handdator

Visa fullständig version : Större fettförlust med MCT-fett än olivolja.


King Grub
2008-03-08, 16:51
Clinical studies have shown that consumption of medium-chain triacylglycerols (MCTs) leads to greater energy expenditure than does consumption of long-chain triacylglycerols. Such studies suggest that MCT consumption may be useful for weight management.

We aimed to determine whether consumption of MCT oil improves body weight and fat loss compared with olive oil when consumed as part of a weight-loss program.

Forty-nine overweight men and women, aged 19–50 y, consumed either 18–24 g/d of MCT oil or olive oil as part of a weight-loss program for 16 wk. Subjects received weekly group weight-loss counseling. Body weight and waist circumference were measured weekly. Adipose tissue distribution was assessed at baseline and at the endpoint by use of dual-energy X-ray absorptiometry and computed tomography.

Thirty-one subjects completed the study (body mass index: 29.8 ± 0.4, in kg/m2). MCT oil consumption resulted in lower endpoint body weight than did olive oil (–1.67 ± 0.67 kg, unadjusted P = 0.013). There was a trend toward greater loss of fat mass (P = 0.071) and trunk fat mass (P = 0.10) with MCT consumption than with olive oil. Endpoint trunk fat mass, total fat mass, and intraabdominal adipose tissue were all lower with MCT consumption than with olive oil consumption (all unadjusted P values < 0.05).

Consumption of MCT oil as part of a weight-loss plan improves weight loss compared with olive oil and can thus be successfully included in a weight-loss diet. Small changes in the quality of fat intake can therefore be useful to enhance weight loss.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/3/621

bollio
2008-03-08, 18:37
En förklaring: "triacylglycerols" är ett annat namn för triglycerider. "medium-chain triacylglycerols" är alltså triglycerider som består av fettsyror som är 6-12 kol långa.

Naturliga fetter som har hög mängd medellånga triglycerider är kokosfett och palmfett, fast det finns även betydande mängder i smör och ister, för att nämna två exempel.

Koloftw
2008-03-08, 18:48
Mycket interessant!

Sverker
2008-03-08, 19:35
Vi behöver fulltextversionen för att reda ut vilka fettsyror som är med.
Som jag läser texten är det strukturerat fett med ENBART mellanlånga fettsyror ( C6 - C10 ). Sådant fett går inte att hitta i naturen utan tillverkas semisyntetiskt.

Koloftw
2008-03-08, 19:55
Vi behöver fulltextversionen för att reda ut vilka fettsyror som är med.
Som jag läser texten är det strukturerat fett med ENBART mellanlånga fettsyror ( C6 - C10 ). Sådant fett går inte att hitta i naturen utan tillverkas semisyntetiskt.
Jag har den, min engelska sviktar dock *gah!*



Men skulle det spela roll? Om det är t.ex. X gram MCT-fett och Y gram annat fett vs bara X gram MCT-fett?

Sverker
2008-03-08, 20:49
För att det inte är mer än 10 - 15 % mellanlånga fettsyror i palmkärnolja och i kokosolja.

jojjep91
2008-03-08, 21:25
MCT-fett upptas snabbt av kroppen, kan användas som energi och lagras inte som underhudsfett. MCT-fett passar bra för de som tränar och vill bygga samtidigt som de går ner i fett.

Varför står det sån fakta på en sån bra sida. Det kan ju inte stämma.

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokosfett

Kan man lita på allt som står på google, wikipedia osv?

Koloftw
2008-03-08, 21:40
Kan man lita på allt som står på google, wikipedia osv?

Google är en sökmotor ... du kan hitta allt från vetenskapliga studier till pseudovetenskap i aftonbladet.

Rahf
2008-03-08, 21:53
MCT-fett upptas snabbt av kroppen, kan användas som energi och lagras inte som underhudsfett. MCT-fett passar bra för de som tränar och vill bygga samtidigt som de går ner i fett.

Varför står det sån fakta på en sån bra sida. Det kan ju inte stämma.

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokosfett

Kan man lita på allt som står på google, wikipedia osv?

Svenska Wikipedia är definitivt inte att lita på. Engelska versionen är lite mer tillförlitlig men fortfarande inte 100% säker.

King Grub
2008-03-08, 21:57
Det kan ju inte stämma.

Jo.

jojjep91
2008-03-08, 21:58
Google är en sökmotor ... du kan hitta allt från vetenskapliga studier till pseudovetenskap i aftonbladet.

Svenska Wikipedia är definitivt inte att lita på. Engelska versionen är lite mer tillförlitlig men fortfarande inte 100% säker.

okej okej! vissa bra grejor har man ju läst. Och vissa grejor som man trodde för 10år sen finns ju fortfarande kvar. Sökmotorerna borde uppdateras.

jojjep91
2008-03-08, 22:00
MCT-fett passar bra för de som tränar och vill bygga samtidigt som de går ner i fett.

Det kan ju inte stämma


Jo.

Det var det jag menade, jag borde strykit under. Alla har ju sagt tusen gånger att det är omöjligt.

King Grub
2008-03-08, 22:01
Varför inte? Det är inte alls någon omöjlighet att göra det.

Det är fullt möjligt att öka i muskelmassa på energiunderskott... bara svårt att genomföra i praktiken. Men det går. Och tappa kroppsfett samtidigt. Det gäller "bara" att i samband med belastande träning åstadkomma en större proteinsyntes än proteinnedbrytning, och det är inte kaloriberoende. Men som sagt, jobbigt att åstadkomma rent praktiskt, och genomsnittsindividen finner nog oftast att han bara står och stampar om han försöker både "bulka" och deffa samtidigt.

Men nog om det - det är inte vad denna tråd handlar om.

MCT-fett används lätt som energi och lagras inte som kroppsfett.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/3/329

GymTT
2008-03-08, 22:07
Vad innehåller mycket MCT fett då?

jojjep91
2008-03-08, 22:22
kokos, avokado?

CoolHandLuke
2008-03-09, 00:36
Som jag läser texten är det strukturerat fett med ENBART mellanlånga fettsyror ( C6 - C10 ). Sådant fett går inte att hitta i naturen utan tillverkas semisyntetiskt.
Tycker detsamma. Artikeln verkar vara mer medisinsk än kostinriktad. Annars är det väl kokosfett som främst brukar framställas som att ha nämda egenskaper.

Sverker
2008-03-09, 07:55
Vad innehåller mycket MCT fett då?


För att det inte är mer än 10 - 15 % mellanlånga fettsyror i palmkärnolja och i kokosolja.

Fast egentligen så innehåller inget naturligt fett MCT. MCT betyder tre mellanlåga fettsyror på samma glycerol. Det finns inte naturligt men är lätt att göra.

Nu gäller artiklen MCT men det verkar inte finnas något behov av snabbhet så KANSKE det är möjligt att använda kokos ifall man ser till totala kaloriintaget.

Koloftw
2008-03-09, 15:49
Fast egentligen så innehåller inget naturligt fett MCT. MCT betyder tre mellanlåga fettsyror på samma glycerol. Det finns inte naturligt men är lätt att göra.

Nu gäller artiklen MCT men det verkar inte finnas något behov av snabbhet så KANSKE det är möjligt att använda kokos ifall man ser till totala kaloriintaget.

Kokosfett är ju billigt i jämförelse med smör nu, kan man använda kokosfett i matlagning förutom till bakverk/stekning?

Kokosmjölk finns ju annars *drool*

Scratch89
2008-03-09, 21:25
Mjölk och kött innehåller väl en hel del MCT?
Nu har jag ingen tabell med fettsyrasammansättning hos olika livsmedel (och jag ids inte leta rätt på någon heller), men sålänge det är en hög halt av MCT så borde väl skillnaden påvisas?

Rodge
2009-03-24, 10:25
Kokosfett är ju billigt i jämförelse med smör nu, kan man använda kokosfett i matlagning förutom till bakverk/stekning?

Kokosmjölk finns ju annars *drool*

Bump!

Och kan man använda MCT-fettet som säljs som kosttillskott i matlagning?

Ch4rles
2009-03-24, 10:35
Stämmer det att de silverpaketen med kokosfett man kan köpa i butiken inte innehåller speciellt mycket MCT jämfört med de ekologiska varianterna, eller kosttillskotten?

Ola Wallengren
2009-03-24, 12:13
Man kan använda MCT i matlagningen men det har inte riktigt samma egenskaper så man får prova sig fram lite.

Angående ekologiska eller inte så tror jag inte det är någon skillnad, det är ändå en kokosnös osm det kommer ifrån.
Om man definierar MCT som fettsyror som är mellan 8-10 kolatomer så är det inte mycket mct i kokosfett eftersom det innehåller väldigt mycket laurinsyra C12. I de flesta studier så har man använt MCT med mest C8-10 så vitt jag mins.