handdator

Visa fullständig version : Skulle tonfisk vara billigt?


Pontus
2003-05-19, 18:39
Har aldrig köpt tonfisk förut men bad min mamma göra det idag, vilke hon gjorde, däremot blandade hon det med tonvis av tomatsås som skulle delas på hela familjen :insane:

Men iaf, hon sa att det kostade 17kr för den burken hon köpte. På burken står det ungefär så här: Lätt tonfisk (vad är det för trams, heter det alltid lätt eller är det någon "bantnings"-variant hon köpte?), bitar i vatten.

17kr tycke hon inte var speciellt billigt för 180g fisk (inte jag heller). Finns det billigare varianter? Vad jag har läst så ska det vara så himla billigt med tonfisk?

King Grub
2003-05-19, 18:41
Det var Abbas Lätt-tonfisk låter det som. Klart godast, men dyrast också.

Det finns billigare alternativ, som den helt klart smakmässigt jämförbara ICA-Handlarnas i vatten, som kostar 10 kronor burken där jag handlar.

Sedan finns ju Euroshopper för runt 5 kronor burken, men där är det smakskillnad.

Munter
2003-05-19, 18:44
Tonfisk är inte så himla billigt som många tror. Räkna ut kilopriset på en ätlig tonfisk, inte tusan blir det så billigt. Säg 10kr burken (ICA's t.ex) för 150g tonfisk, det blir 60-70kr/kg. Skinkstek, fransyska o.s.v är billigare och kul som omväxling.

Bamse
2003-05-19, 18:56
Euroshopper = tror tamefan att dom malt ner HELA fisken.

Pontus
2003-05-19, 18:59
Ingen aning var man köper euroshoppers tonfisk med det vet säkert mia föräldrar... annars får ni gärna säga :)

Vad är det då som är så bra med tonfisk? Är det bara tonfisk som har så mykcet proteiner, utav fisk alltså men även överhuvud taget.
Känner att jag äter alldeles för lite protein... (men sån info finns säkert i andra trådar)

King Grub
2003-05-19, 19:40
Originally posted by Pontus
Ingen aning var man köper euroshoppers tonfisk med det vet säkert mia föräldrar... annars får ni gärna säga :)

Vad är det då som är så bra med tonfisk? Är det bara tonfisk som har så mykcet proteiner, utav fisk alltså men även överhuvud taget.
Känner att jag äter alldeles för lite protein... (men sån info finns säkert i andra trådar)

Som sagt, tonfisk är proteinrikt, och billigt med vissa sorter. Du behöver äta bra protein vid varje mål, helst 5-6 ggr per dag. Bra källor, och likavärdiga med tonfisken, är alla fiskar, musslor, krabba, räkor, keso, kesella, grynost, kött, kyckling, kalkon, ägg, mager ost, mjukost, osv, osv.

Lellan
2003-05-19, 20:04
ÖB 5 kronors om man inte är sissy... :smokin:

Diva 7 kronor om man vill lyxa. Alaska pollack är billigt, strömming är också billig - bra fett.

Grejjen med tonfisk är att har man en öppnare så behöver man varken shaker eller vatten för att få i sig lite protte, dessutom mättar det. Makrill är ännu bekvämare, nyttigt fett också. Fast den kostar 16-26 kr för 3-pack (i röd plast).

Skulle aldrig falla mig in att köpa dyr burktonfisk, då man kan köpa LAX för samma pengar! :love: :eating:

emmzan
2003-05-19, 21:03
Förra veckan då vi tvingades vara i Skara på studiebesök hade jag med mig x antal burkar tonfisk, dock av det dyrare slaget (Abba´s) mest för att dom har lock som man öppnar utan konservöppnare..

Fy så praktiskt när man är på en buss :D

ugly_kid
2003-05-19, 21:06
Det finns en sort som jag inte minns vilket märke det är som kostar 5kr på coop forum (eller så var det maxi) som är mycket gfodare än vanlig tonfisk. sallads tonfisk heter det tror jag och det är väldigt små bitar tonfisk i den.

Fartman
2003-05-19, 22:51
Originally posted by ugly_kid
Det finns en sort som jag inte minns vilket märke det är som kostar 5kr på coop forum (eller så var det maxi) som är mycket gfodare än vanlig tonfisk. sallads tonfisk heter det tror jag och det är väldigt små bitar tonfisk i den.

Var nog mest troligt Rainbow.. dock är euroshoppers tonfisk i princip likadan, finfördelad. Även ÖB's är finfördelad om jag inte minns fel.. men såvitt jag vet så är 5kr det billigaste man kommer ner i för en burk tonfisk så jag skulle lätt handla rainbows isåfall

Bamse
2003-05-19, 22:54
Fismannen: Numera är Euroshoppers tonfisk inte finfördelad längre, utan "vanlig". Ny design på burken också :rolleyes:

Pontus
2003-05-19, 23:24
Ok, då tackar jag för svaren. Ska genast handla tonfisk imorgon!

En anna sak jag "upptäckte", mjöl inehåller ju hela 34gram protein per paket vilket är mer än jag trodde. Där är iaf en till källa där jag får i mig lite mer protein... Ett par liter mjölk kommer jag säkert upp i per dag (inget negativt i det hoppas jag), speciellt om man blandar 4dl till gainern.

King Grub
2003-05-20, 11:32
Originally posted by Pontus
Ok, då tackar jag för svaren. Ska genast handla tonfisk imorgon!

En anna sak jag "upptäckte", mjöl inehåller ju hela 34gram protein per paket vilket är mer än jag trodde. Där är iaf en till källa där jag får i mig lite mer protein... Ett par liter mjölk kommer jag säkert upp i per dag (inget negativt i det hoppas jag), speciellt om man blandar 4dl till gainern.

Inget negativt, om du inte ligger i stenhård deff. Kolhydraterna du får på köpet är långsamma och bra.

Munter
2003-05-20, 12:03
edit: n/t, läste fel.