handdator

Visa fullständig version : Lågglykemisk frukost ger bättre glukostolerans hela dagen.


King Grub
2008-03-08, 16:55
Frequent hyperglycemic episodes are increasingly being associated with an increased risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease.

We studied the extent to which acute glycemia and glycemia after subsequent meals can be modulated by the characteristics of cereal foods, such as glycemic index (GI) and content of indigestible carbohydrates.

Twelve healthy subjects consumed test meals in a random order. In series 1, the test meals were consumed at breakfast, and postprandial blood glucose incremental areas under the curve (IAUCs) were calculated after the test breakfast, standardized lunch, and standardized dinner. In series 2, the subjects consumed test evening meals and IAUCs were calculated after a subsequent standardized breakfast. Breath hydrogen was measured as an indicator of colonic fermentation.

Barley or rye kernel breakfasts lowered the blood glucose IAUC (0–120 min) at breakfast, at a subsequent lunch, and the cumulative IAUCs (breakfast+lunch+dinner) when compared with white-wheat bread (P < 0.05). The lunch blood glucose IAUCs were positively correlated with breakfast IAUCs (r = 0.30, P < 0.05). Breath hydrogen excretion was negatively correlated with blood glucose IAUCs after lunch (r = –0.33, P < 0.05) and dinner (r = –0.22, P < 0.05). A barley kernel evening meal resulted in lower IAUCs (P < 0.05) and higher breath hydrogen (P < 0.001) after a subsequent breakfast compared with white-wheat bread.

Glucose tolerance at subsequent meals can be notably improved during the course of a whole day or overnight by choosing specific low-GI, whole-grain cereal products. A low GI may be sufficient to achieve a second-meal effect from breakfast to lunch. A specific indigestible carbohydrate mixture appears to be required to show benefits on glucose tolerance in a longer time frame (9.5 h), most likely mediated through colonic fermentation.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/3/645

Acquiescence
2008-03-08, 17:02
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/3/645

Lund University, Sweden :hbang: Heja Sverige!

Undrar dock vad den specifika okunsumerbara kolhydratsmixen består av som skall behövs för att visa god glukostolerans över längre tidsperiod?

King Grub
2008-03-08, 17:06
"Barley or rye kernel breakfasts"

Acquiescence
2008-03-08, 17:14
"Barley or rye kernel breakfasts"

Med andra ord vad som helst med hordeum vulgare eller secale cereale? Låter bra såfall!

Eddie Vedder
2008-03-08, 17:22
Kul att man även mätte väte i utandningsluften, att mäta tarmfermentation och ta med i såna här studier tror jag är bra.

Det tycker jag ger bredare bild av fibeerrik kosts inverkan på hälsan än enbart mått på glukos- och insulinnivåer, fria fettsyror o.s.v. vilket oftast brukar var det man mäter (åtminstone i studier jag själv läst).

Koloftw
2008-03-08, 17:25
Usch.

Har man jämfört ingen frukost alls med normalt ätbeteende?

Syftar nu på direkta hälsoparametrar, alltså inte om det är kopplat till övervikt, alkoholmissbruk senare i livet osv.

King Grub
2008-03-08, 17:49
Har man jämfört ingen frukost alls med normalt ätbeteende?

Ja, att hoppa över frukosten är kopplat till sämre insulinkänslighet och försämrade kolesterolvärden.

AJO
2008-03-08, 17:55
Ja, att hoppa över frukosten är kopplat till sämre insulinkänslighet och försämrade kolesterolvärden.

Vad räknas som frukost när det gäller det påståendet. En proteindrink räknas väl inte som frukost. Det måste finnas en kolhydratkälla med?

Koloftw
2008-03-08, 17:55
:cryout: *gah!*


Inget positivt med att skippa frukosten? Gärna länk till abstrakt/gratis fullängdare om det finns :)

quality
2008-03-08, 17:57
Ja, att hoppa över frukosten är kopplat till sämre insulinkänslighet och försämrade kolesterolvärden.

Håller de som anammar periodisk fasta med om det?

AJO
2008-03-08, 17:57
När man ligger på energiminus så spelar det väl mindre roll. Energiminus i sig leder väl till ökad insulinkänslighet och förbättrade kolesterolvärden?

Koloftw
2008-03-08, 17:58
Håller de som anammar periodisk fasta med om det?

Jag har "anammat" periodisk fasta. Men för det kan jag ju inte hålla med om något eller inte, om forskning visar att det faktiskt är så.

Fasta förbättrar ju däremot insulinkänsligheten, fast nu var det lite för oftopic.

quality
2008-03-08, 17:59
Jag har "anammat" periodisk fasta. Men för det kan jag ju inte hålla med om något eller inte, om forskning visar att det faktiskt är så.

Fasta förbättrar ju däremot insulinkänsligheten, fast nu var det lite för oftopic.

På bla grandmasters hemsida finns "forskning" som visar att det inte är negativt att hoppa över frukost.

Koloftw
2008-03-08, 18:03
På bla grandmasters hemsida finns "forskning" som visar att det inte är negativt att hoppa över frukost.

Ok, länk?

King Grub
2008-03-08, 18:04
Inget positivt med att skippa frukosten?

Nej.

Rahf
2008-03-08, 18:40
Håller de som anammar periodisk fasta med om det?

Vadå håller med? Det är lite klurigt att motbestyrka framforskade fakta om man bara kör på devisen "jag håller inte med". ;)

På bla grandmasters hemsida finns "forskning" som visar att det inte är negativt att hoppa över frukost.

Handlar det om insulinkänslighet och kolesterolvärden?

Att hoppa över frukost vid fritt ätande tror jag personligen bäddar för katastrof.

quality
2008-03-08, 18:48
Vadå håller med? Det är lite klurigt att motbestyrka framforskade fakta om man bara kör på devisen "jag håller inte med". ;)



Handlar det om insulinkänslighet och kolesterolvärden?

Att hoppa över frukost vid fritt ätande tror jag personligen bäddar för katastrof.

Som du säkert vet finns det alltid två sidor av myntet... Ofta finns det fakta som styrker båda sidor. Då handlar det om att själv kritiskt granska informationen, lägga till sunt förnuft och komma från till en egen åsikt. Därav "hålla med".

Ja, det finns studier om insulinkänslighet och kolestrolvärden, dock säger jag inget om dess trovärdighet eller hur de genomfördes.

jojjep91
2008-03-08, 19:36
Jag förstår inte.

Har inte all fruktos låg gi?

för det är väl det dem menar med lågglykemiskt.

Eddie Vedder
2008-03-08, 19:38
Har inte all fruktos låg gi?


FRUKOST!

Du vet sånt där man äter som första mål på dagen, ofta ganska tidigt.;)

jojjep91
2008-03-08, 19:42
FRUKOST!

Du vet sånt där man äter som första mål på dagen, ofta ganska tidigt.;)

omg. har jag dyslexi? sorry.

Morty
2008-03-08, 21:18
Jag tror att någon åt frukost med alldeles för högt GI ;o

intressant att GI spelade nån roll iaf, gröt är alltså opti :p

King Grub
2008-03-08, 21:33
intressant att GI spelade nån roll iaf,

Ingen har påstått något annat; att en sak inte har någon betydelse för en faktor, betyder inte att den saknar betydelse för andra.

GI verkar inte påverkar viktnedgång vid en diet med kaloriunderskott, men det påverkar tusen andra saker, från kariespåverkan till synpåverkan till insomningssvårigheter.

CoKEmaN
2008-03-09, 14:27
GI verkar inte påverkar viktnedgång vid en diet med kaloriunderskott, men det påverkar tusen andra saker, från kariespåverkan till synpåverkan till insomningssvårigheter.

oj! om du orkar får du gärna hitta en studie som visar det, och på vilket sett det påverkas, högt gi = sämre syn ? eller lågt = sämre syn? bättre syn? osv :p

King Grub
2008-03-09, 14:36
Caries Res. 2000 Jan-Feb;34(1):75-81

Am J Clin Nutr. 2007; Vol 86: 180-188.

Am J Clin Nutr. 2007; Vol 85:426-430.

I den ordningen.

Morty
2008-03-09, 15:44
Ingen har påstått något annat; att en sak inte har någon betydelse för en faktor, betyder inte att den saknar betydelse för andra.

GI verkar inte påverkar viktnedgång vid en diet med kaloriunderskott, men det påverkar tusen andra saker, från kariespåverkan till synpåverkan till insomningssvårigheter.

Överkokt pasta är alltså värre för tänderna? -.-


Du har rätt, det är jag som har läst slarvigt i GI-trådarna. Orelevant FÖR VIKTNEDGÅNG, jag har tänk GI = whatever.

Ola Wallengren
2008-03-09, 15:52
GI verkar inte påverkar viktnedgång vid en diet med kaloriunderskott, ...

En ganska ny Cochrane review kommer till en annan slutsats.


Low glycaemic index or low glycaemic load diets for overweight and obesity

Main results
We identified six eligible randomised controlled trials (total of 202 participants). Interventions ranged from five weeks to six months duration with up to six months follow-up after the intervention ceased. The decrease in body mass (WMD -1.1 kg, 95% confidence interval (CI) -2.0 to -0.2, P < 0.05) (n = 163), total fat mass (WMD -1.1 kg, 95% CI -1.9 to -0.4, P < 0.05) (n =147) and body mass index (WMD -1.3, 95% CI -2.0 to -0.5, P < 0.05) (n = 48) was significantly greater in participants receiving LGI compared to Cdiets. The decrease in total cholesterol was significantly greater with LGI compared to Cdiets (WMD -0.22 mmol/L, 95% CI -0.43 to -0.02, P < 0.05), as was the change in LDL-cholesterol (WMD -0.24 mmol/L, 95% CI -0.44 to -0.05, P < 0.05). No study reported adverse effects, mortality or quality of life data.

Authors' conclusions
Overweight or obese people on LGI lost more weight and had more improvement in lipid profiles than those receiving Cdiets. Body mass, total fat mass, body mass index, total cholesterol and LDL-cholesterol all decreased significantly more in the LGI group. In studies comparing ad libitum LGI diets to conventional restricted energy low-fat diets, participants fared as well or better on th LGI diet, even though they could eat as much as desired. Lowering the glycaemic load of the diet appears to be an effective method of promoting weight loss and improving lipid profiles and can be simply incorporated into a person's lifestyle. Further research with longer term follow-up will determine whether improvement continues long-term and improves quality of life.

Thomas DE, Elliott EJ, Baur L. Low glycaemic index or low glycaemic load diets for overweight and obesity. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 3. Art. No.: CD005105. DOI: 10.1002/14651858.CD005105.pub2

King Grub
2008-03-09, 16:04
90% av alla nya studier säger det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270

Koloftw
2008-03-09, 16:24
Jag tror att Siffrorna är alltså oväsentliga. Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt = GI är irrelevant. är allt som behövs ...

CoKEmaN
2008-03-09, 18:29
tack!

JFO
2008-03-09, 19:39
Many high-carbohydrate foods common to Western diets produce a high glycemic response [high-glycemic-index (GI) foods], promoting postprandial carbohydrate oxidation at the expense of fat oxidation, thus altering fuel partitioning in a way that may be conducive to body fat gain. In contrast, diets based on low-fat foods that produce a low glycemic response (low-GI foods) may enhance weight control because they promote satiety, minimize postprandial insulin secretion, and maintain insulin sensitivity. This hypothesis is supported by several intervention studies in humans in which energy-restricted diets based on low-GI foods produced greater weight loss than did equivalent diets based on high-GI foods

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/76/1/281S?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=carbohydrates+after+resistance+exercise&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=80&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Koloftw
2008-03-09, 19:53
Det livsmedel med högst uppmätta SI har ju ganska högt GI faktiskt. Så det där stämmer inte alltid.

bollio
2008-03-09, 20:17
Det livsmedel med högst uppmätta SI har ju ganska högt GI faktiskt. Så det där stämmer inte alltid.

Men ofta.

+ att SI må vara ett bra mått men den har svagheten att det bara handlar om en 2h period. Ingen behöver väl äta igen efter 2h?

Koloftw
2008-03-09, 21:54
Men ofta.

+ att SI må vara ett bra mått men den har svagheten att det bara handlar om en 2h period. Ingen behöver väl äta igen efter 2h?

Vadå ofta? Vet inte hur ofta man gör SI-mätningar, jag syftade iaf på denna: http://mendosa.com/satiety.htm

Självklart inte, men jag tycker nog att potatis mättar bra även efter 2h. Dessutom har hunger att göra med så sjukt mycket mer än bara magsäcken.

goggen
2008-03-10, 13:16
jeg har ikke appetitt på morgenen. står i fare for å miste formen jeg da, eller..

King Grub
2008-03-10, 13:25
Knappast, så länge du är aktiv och har en god kosthållning i allmänhet. En faktor är inte 100% avgörande för något.

goggen
2008-03-10, 13:28
Knappast, så länge du är aktiv och har en god kosthållning i allmänhet. En faktor är inte 100% avgörande för något.

nå ble jeg lettet*whistle*

Eddie Vedder
2008-03-10, 15:08
Dessutom har hunger att göra med så sjukt mycket mer än bara magsäcken.

Ja det är just det här som delvis talar emot SI anser jag. Don't get me wrong, det kan vara helt okej att förhålla sig till, men SI är ju just den akuta mättnaden som ju oftast beror på att magen blir full.

Den fortsatta postprandiella mättnaden beror på mycket mer och själv blir jag inte mätt tillräckligt länge om min mat är för fett- och proteinsnål. Just potatis upplever jag mättande, men då vill jag gärna äta t.ex. ägg eller fet fisk till.
Samma sak med gröt, gärna ihop med ägg och standardyoghurt. Så i såna blandade måltider blir det lite svårare att säga vilken faktor som gör mig mätt samt vad som håller mig mätt.

Aptit och mättnad är komplext och fascinerande.:)

Koloftw
2008-03-10, 15:31
Japp, sen spelar ju energiinnehållet i mat en stor roll också:

Jag har ju märkliga matvanor och går större delen av dygnet runt med tom mage.

Men ligger jag på energibalans/energiöverskott så är jag aldrig "hungrig", dvs. jag har inget sug efter mat även om magen är helt tom. Inga hungerkänslor alltså.

När jag har energiunderskott däremot, då är jag vrålhungrig dygnet runt oberoende av vad jag har i magen.

Som sagt - "Aptit och mättnad är komplext och fascinerande" :)

shut teh face
2008-03-10, 16:39
Det är bara knipa käft, ta en kaffe eller nåt.
Efter ett par dagar så fattar kroppen att man inte ska äta som en gris. ;)