handdator

Visa fullständig version : Kan inte träna vader - vad är fel?


Yes
2008-03-07, 23:01
Jag har den senaste tiden haft stora problem med vadträningen. Det hela har börjat med en obehaglig känsla av att något i ena foten känns som det vill slitas sönder när jag kör vadpressar. Typ som om fotsulan vill spricka. På grund av detta har jag låtit bli vadträningen ett tag, men provade köra lite försiktigt idag.

Dagens träning funkade bra tills jag efteråt satte mig ned böjde ena benet bakåt, varpå jag plötslig fick en brutal kramp/sendrag som kändes i hela baksidan av benet(inklusive foten). Efteråt träningspasset kunde jag knappt köra bil hem för jag fick hela tiden sendrag i foten.

Träningen i sig bestod av ett par set stående vadpressar med relativt långsamma repetitioner och jag var inte så värst nära failure. Inte så värst jättehård träning med andra ord, även om jag såklart fick ta i lite.

Jag tänkte därför fråga er kunniga vad tusan detta kan bero på? Och, vad kan man göra för att bli av med problemet? Jag kan väl kanske nämna att jag tror inte det är något som blitt trasigt, det gör antagligen mer ont än det är farligt, men det underlättar ju inte direkt träningen...

Jimmymardberg
2008-03-07, 23:11
Det där under foten har jag nog varit med om ett antal gånger. För mig går det dock bort efter ett tag, en dag eller så... Det gör J*vligt ont!

L-Sami
2008-03-07, 23:46
m.peroneus longus fäster just under sulan, förmodligen pronerar du med foten samtidigt som du gör en plantarflexion dvs en vanlig tåhävning. Fotsulan tar kanske mer stryk vid hög belastning just när du pronenar och plantarflexar samtidigt. Försök supinera mer med foten när du kör vadpress.

L-Sami
2008-03-07, 23:51
m.peroneus longus fäster just under sulan, förmodligen pronerar du med foten samtidigt som du gör en plantarflexion dvs en vanlig tåhävning. Fotsulan tar kanske mer stryk vid hög belastning just när du pronenar och plantarflexar samtidigt. Försök supinera mer med foten när du kör vadpress.

Rättare sagt du pronenerar extremt mycket.

Sheogorath
2008-03-07, 23:56
(om Sami tänker rätt (överpronation) och jag tänker rätt (metoden) skulle tricket i så fall vara att peka tårna/foten inåt i de kritiska övningarna)

Svensson83
2008-03-08, 10:27
vet precis va du menar, alla har väll åkt skridskor, ni vet när man snörat skorna för löst, eller ibland även för hårt få man en smärta i foten som känns exakt som den smärtan jag får i vissa vadövningar.

ska testa att peka tårna inåt, i mitt fall så är de sittande vadpressen som smärtan framstår i.

Yes
2008-03-08, 10:42
Heh... jag har kanske fått lära mig fel när det gäller vadpressar. Det jag lärt mig är att man "bör" lägga belastningen över stortådelen av foten, vilket jag alltså brukar göra. Uppepå det så har jag också överpronerade fötter...

Verkar som L-sami slagit huvudet på spiken och identifierat problemet. :thumbup:

Beträffande lösningen med att peka tårna inåt så är jag tyvär lite tveksamt till om det hjälper. Det kan mycket väl vara så att det minskar problemet, men vad jag kan minnas från de gånger jag testat olika fotställningar så verkar det inte vara något som får problemet att försvinna helt och hållet. Ibland händer det dock, mer som av en slump, att jag hittar något som funkar, men jag kan aldrig sätta fingret på exakt vad jag gör annorlunda...

Skulle sådana här problem även kunna bero på stelhet i vissa muskler? Mina fotleder har ju alltid varit en aning stela(vilket iof har börjat hjälpas lite av Sheo's böjstretchar :) ).

Spiffy
2008-03-08, 11:04
Släpper du hälen när du kör benpress, och pressar med foten med mestadels främre fotsulan? Har för mig man kan få något liknande då.

Yes
2008-03-08, 11:06
Jag kör inte benpress utan bara knäböj, och där är hälen i golvet och vikten ungefär mitt över foten.

Scratch89
2008-03-08, 11:11
Jag fick jätteont i fotvalvet av stående vadpressar, tills jag flyttade ställning på överkroppen. Jag pressade i en vadpressmaskin där kudden för axlarna var rätt så lång, och man kunde således stå med överkroppen lite bakåtlutad, framåtlutad eller mittemellan. När jag flyttade bak axlarna så att fötterna hamnade lite framför kroppen så försvann problemet direkt, och jag fick betydligt bättre kontakt. Du kanske kan testa något liknande om det finns möjlighet?

Yes
2008-03-08, 21:46
Jag ska testa det vid nästa tillfälle. En grej som oroar mig är dock att ryggen inte ska tycka om det vid tyngre belastningar. Borde det inte bli så att den vill vika sig bakåt(tänk att man har lite svank också)? Förstår du hur jag tänker då?

Jay-Z
2008-03-08, 22:01
Med en ordentlig paus i bottenläget tror jag inte du behöver oroa dig för att vikterna blir så tunga att ryggen är i farozonen.

Yes
2008-03-08, 22:12
Jag får testa försiktigt och se. Har varit med om det förut att det varit nära att gå rätt illa. Numera kör jag långsammare reps med paus både i toppen och botten. Det gör att vikterna blir betydligt lägre, men slutar fötterna bråka med mig borde vikterna öka rätt snabbt(och då är det ju ändå den övning där jag har som allra mest vikt över ryggen).

Men men... det behöver ju inte alls bli som jag föreställer mig. Kanske funkar jättebra.

z_bumbi
2008-03-09, 11:06
Om det är fötterna som ger upp så finns det två alternativ, att träna upp fötterna och/eller skaffa ett par skor som stödjer fötterna mer.

Rahf
2008-03-09, 11:08
Hälsporre?

3.1415926535
2008-03-09, 11:37
Provat hopprep eller annan lågintensiv vadträning?