40%, P < 0.05). Treatment with caffeine in amounts equivalent to those found in the green tea extract had no effect on EE and RQ nor on urinary nitrogen or catecholamines.

Conclusions: Green tea has thermogenic properties and promotes fat oxidation beyond that explained by its caffeine content per se. The green tea extract may play a role in the control of body composition via sympathetic activation of thermogenesis, fat oxidation, or both.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/6/1040

Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. American Journal of Clinical Nutrition, 1999; Vol. 70, No. 6, 1040-1045.

Med tanke på att slutsatsen här ovan antyder att grönt té kan få signifikanta effekter på EE och fettoxidation via mekanismer även utöver koffein kan jag inte tänka mig annat än att det blir ytterligare ökningar om grönt té och extra koffein kombineras.

Finns för övrigt mängder med studier som undersöker samma sak, det här var bara en av många som jag hittade lite snabbt. Så det är minst sagt ett välundersökt område i alla fall:)

Longshot
2008-05-15, 07:40
Mitt supertillskott XXXX innehåller allt detta. Pra skit!

Slartibartfast
2008-05-15, 08:08
På Ironaddicts forum verkar det vara the shit att dricka en gallon (ca 4 liter) grönt te om dagen. :D

Per B
2008-05-15, 08:14
Jag lägger två påsar grönt te i en shaker med vatten och ställer i kylen varje kväll. På morgonen öser jag i en dos EsaPro och dricker. Jag tar också ett koffeinpiller och 300 mg ALA till. Sen cyklar jag till jobbet där jag äter frukost.

Nu är min cykeltur till jobbet ganska kort - tar väl bara 10 minuter - så jag hinner nog inte bränna så mycket fett. Men det känns då bra! *flex*

lamerica
2008-05-15, 08:30
Synd att det finns fakta som pekar på att det för vissa personer kan vara farligt för levern.

Läste att det är grönt te extrakt som kan vara farligt för levern. Detta då extraktet kommer från de delar av plantan som inte duger till te, och dessa delar innehåller mer av vissa skadliga ämnen.

Sniggel
2008-05-15, 23:24
På Ironaddicts forum verkar det vara the shit att dricka en gallon (ca 4 liter) grönt te om dagen. :D

;)

Jag försöker själv dricka en shaker (7-8 dl) nästan varje dag. Antingen så är det en väldigt bra placebo-effekt eller så får jag "på riktigt" det mycket lättare med allergi, rinnande ögon, astma, eksem. Placebo eller ej tänker jag fortsätta dricka det, är så pass van vid smaken nu ändå (började med det för drygt ett halvår sen). Dessutom piggar det upp och har en prestationshöjande effekt som jag tycker slår alla kosttillskott jag testat hittills, det är nästan att likställas med effekten hos bra mat imo.
Och det är ju billigt! En påse räcker väldigt länge trots de onormala mängderna jag dricker.

AJO
2008-05-16, 09:05
;)

Jag försöker själv dricka en shaker (7-8 dl) nästan varje dag. Antingen så är det en väldigt bra placebo-effekt eller så får jag "på riktigt" det mycket lättare med allergi, rinnande ögon, astma, eksem. Placebo eller ej tänker jag fortsätta dricka det, är så pass van vid smaken nu ändå (började med det för drygt ett halvår sen). Dessutom piggar det upp och har en prestationshöjande effekt som jag tycker slår alla kosttillskott jag testat hittills, det är nästan att likställas med effekten hos bra mat imo.
Och det är ju billigt! En påse räcker väldigt länge trots de onormala mängderna jag dricker.

Var köper du det och vilket fabrikat har det?

Sniggel
2008-05-16, 09:52
Citygross. Lipton ;)

kirtap
2008-05-16, 11:33
Jag har märkt att de flesta kinesiska sorterna är rostade, medan de japanska ångade. Någon som har koll på vilken av dessa som bäst rent näringsmässigt, om det är någon skillnad alls?

Dan S
2008-05-16, 12:28
Grönt Té + Kaffe tillsammans är väll bra, eller? Dricka båda samtidigt. Båda 2 är ju sjukt jävla goda och bra med lite syrligt/sött te till frukost, tillsammans med kaffet och mackorna.

Folk fattar nog inte vilken skillnad det blir, lycklighetsmässigt om man går från en dålig kost till vitamin&mineral tillskott, fiskpiller, gröntte+koffein/kaffe, och en bra kost då man ligger på litet överskott med bra pH balans, även om tjejen har dumpat en, så kan man sitta och skratta gott dagen efter, man sitter inte och gråter ner en dagvis om man äter och lever "rätt" :). Jag äter gärna en vidrig morot för att må så gott som man gör. :D Bara en liten notis till alla som smygläser kolo och funderar på att träna.

Eddie Vedder
2008-05-16, 13:44
Grönt Té + Kaffe tillsammans är väll bra, eller?

Jovisst kan man det, men vill du ha ut samma metabola effekt krävs ju väldiga mängder.
Kaffe är dessutom rikt t.ex. på polyfenoler så jämfört med koffeinpiller får du ju i dig ytterligare antioxidanter.:)

Men som sagt. Är det EFFEKTEN du framför allt eftersträvar blir det nog svårt och kräver stora mängder. Den ergogena effekten av koffeinpiller uteblir dessutom när koffein intas via kaffe. Metabola effekter är samma men inte den ergogena.

För övrigt ett stort och fett +1 på att kaffe och grönt té är sjukt underbart.:thumbup:

kirtap
2008-05-16, 16:41
Jag har märkt att de flesta kinesiska sorterna är rostade, medan de japanska ångade. Någon som har koll på vilken av dessa som bäst rent näringsmässigt, om det är någon skillnad alls?

För att svara (eller ptja, utveckla) min egna fråga lite så brukar man ju höra att ångning är väldigt skonsam process jämfört med andra, så det kanske inte är helt otroligt att det är så även i detta fallet..

Knowledge
2008-05-16, 18:27
Tycker inte att *någon* positiv metabolisk effekt kan 'göra upp' för halterna av fluor i grönt té, imho. :(

Sniggel
2008-05-16, 21:53
Kaffe är dessutom rikt t.ex. på polyfenoler så jämfört med koffeinpiller får du ju i dig ytterligare antioxidanter.:)


Tack! Nu fick jag reda på det. Jag funderade nämligen på om det var samma hälsoeffekter med te-extraktet som att dricka riktigt té. Antar att samma gäller för té som för kaffe?

Eddie Vedder
2008-05-16, 22:40
Antar att samma gäller för té som för kaffe?

Nej det tror jag inte. Ett koffeinpiller är ju inte "kaffeextrakt" utan rent koffein. Grönt té extrakt är ju just ett extrakt av grönt té och innehåller således t.ex. katekiner och flavonoler precis som i drycken.

Gabbe91
2008-05-20, 13:45
Är det någon som vet om mjölken tar bort antioxidanterna?

Eddie Vedder
2008-05-20, 14:03
Är det någon som vet om mjölken tar bort antioxidanterna?

Det låter helt osannolikt tycker jag, var det mest en fundering som kom upp eller har du läst det någonstans?

För jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara så.

EDIT: Jag har nu tagit mitt ansvar som moderator och letat upp svar.:D

Objective: To investigate the effect of black and green tea consumption, with and without milk, on the plasma antioxidant activity in humans.

Design: In a complete cross-over design, 21 healthy volunteers (10 male, 11 female) received a single dose of black tea, green tea (2 g tea solids in 300 ml water) or water with or without milk. Blood samples were obtained at baseline and at several time points up to 2 h post-tea drinking. Plasma was analysed for total catechins and antioxidant activity, using the ferric reducing ability of plasma (FRAP) assay.

Results: Consumption of black tea resulted in a significant increase in plasma antioxidant activity reaching maximal levels at about 60 min. A larger increase was observed after consumption of green tea. As anticipated from the higher catechin concentration in green tea, the rise in plasma total catechins was significantly higher after consumption of green tea when compared to black tea. Addition of milk to black or green tea did not affect the observed increases in plasma antioxidant activity.

Conclusions: Consumption of a single dose of black or green tea induces a significant rise in plasma antioxidant activity in vivo. Addition of milk to tea does not abolish this increase. Whether the observed increases in plasma antioxidant activity after a single dose of tea prevent in vivo oxidative damage remains to be established.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v54/n1/abs/1600900a.html

A single dose of tea with or without milk increases plasma antioxidant activity in humans. European Journal of Clinical Nutrition, 2000; 54: 87-92.

Men det förefaller som din fråga i alla fall är befogad då det verkar ha diskuterats. Från diskussionen i fullängdaren:

Addition of milk to tea
leads to binding of tea components to milk protein (Siebert
et al, 1996) and may thus prevent their uptake by the
intestine. In contrast to a previous report (Sera®ni et al,
1996) a standard addition of 10 ± 15% of milk did not
in¯uence plasma antioxidant activity in the present study.
This is consistent with observations in humans showing
that adding milk to black tea did not in¯uence the absorption
of tea catechins (Van het Hof et al, 1998). The
difference in the amount of milk added to tea might be
another explanation for the discrepancy between the present
study and the study of Sera®ni et al (1996), in which
an amount of 26% milk was used. Milk has been shown to
reduce the in vitro antioxidant activity of black tea, but this
effect was only apparent at high ratios of milk to tea (1 : 1)
when full-fat or half-skimmed milk was used (Gardner
et al, 1998). Addition of less milk or skimmed milk did
not affect the in vitro antioxidant activity of black tea
(Sera®ni et al, 1996; Gardner et al, 1998). In the United
Kingdom the habitual amount of milk added to tea is about
10 ± 15% (Mills & Patel, 1994). As milk does not abolish
the increase in plasma antioxidant activity following tea
drinking neither lowers the absorption of tea ¯avonoids, it
seems likely that another factor than milk is responsible for
the lack of association between tea drinking and lower
mortality of ischaemic heart disease found in the Caerphilly
study (Hertog et al, 1997b).

Även den här studien kom fram till samma slutsats:

Bioavailability of catechins from tea: the effect of milk. European Journal of Clinical Nutrition. 1998; 52: 5 356-359.

Conclusion: Catechins from green tea and black tea are rapidly absorbed and milk does not impair the bioavailability of tea catechins.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v52/n5/abs/1600568a.html

Gabbe91
2008-05-20, 14:41
Tack så mycket Eddie :)!

Dan S
2008-05-20, 14:48
Jag måste faktiskt säga att jag känner verkligen av en ergogen effekt utav kaffe, inte koffeinpiller. Det har jag aldrig prövat, men just kaffet 2-3-4 koppar gör att jag får sån otrolig energi och. Ptja, om vi säger jag skall göra armhävningar orkar jag göra 50 st på rakan. Dricker jag stor mängd kaffe innan och jag känner jag kallsvettas och ögonen far runt på mig, kan jag öka till upp till 65.

Är jag då "blir lättpåverkad(hittar inte ordet:D)" av koffein, eller hur fungerar det. För jag har i princip alltid druckit kaffe innan aktivitet och känner av stora mängder energi eller lättnad efteråt.

kavalen
2008-05-21, 15:42
Jag måste faktiskt säga att jag känner verkligen av en ergogen effekt utav kaffe, inte koffeinpiller. Det har jag aldrig prövat, men just kaffet 2-3-4 koppar gör att jag får sån otrolig energi och. Ptja, om vi säger jag skall göra armhävningar orkar jag göra 50 st på rakan. Dricker jag stor mängd kaffe innan och jag känner jag kallsvettas och ögonen far runt på mig, kan jag öka till upp till 65.

Är jag då "blir lättpåverkad(hittar inte ordet:D)" av koffein, eller hur fungerar det. För jag har i princip alltid druckit kaffe innan aktivitet och känner av stora mängder energi eller lättnad efteråt.


Det låter som vi båda påverkas precis likadant av kaffe. Om jag kommer hem från högskolan efter en lång dag, då jag förvisso ätit bra osv men känner mig trött och loj (typ en känsla som gör att jag sitter vid datorn och inte tar mig för med något och nästan funderar på att lägga mig i soffan och somna in). Kokar jag då istället upp ett par koppar kaffe så efter detta är det direkt ner med träningskläderna och till gymmet som gäller.

Jag gjorde ett experiment förut då jag testade att vara utan både kaffe och Te ett par månader och jag kände mig helt inaktiv. Skulle jag gå till gymmet kändes det som jag var tvungen att tvinga ner mig själv. Under de månader jag hade uppehåll från kaffe gick jag och la mig tidigare på kvällarna, det var lite lättare att somna in och jag sov längre på morgonen. Förmodligen är det positivt då man får en djupare sömn och är mer utvilad på morgonen (utan kaffe), men vad spelar det för roll när det ändå bara är att dricka en kopp kaffe på morgonen så är man igång igen.

Kroppen, iaf min blir mer stressad då jag dricker kaffe och det är väl förmodligen det som gör att jag blir mer aktiv och orkar ta mig till med mer saker. Även om det kändes bra att inte vara beroende av koffeinet så kände jag mig rätt slö och olycklig egentligen, dessutom var det någonting som fattades, typ när man sätter sig ett gäng på skolan och ska fika, hur kul är det att dricka vatten eller nån tråkig läsk, nä jag kommer aldrig sluta dricka kaffe, det ger en bra stimulerande effekt som håller mig igång och samtidigt är det gott. Koffeinpiller har jag aldrig prövat och kommer aldrig göra heller, känns bara jävligt fånigt när jag enbart med nån kopp kaffe går igång så pass bra som jag gör.

Eddie Vedder
2008-09-13, 06:10
Bump.

Effekten av konditionsträning och supplementering av grönt té extrakt på muskelfunktion via motverkan av oxidativ stress hos råtta. Både träning och GTE i kombination med varabdra, samt oberoende av varandra.

Konditionsträningen som sådan påverkade alltså flera parametrar positivt, likaså GTE utan extra träning. Ytterligare supplementering av GTE visade sig påverka uthålligheten under löpning i hjulet extra positivt.

Duchenne muscular dystrophy is characterized by the absence of dystrophin from muscle cells. Dystrophic muscle cells are susceptible to oxidative stress. We tested the hypothesis that 3 wk of endurance exercise starting at age 21 days in young male mdx mice would blunt oxidative stress and improve dystrophic skeletal muscle function, and these effects would be enhanced by the antioxidant green tea extract (GTE). In mice fed normal diet, average daily running distance increased 300% from week 1 to week 3, and total distance over 3 wk was improved by 128% in mice fed GTE. Running, independent of diet, increased serum antioxidant capacity, extensor digitorum longus tetanic stress, and total contractile protein content, heart citrate synthase, and heart and quadriceps β-hydroxyacyl-CoA dehydrogenase activities. GTE, independent of running, decreased serum creatine kinase and heart and gastrocnemius lipid peroxidation and increased gastrocnemius citrate synthase activity. These data suggest that both endurance exercise and GTE may be beneficial as therapeutic strategies to improve muscle function in mdx mice.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/105/3/923

Endurance capacity in maturing mdx mice is markedly enhanced by combined voluntary wheel running and green tea extract. J Appl Physiol 105: 923-932, 2008.

Endurance exercise and GTE separately are both reported to increase endurance and antioxidant capacities (25, 35, 37), and each alone or in combination may alleviate the effects of the dystrophic process during early maturation. Therefore, in this study, we tested three hypotheses in male mdx mice: 1) 3 wk of endurance exercise initiated immediately postweaning (age 21 days) will improve skeletal muscle function and serum antioxidant capacity and decrease muscle lipid peroxidation relative to nonrunning mice; 2) GTE supplementation without running will demonstrate similar beneficial effects; and 3) GTE supplementation in combination with endurance exercise will be more beneficial than a diet of GTE or endurance exercise alone.

[...]

Conclusion

In summary, male mdx mice on a Normal diet tolerated voluntary wheel running starting at age 21 days and improved their daily distance over a 3-wk period. In none of the parameters assessed (e.g., tetanic stress, serum creatine kinase) was running detrimental. GTE supplementation appeared to be a beneficial supplement with or without exercise, but markedly increased endurance running distance in those mice provided running wheels. Our findings suggest the beneficial effects of endurance exercise and GTE result from adaptations in both skeletal and cardiac muscle. Future studies should explore the mechanistic reasons for these adaptations, as combined GTE and running could hold great promise as a potential therapy for DMD.

skaparn
2008-09-13, 06:54
Jag funderar lite på ifall detta är något att kombinera med koffeintabletter vid prestation. Jag får bra effekt av 2-300 mg koffein och vill minnas att jag har sett något om synergieffekter ifall man även tar grönt te. Nu ska det surfas lite efter gröntteextrakt också. Någon som har tips på potenta märken?

Bump igen. Var hittar man GTE? Det enda jag funnit hittills är från Bulk Nutrition och att beställa från Uvesa känns omständligt för att få tag i något som torde finnas inom landets gränser.

Onigiri
2008-09-13, 08:43
Jag är en grönt-te-junkie. Jag tycker det är så gott att jag till och med suger ur tepåsen tills den blir torr efteråt :)

Hermes
2008-09-13, 09:02
Gillar du inte té generellt får du nog räkna med att du kommer att tycka illa om grönt té specifikt ;) Läste dock ett tips om att inte hälla på vattnet precis när det kokat upp utan vänta lite så smakar det mindre hö.

Grönt te minskar risk för diabetes
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=695095

Jag avskyr svart te, men älskar grönt te, så det är inte omöjligt :)

stevebc
2008-09-13, 12:33
På Ironaddicts forum verkar det vara the shit att dricka en gallon (ca 4 liter) grönt te om dagen. :DJesus Christ. Då är vi uppe i 800 mg koffein om dagen (grönt te är ändå relativt koffeinfattigt). Hur hög dos är direkt skadlig? Över grammet?

Onigiri
2008-09-13, 13:21
Jesus Christ. Då är vi uppe i 800 mg koffein om dagen (grönt te är ändå relativt koffeinfattigt). Hur hög dos är direkt skadlig? Över grammet?Om minnet inte sviker är 3-15g farlig/skadlig dos har jag för mig.

Racso
2008-09-13, 13:30
Jesus Christ. Då är vi uppe i 800 mg koffein om dagen (grönt te är ändå relativt koffeinfattigt). Hur hög dos är direkt skadlig? Över grammet?

LD50 är 150-200 mg per kg kroppsvikt.

1 gram totalt är inga problem alls.

frambogir
2008-09-13, 13:58
Då är det väl bara att stoppa i sig massa Lean och ge sig ut på en springtur så rinner allt fett av kroppen :whipped:

machine gun
2008-09-13, 17:46
Bump igen. Var hittar man GTE? Det enda jag funnit hittills är från Bulk Nutrition och att beställa från Uvesa känns omständligt för att få tag i något som torde finnas inom landets gränser.

Borde finnas i hälsokostbutiker.

Racso
2008-09-13, 19:12
Appropå exktraktet. Är det inte samma sak som äta innehållet i te-påsen? De tabletter jag åt förr, hade iaf ett innehåll som var oskiljaktigt från te-påsens.

Det har kommit rapporter från de franska och spanska läkemedelsmyndigheterna om flera fall av leverpåverkan (bl.a. hepatocellulär leverskada) som sätts i samband med intag av kapslar innehållande alkoholextrakt av grönt te.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____836.aspx

Av och till har det de senaste åren dykt upp uppgifter om att extrakt av grönt te, pulveriserat grönt te i kapslar och grönt te i alkohol kan ge leverbiverkningar. Det finns även fall rapporterade där skadorna krävt transplantation.


http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1264

Orsaken till varför extrakt av grönt te kan anstränga levern, om det är fallet, vet ingen säkert. Orsaken som går att tänka sig är att varmt vatten löser ut vissa ämnen från teblad medan extrahering för kosttillskott också har löst ut andra ämnen. Det är en orsak som inte alls är otrolig och förklarar också varför torkat grönt te i kapslar också givit biverkningar.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1264

Verkar som om man ska dricka sitt te, inte äta det...

Workoutboy234
2008-09-28, 16:45
hmm jag är lite osäker på om jag ska använda detta i min deff, verkar ju bra för viktnedgången, men jag vill ju inte bli av med min lever -_-, finns inga nya studier? Och en annan fråga, hur mycket grönt te skulle man behöva dricka för att det skulle ge samma effekt som grönt te extraxt?

Eddie Vedder
2008-09-28, 16:48
hmm jag är lite osäker på om jag ska använda detta i min deff, verkar ju bra för viktnedgången, men jag vill ju inte bli av med min lever

Måste allt vara svart eller vitt? Varför skulle du absolut vara tvungen att konsumera som en tok bara för att du bestämt dig för att utnyttja det i din deff?

Valet behöver väl inte stå mellan att skippa helt eller att inta toxiska mängder?

Sniggel
2008-09-28, 18:12
Drick det varje dag i din deff. Det har fler fördelar än ökad fettoxidation och förbättrad insulinkänslighet, t ex så märker jag av att hunger och sug försvinner och man blir pigg (vilket kan ha att göra med ökad fettoxidation iofs). Jag dricker det nästan varje dag fortfarande och har en shaker fylld vilket kanske låter extremt men det är ju fortfarande inte i närheten av vad man kan komma upp i med extrakt och jag tvivlar på att du får samma hungerdämpande effekt av tabletter.

Workoutboy234
2008-09-28, 18:44
jag menar extraktet alltså

Workoutboy234
2008-09-28, 18:50
Är det bara om man använder mycket av extraktet som det kan vara skadligt för levern?

Eddie Vedder
2008-09-28, 18:52
Är det bara om man använder mycket av extraktet som det kan vara skadligt för levern?

Det är alltid en dosrelaterad fråga när det gäller potentiellt skadliga ämnen.

stevebc
2008-09-28, 18:52
Är det bara om man använder mycket av extraktet som det kan vara skadligt för levern?Ja. Men jag vet inte hur mycket.

Workoutboy234
2008-09-28, 18:58
aha ok, så man kanske använda lite bara

creperiet
2008-12-17, 22:29
Bump!

Det här med att insulinkänsligheten förbättrades med 13%, vad kan man sätta det i relation till? Går det att säga hur många procent till exempel konditionsträning tre gånger i veckan förbättrar den? Jag frågar alltså om 13% är mycket eller litet i sammanhanget.

Toppis
2011-06-19, 19:25
Bump!

Är det någon som vet hur det ligger till med grönt té och testosteron? Har hört en massa om att det skulle vara negativt för testosteronproduktionen...

Sniggel
2011-06-20, 12:21
Skulle inte förvåna mig om något som påverkar fettförbränningen positivt påverkar muskelbyggande faktorer negativt...
Men nej jag vet inte.

J.V
2011-07-19, 06:48
Det är alltid en dosrelaterad fråga när det gäller potentiellt skadliga ämnen.Vet du om det finns några indikationer på vilka mängder som är för mycket?

Eddie Vedder
2011-07-19, 08:20
Vet du om det finns några indikationer på vilka mängder som är för mycket?

Nej tyvärr. Det var ju en kvinna som drabbades av akuta leverskador efter att ha druckit typ tre-fyra koppar om dagen om jag inte minns fel. Tror hon var dansk. Men det är ju naturligtvis inget att gå efter, dels kan det ju ha varit någon skitprodukt eller så hade hon (mer sannolikt) redan dålig lever. Jag vet att hon inte rapporterade några leverbesvär eller kända besvär i släkten men ingen vet ju allt. Frågar någon mig om min lever, eller mina njurar, är i dåligt skick så har jag själv ingen koll.