handdator

Visa fullständig version : Räkor.


Fatso
2008-03-08, 03:09
Hej.
Vad för något gott skulle man kunna göra med räkor? Vill ha något nyttigt men samtidigt gott och billigt. :D ;)
Tack på förhand

Räksugen.

Musselbank
2008-03-08, 08:07
Man kan köpa en pulversoppa, typ knorrs räk- och hummersoppa, och lägga i en massa riktiga räkor! Smörgåsobligatorium.

Koloftw
2008-03-08, 09:50
Inte särskilt ballt och "fancy" som många andra räk-rätter. Men vitt bröd + räkor + majonnäs är opti. Lite ägg till också, kanske *drool*

Animalistic
2008-03-08, 10:32
Inte särskilt ballt och "fancy" som många andra räk-rätter. Men vitt bröd + räkor + majonnäs är opti. Lite ägg till också, kanske *drool*

han ville ha något nyttigt....

Koloftw
2008-03-08, 12:56
han ville ha något nyttigt....

Vari är det onyttiga?

Ta en glas psylliumfrön vid sidan av för fibrer då.

Martin.V
2008-03-08, 14:23
Gör en räkwok. :)

zariaza
2008-03-08, 15:05
http://www.tasteline.com/default.ns?strSearch=r%E4kor&MainIngredient=&CourseType=&lngItemID=1139&searchMode=general&view=search_all

Fatso
2008-03-08, 16:56
Gör en räkwok. :)

Ja jag funderade på något sånt. Eller en räcksallad med bara grönsallad, gurka, räkor och lite citron. :D

Men eftersom jag inte har så mkt pengar är de svårt att göra något avancerat med massa ingredienser till räkorna. Får gärna vara något enkelt recept... Någon som vet hur man gör räkröra (nyttigt?)

Btw, jag är en hon! *whistle*

Krille 87
2008-03-08, 17:19
Vari är det onyttiga?

Ta en glas psylliumfrön vid sidan av för fibrer då.

Jag har en känsla av att majjo inte e det nyttigaste.....

Mental
2008-03-08, 17:33
Jag har en känsla av att majjo inte e det nyttigaste.....

Äggula och rapsolja? Finfin fettsammansättning, skitbra käk.
Dessutom riktigt energitätt så det är bra för folk som är hårt fysiskt aktiva eller på andra sätt har svårt att få i sig all energi de behöver.

Koloftw
2008-03-08, 18:04
Jag har en känsla av att majjo inte e det nyttigaste.....

Som Mental sa: fettet i rapsolja är bland det bästa du hittar, förutom just fiskfetter.

dam00r
2008-03-08, 23:43
Räkpastasallad, morötter, lite ananas, majs

Martin.V
2008-03-11, 08:46
Ja jag funderade på något sånt. Eller en räcksallad med bara grönsallad, gurka, räkor och lite citron. :D

Men eftersom jag inte har så mkt pengar är de svårt att göra något avancerat med massa ingredienser till räkorna. Får gärna vara något enkelt recept... Någon som vet hur man gör räkröra (nyttigt?)

Btw, jag är en hon! *whistle*

Behöver inte alls vara avancerat, blanda ihop med pasta eller fullkornsris och lite goda grönsaker.

Mums filibabba !

bertbert
2008-03-11, 09:20
Är det inte bisarrt att tillaga små människor man hittar på gymmet? :confused:

Men om du menar räkor från havet kan man göra pasta med räkor, som denna...
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=504760

Ronja
2008-03-11, 10:11
Hej.
Vad för något gott skulle man kunna göra med räkor? Vill ha något nyttigt men samtidigt gott och billigt. :D ;)
Tack på förhand

Räksugen.

Koka gröna linser med heresetas örtsalt och servera med egenskalade räkor och en avokadosås( mixa avocado m salt, hermesetas och lite chiliflingor) Sen en grönsallad m ruccola i till det!!! Det e kanongott!!! Äter det MINST 1 gång per vecka :D

Fatso
2008-03-11, 12:30
Gick faktiskt ner idag och handlade lite räker. Det fanns inga färdigskalade (till min besvikelse) så jag fick köpa med skal på, sånna med ögon och ben och allt ihop. Jag tyckte allt var väldigt skoj och trevligt - tills jag kom hem.

När jag väl hem skulle göra mig min efterlängtade räksmörgås, tog jag ut dom stackars räkerna ur påsen, kände lite sympati för dom (eftersom faktiskt hela kroppen var kvar). Jag tinade upp dom, och var fortfrande väldigt munter. Men, efter att ha kollat in i dom glänsande svarta ögonen på räkan, uppstod ett problem. Hur skulle jag skala dom? Eftersom jag inte hade några tidigare erfarenheter tog jag fram kniv och gaffel och började skära och pilla. Ben och huvuen flög åt alla håll, och jag blev rätt frustrerad.

Detta funkade, men tog en jävla massa tid. Så, hur i allsindar skalar man räker för hand?

Icefire
2008-03-11, 12:47
Detta funkade, men tog en jävla massa tid. Så, hur i allsindar skalar man räker för hand?

1. Bryt av huvudet (nyp av precis nedanför och vrid)
2. Vicka på stjärten så att den lossnar och dra av den
3. Sätt dina tummar mellan benen på räkans mage och dra isär

Så har du en skalad räka!
Det blir förresten godare att köpa räkor med skal än färdigskalade, så det är värt besväret.

Fatso
2008-03-11, 13:28
1. Bryt av huvudet (nyp av precis nedanför och vrid)
2. Vicka på stjärten så att den lossnar och dra av den
3. Sätt dina tummar mellan benen på räkans mage och dra isär

Så har du en skalad räka!
Det blir förresten godare att köpa räkor med skal än färdigskalade, så det är värt besväret.


Hahaha, det låter riktigt brutalt!!! Men jag ska ge räkan vad den tål!! :O Tack så mycket! :D

Icefire
2008-03-11, 19:03
Hahaha, det låter riktigt brutalt!!! Men jag ska ge räkan vad den tål!! :O Tack så mycket! :D

Inga problem :)

Ronja
2008-03-11, 21:02
Gick faktiskt ner idag och handlade lite räker. Det fanns inga färdigskalade (till min besvikelse) så jag fick köpa med skal på, sånna med ögon och ben och allt ihop. Jag tyckte allt var väldigt skoj och trevligt - tills jag kom hem.

När jag väl hem skulle göra mig min efterlängtade räksmörgås, tog jag ut dom stackars räkerna ur påsen, kände lite sympati för dom (eftersom faktiskt hela kroppen var kvar). Jag tinade upp dom, och var fortfrande väldigt munter. Men, efter att ha kollat in i dom glänsande svarta ögonen på räkan, uppstod ett problem. Hur skulle jag skala dom? Eftersom jag inte hade några tidigare erfarenheter tog jag fram kniv och gaffel och började skära och pilla. Ben och huvuen flög åt alla håll, och jag blev rätt frustrerad.

Detta funkade, men tog en jävla massa tid. Så, hur i allsindar skalar man räker för hand?

Hahaha:laugh: va gulligt!! trodde alla kunde skala räkor ...

Alfred Nobel
2008-03-11, 22:32
Stek räkor i smör och finhackad chili. Tillsätt lite grädde, krossade tomater, tomatpure, chilisås (heinz är att rekommendera) och krydda efter smak. Låt sjuda i någon minut. Servera räksåsen till färsk pasta. Enkelt, smidigt och jätte gott.

larkan
2008-03-11, 22:36
Stek räkor i smör och finhackad chili. Tillsätt lite grädde, krossade tomater, tomatpure, chilisås (heinz är att rekommendera) och krydda efter smak. Låt sjuda i någon minut. Servera räksåsen till färsk pasta. Enkelt, smidigt och jätte gott.

Eh? Är du kock eller något? Alla dina måltider verkar ju vara helt fantastiskt goda

Alfred Nobel
2008-03-12, 07:32
Eh? Är du kock eller något? Alla dina måltider verkar ju vara helt fantastiskt goda

Tack, fast jag är inte kock, bara väldigt matintresserad.